דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מעצבי הרכב הגדולים בעולם

Getting your Trinity Audio player ready...

איקואו מאאדה (Ikuo Maeda), ראש חטיבת העיצוב והסגנון של מאזדה

לא מעט אנשים אחראים לעובדה שעיצובי מאזדה הפכו להיות חושניים ונחשקים ובלי ספק מהטובים בעולם הרכב, ולא רק בתחומים העממיים. בין האחראים לכך יש את מוריי קאלום (כן כן, אחיו של איאן קאלום, ע"ע) ולורנס ואן דר אקר, שאת העבודות האקסטרווגנטיות שלו אפשר לראות יותר ברנו מאשר במאזדה. אבל מעל כולם נמצא איקואו מאאדה, האיש שהגה את פילוסופיית קודו (Kodo) והוא זה שמנהל אותה דרך המעצב הראשי שתחתיו וצוותי העיצוב המוכשרים-בטירוף של היצרן מהירושימה.

Ikuo Maeda - מאזדה

במאזדה מצהירים כי "מכונית היא לא יריעות מתכת; היא יותר מעין יצור חי" ומוסיפים כי "הקשר בין נהג ומכוניתו צריך להיות כמו הקשר בין רוכב לסוסו". התפלספות? תראו את התוצאות - בכל קבוצה שבה מתחרה מאזדה, עיצובי המכוניות שלו יוצאי דופן (ע"ע CX-3, מאזדה 6, מאזדה 3 ובערך כל מאזדה אחרת…).  אגב, נראה שהכישרון של מאאדה נשאר במשפחה, כיוון שאביו, מאטאסאבורו מאאדה, לא היה סתם מעצב במאזדה, אלא היה אחראי לאחד העיצובים האייקוניים בהיסטוריה שלה - ה-RX7.

איאן קאלום (Ian Callum), המעצב הראשי של יגואר-לנד רובר (עד לאחרונה)

קוראים לרשימה הזו "מעצבי רכב בני ימינו שאנחנו אוהבים", אבל אצל קאלום הסקוטי, שסיים לאחרונה את תפקידו הרם ביגואר-לנד רובר, התחושות שלנו אליו אמביוולנטיות - אהבה עמוקה וגם סלידה עמוקה. ידו של קאלום היא מהמוכשרות בין מעצבי הרכב מאז ומעולם, והיא יצרה כמה מהעיצובים החושניים והמרגשים שידע עולם הרכב. הציצו באסטון מרטין ואנקוויש ו-DB7 או מוקדם יותר, בפורד פומה ואפילו פורד RS200. את רוח אסטון מרטין הוא הביא ליגואר עם ה-XK המהפנטת, מכונית שאנשים לא הסירו ממנה את העיניים.

Ian Callum - יגואר - לנד רובר

אז למה הסלידה העמוקה? כיוון שעם מכירת יגואר (ולנד רובר) לטאטא ההודי, הוביל קאלום קו עיצובי חדש, שגם שם הביא לעולם כמה מהיגוארים היפים אי פעם (ע"ע יגואר XF או הקונספט C-X75), אבל גם התנכר לגמרי לעיצובים הבריטיים-קלאסיים המוכרים כל כך של יגואר עד למכירה, דבר שעם הזמן, ככל הנראה, גם פוגע במכירות של יגואר. הדוגמא הכי קלאסית לניכור - יגואר XJ מ-2009 והלאה. אבל גם אם נתעלם מהשגיאה הקולוסאלית הזו, קאלום הוא עדיין מגדולי מעצבי הרכב מאז ומעולם.

פטר שרייר (Peter Schreyer), המעצב הראשי של קבוצת יונדאי-קיה (עד לאחרונה)

הרבה פיקסלים שפכנו כאן על פטר שרייר, אבל שמו חייב להופיע ברשימת המעצבים שאנחנו אוהבים. שרייר הגרמני הצליח מאוד אצל הגרמנים, והוא מהאחראים לאודי TT הראשונה, מהעיצובים המהפכניים והמשפיעים בהיסטוריה המוטורית של העולם. ואולם, מתוך השמרנות והאחידות של עיצוב דגמי אודי במהלך השנים, נפתחה בפני שרייר הדלת להשתוללות יצירתית, דף חדש ליצרן עלום בשם קיה. במהלך שנותיו בקו פרנקפורט-סיאול היה שרייר לאחת הסיבות המרכזיות לכך שקיה הפך להיות מהיצרנים החשובים בתחום העממי בעולם.

Peter Schreyer יונדאי-קיה

בין היצירות שהיה אחראי עליהם בשנים הללו - קיה סול וסטינגר וגם "סתם" מכוניות עממיות כמו קיה סיד שהפכו תחת קולמוסו להיות סופר-מודל. שרייר קיבל עם הזמן גם את המושכות לעיצובי יונדאי. בין הפעילויות החשובות של שרייר בקונצרן הקוריאני היה גיבושו של צוות מעצבים רב יכולת מרחבי אירופה, בעיקר, ביניהם לוק דונקרוולקה, שמרגע שהגיע לקונצרן סומן כמי שיחליף את שרייר בבוא היום, ובסוף השנה שעברה (2018) אכן בא היום.

גורדן ואגנר (Gorden Wagener), סגן נשיא דיימלר והמעצב הראשי של מרצדס

הגרמנים של דיימלר ומרצדס המציאו תואר ומשרה חדשים - סגן נשיא ומנהל העיצוב הראשי (Chief Design Officer). התואר והמשרה נתפרו בדיוק לפי מידותיו של גורדן ואגנר, קרוב קרוב לקצה העליון של הקונצרן כולו. הסיבה היא שואגנר הוא אחד הסיבות להצלחה הגדולה של מרצדס במשך שנים רבות. המעצב הראשי של מרצדס קיבל לידיו חברה שנתפסה כ"זקנה", "צעירים קונים ב.מ.וו, זקנים קונים מרצדס". היום, כשמרצדס בלי ספק פונה הרבה יותר לצעירים, לפחות צעירים עם הרבה כסף, אפשר לומר שאחת הסיבות היא ואגנר בכבודו ובעצמו. המעצב הצטרף למרצדס ב-1997 ובתוך שנתיים הפך את החברה, למרות שטרם היה אחראי לעיצוב כל הדגמים.

Gorden Wagener - מרצדס

המהפך נולד עם ה-SLR מקלארן שלו (תחילה כקונספט) ששינתה את עיצובי החוץ של דגמי מרצדס מאז והלאה וכמעצב ראשי כבר היה אחראי לעיצוב הפנים המהפכני של ה-SLS מלפני כעשור, ששינה לנצח את עיצובי הפנים של היצרן. בדרך הפך ואגנר את דגמי המיינסטרים של מרצדס ברוח המהפכות ההן ומפעם לפעם השתעשע גם בדגמי קונספט שנועדו בעיקר לעשות טוב בעיניים. רוצים להתפנק? הציצו ב-Vision Mercedes Maybach 6 על 570 הסנטימטרים שלה. ואם אתם רוצים לראות את הגדולה של ואגנר, השוו את היצירה הזו שלו למעצבים אחרים, בלי להזכיר שמות, שעיצבו מייבאך ספורטיבית אחרת, Maybach Exelero.

ז'ה-פייר פלואי (Jean Pierre Ploué) מנהל העיצוב בקבוצת פיג'ו-סיטרואן, ז'ילה וידאל (Gilles Vidal) המעצב הראשי של פיג'ו ואלכסנדר מאלבל (Alexandre Malval), המעצב הראשי של סיטרואן

שלושה אנשים בסעיף אחד? האמת היא שאולי בכלל מהפכת העיצוב (והאופי) שעוברת על דגמי קבוצת PSA בכלל חבה את חייה למישהו אחר, קרלוס טווארס, יו"ר ומנכ"ל הקבוצה שמונה לפני פחות מחמש שנים ושינה את פניה של לתקופה שנראית כאחת היפות שלה. העניין הוא שפלואי, וידאל ומאלבל הם מעצבים מוכשרים מאין כמותם, כל אחד בפני עצמו. הדבר המשמעותי ביותר שעושה פלואי, שמנצח על כל המהפך בפן העיצובי, הוא להעניק הכוונה ואז לתת למעצבים הראשיים של המותגים יד חופשית.

Jean-Pierre Ploué - פיגו-סיטרואן

סיטרואן קקטוס בושל תחת פלואי רגע לפני המהפכה וכך גם כמה דגמים מוצלחים אחרים של פיג'ו, אבל השלישייה הזו, תחת טווארס, הכניסה לעולם את פיג'ו 3008 הנוכחי המהפכני (ואחיו, 5008), כמו מכוניות תדמית חשובות - למשל 508 החדשה והקונספט מרהיב העין פיג'ו E-Legend, וגם C3 ודגמי האיירקרוס בסיטרואן. הדבר הכי טוב שאפשר לומר על השלישייה הזו הוא שלראשונה מזה שנים, סיטרואן חוזר להיות סיטרואן ופיג'ו חוזר להיות פיג'ו.

אז איך נראים העיצובים שלהם? לחצו וגלו

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה