בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

5 מיתוסים מופרכים על בטיחות



רוצים באמת לחזור הביתה בשלום מהכביש? קבלו 5 מיתוסים שאנחנו נתקלים בהם שוב ושוב, וקבלו את מה שבאמת צריך לדעת על בטיחות בכביש. כתבה שנייה בסדרה



מאת אסף בר-שי

1. תאונות דרכים נגרמות בשל עבירות תנועה
לפי ההודעות שהמשטרה מוציאה לתקשורת, נראה שאכיפה שלה היא הסיבה העיקרית למניעת תאונות דרכים כאלה ואחרות. ובכל זאת, נראה שהמציאות היא אחרת. סטטיסטיקות מהעשור האחרון מראות שכמחצית מהנהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים כלל לא עברו עבירת תנועה (נא לא להתבלבל - בתאונות דרכים רבות מעורב רק נהג אחד). נוסף על כך, שופט תעבורה אמיץ (אביטל חן, כיום סגן נשיא בתי המשפט לתעבורה באזור ירושלים), שמכיר מקרוב ובאופן יומיומי את הנהגים המעורבים בתאונות דרכים, אמר בעבר במפורש כי הוא וחבריו "מכניסים לכלא נהגים נורמטיביים לחלוטין, שכל עוונם היה תגובה אינסטינקטיבית למצב רגעי". השופט חן הוסיף כי "תחושת הבטן שלי אומרת שאין קשר בין עבריינות תנועה לתאונות דרכים". ישנן עבירות שונות שיכולות ליצור סיטואציה מסוכנת, אבל תאונות נגרמות בשל הסחות דעת (חלקן עברייניות, חלקן לא), בשל כשלי תשתית, תקלות ברכב, התנהגות מסוכנת או מפתיעה של אחרים, תכנון לא נכון של מערכת תחבורה ועוד אלף ואחת סיבות. החלטה להגדיר התנהגות מסוימת בחוק כעבירת תנועה אינה הופכת אותה לגורם מובהק לתאונת דרכים, ועצם העובדה שהתרחשה תאונת דרכים אינה מבהירה שהנהג המעורב עבר עבירת תנועה.


תאונת דרכים. לא רק בגלל עבירות תנועה / צילום: אדר יהלום ואמנון זיו - משטרת ישראל

2. הגברת האכיפה הורידה את מספר הנפגעים בתאונות דרכים
מכירים את הקריאות הנרגשות: "חייבים לעצור את ההרג בכבישים", "חייבים לעצור את הטירוף הזה בכבישים" ו"חייבים להגביר את האכיפה"? ובכן, לא נגדיר את נהגי ישראל כמעודנים והאדיבים ביותר בסביבה, אבל מספר ההרוגים והפצועים קשה בתאונות דרכים נמצא במגמה רב שנתית מרשימה מאוד של ירידה, וזו עובדה. האם פרויקט מצלמות המהירות עשה זאת? האם התקנת הפנסים המהבהבים (צ'קלקות) בכבישים? האם האכיפה הגלויה והסמויה? המשטרה מתקשה להציג קשר עקבי בין האכיפה ובין נתוני התאונות. נתונים שכן משפיעים באופן ישיר על הירידה בתאונות הדרכים בשנים האחרונות: שיפורים דרמאטיים בבטיחות רובן המכריע של המכוניות שנמכרות בישראל. זאת בעקבות ההרחבה המשמעותית בפעילות איגודי הבטיחות EuroNCAP האירופי ו-IIHS האמריקאי. סיבות מרכזיות נוספות לירידה בהיקף הנפגעים בתאונות - שיפורים גדולים מאוד מזה כמה וכמה שנים בתשתיות התחבורה בישראל, ובעיקרן - ההפרדות בין נתיבי הנסיעה הנגדיים, שמונעים כמעט לחלוטין את הסיכוי לתאונה חזיתית בכבישים מסוכנים-לשעבר, וגם - שיפורים מהותיים בקצב פינוי הנפגעים בידי צוותי החירום.


מצלמות המהירות מורידות את מספר הנפגעים? לא בטוח / צילום: דנה גורלנד
3. רכב גדול יותר הוא בטיחותי יותר
ככל שמשקל הרכב גדול יותר, כך הוא בטיחותי יותר. לא רק שיש אנשים רבים שחושבים כך, אלא שהפיזיקה אף מאשרת זאת באופן עקרוני. באופן עקרוני? רק באופן עקרוני. הגודל והמשקל של הרכב אינם פותרים בעיות בטיחות אחרות שיכולות לצוץ בכלי רכב שונים. קרוסאוברים ורכבי שטח, למשל, הם אמנם גדולים וכבדים, אך הגובה הרב שלהם פוגע מאוד ביציבות וביכולת להתמודד עם תמרוני חרום בכביש. כשהם מתהפכים - המרכב של כלי הרכב הגבוהים לא בהכרח מתמודד היטב עם המשקל הרב. נוסף על כך, אם נבחר במכונית קטנה אבל חדשה ועדכנית יותר, אנחנו עשויים ליהנות מפיצוי על הממדים באמצעות בטכנולוגיות בטיחות משובחות שמסוגלות למנוע תאונה וגם להפחית מאוד את הנזק לנוסעים במקרה שתאונה מתרחשת. כחוק אצבע, היינו בכל זאת הולכים על "מה שיותר גדול וכבד יותר בטיחותי" - אבל רק כשאנחנו משווים תפוחים לתפוחים - שני כלי רכב בגובה דומה, טכנולוגיה בת אותו דור, ותק ושחיקה דומה על הכביש וכו', אבל נעדיף לבדוק את ציון הבטיחות של המכונית שמעניינת אותנו יחסית לגבוה ולמשקל.


שברולט סוניק. מכונית קטנה, אך עם רמת בטיחות גבוהה / צילום: יצרן

4. עם מראה פנורמית רואים טוב יותר את הכביש
יותר שטח-זכוכית שווה לראות טובה יותר לאחור, נכון? לא נכון. מראה פנורמית מראה לא רק את המכוניות שמאחורינו, אלא גם את המושבים האחוריים, את קורות הצד, את התקרה ואת הרצפה. המטרה אינה לראות הרבה, אלא לראות את מה שקורה דרך החלון האחורי - בדיוק בדיוק מה שעושה מראה אחורית סטנדרטית. עודף המידע עשוי לפגוע בריכוז ולא מאפשר לנהג להבחין מיידית במה שקורה מאחוריו. ואפילו לא דיברנו על השטח הרב שגוזלת המראה הפנורמית מהראות קדימה.


מראה פנוראמית - אביזר לא מומלץ / צילום: יח"צ

5. לדבר בטלפון עם דיבורית - זה לא מסוכן
להחזיק את הטלפון ביד זה מסוכן, אבל לדבר עם דיבורית לא. הדעה הזו רווחת, אבל אינה נכונה. שיחה בטלפון תוך כדי נסיעה פוגעת בריכוז, הן בשל הצורך המורכב לחייג או להציץ במסך כדי לראות מי מתקשר, והן בשל העובדה שכשאנחנו מדברים בטלפון אנחנו מרוכזים הרבה פחות במה שקורה בכביש. ייתכן ששילוב של כל אלה עם החזקת הטלפון ביד מסוכנת אפילו יותר.


טלפון ברכב עלול לגרום לסכנה, גם אם יש ברכב דיבורית / צילום: טויוטה

ועוד כמה מיתוסים לניפוץ...
מיתוסים נוספים שנמליץ לשכוח מהם: "מהירות מופרזת הורגת", "כדי לבלום בכביש רטוב צריך לפמפם בדוושת הבלם - ללחוץ ולשחרר לסירוגין" ו"אם מנתקים את כרית האוויר, אין שום בעיה להושיב ילד מלפנים".

לכתבות נוספות בסדרה:

5 מיתוסים מופרכים על צריכת דלק
5 מיתוסים מופרכים על מכוניות
5 מיתוסים מופרכים על תחזוקת רכב
5 מיתוסים מופרכים על נהיגה


למאמר זה התפרסמו 3 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. אם מנתקים את כרית האוויר, אין שום בעיה להושיב ילד מלפנים".  לא הבנתי למה זה לא נכון

ברק,21.08.2014

2. הוכח שמושב הנוסע מלפנים...  הוא סטטיסטית המיקום הכי מסוכן ברכב. תוסיף למשוואה ...

תגובה ל-1,21.08.2014

3. עבירות תנועה אינן גורם מובהק לתאונות דרכים  השופט האמיץ אמר או פסק?אם אמר נוכח תחושת בטן המבוס...

אלי,22.08.2014
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים