דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

נהיגה ראשונה - לקסוס RZ

Getting your Trinity Audio player ready...

ה-RZ יהיה דגם חשמלי שני של לקסוס, אחרי ה-UX300e, אבל ראשון על בסיס פלטפורמת e-TNGA המשותפת לטויוטה bZ4X. הוא מגיע בשלב שבו למתחרים בתחום היוקרה יש כבר לא מעט אופציות חשמליות בהיצע: לאודי יש שלוש כאלו, לב.מ.וו שש ולמרצדס שמונה, והיד עוד נטויה.

אבל בטויוטה, חברת האם של לקסוס, הכריזו לא פעם שהם לא מאמינים בחשמל כפתרון העיקרי לעתיד תעשיית הרכב. בעוד יתר היצרניות מצהירות על מעבר מוחלט להנעות חשמליות בתוך עשור או פחות, אצל טויוטה סבורים כי הנעות החשמל יתפסו את מקומן הצנוע לצד דגמי בנזין היברידיים ולצד דגמי מימן. הגישה האסטרטגית הזו משפיעה על הקצב האיטי משהו של הופעת הדגמים החשמליים, ובמובנים מסוימים גם על אופי הדגמים עצמם. ומה זה אומר על לקסוס RZ, ועל האתגרים הצפויים לו בשוק היוקרה התחרותי? אחרי כמה מאות קילומטרים של נהיגה, יש לנו את התשובות.

לקסוס RZ

עיצוב וסגנון

לקסוס RZ מזכיר מאוד את אחיו לבית טויוטה, עם סבכה קדמית אטומה בחלקה העליון, צללית נמוכה וגג משופע שיוצר תחושה של מכונית קופה. בלקסוס לא ויתרו כמובן על צורת שעון החול בסבכה הקדמית, והוסיפו גם יחידות תאורה צרות יותר מאחור וקורות אחוריות מושחרות שמעניקות מראה של "גג צף". צבע הנחושת הייחודי לא יגיע לישראל.

לקסוס RZ

אבזור ותפעול

סביבת הנהג מוכרת מיתר דגמי המותג, עם קונסולה מרכזית גבוהה (מדי) ומסך מגע בגודל "14 ששולט במרבית מערכות הרכב, כאשר לצידו ישנם גם כפתורי הפעלה פיזיים לשליטה בעוצמת השמע ובטמפרטורה. המסך תומך באופן מלא בעברית וגם נהנה מרזולוציה גבוהה ומתגובות מהירות יחסית, אך משום מה בלקסוס בחרו להחביא במעמקי התפריטים שלו את בורר מצבי הנהיגה. לוח המחוונים הדיגיטלי קטן יחסית ("8), עמוס במידה ולא מציע אפשרות להחלפת התצוגות.

מפרט האבזור עשיר כבר בגרסת הכניסה ("קיושו") שכוללת מצלמות היקפיות, דלת תא מטען חשמלית, משטח לטעינה אלחוטית וגג שמש פנוראמי. גרסת הביניים ("הדורי") כוללת בנוסף גם זכרונות למושב הנהג, אוורור למושבים הקדמיים וחימום לאחוריים, תצוגה עילית, מערכת לחניה אוטומטית ומערכת חימום ייחודית הממוקדת בנהג או בנוסע שלצידו, ולדברי לקסוס מצמצמת את צריכת החשמל ל-70-170 וואט בלבד, זאת לעומת 5,000 וואט במערכת מיזוג רגילה.

לקסוס RZ

הגרסה הבכירה ("טקומי") מוסיפה למפרט תאורת אווירה צבעונית, מערכת שמע עם 13 רמקולים מתוצרת מארק לווינסון באיכות לא רעה, גלגל הגה מחומם וגג שמש עם כפתור הכהיה חשמלי. וכן, זה אומר שבגרסאות הבסיסיות אין וילון בד לגג. בלקסוס מבטיחים בידוד יעיל של חום השמש באמצעות הציפוי המקורי, אך גם יציעו בקרוב וילון לרכישה והתקנה בנפרד.

לקסוס RZ

שימושיות ומרווח

פתיחת הדלתות מתבצעת באופן חשמלי, עם כפתור נסתר הממוקם בחלקה הפנימי של ידית הכניסה - ולכן תמוה שבלקסוס לא בחרו בידיות נשלפות שהיו מביאות גם לשיפור אווירודינאמי. גם מבפנים פתיחת הדלת מתבצעת באמצעות לחצן, בדומה ל-NX ול-RX. דורש הסתגלות.

מושב הנהג נוח ותומך היטב, הראות החוצה טובה ואיכות החומרים מצוינת, בעיקר בגרסה הבכירה שמצוידת בריפוד המזכיר אלקנטרה. באופן משונה, ה-RZ לא מצויד בתא כפפות שגרתי, ובמקום זאת יצרו בלקסוס חלל אחסון מצומצם עם "דלתית" בד רופפות, מתחת לקונסולה המרכזית.

לקסוס RZ

הפלטפורמה היעודית אפשרה ללקסוס להשיג בסיס גלגלים של 285 ס"מ, נתון שמעניק מרווח רגליים מצוין לנוסעים מאחור. גם המרווח לראשי הנוסעים מצוין והרצפה שטוחה לגמרי, אך המושב עצמו מעט נמוך. נפח תא המטען נדיב ועומד על 522 ליטרים, אך בשונה מחשמליות אחרות המתבססות על פלטפורמה יעודית, אין כאן חלל אחסון נוסף מלפנים.

לקסוס RZ

יחידת הנעה

מערכת ההנעה משלבת שני מנועים חשמליים עם תפוקה משולבת של 313 כ"ס, אבל בשונה מהמקובל בתעשייה דווקא המנוע הקדמי (204 כ"ס) חזק יותר מהאחורי (109 כ"ס). הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 5.3 שניות, נתון טוב לכשעצמו אך איטי מזה של המתחרים הישירים. בפועל התחושות טובות עם יציאה זריזה מהמקום, כאשר גם בתאוצות הביניים ובעקיפות לא הורגש מחסור בכוח. מי שמחפש את התאוצות הסנסציוניות נוסח טסלה או ג'נסיס, לא ימצא אותן כאן.

מצב הנהיגה הספורטיבי משפר במעט את התגובות, שסובלות מהשהיה קלה במצבי הנהיגה האחרים. בנוסף ישנו מצב Range האפשר למקסם את הטווח באמצעות ניתוק המזגן והגבלת המהירות ל-100 קמ"ש, פעולות שעל פי מהנדסי לקסוס יכולות להגדיל את הטווח בכ-10% ולאפשר הגעה לעמדת טעינה קרובה.

לקסוס RZ

מערכת הבלימה הרגנרטיבית כוללת ארבעה מצבי עוצמה, אבל ההבדל ביניהם צנוע מדי וגם המצב החזק ביותר לא מאפשר נהיגה בדוושה אחת כמקובל בחשמליות.

הסוללה קטנה משל המתחרים ומציגה קיבולת של 71.4 קוט"ש בלבד (64 נטו), עם טווח רשמי של 436 ק"מ (404 ק"מ לגרסה עם חישוקי "20), צנוע במעט מג'נסיס GV70e ומב.מ.וו iX3, אבל עדיף על מרצדס EQC הוותיק. טעינה מהירה מתאפשרת בקצב מירבי של 150 קילוואט, כך שמילוי הסוללות מ-10% ל-80% יארך 30 דקות, דומה לגרמנים אבל 10 דקות יותר מהמתחרה הקוריאני.

לקסוס RZ

נוחות והתנהגות

במטרה להפחית את משקל הרכב, השתמשה לקסוס בפלדה קלת-משקל לגג הרכב, באלומיניום למכסה המנוע וביציקת אפוקסי לקשתות בתי הגלגלים ולדלתות האחוריות. וכן, גם בסוללה מעט יותר קטנה. התוצאה: ה-RZ שוקל 2,075 ק"ג בלבד, פער של עד 400 ק"ג לעומת המתחרים הישירים.

לקסוס RZ

המשקל הנמוך אפשר למהנדסי לקסוס לשמור על הכיול הרך יחסית של מערכת המתלים, שאופייני לדגמי המותג, כך שה-RZ מספק נוחות נסיעה טובה מאוד. לפחות בגרסאות הבסיס, שמצוידות בחישוקי "18. הגרסה עם חישוקי ה-"20, שגם בה נהגנו, מרגישה מעט יותר עסוקה. בידוד הרעשים גם הוא מצוין, למעט רעשי רוח קלים במהירות גבוהה.

מרכז הכובד הנמוך מאפשר ל-RZ לספק אחיזת כביש מוצלחת, והלקסוס מרגיש קל ודינאמי ממתחריו הישירים, אבל לא מציע היזון חוזר מההגה או מהבלמים.

לקסוס RZ

חלק מרכבי המבחן צוידו בהגה החדש של לקסוס, בעיצוב שמזכיר את הגאי ה"יוק" של טסלה או הגאי מטוסים עם טכנולוגיית "היגוי על-חוט" (Steer By Wire), שמחברת את ההגה אל הגלגלים באמצעות אותות חשמליים וללא מערכת מכאנית. ההגה הקטן אמנם משפר את הראות ומעניק תחושה אוורירית, אך מדובר בטכנולוגיה שרחוקה מבשלות. עם פחות מסיבוב אחד מנעילה לנעילה, ניתן לבצע פניית פרסה או תמרוני חניה ללא עבודת ידיים מרובה, אך התוצאה היא שכל נגיעה קטנה בהגה מייצרת תגובת יתר עצבנית ומקשה על הדיוק. במהירויות גבוהות יותר רמת הרגישות של ההגה מופחתת, אך התחושה מלאכותית מאוד והנהג נדרש לעסוק בתיקוני היגוי בלתי פוסקים על כבישים שאינם ישרים. נזכיר כי בשלב זה המערכת מוגדרת כ"אב טיפוס", ותצא לשיווק רק בעוד כשנתיים. סביר להניח שעד אז עוד יתבצעו שיפורים והתאמות.

לקסוס RZ

סיכום

לקסוס מצטרפת באיחור אל מגמת החשמול, אבל עושה את זה עם רכב פנאי חשמלי-יעודי, בניגוד לחלק ממתחרותיה שעדיין משווקות דגמים שעברו הסבה לחשמל. הפלטפורמה היעודית מאפשרת ל-RZ להציג תא נוסעים מרווח ושימושי ולשמור על משקל עצמי נמוך יחסית, מה שמביא לאיכות נסיעה טובה וליכולת דינאמית מוצלחת.

אבל בלקסוס, כאמור, לא באמת מאמינים בחשמל כפתרון העתידי של תעשיית הרכב, ואולי לכן לא הולכים עד הסוף בכל מה שנוגע לביצועים, לטווח הנסיעה או לקצב הטעינה. כל אלו מקבלים מקום מרכזי יותר אצל המתחרות.

מי שבכל זאת מעריך את השמרנות היחסית של לקסוס - וכאלו הם כנראה מרבית לקוחות המותג - יקבל כאן את מבוקשו וימצא ב-RZ פתרון חשמלי הולם. בינתיים זה כנראה יספיק, אך בשנים הקרובות תידרש לקסוס לצעדים נועזים יותר על מנת להישאר תחרותית.

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה