בקצרה:
- ה-EuroNCAP בחן מערכות בטיחות ב-9 דגמים שונים
- כמו בעבר, טסלה ננזפה על הטעיית נהגים
- פורשה הרשימה, רנו וטויוטה זכו לתשבחות

מבחן בלי ריסוק: איגוד הבטיחות האירופאי EuroNCAP ערך מבחן חשוב למערכות בטיחות אקטיביות ב-9 דגמים שונים, מבחן שנערך כבר מספר פעמים בעבר ובו הועברה ביקורת נוקבת על דגמים כמו BYD אטו 3, אופל מוקה וטויוטה יאריס, ומנגד זכו רנו אוסטרל, פולקסווגן ID.5 וב.מ.וו סדרה 3 למחמאות.
המבחן כולל שני פרמטרים עיקריים - הראשון הוא סיוע לנהג, שכולל את בהירות המידע המוצג, הסבר על מגבלות היכולת, התרעות, ניטור הנהג, הקפדה על כללי הבטיחות ("ידיים על ההגה, עיניים על הכביש"), שיתוף פעולה עם ביצוע פעולות מצד הנהג כמו עקיפת מכשולים, וכן תפקוד בקרת השיוט האדפטיבית.
הפרמטר השני כלל את תפקוד מערכות הגיבוי הבטיחותי במצבי חירום - האם הרכב מצליח להימנע מהתנגשות עם מכוניות אחרות, רוכבי דו-גלגלי והולכי רגל, אילו פעולות ננקטות כאשר חיישן או מצלמה נחסמים וכיצד הרכב מאט עד לעצירה בטוחה כאשר הנהג לא מגיב.

הציונים: טסלה מודל S הוותיקה זכתה לציון של 30% בלבד במערכות הסיוע לנהג, ראשית בגלל שמה של המערכת - "אוטו פיילוט", או בעברית טייס אוטומטי, שיוצר אשליה של רכב אוטונומי ועלול לגרום לנהג לצמצם את מעורבותו בנהיגה. לדברי ה-EuroNCAP, האשליה משתקפת גם במידע שמעבירה טסלה לנהגים בדרכים שונות. בנוסף, ההיגוי לא מאפשר לנהג להתערב ולסטות במידת הצורך, ואם מתאפשרת המעורבות - היא מובילה לניתוק מיידי של מערכות העזר. מנגד, טסלה זכתה בציון הגבוה ביותר בגיבוי במצבי חירום.
גם במקרה של וולוו EX30, כמו בטסלה, ישנו מסך מגע מרכזי שרק בו מוצגות ההתרעות של מערכות הבטיחות, ושם גם המערכת לא מנתקת את הסיוע אפילו אם הנהג הסיר את הידיים לחלוטין מההגה. המכונית השלישית שהסתפקה בציון "בינוני" היא MG ZS, בשל תפקוד חלקי של המערכות, ללא עצירה מלאה או ניתוק של המערכות במקרה שבו הנהג אינו מגיב.

מנגד, פורשה קיבלה מחמאות על המקאן, שבו מוצגות יכולות המערכת בצורה ברורה ובנוסף מוצג מצב ההפעלה העדכני בתצוגה העילית. ב-EuroNCAP ציינו כי מערכות העזר במקאן מאזנות היטב בין התפקוד העצמאי לבין מעורבות הנהג. גם רנו 5 החדשה זכתה לתשבחות על הטמעת מערכות מקיפות במכונית זולה, באופן יחסי.
מה אנחנו חושבים: למבחני מערכות הבטיחות יש חשיבות רבה, בכך שהם מרחיבים את סל הבדיקות לא רק למצב שבו התרחשה התאונה, אלא גם למצבי שגרה שבהם עלולה להתרחש התאונה. אבל אם כבר בודקים את השפעת המכונית על תפקוד הנהג, היינו שמחים גם לבדיקות נוספות - למשל, השפעת מסכי המגע על הסחות דעת, תחום שהולך ונהיה מאתגר במיוחד בשוק הרכב המודרני.