בקצרה:
- שוק הרכב עלה ב-9% מתחילת השנה
- טויוטה מובילה, צ'רי מתבססת בצמרת
- אחת מכל שלוש מכוניות חדשות היא סינית

צפיפות בכבישים: 261 אלף מכוניות חדשות עלו על כבישי ישראל בעשרת החודשים הראשונים של השנה, עליה של 9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בכמות נמוכה רק ב-6,000 מכוניות מינואר עד אוקטובר 2021, אז נרשם שיא כל הזמנים במסירות הרכב בישראל. נזכיר כי מדובר בנתון שלא כולל משאיות, אוטובוסים, כלי רכב דו-גלגליים ומכוניות שהגיעו ארצה ביבוא אישי או מקביל.
מובילת השוק היא עדיין טויוטה, בפער קטן על פני יונדאי שרשמה השנה צמיחה גדולה יותר (14% לעומת 6%). צ'רי מבססת את מעמדה במקום השלישי עם עליה של יותר מ-100%, על חשבונה של קיה שרשמה ירידה קלה (7%-). ירידות בצמרת נרשמו גם אצל BYD, מאזדה, סיאט ומיצובישי, כאשר במקביל נרשמו עליות בולטות בג'אקו, ניסאן, MG ואקספנג.

מחוץ לטבלה, שכוללת את 20 המותגים המובילים, ניתן למצוא גם כן שמות גדולים - או לפחות כאלו שבעבר נחשבו גדולים. למשל פיג'ו (13%-) ורנו (25%-) שנמצאות במקומות 22 ו-23 בהתאמה, אודי (8%-) שבמקום ה-26, מרצדס (53%-) שבמקום ה-35, שברולט (70%-) שבמקום ה-40, פורד (58%-) שבמקום ה-44 והונדה שדווקא עלתה ב-28% אך מסתפקת במקום ה-52. בסך הכל ישנם 76 מותגי רכב שונים שמסרו השנה מכוניות חדשות לצרכנים בישראל.
החשמל עוד פה: למרות שנתח השוק של המכוניות החשמליות רשם ירידה משמעותית בתחילת השנה, בחודשים האחרונים הוא חוזר לטפס - וכעת מתייצב על 20%, עליה של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מותג החשמליות המוביל הוא BYD עם קרוב ל-8,000 מסירות, ואחריו צ'רי (6,200), אקספנג (5,700) וטסלה (3,700).
הנתח של ההיברידיות עלה ל-24% (6%+) והמותגים המובילים הם טויוטה (24 אלף) ויונדאי (20 אלף), בעוד ההיברידיות-נטענות זינקו ל-11% נתח שוק (9+) עם שליטה צפויה של ג'אקו (12 אלף) וצ'רי (10 אלף).

69% מהמכוניות שנמכרו בישראל הגיעו מהמזרח הרחוק, כאשר המובילה היא כמובן סין עם 34%, ואחריה דרום-קוריאה (18%), יפן (14%) ותאילנד (2%). מכוניות מתוצרת אירופה (חלקן ממותגים יפניים או קוריאניים) תופסות 29% מהשוק, עם הובלה לצ'כיה (9%) ואחריה ספרד וצרפת (5% כל אחת). ולמרות ההתחממות היחסים מול האמריקאים בנושאים מדיניים-ביטחוניים, ההשפעה לא ניכרת בענף הרכב עם פחות מ-2,000 מכוניות שיוצרו בארה"ב ועלו השנה על כבישי ישראל.