בקצרה:
- ארה"ב ואירופה הגיעו להסכמות על גובה המכס
- יצרני הרכב ישלמו 15% במקום 27.5% כמתוכנן
- לפני עידן טראמפ עמד גובה המכס על 2.5% בלבד

תרגיל העז: יצרניות הרכב באירופה נושמות לרווחה לאחר שהאיחוד האירופי חתם על הסכם סחר עם ארה"ב, הסכם שמפחית את גובה המכס על מכוניות אירופאיות מ-27.5% כפי שתכנן טראמפ ל-15%, הפחתה ששווה ליצרניות כ-4 מיליארד אירו בשנה. אלא שצריך להביט בשינוי הזה בפרספקטיבה רחבה יותר.
המכס החדש נמוך אמנם מהנתון בעזרתו איים טראמפ על יצרניות הרכב באירופה, אך הוא גבוה פי 6 מהמכס ששילמו היצרניות לפני עידן טראמפ - 2.5% בלבד. כך שבכל מקרה, כדי למקסם רווחים ייאלצו האירופאיות הרלוונטיות להחליט אם הן מעלות מחיר באופן משמעותי לשוק האמריקאי, או עוברות לייצר על אדמת ארה"ב ומגדילות משמעותית את מספר העובדים המקומיים.
יצרניות הרכב שיושפעו מכך הן בעיקר הגרמניות של קבוצת פולקסווגן (אודי, פורשה ופולקסווגן), אך גם מרצדס, ב.מ.וו ו-וולוו. שכן יתר המותגים האירופיים (פיג'ו, סיטרואן, רנו, סקודה, סיאט, אופל) לא משווקים כלל בארה"ב. ההשפעה המשמעותית ביותר תהיה על אודי, היחידה שכרגע לא מייצרת כלל בארה"ב. אך זו עשויה להעביר עוד השנה חלק מקווי הייצור אל המפעלים האמריקאים של החברה האם פולקסווגן.
ברכות ואיחולים: יצרניות הרכב האירופאיות מיהרו לשגר ברכות על חתימת ההסכם. במרצדס אמרו כי "ההסכם מעניק הקלה לתעשיית הרכב הגרמנית" וקראו להמשך הדיאלוג במטרה להוריד עוד יותר את חסמי הסחר. קבוצת פולקסווגן בירכה אף היא על ההסכם "ועל הביטחון התכנוני שהוא מביא לתעשיית הרכב האירופית".

בוולוו בירכו "על העסקה ועל הבהירות שהיא מספקת", וגם ציינו כי "החברה תמשיך באסטרטגיה לפיה מכוניות ייוצרו היכן שהן נמכרות", והבטיחו להגדיל את היקף הייצור של ה-XC60 בדרום קרוליינה.
נשיאת איגוד יצרני הרכב בכרמניה, הילדגרד מולר, ציינה כי "ההסכם מונע הסלמה נוספת בסכסוך הסחר", אך גם אמרה כי היא עדיין תהיה יקרה עבור יצרניות הרכב, שכן מכס בגובה 15% בשנה יעלה עבורן מיליארדי דולרים בשנה. נזכיר כי בשנה שעברה יובאו לארה"ב קרוב ל-450 אלף מכוניות מאירופה, בשווי של כמעט 25 מיליארד דולר.
מה אנחנו חושבים: ארה"ב של טראמפ שינתה את כללי המשחק עם מכסים שהוטלו בפראות על מרבית השווקים בעולם, שכעת מגיעים למו"מ מעמדת נחיתות ומבקשים הקלה בגזר הדין. מצבה של אירופה ללא ספק השתפר כעת, לאחר שהמכס נחתך בכמעט חצי, וגם לאור העובדה שמכוניות סיניות עדיין מורחקות מהשוק האמריקאי באמצעות מכס של 100%.
אלא שגם לאחר ההסכם, התחרות בארה"ב תהפוך עבורן לקשה מאי פעם. ויחד עם התחרות הגוברת בשוק הביתי מול יצרניות סיניות, מצבן של האירופיות נראה קשה מתמיד.