דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

הערכות: משבר השבבים לא ייעלם גם ב-2024

Getting your Trinity Audio player ready...


משבר השבבים של תעשיית הרכב, שהחל ב-2021, יאלץ את תעשיית הרכב העולמית לוותר על יצור של לא פחות מ-18 מיליון רכבים - ולא מדובר במספר סופי. על פי דיווחי אוטומוטיוב ניוז, אנליסטים בענף מעריכים כי המשבר הוביל לצמצום של 100 מיליארד אירו מרווחי יצרניות הרכב, בעיקר אלו האירופיות.

ואם זה לא מספיק, אז נראה שסוף המשבר איננו קרוב. בניגוד להערכות מוקדמות לפיהן התעשייה תצליח להתאושש מבעיות השבבים ושרשרת האספקה תוך שנה-שנתיים, לפי הערכות עדכניות המצב הנוכחי אינו עומד להשתנות גם ב-2024.

הערכות: משבר השבבים לא ייעלם גם ב-2024

נזכיר כי המשבר הכה בתעשייה לראשונה בשלהי 2020, שיא היסטריית הקורונה וקשיי היצרניות להניע מחדש ובקצב של טרום המגפה את גלגלי הייצור לאחר פתיחתם מחדש של המפעלים שנסגרו בזה אחר זה. יצרניות השבבים שהתמודדו עם ביטולי הזמנות הסיטו בהתאם את הייצור לתעשיות שדווקא פרחו באותה תקופה, בעיקר של מוצרי בידור ביתיים בהם נעשה שימוש בשבבים מתקדמים ורווחיים יותר. אבל זו רק ההתחלה.

לפי הערכות באותה תקופה, הביקוש לרכב חדש אמר היה להשאר ברמה נמוכה יחסית גם לאחר ההתאוששות מהמגפה, אך הצרכנים הפתיעו (והעולם למד להתמודד), נרגעו במהירות וחזרו עם ביקוש גבוה מהצפוי. כאשר ניסתה התעשייה להתאים עצמה, גילתה כי היא חסרה את הרכיבים החשובים, ובמהלך 2021 נגרעו יותר מ-10 מיליון כלי רכב חדשים מהייצור המתוכנן. ניסיון לפתור את הבעיה בעזרת הקמת מפעלים עם פסי ייצור חדשים לשבבים הוזנק אמנם אשתקד, אך פתרון זה הוא לטווח הבינוני, שכן גם לאחר הקמת פסי ייצור ייעודיים, כושר הייצור בשלב ראשוני לא יהיה מלא.

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

ובינתיים, צצו בעיות נוספות גדולות, אף גדולות יותר. בתחילת השנה פרצה מלחמת רוסיה אוקראינה שפגעה ישירות בייצור עבור התעשייה. כנראה חמור מכך, המתקפה הרוסית והשלכותיה הישירות בעיקר על אירופה אחראית להאטה בשוק הרכב העצום ויותר מכך, בתעשיית הרכב החשובה בעולם. במהלך השנה הנוכחית צפויה התעשייה לייצר כ-4 מיליון כלי רכב פחות מהתכנון ובשנה הבאה עשוי המספר להיות דומה או נמוך במעט.

הערכות: משבר השבבים לא ייעלם גם ב-2024

כדאי להזכיר כי כלי רכב מודרניים מצוידים ביותר ויותר מערכות במקור, במידה רבה כאלה המסייעות לנהג או נוגעות לבטיחות, אך גם אביזרי נוחות שונים שרוכשי רכב מבקשים לקבל. ואלה מגדילים את מספר השבבים הנדרשים למערכות השונות. כך שגם אם מספר השבבים המיוצר יעמוד על רמתו ב-2019 טרום קורונה, ייצור מספר דומה של כלי רכב על ידי התעשייה ידרוש מספר גדול בהרבה של שבבים שכרגע לפחות, זמן ההמתנה הממוצע עבורם מבחינת יצרניות הרכב עומד על פי שלושה מבעבר. לפי הערכות, מספר השבבים שיסופקו לתעשיית הרכב ב-2023 יהיה גבוה בכ-20% מהמספר לפני מספר שנים, ועדיין היצרניות יאלצו לוותר על מיליוני מכוניות. 

פורסם לראשונה ב- 02.11.22

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה