מלחמת הסחר עם סין מסלימה - צפויה לעכב ייצור מכוניות חדשות
מלחמת הסחר עם סין מסלימה - צפויה לעכב ייצור מכוניות חדשות
ממשלת הולנד הלאימה מפעל ייצור שבבים סיני שפעל במדינה, ועוררה מלחמת סחר חדשה עם הממשל הסיני. בתגובה, הורו הסינים על הפסקת ייצוא הרכיב הקריטי. התוצאה: האטה בייצור ואספקת מכוניות מערביות
תעשיית הרכב האירופית נערכת למשבר נוסף: מחסור חדש בשבבים קריטיים לייצור רכב. בתוך ימים ספורים צפויה כבר השבתה יזומה במספר פסי ייצור חשובים ברחבי היבשת, בעקבות החלטת הממשלה הסינית לאסור ייצוא שבבים המיוצרים על-ידי "נקספריה" - יצרנית הולנדית במקור, שנרכשה על-ידי "וינגטק טכנולוגיה", חברה סינית כמובן.
סוכנויות הידיעות מדווחות כי לאחר שממשלת ההולנד הלאימה את מפעל הייצור המקומי של נקספריה, בטענה ל"הגנה על נכס לאומי", ערך שר המסחר הסיני, וואנג וונטאו, שיחה עם מקבילו ההולנדי, וינסנט קארמנס, ובו הזהיר כי המהלך "ישפיע באופן חמור" על שרשרת האספקה העולמית של שבבים.
המשבר בין הולנד לסין מחריף את המשבר המתוקשר בין סין לארה"ב, במסגרתו חוסמת האחרונה מכירת שבבים מתקדמים לסינים, בעוד אלו הגיבו בחסימת מכירת מתכות נדירות לאמריקאים. בנוסף, ממשל טראמפ והסינים מנהלים מלחמת מכסים במסגרתה הנשיא האמריקאי איים השבוע להעלות את המכסים על ייבוא מסין ליותר מ-150% החל מ-1 בנובמבר הקרוב.
חסימת ייצוא השבבים מסין לאירופה עשויה לגרום לעצירת ייצור מכוניות רבות ביבשת. מכוניות מודרניות זקוקות לשבבים לתפעול מערכות בטיחות ונוחות רבות, ובלעדיהן לא ניתן להשלים את בנייתן. מחסור בשבבים שהתרחש בימי מגפת הקורונה, הוביל לעצירת מפעלים רבים ברחבי העולם וקשיי אספקה למרבית יצרניות הרכב, עם "הפסד" של מיליוני מכוניות ליצרניות.
על-פי ההערכות בתעשייה, עצירת ייצוא שבבים ממפעלי נקספריה עשויה להוביל לפגיעה גם בתעשייה האמריקאית. בתעשיית הרכב הופתעו מהמהלך ההולנדי, שהגיע בעקבות לחץ מהממשל האמריקאי, כך על-פי מקורות.
יצרניות הרכב וספקיות המשנה פתחו בימים האחרונים במגעים עם הרשויות בסין ובכירים בהולנד ובאיחוד האירופאי, בתקווה לתווך בין הצדדים ולהשיג הסכמות על המשך הייצוא. בין היתר הוקפם בפולקסווגן צוות שמטרתו להכין תוכניות עבודה למקרה שיווצרו חוסרים, במטרה למנוע עצירת פסי ייצור.
"כמו לקוחות אחרים של נקספריה, אנחנו ניצבים בפני קשיים משמעותיים עקב המצב הנוכחי. לכן אנחנו מקווים לפתרון מהיר בין הצדדים", כך נמסר מבוש, ספקית החלקים הגרמנית. בפולקסווגן בינתיים הכחישו כי בכוונתם לעצור את ייצור הגולף והטיגואן בגלל המצב. ביצרנית הודיעו לאחרונה כי ייצור שניים מהדגמים הנמכרים ביותר של הקונצרן יושהה השבוע, אך כי מדובר בתוכנית שאינה קשורה למצב ושנועדה להתאים את מלאי הדגמים לביקוש נמוך הצפוי במהלך חגי הסתיו.
הינה מתחילה מלחמת מערב נגד הסינים.איך זה יגמר מי יודע.
בגדול כל מי שקונה רכב חשמלי סיני קונה מתוך התלהבות וקנאה בגלל שלשכן יש גם ,תופעת העדר. ובסופו ישלם מחיר עכב
כדאי להתאפק ולקנות רכב בנזין .
אי אפשר היום לייצר את המוצר הכי פשוט בלי להסתמך 100% על סין... פשוט עצוב, צריך להוריד את התלות בסין, בכל העולם... צריך לעודד ייצור מקומי ומפעלים מקומיים...
בראש ובראשונה היחס של הסינים להשכלה גבוהה. אין שכ"ל, אבל יש מריטוקרטיה חריפה: מגיל 7 שרשרת מבחנים קשים מאוד שאתה חייב לעבור, כדי להתקבל לכל מקום, כולל לאוניברסיטה. גם באוניברסיטה, אתה מקבל בדיוק את אותה המשכורת שמקבל מנקה רחוב. הממשלה משלמת שכר, שמספיק לאורז. אם אתה רוצה יותר - אתה חייב לפרסם כתבות או להוציא פטנטים - שאז אתה מקבל בונוסים. אתה לא עושה את הדברים האלה? אז תאכל אורז.
נוצר מצב של תחרות בריאה, מי יפרסם יותר, מי ירשום יותר פטנטים.
למערב אין תשובה לזה. במערב הכל שאלה של כסף. אתה רוצה ללמוד באקדמיה? קח הלוואה שתהפוך אותך לעבד לכל החיים. אתה רוצה לפרסם מאמר? בבקשה, אבל חוץ מקרדיט, לא תקבל מכך שום דבר.
מה שאנחנו רואים, שבסין יש שכבה עבה של מהנדסים באוכלוסיה ושלעומתם המערב בשקיעה - נובע בראש ובראשונה בכלל היחס של הסינים לחינוך, לעומת היחס של המערב לחינוך ולהשכלה בכלל.
אם רוצים לפתור את הבעיה, אז מכסים או הלאמה של מפעלים, הם סתם פלסטר. הפצע מדמם. זה לא עוזר.
הפתרון היחיד הוא שינוי מוחלט של מערכת החינוך. לא סתם רפורמה. הריסה מוחלטת ובניה מחדש, לפי המודל שסין מציבה לנו. זה לא פתרון שיניב תוצאות מיד. לוקח עשרות שנים עד שרואים תוצאות. אבל אם לא עושים את זה, אם ממשיכים בשיטה הקיימת, אז שום דבר לא יעזור וסין תנצח.
הסינים בנתיים רק מעתיקים את המערב,תוך התעלמות מפטנטים מוגנים וכו׳. אתה נותן יותר מידי קרדיט לסין- תאכלו אורז או שתביאו חדשנות ? את זה אתה משווה למה שמביא העולם המערבי? כמו שהגיב כבר מישהו כאן- בקרוב מאוד יעבירו ייצור מסין חזרה למערב או למדינות מתפתחות אחרות, מיסוי גבוה על יבוא מסין, ורוב הסינים יחזרו ויאכלו אורז
להתעלם מסין זה בערך כמו להתעלם מהשמש ,תראו לי מקום בתעשייה על כל סוגיה שהסינים נעדרים, העולם המערבי משחק מול הסינים בתנאי פתיחה גרועים,כח עבודה יקר זכויות עובדים ועוד,מהצד השני ענק שבני אדם אצלו הם פריט עם מקלט, ושותפים לזה כולנו תראו לי אדם שאין לו מוצר סיני בבית כבר מזמן נכבשנו,עכשיו צריך להחזיר את הסדר העולמי