מכירות חטיבת הביצועים של פיאט קרסו למספרים מביכים בעקבות המעבר לחשמל, ועכשיו שוקלים שם לחזור לבנזין. השאלה הגדולה היא איזה מנוע יצליחו לדחוק ב-500 שתוכננה כחשמלית?
אבארט, חטיבת הביצועים של פיאט, ניצבת בפני החלטה קשה. הדגמים החשמליים שהציגה בשנתיים האחרונות, ה-500e ואחותה הגדולה ה-600e, נחלו כשלון צורב באולמות התצוגה. למעשה, המספרים כל-כך נמוכים, עד שנראה שהדילמה שנותרה היא לחזור לבנזין או להוציא את המותג כולו לגמלאות.
לפי הערכות בתעשייה, אבארט תסיים את השנה עם מכירות של פחות מ-2,000 יחידות בכל אירופה ויפן, השווקים העיקריים שלה. לשם השוואה, בשנות השיא 2019-2017, נמכרו מדי שנה למעלה מ-20,000 יחידות בשנה עם דגם בודד של ה-500 בנזין היוצאת. קריסה מדהימה של 90%, למרות הוספת דגם גדול ושימושי יותר שעשוי היה דווקא לפנות לקהל מגוון יותר.
כעת, בפיאט שוקלים להחזיר את אבארט לשורשי הבנזין. מנהל פיאט באירופה גאטנו טורל אישר בראיון ל"אוטוקאר" הבריטי כי ביצרנית מנסים למצוא דרך להעביר את אבארט 500e מהנעה חשמלית לבנזין, בדומה למעבר שביצעה ה-500 הנוכחית מחשמל לבנזין. "הלקוחות רוצים מנוע בעירה פנימית לא רק בגלל הכוח, אלא בגלל שהם מעוניינים במכונית שהם יכולים לשפר בעצמם", מסביר טורל. "מועדון אבארט לא מרוצה מאיתנו".
אלא שלדבריו, זה יותר מסובך משנדמה. ה-500 הרגילה קיבלה כאמור מנוע בנזין זעיר וחלש עם 64 כ"ס בלבד. בהתאם, הוא מאיץ את העירונית הקטנה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 16.2 שניות, ויותר מ-17 בגרסת הקבריולה, ביצועים שרחוקים מאוד מהמצופה מאבארט ועצלים אפילו ביחס למכונית מיני מודרנית.
לפי טורל, בגלל שה-500 החדשה תוכננה כמכונית חשמלית טהורה, אין מספיק מקום למנוע גדול ולקירור שנדרש עבורו בחרטום. לדבריו, המנוע שנבחר ל-500 הייבריד לא מציע את האופי הנדרש, בגלל שהוא מספק את הכוח בסל"ד נמוך ולא מעודד את הנהג להגיע לסל"ד גבוה, כפי שהיה באבארט 500 בנזין.
בכל מקרה, עבור מי שמתגעגע לאבארט הצעקניות של העשור הקודם, נראה שבפיאט מכינים משהו מעניין. העובדה שטורל מדבר על כך רשמית, מעידה על סיכוי גבוה לא רק שזה יקרה עם ה-500, אלא שגם דגמים נוספים של אבארט עם מנוע בנזין יוצגו בהמשך. ואלו, לדעתנו לפחות, חדשות חיוביות.
ועדיין לא דיברנו על הסכנת חיים כאשר הסוללה מתחילה לבעור פיתאום - ולכבות אותה זה סיפור לא פשוט.
כמובן, גם לא לקחנו בחשבון את ירידת הערך המהירה עם התיישנות הסוללה, ואם מדובר ברכב תוצרת סין...כולנו כבר רואים מה קרה לירידת הערך.
ואם דיברנו על רכבים מסין...לא ממליץ למי שאוהב את המשפחה שלו לנסוע ברכב עם רמת בטיחות סינית - היחידה שהמלצתי לה לקנות רכב כזה היא חמותי...לשעבר.
פיאט 500e, 600e ו-Abarth הן מכוניות סאב-קומפקטיות. משמעות הדבר היא שהן מתאימות לגמדים. שלוש המכוניות הן חשמליות וזה עלבון. פיאט שוקלת לייצר את ה-Abarth אשר יתשתמש בבנזין. רק בבנזין!
סוללות עופרת ו-NMC גורמות לזיהום אבל אינן פולטות קרינות ELF ו-EMF.