דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

הבלוף נחשף: היברידיות עם מנוע "מאריך טווח" לא מפחיתות זיהום

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • מחקרים מוכיחים: נהגים לא מטעינים מכוניות היברידיות
  • היברידיות עם "מאריכי טווח" עשויות לזהם אפילו יותר
  • ההצעה מקורית לפתרון: מיכלי דלק זעירים

מזהמות יותר משחשבתם: לפני כחודש פרסמנו מחקר של ארגון התמיכה האירופי בתחבורה נקיה (T&E), לפיו מכוניות היברידיות-נטענות מזהמות פי 5 מכפי שמצהירים יצרני הרכב. על פי המחקר ההוא, שאישר מספר מחקרים דומים בעבר, תקן ה-WLTP למדידת צריכת דלק וזיהום אוויר מניח שנהיגה במכוניות היברידיות-נטענות מתבצעת על בסיס החשמל למשך 84% מזמן הנסיעה. אלא שמחקר עדכני קובע כי נהגים לא מקפידים להטעין את המכוניות, ונעזרים בחשמל רק ל-27% מזמן הנסיעה - כשליש מהנחת הייסוד של ה-WLTP.

התוצאה ברורה - פליטת המזהמים בפועל דומה למכוניות היברידיות רגילות (לא נטענות) או אף מכוניות בנזין. והפער רק הולך וגדל, שכן ב-2021 עמד הפער בין ההצהרות למציאות על פי 3.5 "בלבד". זאת מכיוון שסוללות גדולות יותר מאפשרות ליצרנים להציג נתונים טובים מבעבר של טווח נסיעה ופליטת מזהמים, למרות שבפועל הפליטה דווקא עולה - שכן נכונות הנהגים להטעין את המכוניות נותרה נמוכה, והמשקל הגבוה יותר של הסוללות מביא לעליה בתצרוכת האנרגיה.

מאריכי הטווח לא יעזרו: כעת מפרסם הארגון נתונים נוספים המתייחסים למכוניות היברידיות עם מנועי בנזין המשמשים כמאריכי טווח (EREV), טכנולוגיה שתופסת תאוצה בסין, הפכה לפופולרית גם אצלנו ובקרוב תגיע בהיקפים גדולים גם לאירופה.

במכוניות אלו מנוע הבנזין לא מחובר ישירות לגלגלים, אלא משמש רק כגנרטור לטעינת הסוללות. בפועל הן מצוידות בסוללות גדולות יותר המבטיחות טווח נסיעה חשמלי ממוצע של 180 ק"מ, לעומת ממוצע של 80 ק"מ בלבד בהיברידיות-נטענות רגילות (PHEV), וגם מצוידות במנועי בנזין קטנים יותר.

ולכאורה, אלו מערכות הנעה שאמורות לספק נתוני פליטות נמוכים יותר גם בעולם האמיתי. זאת מכיוון שהמנועים החשמליים שלהן חזקים יותר ולכן דורשים פחות מעורבות של מנוע הבנזין בנהיגה מהירה או מאומצת, תומכות בטעינה מהירה שמקלה על הנהגים את השימוש בחשמל וגם מציעות טווח חשמלי גדול יותר - ועבור מי שבאמת מקפיד לטעון, מדובר ביתרון ברור.

אבל עורכי המחקר טוענים כי מאריכי הטווח לא צפויים לפתור את הבעיה של דגמי ה-PHEV, מכיוון שרובם נמצאים כרגע בסגמנט רכבי הפנאי הגדולים (מאוד), שפחות רלוונטי לאירופה. ויותר מכך, אין שום סיבה שבגללה נהגים יקפידו בהם על הטעינה יותר מאשר בדגמים היברידיים-נטענים, וכתוצאה מכך - הם יצרכו כמות גדולה יותר של דלק, בשל משקל הסוללות הגבוה.

ויש פתרון: על מנת שהיברידיות עם מאריכי טווח יוכלו לשמש פתרון אמיתי ולהביא להפחתה של ממש בצריכת המזהמים, טוענים בארגון האירופי כי צריכים להתקיים מספר תנאים: המנוע החשמלי חייב להיות חזק לפחות פי 3 ממנוע הבנזין כדי לעודד את השימוש בו, הטווח החשמלי צריך להיות לפחות של 200 ק"מ, קצב הטעינה נדרש להיות גבוה מ-100 קילוואט ויותר מכל, מיכל הדלק צריך להיות מוגבל ל-15 ליטרים לכל היותר.

זאת מכיוון שכיום מרבית הדגמים עם מאריכי הטווח מציגים טווח משולב של כ-900 ק"מ ויותר, מה שגורם לנהגים להסתמך באופן בלעדי על מנוע הבנזין. הקטנה דרמטית של מיכלי הדלק תאפשר להשתמש במנועי הבנזין בהתאם ליעוד המקורי שלהם - כמאריכי טווח בלבד, שיאפשרו הגעה לעמדת הטעינה הקרובה.

מה אנחנו חושבים: יותר ויותר מחקרים חושפים את הבלוף שנקרא "מכוניות היברידיות-נטענות". שכן למרות שבאופן תיאורטי הן מסוגלות להוריד את פליטת המזהמים ולשמש פתרון לאלו שזקוקים לתחבורה חשמלית למרחקים קצרים ביומיום, לצד אפשרות לנסיעות ארוכות ללא מגבלת טווח, בפועל הנהגים פשוט לא מטעינים אותן.

וכל עוד הן ממשיכות ליהנות מהטבות המס מבלי להוכיח את החיסכון בפועל, הן ימשיכו ליהנות מפופולריות הולכת וגדלה. עד שמישהו יחליט לשים לזה סוף.

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 26 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

  • 1. גם רכבים חשמלים לא עוזרים לסביבה 
    דן, 21-10-2025

    בישראל, רכבים חשמלים מזהמים את הסביבה יותר מרכבים היברידים,
    את החשמל לא מייצרים מהשמש או מהרוח, אלא משריפת דלקים בתחנות כח, ואת הבטריות כורים בתהליכים מאד מזהמים, וכשהבטריות ימותו, יזרקו אותם במזבלה, והם יזהמו את מי התהום.
    רכבים חשמלים היום זה שקר.

    סגור תגובה

  • 2. אני מטעין כל יום 
    אלי, 21-10-2025

    כן יש לי רכב פלאג אין וביום יום. אני נוסע אך ורק על חשמל גם חסכוני וגם נסיעה שקטה

    סגור תגובה

  • 3. די נמאס לי... בקרוב הודעה חשובה מאוד 
    לא מתחזה, 21-10-2025

    עקב כמות המתחזים לי ביום חמישי 23.10 בשעה 12:00 אפרסם הודעה חשובה מאוד

    סגור תגובה

  • 4. לא מעניין, מה שמעניין זה חסכון בדלק 
    משהמשה, 21-10-2025

    לא מעניין, מה שמעניין זה חסכון בדלק

    סגור תגובה

  • 5. זה תלוי בנהג 
    אחד שיודע, 21-10-2025

    יש נהגים שמטעינים את הרכב כל יום יומיים ונוסעים רוב הזמן על חשמל
    מתדלקים פעם בחודש או חודש וחצי
    כותב מידיעה אישית

    סגור תגובה

  • 6. הזיהום נמצא רק במוחות המעוותים של האיחוד האירופי ושלוחותיו 
    אין יותר מסוכן ומזהם ממכונית על בטרייה , 21-10-2025

    הונאה בינלאומית עם שיווק פסיכי

    סגור תגובה

  • 7. הבלים 
    יהודה החשמונאי, 21-10-2025

    למה שמישהו שמחזיק מכונית היברדית נטענת לא יטען אותה כל יום ויחסוך לעצמו את הרוב הגדול של הוצאות האנרגיה?

    הסיבה היחידה יכולה להיות תמריצים שגויים שהמדינות נותנת לנהגים. למשל הפחתה במס רכישה על הרכב אך מיסוי גבוה של החשמל או הנסועה.

    מכוניות היברדיות נטענות לא צריכת לזכות בהטבות המס ברכישה שניתנות לרכב חשמלי, החסכון לנהגים צריך להגיע מעלות הנסיעה - אם משתמשים בחשמל.

    סגור תגובה

  • 8. התגובות פה הן מפוזיציה? 
    שמעון, 21-10-2025

    יש פה איזה קרב בין תומכי מכוניות חשמליות לבנזין? למה? המגיבים פה הם יצרני מכוניות? כולנו רוצים פחות זיהום וכולנו רוצים רכבים זולים ואמינים (ובטוחים!)

    סגור תגובה

  • 9. נחשף בלוף יותר גדול 
    נעם, 21-10-2025

    סופגניות לא משמינות בכלל!!! אלא אם אוכלים אותן

    סגור תגובה

  • 10. הלוחש לסוסים..רואה שני צעדים קדימה 
    קביבו, 21-10-2025

    למי שיש מכונית חשמלית גם אם הוא יודע שהוא נדפק יגן עליה בעוז וימליץ לאחרים לקנות מתוך מחשבה "אם אני נדפקתי שידפקו גם אחרים"
    אני חוזר ואומר שרכב חשמלי יש לקנות לקראת שנת 2030, בשנים הבאות טכנולוגית הבטריות תמריא לגבהים , מוסכניקים ישתלמו בנושא רכב חשמל ויתמקצעו מאוד. חברות רכב סיניות קטנות יעלמו ,ורק הגדולות ישרדו . הנפגעים יסבלו בשקט את ההפסד.

    סגור תגובה

  • 11. 10, קביבו 
    שימי מת״א , 21-10-2025

    מה שלומך?
    א. אתה צודק
    ב. בקשר להיברידיים, מי יעשה משהו בקשר לזה אצלנו בישראל ? אה… אף אחד :(

    סגור תגובה

  • 12. הי שימי 
    קביבו, 21-10-2025

    מה שלומך לאן נעלמת?
    נראה שיש טרנד של העלמויות ....נעלמו מהמדור:
    אריאל מנור
    דני פרום ישראל
    עילום שם
    שוקי
    RAZA
    נשתמע בהמשך הכתבות

    סגור תגובה

  • 13. אירופה מפסידה לסין ועושה את הדרך חזרה לבנזין (לת)
    עובדות בלבד, 21-10-2025

  • 14. העיקר שהפראירים לוקחים הלואה עם ריבית והצמדה (לת)
    תלמה, 21-10-2025

  • 15. כותרת מטעה 
    אלעד, 21-10-2025

    דפוסי ההתנהגות של הנהגים במיוחד באזורים אורבנים לא מביאים לחיסכון בארץ שלרוב רוכשי ההיברידיות הנטענות יש מטען בבית הנתונים יהיו שונים לגמרי

    סגור תגובה

  • 16. התיקון במס תמיד יהיה רק כלפי מעלה :-) 
    יותם (מהנדס חשמל), 21-10-2025

    אם אתם שואלים אותי, אז אסור היה להתחיל בכלל עם מיסוי חשמליות, כי יש למדינת ישראל יעד של 30% חשמליות עד סוף העשור ובצורה כזאת בחיים לא נעמוד בו.

    הבעיה האמיתית היא לא המיסוי אלא נפילת הערך: גם כך לא משתלם כלכלית לרכוש רכב חשמלי כי כל הזמן הטכנולוגיה מתקדמת. כל הזמן נכנסים דגמים חדשים עם טווח משמעותית יותר גדול, ביצועים משמעותית יותר טובים, אורך חיי סוללה משמעותית יותר ארוך וטעינה משמעותית יותר מהירה. כלומר, אתה קונה רכב חשמלי היום - מחר הוא שווה חצי. כמו מחשבים בשנות ה-80, למי שזוכר. במיוחד טכנולוגיית הסוללות עומדת לפני שיפורים דרמטיים. אז פשוט לא כלכלי לקנות רכב חשמלי כיום ולכן כל מי ששואל ויש לו רכב בנזין, אני נאלץ להמליץ לו לחכות שנה-שנתיים, לפחות עד שיכנסו סוללות עם טעינה שמספיקה ל-1000 ק"מ וצפונה, כי זה ממש מעבר לפינה.

    ואז המדינה באה ותקעה אותנו גם עם מיסוי דרקוני על רכבים חשמליים. זה יצר מצב שנכון לעכשיו, הרבה ישראלים מעדיפים היברידיות בגלל שהמיסוי על היברידיות זהה למיסוי על רכבי בנזין - פרט ל-100% הרגיל שהמדינה גונבת, כמעט אין מיסוי. זאת בעוד על רכבי חשמל, המדינה כבר מזמן 'התלבשה': מפילים עלינו גם מס ישיר בטסט/אגרת רישוי וגם מס עקיף דרך הביטוח.

    אז.. לא יקרה שיורידו את מחיר הטסט שתוקעים לי ולא את הביטוח. נכון, המכונית חדשה, אני עדיין לא באמת עושה טסט - רק משלם אגרת רישוי: 2400 שקל (למכונית חשמלית מעל 200,000 שקל מכניסים 5000 שקל בטסט) ואז בביטוח מכניסים לי 13,000 לשנה מקיף. ברור שהרוב הולך למדינה.

    אז כרגע ההיברידיות לא משלמות את העיוות הזה במיסוי. ברגע שמישהו במשרד האוצר יקרא את הכתבה הזאת, זהו, ידפקו גם אותם.. בקיצור, כותב הכתבה אולי חושב שהוא עוזר למישהו, אבל במציאות רק יעלו את המיסוי גם על היברידיות ובסוף יכניסו גם מס נסועה ובכלל ידפקו את כולם. כי כן, ככה זה, במדינת המגבלות הבלתי אפשריות.

    אז מה אני מציע? אתם רוצים להגיע ל-30% חשמלי עד 2030? אין לכם ברירה, תפילו את אותם המיסים גם על מכוניות בנזין. תחנקו את כולם. תעצרו רק כשנראה הפגנות :-). בעצם למה אני כותב את זה? הם הרי לא יבינו את הסרקזם ופשוט יעשו את זה.. שיט.

    סגור תגובה

  • 17. 15 - פשוט צריך שינוי בחקיקה 
    יותם (מהנדס חשמל) , 21-10-2025

    בעצם, מה שצריך לעשות, זה לחייב בחוק את האנשים שגרים בבית משותף, לשלם לחברת החשמל את עלות שידרוג התשתית, כך שבחניה המשותפת יהיה פילר עם הזנה ישירות מהשנאי של חברת החשמל ובפילר יהיה לוח חלוקה עם מקום למונים לכל הדיירים. אח"כ דייר שרוצה להתחבר יוכל לשלם לחשמלאי שיבצע התקנת עמדת טעינה ליד החניה שלו ויחבר אותה אל הפילר. אבל כל הדיירים חייבים לשלם על הקמת הפילר.

    למה זה חשוב? כי כאשר יכנסו רכבים עם סוללות "רצח" שמספיקות לאלפי קילומטרים, יצטרכו זרמים של מאות אמפרים כדי לטעון אותם ואם הם תומכים ב-V2G אז בשעת הצורך הם גם יוכלו לספק מאות אמפרים לרשת. אי אפשר להעביר דבר כזה דרך לוח החשמל הדירתי.

    אז איך זה קשור לתגובה שלך? כי זה יהיה הרבה יותר זול להתקין כזה פילר בבית משותף. אם למשל יש לך 16 משפחות, אז לכל אחת זה יצא אולי 2000 שקל. אבל אם מדובר בבית פרטי.. 32,000 שקל לפחות. אפשר לחלק את זה לתשלומים, שיהיה לך נוח לשלם :-).

    סגור תגובה

  • 18. בולבול עם תותב לא מגביר את ההנאה (לת)
    נחשף הבלוף, 21-10-2025

  • 19. 15 - הממ.. בעצם, למה לחכות לשינוי חקיקה? 
    יותם (מהנדס חשמל), 21-10-2025

    זה לא כאילו אי אפשר כבר היום לפנות לחח"י ולבקש אישור להקמת פילר מונים מיוחד לטעינת רכבים חשמליים ליד מגרש החנייה, אח"כ לקחת חברה קבלנית שתבצע כולל הנחת צנרת אל השנאי הקרוב ובסוף שחברת החשמל תעביר כבלים אל השנאי. כמובן תמורת תשלום. רק שאלה של כסף.. אז כן, יכול להיות תענוג שתהיה לך עמדת טעינה מהירה פרטית בחנייה. רק שאלה של כסף.

    סגור תגובה

  • 20. סוללות מצב מוצק 
    יונתן, 21-10-2025

    כשאלו ייכנסו לשוק בעוד כשנתייים, לא יהיה באמת עתיד לרכבי הבנזין

    סגור תגובה

  • 21. פשוט יותר... 
    דודי , 21-10-2025

    לבנות המון עמדות טעינה.

    סגור תגובה

  • 22. 21 - זה בעצם הפיל שבחדר :-). 
    יותם (מהנדס חשמל), 21-10-2025

    הבעיה האמתית שמונעת חדירה מסיבית של רכבים חשמליים אל השוק הישראלי, היא שלרוב הקונים אין אפשרות להקים עמדת טעינה משלהם ושזה לא מעשי לעמוד בתור, עד שתתפנה עמדת טעינה ציבורית.

    עכשיו, אם נחשוב על זה בהיגיון - פשוט "להקים המון עמדות טעינה" זה עדיין לא פתרון מעשי, כי על כל עמדת טעינה חדשה שתקים, יכנסו כמה וכמה רכבים חשמליים. זה בחיים לא יספיק. ברגע שתהיה חדירה מסיבית של רכבים חשמליים לשוק, יהיה לך תור באורך ק"מ לפני העמדות. אז לא פתרת שום דבר בזה.

    כתבתי כבר מה לדעתי כן יפתור את הבעיה, בתגובה 17 שלי: פשוט לחייב דיירים בבתים משותפים, לשלם על הקמת פילר מונים של חח"י בצמוד לחניה של הבניין, ייעודי לרכבים חשמליים, עם הזנה נפרדת לשנאי של חח"י. כל מי שרוצה ישלם לחשמלאי כדי להקים לעצמו עמדת טעינה פרטית ליד החניה שלו ויתחבר לפילר וזהו.

    זה לא רק פתרון לנושא פתיחת הפקק שמונע מאנשים לרכוש רכב חשמלי כרגע (חוץ מהמיסוי, אבל אין מה לעשות עם זה. התייחסתי לזה בתגובה 16 שלי) - אלא גם לכך שבעתיד יצטרכו זרמים כאלה, שלא מאפשרים להעביר דרך לוח החשמל הדירתי, כדי לטעון רכבים עם סוללות שמספיקות לאלפי קילומטרים בזמן סביר. מאות אמפרים: אם כבר יש פילר מונים עם הזנה ישירה מהשנאי של חח"י, אז אין בעיה אפילו להפעיל אפילו סופר צ'רג'ר של טסלה מהפילר או לחילופין להפעיל מטען V2G שמאפשר גם למכור חשמל חזרה לחח"י בשעות העומס, לטעון בשעות השפל ולהרוויח על זה את ההפרש.. הכל רק שאלה של כסף, להתקין דברים כאלה.

    אז בצורה כזאת, אפשר לטפל בכל הבעיה של "איפה אני אטען". רק שינוי קל בחקיקה וזהו. נכון, זה בעייתי לשכנע אנשים לשלם. אז אפשר לעשות את זה הדרגתי עם כל מיני תמריצים. בסופו של דבר זה כדאי לכולם. זה מעלה את מחירי הנכסים, מאפשר לאנשים להתקין מטענים מהירים, אם הם רוצים - סה"כ מדובר בחוק פרוגרסיבי.

    עכשיו יבואו אנשים ויגידו: "איזה מין מהנדס קקמייקה אתה, הרי אם כל החניה תתחבר בבת אחת לשנאי של חח"י, השנאי יפוצץ את כל הפיוזים שלו וזהו!" וזה נכון, אבל זה כל הרעיון - אם כל בניין משלם לחח"י כ-32,000 שקל בשביל הפילר, אז מצופה מחח"י שיהיה לה את הכסף כדי להחליף את השנאי לשנאי חזק יותר, שיעמוד בזה. בשביל זה שילמנו. כלומר זה כבר באחריות חח"י ואותו כנ"ל התשובה לשאלה המופנית בד"כ לחח"י, "אבל לא מייצרים מספיק חשמל בישראל": אז תייצרו! אתם מרוויחים מזה! אנחנו משלמים תמורת החשמל, זה לא בחינם. אתם רק מרוויחים מזה.

    סגור תגובה

  • 23. הבלוף נחשף: היברידיות עם מנוע "מאריך טווח" לא מפחיתות זיהום 
    DANY_FROM_TORONTO, 21-10-2025

    כל המכוניות מזהמות אבל מכוניות היברידיות מזהמות משמעותית יותר ממכוניות חשמליות ומכוניות היברידיות מזהמות כמעט כמו מכוניות בנזין. לכן אין סיבה לקנות מכוניות היברידיות וחשמליות אלא רק מכוניות בנזין.
    1 דן. אתה צודק.
    6. קרא את מה שכתבתי למעלה.
    8 שמעון. רק מכוניות בנזין.
    9. אתה מבזבז מקום כי לתגובה שלך אין שום קשר לנושא.
    10 קביבו. אתה צודק
    אבל כבר קיימות סוללות חדשות כמו סוללות ליתיום LiFePO4 של 12 וולט עם קיבולת של 100Ah או .200Ah עבור מכוניות.
    13. אין מכוניות חשמליות סיניות בקנדה ובארה"ב. 18. אתה צודק.
    20 יונתן. המציאות היא שאנשים קונים יותר מכוניות בנזין מאשר מכוניות שמשתמשות בסוללות.

    סגור תגובה

  • 24. רגולציה היא פתרון יחיד כרגע 
    יאיר, 21-10-2025

    ברגע שיאסרו כניסת רכבי בנזין ןמנועי בעירה פנימית לתוך הערים - הכל ייפתר בכמטה קסם.

    בשלב שאחרי יהיו כנראה רק חשמליות ובסוף - רק כאלה הפועלות על מימן.

    סגור תגובה

  • 25. זה ידוע מזמן.  
    LoBrid, 21-10-2025

    עשו כבר את המחקר הזה באנגליה לפני כמה שנים.
    יצא שמעל 90 אחוזים של בעלי הפלאג-אין היברידי אחרי 6 חודשים עם הרכב בכלל לא מחברים אותם לחשמל, אחרי שההתלהבות הראשונית ירדה קצת. רובם פשוט לא רצו להתעסק עם כבל טעינה מלוכלכת בבוץ בזמן שיורד גם גשם וכאלה, כאשר בכל מקרה אתה צריך לשים דלק, וממנו מגיע רוב התווך שלו, אז אנשים מעדיפים פשוט לתדלק קצת יותר לעתים קרובות.

    סגור תגובה

  • 26. תלוי באופי השימוש 
    זאב, 21-10-2025

    לנו יש phev יותר מעשור, וכיוון שרוב הנסיעות שלנו בתוך העיר, לפחות 80 אחוז מהקילומטרז` שלנו על חשמל. מי שנוסע בעיקר בין עירוני ואין לו עמדת טעינה בבית ובעבודה אכן לא בדיוק תורם לסביבה

    סגור תגובה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה