דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

טסלה נופלת מצרה אחת לאחרת: איום הרחקה מהשוק הקליפורני

Getting your Trinity Audio player ready...

האם טסלה עומדת לאבד את שוק הרכב החשוב ביותר שלה בארה"ב? כך עולה מתביעה שהגיש משרד התחבורה הקליפורני כנגד היצרנית, בטענה שזו הטעתה לאורך שנים את רוכשי המכוניות בנוגע ליכולת הנסיעה האוטונומית.

טסלה מכנה את מערכות הבטיחות המתקדמות שלה בשמות "נהג אוטומטי" (Autopilot) ו"יכולת נהיגה-עצמית מלאה" מאז 2014 ו-2016 בהתאמה. זאת, למרות ששתי המערכות אינן מדורגות כמערכות נהיגה אוטונומית מעבר לרמה 3, הדורשת מעורבות נהג אנושי בכל שלב, גם אם הרכב מסוגל להפעיל את מערכות ההאצה, בלימה והיגוי בעצמו בתנאים מסוימים.

אתר "אלקטרק" (electrek) מדווח כי משרד התחבורה של קליפורניה פתח בחקירת היצרנית בגין פרסום מטעה עוד ב-2021. המשרד מצא כי טסלה טענה ליכולות שונות בפני המשרד בעת הליך התקינה של אותן מערכות, לעומת אלו שפורסמו ללקוחות - כך שלקוחות האמינו שהמכוניות מסוגלות לבצע פעולות מתקדמות יותר מאלו שעברו תקינה בפועל.

במשרד התחבורה לא קובלים רק על השמות המטעים, אלא גם על תיאורים כמו "המערכת מתוכננת לבצע נסיעות קצרות וארוכות ללא מעורבות נהג במושב הנהג", יכולת שאינה עומדת במבחן המציאות. מספר תאונות בהן נהגים סמכו על מערכות טסלה והורידו עיניים מהכביש, או אף סובבו את גופם הצידה, מדגישות את הסכנה הקיימת בהטעיית הציבור.

בתביעה שהגיש משרד התחבורה של קליפורניה מצוטט גם הפרק הבא בספר הרכב של טסלה: "מהבית, כל מה שתצטרך לעשות הוא להגיד למכונית לאן להגיע. אם לא תגיד דבר, המכונית שלך תבדוק ביומן ותיקח אותך לשם. הטסלה שלך תחליט על המסלול המיטבי, תנווט ברחובות עירוניים, צמתים מורכבים וכבישים מהירים. אפילו כשתגיע ליעדך, פשוט צא מהרכב... והרכב שלך ייכנס לחניון ויחפש חניה בעצמו".

טסלה: למה נזכרתם עכשיו?

אם תתקבל התביעה של משרד התחבורה, טסלה עשויה לאבד את רישיון השיווק שלה בקליפורניה "לתקופה של לא פחות מ-30 יום", כך הודיע המשרד ליצרנית. פירוש הדבר כי טסלה תאבד את שוק הרכב הגדול ביותר שלה באמריקה, שאחראי לכשליש מכלל המכירות בארה"ב. זאת בתקופה בה ממילא היא סובלת מירידה במכירות בעקבות מעורבות יו"ר החברה, אילון מאסק, בממשל טראמפ ושורת התבטאויות אומללות שפרסם ברשת X שבבעלותו.

בטסלה הגיבו לתביעה באופן מעט תמוה, המאשים בין היתר את משרד התחבורה עצמו בכך שמערכות הנהיגה של טסלה משווקות באופן מטעה. לטענת היצרנית, המשרד ידע זה מכבר על השמות ודרך השיווק, כך שביצרנית קיבלו זאת כהסכמה שבשתיקה.

"משרד התחבורה היה מודע לכך שטסלה משתמשת בשמות המותג 'אוטופיילוט' ו'נהיגה-עצמית מלאה', מאז שטסלה החלה להשתמש בהם ב-2014 ו-2016 בהתאמה", כך נכתב בתגובת היצרנית. "טסלה סמכה על האישור המשתמע ומשרד התחבורה בחר שלא לנקוט בצעדים כלשהם נגד טסלה או לתקשר בדרך כלשהי עם החברה לגבי פרסום או שימוש בשמות".

בשלב זה לא ידוע מתי יסתיים הליך השימוע לטסלה, שיכלול בין היתר עדויות מצד מומחים לאוטונומיה בתחבורה ומומחי שיווק.

נזכיר כי כבר לפני כשלוש שנים דיווחנו על חקירה פלילית של משרד המשפטים האמריקאי בחשד כי טסלה הטעתה צרכנים כשהבטיחה שמערכת אוטופיילוט לסיוע בנהיגה מאפשרת יכולת אוטונומית מלאה, בה לא נדרש נהג - למרות שאינה כזו. כל זאת מספר שנים לאחר שכבר נפתחה חקירה דומה על ידי מדינת קליפורניה, וגם על ידי הרשות לבטיחות בדרכים (NHTSA).

הכתבה בשיתוף The Wheel Network

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 20 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה