דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

אזהרה לנהגי חשמליות: הטווח הריאלי עשוי להיות נמוך ב-40% מהמוצהר

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • מבחן בריטי בדק את טווח הנסיעה ב-12 מכוניות חשמליות
  • כצפוי ובדומה למכוניות בנזין, הטווח הריאלי נמוך מהמוצהר
  • הפערים מפתיעים לרעה ומגיעים עד כמעט 40%

מבחן בריטי בדק את הטווח האמיתי של מכוניות חשמליות, וגילה פערים משמעותיים בין המוצהר למציאות. ושלא במפתיע, הצהרות היצרניות התגלו בכל המקרים כאופטימיות מהותית מהנתון האמיתי. השאלה היחידה הייתה בכמה. בין היתר טענו עורכי המבחן ממגזין הרכב המוכר 'What Car?', כי תקן הצריכה הנוכחי (WLTP) בוחן את כלי הרכב בטמפרטורה של 23 מעלות צלזיוס. טמפרטורות נמוכות יותר משנות את התוצאות לרעה, ולכן התקן אינו רלוונטי.

הפער הקטן ביותר: את הנתון הקרוב ביותר למציאות השיג מרצדס EQE300 עם פער של 21% בין הטווח המוצהר לנתון שהושג במבחן, שעמד על 483 ק"מ. למקום השני הגיעה טסלה מודל 3 LR (טווח מוגדל) עם פער של 25% (471 ק"מ). גם ב.מ.וו i5 eDrive 40M הציגה פער של 25% בין הנתון הרשמי לטווח הריאלי (407 ק"מ).

לקסוס UX

הפער הגדול ביותר: לקסוס UX300e רשם את הפער הגדול ביותר בין נתוני המבחן לנתון הרשמי - 38% - וזאת לאחר שצבר 273.7 ק"מ בלבד עד שהסוללה התרוקנה לגמרי. אחריו נמצא דגם נוסף של לקסוס, RZ450e, שנסע במבחן 256 ק"מ בלבד שהם 37% פחות מנתון הטווח הרשמי.

סוגרת את השלישיה היא פולקסווגן ID7 - ללא משאבת חום שתפקידה לחמם את הסוללה לפני טעינה לטובת פעולה אופטימלית - עם פער של 34% וטווח נבחן של 411 ק"מ. אותה מכונית עם משאבת חום רשמה פער טווח קטן יותר אך עדיין מטריד של 30%.

כיצד הן נבחנו: המבחן בדק 12 מכוניות מקטגוריות גודל ומחיר שונות במסלול שמדמה נסיעה יום-יומית של צרכן ממוצע. המסלול כלל נסיעה מחזורית של 24 ק"מ בחלוקה הבאה: 4 ק"מ בתוואי עירוני עם עצירה ותחילת תנועה תכופות, 7 ק"מ במהירות קבועה של 80 קמ"ש, ו-13 ק"מ בנסיעה 113 קמ"ש.

בכל מחזור נסיעה הוחלפו נהגים וסדר המכוניות. יום המבחן היה גשום ועם רוח, והטמפרטורה החיצונית נעה בין 10-11 מעלות צלסזיוס.

לפני הנסיעה המכוניות הוטענו במלואן, הושארו בחניון פתוח כ-14 שעות בטמפרטורה שנעה בין 6-10 מעלות צלזיוס, חוברו מחדש לטעינה כדי לוודא שלא איבדו אנרגיה ויצאו לדרך אחרי בדיקת לחצי אוויר בצמיגים. בקרת האקלים כוונה ל-21 מעלות, ניהול המנוע נקבע למצב 'אקו' או המקביל האפשרי, ובלימה רגנרטיבית למצב ברירת המחדל של הרכב או למצב 'אדפטיבי-אוטומטי' כשניתן היה.

מה אנחנו חושבים: אין ספק כי תקן WLTP לצריכת חשמל, ותקן הדלק המקביל, טובים מהתקן הקודם (NEDC) בניסיונו לדמות צריכה אמיתית של הצרכן הממוצע. אך עדיין, במכוניות עם מנועי בעירה פנימית כמו מנועי חשמל, מציג תוצאות רחוקות מדי מהמציאות. לפחות עבור הצרכן ראוי שתהיה שקיפות טובה יותר, ונוהל המבחן הנוכחי אינו מספק.

ויש בעיה נוספת. במקרה של רכב חשמלי, הרגישות לשינויים חיצוניים קריטית, הרבה יותר מרכב בנזין למשל, ובוודאי דיזל. כשהטמפרטורה נמוכה תפקוד הסוללה נפגע משמעותית, וטווח חשמלי שיושג בנורווגיה בחורף, אינו רלוונטי כלל למה שיושג ביוון בקיץ. איך פותרים זאת? אולי על ידי בדיקה שתתחשב בטמפרטורות שונות, כדי לדמות את המצב לשווקים שונים ותקופות השנה. עד שזה יקרה, אם יקרה, מומלץ לכם להתייחס לנתונים בחשדנות.

למאמר זה התפרסמו 100 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה