שברולט שברה את שיא הטווח לרכב חשמלי סדרתי, ועשתה זאת דוווקא עם הטנדר החשמלי המאוד-כבד שלה, הסילברדו EV. מהנדסים של היצרנית צברו לא פחות מ-1,705 ק"מ מבלי להטעין את הסוללה, 500 ק"מ יותר מהשיא הקודם שנרשם רק בחודש שעבר על-ידי לוסיד אייר (1,206 ק"מ).
השיא החדש נרשם על-ידי 40 עובדים של ג'נרל מוטורס ממישיגן, שלקחו על עצמם את האתגר כפרויקט בזמנם הפנוי. הם השתמשו בטנדר העבודה הבסיסי ונהגו בכבישים ציבוריים בסביבת המפעל ובאזור דטרויט. רכב השיא היה במפרט הסדרתי, אך עם שינויים קלים שאופייניים במבחני טווח: המגבים הקדמיים הונמכו כדי לצמצם את התנגדות הרוח, הצמיגים נופחו ללחץ המרבי לטובת התנגדות נמוכה יותר לגלגול, הגלגל החלופי הוסר, אזור המטען כוסה בכיסוי ביריעה קשיחה (טונו) ולא נעשה שימוש במיזוג לכל אורך המבחן. המהנדסים גם שינו את גאומטריית המתלים, אך לא בוצעו שינויים אווירודינמיים נוספים.
האתגר המשמעותי היה זמן הנהיגה: כדי להשיג טווח מרבי, הנהגים שמרו על מהירות של בין 30 ל-40 קמ"ש, מה שמסביר גם מדוע נדרשו שבעה ימים להשלים 1,705 ק"מ. נהיגה במהירות נמוכה יעילה יותר במכוניות חשמליות, בהשוואה למהירות בינעירונית, זאת בשונה ממנועי בעירה פנימית שמציעים יעילות מרבית בסביבות 90 קמ"ש ופחות מכך במהירויות עירוניות.
הסילברדו EV, שמבוסס על פלטפורמת אולטים המתקדמת של GM מתחרה בארה"ב בפורד F-150 לייטנינג הוותיק ובראם 1500 REV שצפוי להתחיל שיווק בקרוב. הוא משווק במגוון גרסאות אבזור המותאמות לעבודה או כטנדר פנאי מפואר ובשלוש גרסאות טווח, עם אפשרות בחירה בין שלושה מארזי סוללה (119, 170 או 205 קוט"ש) ועם הנעה כפולה בשלוש רמות הספק (510, 645 או 754 כ"ס).
הטנדר החשמלי ששימש לנסיעת השיא צויד בסוללה הגדולה מכולן, כך שבנסיעת השיא הוא עבר 8.3 ק"מ לכל קוט"ש. זאת בהשוואה ל-10.6 ק"מ ללוסיד אייר, מחזיקת השיא הקודם, שמצוידת במצברי 114 קוט"ש. האייר, יש לציין, היא מכונית קלה ואווירודינמית משמעותית מהסילברדו EV. משקלה העצמי, לדוגמה, נמוך בכ-1,400 ק"ג מהטנדר של שברולט.
לפי תקן ה-EPA (הרשות האמריקאית להגנת הסביבה), שמשמש לקביעת טווח נסיעה שיוצג בשיווק כל דגם, הסילברדו EV מדורג בטווח ממוצע של עד 797 ק"מ (493 מייל), זאת כמובן בתוואי המשלב נהיגה במהירויות גבוהות בהרבה ובתנאי דרך מגוונים יותר מכפי ששימשו לקביעת השיא.
הרנו מגאן דיזל שלי עושה 1400 קמ על מיכל(55 ליטר) במהירות של 110 קמ בשעה, יש לה 350000 אלף קמ, לא אוכלת שמן ולא שותה מיים ושווה כמו הגלגל החליפי של השברולט הזו.
עוד 25 שנה אולי יהיה לי כזה, נראה.
90 אחוז מהאנרגיה של הרכב הזה מושקעת בלסחוב את המשקל העודף של הסוללה הלווייתנית שלו. למי אכפת מטווח? ברגע שמספיק תחנות טעינה מהירות יהיו זמינות, זה לא יעניין אף אחד.
סוללה גדולה, מנוע חזק, טווח אימתני. כל מה שאפשר לבקש מרכב חשמלי. אם נוהגים בו לאט (לא 40 קמ"ש, לא צריך להגזים, אבל נאמר 80-90 קמ"ש), אפשר לנסוע מת"א לאילת וחזרה בלי לטעון. כמובן שצריך לצאת למסע הזה עם 100% סוללה ושמיד כשתחזרו תצטרכו לטעון. אבל גם אם לא תצליחו להתאפק ונניח תנהגו 110 קמ"ש בדרך, אז יש לו טעינה סופר מהירה שברבע שעה תוכל להוסיף לסוללה שלכם 40 קוט"ש ועם זה כבר תוכלו להגיע. פשוט אם אין לכם ז' לנהוג לאט, אז תצטרכו לעצור לטעון בדרך. לא ביג דיל.
המציאות היא שהמרחק הנטען אינו מעשי בנוגע לנהיגה יומית על פי ה- EPA (סוכנות להגנת הסביבה של ארצות הברית) מכיוון שטווח המרחק של Silverado EV הוא 797 ק"מ בלבד. זו בעיה עבור כל המכוניות החשמליות שמשמעותה שהמרחק הנטען אינו מרחק הנסיעה האמיתי. מרחק זה מושפע מהטופוגרפיה של הכביש, המשקל ברכב, הטמפרטורה החיצונית ומצב הסוללות. בעיה נוספת היא למצוא מטען לא משומש בתחנת הדלק. טעינה של רכב חשמלי היא רק עד 80% לאחר הטעינה הראשונה וזה מקטין עוד יותר את מרחק הנסיעה.
המסקנה היא רק רכבי בנזין. אני בטוח שדני מישראל מסכים איתי על האמור לעיל. מחר אבקר בפורד דילר ואשאל כמה Lightning F150 מכרו השנה.
1 שוקי. עכשיו יש לך את התשובה ממני ומהדני האחר. אתה חושב כמו ילד בן 4 ואתה אהבל.
3. אתה צודק.
5 צבי. אתה צודק ב- 100%.
10 יותם. מר "מהנדס חשמל". אחיך עשיר מאוד מכיוון ש- Silverado EV עולה 420,000 שקל בישראל ...
11 יותם "החכם". אף אחד לא זקוק לתיאור הארוך שלך מכיוון שכולם יכולים למצוא מידע זה באינטרנט.