דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

לקסוס RZ450e (מבחן דרכים) - בשבחי התמורה

Getting your Trinity Audio player ready...

לקסוס ובעלת הבית טויוטה הן מחלוצות ההנעה ההיברידית, אבל בכל הנוגע לרכב חשמלי, נטו להמתין עם ההימור. שתיהן מציעות זה מכבר מנועים חסכוניים שעמדו בתקני זיהום האוויר המחמירים של אירופה, שתיהן מהיחידות שלא התמודדו עם קנסות שמטיל השוק על ממוצע פליטה גבוה מדי. אז למה להן להכנס להשקעות עתק בפיתוח פלטפורמות ייעודיות ומנועים, אם אפשר לדחות זאת?

אבל זה הרבה יותר מזה, לקסוס, כמו גם טויוטה ויצרניות רבות אחרות, לא מאמינות בעתיד חשמלי (בלבד) מבוסס סוללות וטעינת רשת. זה יקר מדי, לא מספיק נקי, מצריך התאמות תשתית מורכבות ויקרות. בקיצור, מורכב.

אבל, שווקי המערב אימצו בכל זאת את מהפכת החשמל, בנפש חפצה ובאחוזים מזנקים. וכדי להמשיך ולשמור על רלוונטיות, הציגה לקסוס את ה-RZ – רכב פנאי חשמלי עם הכוונת על מרצדס EQC, ב.מ.וו iX3, יגואר i-פייס ואחרים.

הוא לא חשמלי ראשון של לקסוס, כי לפניו היה את UX300e, אבל הוא ראשון להתבסס על פלטפורמת e-TNGA החשמלית ייעודית אותה הוא חולק - כמו גם את הסוללות והמתלים - עם טויוטה BZ4X המשווקת כאן וסובארו סולטרה (שיגיע אלינו בעתיד).

כדי בכל זאת לבדל את עצמו הוא נראה אחרת מבחוץ ומבפנים, גדול במעט, חזק בהרבה, עם מערכת ניהול כוח שונה, כיול אחר למתלים ולהיגוי והרבה יותר אבזור. והמחיר בהתאם.

סיכום: לקסוס הצטרפה באיחור לעולם החשמול, אבל עשתה זאת עם רכב פנאי חשמלי טוב לכשעצמו. הוא לא המעודן ביותר בתחומו, ומציג מספר מוזרויות פחות אופייניות למותג המוערך. למשל תנוחת הישיבה וסביבת הנהג הפחות מעודנת מהמקובל במותגי יוקרה בכלל ולקסוס בפרט. אבל הוא מוצלח, מרווח, מאובזר, חזק, נוח ודינמי.

  • מתחרים ישירים: אודי Q4 אי-טרון, מרצדס EQC, ב.מ.וו iX3
  • מחיר: 380 אלף שקל
  • טוב: נוחות נסיעה בעיר, מרחב פנים, אבזור, מערכת הנעה
  • בסדר: נוחות נסיעה בינעירונית, תא מטען, צריכת אנרגיה  
  • טעון שיפור: תנוחת ישיבה, סביבת נהג
  • ציון: 8

ואז מגיע המחיר, שמתחיל ב-360 אלף שקלים (רכב המבחן, 380 אלף שקלים). זול זה לא, אבל ביחס למתחרים מבית מרצדס וב.מ.וו, או יגואר וג'נסיס, הוא זול בעשרות אלפי שקלים ואפילו עד 6 ספרות. אודי Q4 הוא היחיד שזול ממנו, אבל הוא קטן, חלש ופחות מאובזר.

מחיר מציאה? אם לא הייתה לנו בעיה להגדיר כך כמעט 400 אלף שקלים, כך היינו מגדירים אותו. אבל יש לנו בעיה, כי הסכום הזה שמור לאחוז קטן מאוד מהקהל, ולכן נסכם ב"רכישה חכמה ותמורה גבוהה". וזו פחות או יותר ההגדרה לכמעט כל לקסוס.

איך נראה: המראה מזכיר מאוד את טויוטה BZ4X, הודות לגרפיקת הטרפז בחזית, יחידות התאורה הצרות, חיפויי פלסטיק לקשתות הגלגלים, צללית הקורה האחורית ועוד. אבל מצד שני יש מיני אלמנטים שקושרים אותו למשפחת לקסוס כמו גריל שעון החול, או קו חלונות הצד המתרומם, אלמנט שהחל בלקסוס LC וממשיך כיום בדגמים נוספים. יש גם מיני-נגיעות עיצוב נחמדות כמו סנפירי ספוילר הגג, או התלת-ממדיות של הפנסים האחוריים. התוצאה מעט מתאמצת ופחות הרמונית מהמקובל במותג, הוא בכל זאת יוצא דופן במהותו.

הקו הזה ממשיך גם בתא הנוסעים ובעיקר סביבת הנהג. הקשר העיצובי ללקסוס ברור, אבל זה בכל זאת אחרת, ולא ממשיך בקו המקובל של דגמי המותג. המראה הכללי פחות מעודן ויותר ענייני - למרות שהיעדר תא כפפות כלשהו מעט פוגם בהנחה. יש אמנם תא ייעודי בין המושבים, אבל הוא לא מספיק גדול או נגיש. ברוח התקופה החומרים סינטטיים, מאוד איכותיים, ובתאורת הלילה מתקבל מראה מאוד מעניין על מרקם חיפוי הדלתות החלק.

מול הנהג לוח מחוונים קטן ("7) שעוד מוקטן ויזואלית בגלל המסגרת הגדולה מסביב. הנתונים בו קריאים, אבל חלקם קטנים מדי. לעומת זאת, מסך המולטימדיה גדול מאוד ("14), תומך באופן מלא בעברית, נוח לשימוש, ומשלב בתוכו חלקית את בקרת האקלים. אין הרבה מתגים פיזיים בתא, ואלה שישנם מאוד נוחים לשימוש.

רכב המבחן הגיע ברמת גימור 'הדורי' העמוסה באבזור נוחות כמו מושבים דמויי עור עם כוונון חשמלי, חימום ואוורור וזיכרונות לנהג, חימום למושבים האחוריים, דלת תא מטען חשמלית, משטח לטעינה אלחוטית וגג שמש כפול.

היצע מערך הבטיחות נאה וכולל בלימה אוטומטית, תיקון סטייה מנתיב, התרעת רכב ב"שטח מת", התרעת תנועה חוצה מאחור, התרעת רכב חולף לפתיחת דלת, בקרת שיוט אדפטיבית, סיוע בתמרון חירום, זיהוי שלטי מהירות ועוד.

הפלטפורמה הייעודית אפשרה ללקסוס לשמור על רצפה שטוחה ויחד עם ממדים מהגדולים בקטגוריה, המרחב הפנימי ענק לכל כיוון. עם זאת, הסוללות תופסות חלק נכבד מתחתית המרכב, מגביהות את רצפת המכונית ומייצרות ישיבה מעט מוזרה: תנוחה נמוכה יחסית, ברכיים גבוהות יחסית ורגליים שלוחות הרחק לפנים. פחות נוח לאורך זמן.

תא מטען סובל גם הוא מאותה רצפה גבוהה, ויאלץ להניף גבוה את הקניות מהסופר. וכשזה מגיע יחד עם כיסוי גמיש שממוקם נמוך, זה סידור פחות אידיאלי. אבל בזכות האורך הכללי הנדיב, חלל המטען סביר בגודלו ולמי שזקוק למקום נוסף, יש תא נוסף שחלקו עמוק מתחת לרצפה.

איך נוסע: מערכת ההנעה משלבת שני מנועים חשמליים עם תפוקה כוללת של 313 כ"ס, אבל בשונה מהמקובל בתעשייה, דווקא המנוע הקדמי (204 כ"ס) חזק יותר מהאחורי (109 כ"ס). הזינוק חזק ומיידי עם תאוצות ביניים מרשימות. שעון העצר מודד 5.3 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, וזה מהירות יותר מראויה לרכב מסוג זה. מעבר לנקודה זו התאוצה מתמתנת.

ובכל מקרה, שימוש יתר בדוושה הימנית מביא עימו ענישה כבדה בדמות טווח מתקצר משמעותית. נסיעה סבירה ושימוש יומיומי יניבו טווח של כ-370 ק"מ 'אמיתיים' עם צריכה ממוצעת של 19.2 קוט"ש.  עוזרת לכך גם מערכת בלימה רגנרטיבית שמציעה ארבעה מצבי עוצמה, שמתופעלים באופן נוח באמצעות מנופים מאחורי גלגל ההגה - כפי שמועדף על ידינו ובניגוד לפתרון ה"לחץ על מסך" בחלק לא קטן של חשמליות.

לקסוס הצליחה לשמור על משקל יחסית נמוך ביחס לחשמליות בנות מינה ויש לכך יתרונות גם בכל הנוגע לנוחות ולהתנהגות. כיול המתלים רך יחסית ויחד עם חישוקי "18 (צנועים ביחס למקובל כיום) ודופן צמיג גבוהה, מיני שברים ומהמורות מסוננים היטב במהירות עירונית. ככל שעולה המהירות טלאי אספלט ורצף של גלי-כביש פחות מטופלים, אבל גם אז נשמרת נוחות נסיעה טובה. בידוד הרעשים מצוין, למעט רעשי רוח קלים ומיותרים במהירות גבוהה.

מערך ההנעה של לקסוס מכונה 'דירקט4' ונועד לספק חלוקת כוח טובה יותר בין הציר הקדמי לאחורי, למתן את נסיקת "אף" בתאוצה ואת שקיעתו בבלימה ובאופן כללי לספק תאוצה חלקה יותר עם מרכב מאוזן לאחיזה מיטבית.

ועדיין, תחת כוח מורגש עדיין תת-היגוי כי בכל זאת, עיקר הכוח מלפנים. רק אחר כך, תוך הרף עין, עובר הכוח גם לאחור ומרגיע את ההחלקה. התוצאה היא יכולת דינמית טובה ביחס לרכב בגודלו. האחיזה גבוהה יחסית למרות יללות צמיגים תחת האצות בוטות, ההיגוי חד והגוף נותר מרוסן.

  • מנוע: חשמלי
  • מצבר: 71.4 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 313 כ"ס / 44.3 קג"מ
  • הנעה: כפולה
  • אורך: 491 ס"מ
  • רוחב: 189.5 ס"מ
  • גובה: 163.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 285 ס"מ
  • משקל: 2,075 ק"ג
  • נפח תא מטען: 522 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 5.3 שניות
  • מהירות מרבית: 160 קמ"ש
  • כריות אוויר: 12
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 380 אלף שקל

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

פורסם לראשונה ב- 20.02.24

למאמר זה התפרסמו 33 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה