דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ב.מ.וו i5 (נהיגה ראשונה) – על חשמל, ובכל זאת נאמנה למקור

Getting your Trinity Audio player ready...
  • במה נהגנו: ב.מ.וו i5
  • מתחרים: מרצדס EQE
  • מתי אצלנו: רבעון ראשון 2024
  • מחיר משוער: החל מ-550 אלף שקל
ב.מ.וו i5
  • בעד: יכולת דינמית, ביצועים, נוחות
  • נגד: עיצוב, מושב אחורי, בידוד רעשים

בגדול: סדרה 5 היא כנראה אחת המכוניות החשובות ביותר בהיסטוריה של יצרנית מכוניות היוקרה הגרמנית ב.מ.וו. גם כי היא זו שהחלה את שיטת המספור לסדרות המוכרת כיום, אבל בעיקר כי היא נחשבת כבר יובל שנים לאמת המידה של קטגוריית דגמי סאלון.

מכונית שבאופן היסטורי נחשבת לאחת מהבולטות בשוק היוקרה משני צידי האטלנטי,  באירופה ובצפון אמריקה. היא עשתה זאת הודות לתמהיל נדיר בין יכולת דינמית גבוהה שאינה רחוקה מזו של סדרה 3 הקטנה והזולה ממנה, ונוחות-אבזור של סדרה 7 הגדולה והיקרה יותר. לא סתם ירדו יותר מ-10.5 מיליון יחידות מפס הייצור בדינגולפינג מאז הושקה לראשונה.

ב.מ.וו i5

וכעת, בדור שמיני בשושלת, סדרה 5 ניצבת בקרב הגדול ביותר על מעמדה אל מול מגמות השוק. הצורך להתחשמל כדי לענות על דרישות הקהל האירופאי והסיני, אך לשמור על מנועי בנזין משובחים עבור השוק האמריקאי, אחד החשובים ביותר עבורה. היא צריכה לנסות לפנות ללקוחות חדשים עם עיצוב חדשני ותא נוסעים מודרני, אבל גם לשמור על מאפייני זהות מוכרים עבור קהל לקוחותיה הוותיקים והנאמנים. עד כמה היא מצליחה בכך?

עיצוב ותא נוסעים: בשונה ממרצדס (ובקרוב גם אודי) עם פלטפורמות ייעודיות, החשמלית של ב.מ.וו מוסבת מגרסת הבנזין ולכן זהה לה עיצובית, תוך שהיא מתנתקת מהקו האתלטי שאפיין את קודמותיה, לטובת מראה אגרסיבי-שרירי העדכני של ב.מ.וו. בעיקר בחרטום עם סבכת כליות ענקית ומוארת, וגם עם יחידות תאורה צרות וסרח עודף גדול. כולם יחדיו מייצרים עומס אלמנטים רב על החרטום ותחושה כבדה ומגושמת מהמצופה.

ב.מ.וו i5

סביבת הנהג מוכרת מה-i7, עם לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) הכולל גם אפשרות למציאות רבודה וחצי הכוונה מעולים למערכת הניווט המשובחת. יש גם מסך מגע ענק ("14.9) הניתן לתפעול גם באמצעות חוגת iDrive, אבל בעוד שבעבר מדובר היה בנקודות החוזקה של ב.מ.וו, כיום התפעול מסורבל ומחייב הסתגלות בגלל עומס התפריטים.

בהתאם למקובל כיום, גם ב.מ.וו עושה שימוש ניכר בחומרים ממוחזרים וידידותיים לסביבה, כולל הימנעות משימוש בעור מהחי בתא הנוסעים. זה אומנם נראה טוב מהמקובל בתעשייה כיום, כולל מהמתחרה הישירה מגרמניה, אבל זה עדיין לא מרגיש איכותי כמו עור אמיתי.

גימורי הקריסטל עם תאורה פנימית משתנה בהתאם לבחירת הנהג או מצב הנהיגה, ירשימו את מי חובבי ה"בלינג" באסיה, אותנו פחות. תנוחת הנהיגה מצוינת עם שפע אפשרויות כיוון למושב ולהגה הבשרני, ושדה ראיה טוב לפנים ולצדדים.

ב.מ.וו i5

בהשוואה לסדרה 5 היוצאת, החדשה גדולה בכל ממד. היא ארוכה ב-9.5 ס"מ (506 ס"מ), גבוהה ב-3.5 ס"מ (151.5), רחבה ב-3 ס"מ (190 ס"מ) ועם בסיס גלגלים ארוך ב-2 ס"מ (299.5 ס"מ). בהתאם, מרחב המחיה ליושבים מאחור טוב מבעבר.

עם זאת, הפלטפורמה המוסבת אינה מאפשרת ניצול חלל מיטבי ותעלה גבוהה במרכב (המיועדת לגל הינע בגרסאות הבנזין) פוגעת בנוחות הנוסע השלישי. במפתיע, אין כיסים בגב המושבים הקדמיים וחלון השמש קבוע אינו נפתח. למרות הגידול בממדים תא המטען קטן מבעבר (490 ליטר).

ה-i5 מצוידת בכל מערכות הבטיחות המוכרות של היצרנית, כעת גם עם אפשרות למעבר נתיב באמצעות מחוות-מבט של הנהג, פונקציה שתהיה זמינה בעתיד בחלק ממדינות אירופה וארה"ב.

מנועים וביצועים: בהתאם לשוק היעד, סדרה 5 תוצע עם מנועי בנזין ודיזל בעלי 4 צילינדרים בנפח 2.0 ליטר, שישה צילינדרים בנפח 3.0 ליטר, ובגרסאות היברידיות-נטענות על בסיס מנועים אלו המאפשרים בין 80 ל-100 ק"מ נקיים מזיהום.

ב.מ.וו i5

ה-i5 החשמלית בה נהגנו תוצע בשלב ראשון בשתי גרסאות מנוע, עם הנעה אחורית ו-340 כ"ס ב-40e, וביצועים שמספקים לכל צורך הגיוני עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-6 שניות, 0.4 שניות פחות מה-EQE350. לגרסת M60 הנעה כפולה עם 517 כ"ס, זינוק ל-100 קמ"ש ב-3.8 שניות מהירות ותחושת תאוצה שמרגישה מהירה יותר מב-M5 למשל, אבל ללא תחושת שיגור המוכרת מדגמי הביצועים של טסלה למשל.

למערכת הבלימה הרגנרטיבית מצב אוטומטי המתאים את העוצמה לתנאי הדרך (באמצעות נתונים ממערכת הניווט) ולמשתמשי הדרך (מנתוני הרדאר), או שליטה ידנית בין כמה רמות, אך היא מתבצעת באמצעות תפריט במסך המגע ולא באמצעות מנופי שליטה מההגה כמקובל, ולכן מקשה על שימוש בה תוך כדי נהיגה.

משמאל להגה יש מנוף עם הכיתוב BOOST המאפשר לקבל כוח מלא למשך עשר שניות, פיצ'ר ששווה היה לוותר עליו שכן גם כך לחיצה מלאה על המצערת מביאה לכך.

ב.מ.וו i5

שתי הגרסאות ניזונות מסוללת 81.2 קוט"ש המאפשרות טווח נסיעה של 580 ק"מ רשמיים לגרסת הבסיס ו-515 ק"מ ל-M60. מערכת החשמל היא עדיין במתח 400V, אבל נוספה אופציה לחימום הסוללה לטובת הכנה לטעינה מהירה (205 קילוואט) באופן ידני או אוטומטי דרך מערכת הניווט, עם מילוי מ-10% ל-80% בתוך חצי שעה.

בורר הנהיגה כולל מצב טווח מקסימלי, המיועד למצבי חירום (למשל הגעה לעמדת טעינה שאינה תקינה) ומביא להגבלת מהירות (90 קמ"ש) והפחתה של צרכני חשמל (מיזוג וחימום ואוורור המושבים) ומאפשר כך הגדלה של טווח הנסיעה ב-25%. כשנותרו לנו 10% בסוללה המעבר למצב זה אפשר הגדלת טווח הנסיעה מ-36 ל-60 ק"מ. מרשים.

נוחות והתנהגות: כבסיס משמשת פלטפורמת CLAR המוכרת של ב.מ.וו, שעברה שינויים והתאמות על מנת לאכלס את הסוללות, עם מיתלי אוויר מאחור שתומכים במשקל עצמי גבוה יותר (400 ק"ג יותר מ-520 בנזין). רכבי המבחן צוידו במיתלי M בכיול קשיח יותר, הנמכת מרכב קלילה (4- מ"מ) ובולמי זעזועים אדפטיביים.

ב.מ.וו i5

למרות הכיול הנוקשה והצמיגים הרחבים ונמוכי החתך (255/35 מלפנים, 285/30 מאחור), נוחות הנסיעה על כבישי ההשקה הייתה טובה, עם ספיגת שיבושים טובה במהירות נמוכה ושמירה על מרכב מרוסן במהירות גבוהה.

רכבי המבחן צוידו בהיגוי אחורי אקטיבי (2.5 מעלות) המצמצם את רדיוס הסיבוב ב-0.7 מטר (11.7 מטר) ופועל באופן חלק וטבעי, בשונה ממערכות אחרות המעניקות תחושה מלאכותית. בשונה מהמקובל בחשמליות מסוגה, ל-i5 אין שמשות כפולות ולכן רעשי דרך ורוח נוכחים יותר מהרצוי במכונית יוקרה חשמלית.

סדרה 5 מצאה עצמה תמיד בצמרת הקטגוריה בכל הקשור ליכולת דינמית, וה-i5 החשמלית לא יוצאת דופן מבחינה זו. האחיזה גבוהה מאוד, עם נכונות מרשימה לשינוי כיוון, מבלי לוותר על 'ההתכווצות מסביב לנהג" והרגשה כי מדובר במכונית קטנה וקלה בהרבה ממדיה האמיתיים. לדוושת הבלם תחושה טבעית בהרבה מהמקובל במערכות המשלבות אגירת אנרגיה.

לגרסת M60 הבכירה כיול שונה למיתלים (הנמכה של 8 מ"מ) ומוטות מייצבים אקטיביים המסייעים למזעור זוויות הגלגול ושיפור היכולת הדינמית עוד יותר, כאלו שעשויות לאתגר אפילו פורשה טייקן.

ב.מ.וו i5

סיכום: ה-i5 היא הפתעה גדולה לטובה, שכן היא משלבת בין האיכויות המוכרות של סדרה 5 והנעה חשמלית, למרות השימוש בבסיס מוסב שמחייב פשרות מבחינה עיצובית והנדסית. נכון, לא בטוח שהעיצוב החיצוני יתאים לכולם וטווח הנסיעה אינו מהנקודות החזקות שלה, אבל נראה שעל הבלעדיות של מרצדס בקטגוריה יש כעת איום גדול מאי פעם. המפגש בניהם צפוי להיות אחד מהקרבות הגדולים של השנה.

  • מנוע: חשמלי
  • מצבר: 81.2 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 340 כ"ס / 43.8 קג"מ
  • הנעה: אחורית
  • אורך: 506 ס"מ
  • רוחב: 190 ס"מ
  • גובה: 151.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 299.5 ס"מ
  • משקל: 2,205 ק"ג
  • נפח תא מטען: 490 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 6 שניות
  • מהירות מרבית: 193 קמ"ש
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר משוער: 550 אלף שקל

הכתב היה אורח חברת ב.מ.וו

פורסם לראשונה ב- 02-10-23

למאמר זה התפרסמו 12 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה