אחרי צמיחה מטאורית של שלוש שנים: גם BYD יורדת בהכנסות
אחרי צמיחה מטאורית של שלוש שנים: גם BYD יורדת בהכנסות
לראשונה אחרי שנים של זינוק אדיר במכירות תוך עקיפת טסלה כיצרנית הרכב המחושמל הגדולה בעולם, מראים הדו"חות הכספיים של BYD על סימני החלשות - יעד המכירות השאפתני ל-2025 מוטל בספק
יצרנית הרכב הסינית BYD חשפה ירידה בהכנסות. אחרי יותר משלוש שנים של צמיחה מרשימה, המתחרה הראשית של טסלה ומי שחלפה על פניעה כיצרנית החשמליות - כולל היברידיות והיברידיות-נטענות - ספגה ירידה של 30% ברווח הנקי ברבעון השני של 2025, כך מדווחת רויטרס.
נזכיר כי ברבעון הראשון של השנה עוד הציגה היצרנית הסינית הכפלת רווחים, אך ברבעון השני רשמה רווח נקי של 6.4 מיליארד יואן (כ-3 מיליון שקל), ירידה של כשליש מהרבעון המקביל ב-2024. הכנסות היצרנית עלו ב-14% ל-200.9 מיליארד יואן והרווח במחצית הראשונה של 2025 עמד על 13.8%, על הכנסה שצמחה ב-23%.
יצרנית הרכב הסינית נתקלה בקשיים בחודשים האחרונים, כתוצאה ממהלכים שנקט הממשל הסיני כנגד מלחמת המחירים בתעשיית הרכב הסינית. בממשל חוששים שמלחמת המחירים תגרור קריסה של יצרניות ותקטין את התחרותיות שלהן מול יצרניות זרות. מלחמת המחירים גררה גם ביקורת בשווקים מחוץ לסין, בהם אירופה, שחוששים כי היצרניות הסיניות "מציפות" את שווקיהן במכוניות זולות ולא בהכרח רווחיות שמחסלות את התעשייה המקומית.
כחלק מהמלחמה בהצפת השוק, השלטונות בסין פתחו בחודשים האחרונים גם במלחמה במכירות ה"אפס ק"מ", מכוניות שנמכרות לסוחרים ונרשמות כאילו נמכרו ללקוחות קצה, ובכך מנפחות את נתוני המכירות של היצרניות. מכוניות אלו לעיתים מתייבשות חודשים ארוכים במגרשים ונמכרות לבסוף כמשומשות במחירים נמוכים.
הממשל הסיני חייב בחודש יוני את BYD ויצרניות סיניות נוספות לשחרר כספים שהן חייבות לספקים. ההתחייבות הזו הובילה אנליסטים לבחון מחדש את חוזקן של יצרניות מקומיות. לפי הערכות אלו, שמחשבות את היחס שבין הנכסים והמזומן שיצרנית מחזיקה כנגד ההתחייבויות שלה, למשל לספקים, ל-BYD יש גרעון תקציבי של 122.7 מיליארד יואן נכון לסוף יוני. נתון זה מהווה זינוק משמעותי מ-95.8 מיליארד יואן בסוף מרץ, אך מהווה עדיין שיפור קל מ-125.4 מיליארד בסוף 2024.
לירידה ברווחיות אחראית גם ירידה במכירות BYD השנה, בעיקר בשוק הבית. בעוד היצרנית הציבה יעד מכירות שאפתני של 5.5 מיליון יחידות, בשבעת החודשים הראשונים של השנה נמכרו רק 2.49 מיליון – כ-20% פחות מהיעד. כעת מעריכים אנליסטים כי BYD תצליח למכור בסביבות חמישה מיליון כלי רכב עד סוף השנה.
השוק הביתי, סין, מהווה קרוב ל-80% מהמכירות של BYD. שם היצרנית רושמת ביולי חודש שלישי ברצף של ירידות, בו בעת שהיקף הייצור שלה ירד לראשונה ב-17 חודשים. היצרנית בחרה לצמצם את הייצור והודיעה על הקפאת תוכניות להקמת מפעלים חדשים בסין. גם מחוץ למדינה הוקפאו תוכניות התרחבות, בהן כוונה להקמת שני מפעלים באירופה (הונגריה וטורקיה), מהם יוקם בשלב זה רק המפעל הטורקי.
האי ידוע שכל הרכבים שיצאו מהמפעל נקנו על ידי ממשלת סין ומשם נשלח לאוכלוסיה המקומית, דבר שני אין אדם אחד שקנה את הרכב הזה בארץ, כולם דרך רכב חברה/ השכרה, אין אדם שבאמת חושב " בואו נקנה רכב סיני שישרף תוך רגע"
בסין עצמה יש כלכך הרבה כתבות שהרכב לא מתפקד, יוצא פגום מהמפעל, לא נוסע, נשרף והרשימה ארוכה
מנסה להכתיב התנהגות של שוק שלם דהיינו לפתוח במרחץ דמים קטלני עם מחירי מכוניות כדי להוציא מהשוק מתחרים. כרגע ישנו חשד סביר שגם נתוני הרווחיות מבושלים כדבעי. יצרן שמייצר 21 דגמים שונים הוא יצרן בעייתי בעיקר כשמשקל הרכבים הזולים מונעי בנזין גבוה.
דחיית התשלום לספקים שהגיעה ל שוטף + 8 חודשים מעידה על בעיות כלכליות. כרגע היא מעבירה רווחים ממכירת בטריות ליצרנים אחרים לתחום הרכב.
חברה בעייתית גם בתחום האמינות