תעשיית הרכב הגרמנית, הגדולה והחשובה באירופה והוותיקה בעולם, ממשיכה להתכווץ. מחקר חדש שפורסם על-ידי סוכנות הידיעות רויטרס, מגלה כי מספר העובדים בענף שמהווה את מקור ההכנסה הגדול בגרמניה, ועדיין מהיציבים ביבשת, הולך ומתכווץ.
בשש השנים מאז המחקר הקודם ב-2019, מספר המשרות בענף התכווץ בכמעט רבע מיליון, כך עולה מנתונים של חברת המחקר הבריטית EY (לשעבר ארנסט אנד יאנג). לצניחה במספר המשרות משמעות קריטית כלכלית וחברתית, במדינה בעלת הכלכלה הגדולה והחשובה באירופה, ולטענת מומחים עלולה לערער את היציבות הפוליטית בה ובאיחוד האירופי כולו.
לפי המחקר, חברות גרמניות נהנו מהכנסה של 533 מיליארד יורו ברבעון השני של 2025, ירידה של מעט יותר משני אחוזים בהשוואה לרבעון המקביל ב-2024. זהו רבעון שני של ירידה, לאחר שברבעון הראשון של השנה נרשמה ירידה קלה של 0.2% ברווחים.
עוד עולה מהמחקר כי מספר העובדים בתעשייה ירד ביותר משני אחוזים ברבעון השני ל-5.43 מיליון. זוהי ירידה של 245,500 עובדים בהשוואה למצבת העובדים בתעשיית הרכב הגרמנית ב-2019. את הירידה החדה ביותר, כמעט שבעה אחוזים, רשמה התעשייה ברבעון השני של השנה בתחום ייצור הרכב. במילים אחרות, 51,500 עובדי ייצור איבדו את מקום עבודתם בתוך שנה בלבד.
תעשיית הרכב הגרמנית סובלת בשנים האחרונות מרמת יעילות נמוכה בהשוואה ליצרניות רכב סיניות צעירות. היצרניות הגרמניות איחרו להיכנס לתחום החשמליות וגררו רגליים גם בפיתוח מכוניות היברידיות-נטענות, ובכך איפשרו לסיניות להציע כלי רכב זולים ומתקדמים יותר. לכך מסייעת גם התמיכה של הממשלה הסינית ביצרניות ועלויות פיתוח נמוכות יותר.
השנה, עם כניסת דונלד טראמפ לתפקיד נשיא ארה"ב, יצרניות הרכב הגרמניות סבלו גם ממלחמת הסחר החריפה שהנהיג. במסגרתה, מכוניות המשווקות בארה"ב ומיוצרות באירופה, נדרשו לשלם מכס גבוה וכתוצאה מכך במקרים רבים הפכו ללא כלכליות לשיווק. יצרניות הרכב הגרמניות, ובראשון מותגי היוקרה כמו ב.מ.וו ומרצדס, הסתמכו על שוק הרכב השני בגודלו בעולם (אחרי סין) כמנוע רווחים משמעותי.
על-פי נתוני הסחר של גרמניה, ייצוא מכוניות לארה"ב התכווץ ב-10% ברבעון השני של 2025. הייצור לסין ירד ב-14%, זאת כתוצאה מירידה בביקוש למכוניות אירופאיות לטובת התוצרת המקומית.
הסיבה שגרמניה מפטרת את עובדיה היא שהיא מאפשרת לייבא מכוניות סיניות לאיחוד האירופי. מכוניות סיניות לא יכולות להיות מיובאות לקנדה ולארה"ב מכיוון שמכוניות מתוצרת סין אינן מורשות להימכר בשתי המדינות. מכוניות מתוצרת סין אשר נמכרות בקנדה הן Buick Envision ו-Polestar 2, אך ייבוא ה-Polestar 2 הופסק בגלל מס של 101.6% על מכוניות חשמליות סיניות. BYD, Nio ו-XPeng מנסות להיכנס לקנדה ולארה"ב, אך יש מס של 101.6% בקנדה ו-247.5% בארה"ב על מכוניות חשמליות מתוצרת סין. מכוניות סיניות ינסו להימכר בקנדה וארה"ב מכיוון שהן בנויות במקסיקו כדי להימנע ממיסים.
הגרמנים מייצרים איכות ורמה מאוד גבוהה של רכבים נורמטיביים , הסינים מציעים פחי אשפה על בטרייה וקל מאוד לשווק את הזבל הסיני באגרסיביות ולשקר בכל מיני עובדות ועניינים טכניים.
לא נשכח, אמנם לגרמניה פרק אפל בהסטוריה, אולם אירופה ככלל ואומות העולם בעידן הנוכחי אין ברירה אלא לסבול בשקט את עוצמתה של מדינת היהודים, שיתופי פעולה עם הגויים היא ברוכה אם ורק אם היא עשויה לשרת את כלכלת ישראל.