עידכון לתוצאות מבחני הריסוק: Euro NCAP מתכנן החמרה
עידכון לתוצאות מבחני הריסוק: Euro NCAP מתכנן החמרה
מבחני הבטיחות באירופה, אותם עוברות מרבית המכוניות המשווקות בישראל, צפויים להיות מאתגרים יותר החל מהשנה הבאה. לשמחת כולנו, מערכות בטיחות שיזהירו ללא סיבה, יזכו לציון מופחת
ארגון הבטיחות Euro NCAP, שבזכותו המכוניות בהן כולנו נוהגים בטוחות מאי פעם, מחמיר שוב את הדרישות לקבלת ציון ה"חמישה כוכבים" הנחשק. בארגון הודיעו כי החל מ-2026, פרוטוקול המבחנים יעודכן באופן נמקיף ביותר מאז 2009, ויכלול מעתה בין היתר ניקוד-עונשין למכוניות עם מערכות בטיחות "מעצבנות", ויתגמל מכוניות חשמליות עם התרעה על סכנה להתלקחות מצברים.
בהודעה שפרסם הארגון, נמסר כי שיטת המבחן החדשה תחולק לארבעה תחומים עיקריים: נהיגה בטוחה, מניעת תאונה, הגנה בתאונה והגנה אחריה. החלוקה פותחה לפי מטריצת האדון (Haddon), שיטה לבחינת תאונות דרכים עם נפגעים שבודקת גורמים שהביאו להתרחשותן לפני, במהלך ולאחר התאונה.
לפני תאונה
בשלב שלפני תאונה, מבחני Euro NCAP יכללו מבחן דינמי למערכות בטיחות בתנאי אמת. מטרת חלק זה הוא לבחון את האופן שבו המערכות מתריעות בשגרה לנהגים, למשל בעת סטייה מנתיב, אי שמירת מרחק או נהיגה במהירות מופרזת.
בארגון זיהו ריבוי תלונות מצד נהגים על התראות שווא, שגורמות להיסח דעת ועשויות להוביל את הנהג לכבות את המערכות ולמרות שמדובר בכלי עזר בטיחותי מהמעלה הראשונה. כאשר הוא תקין כמובן. הדירוג החדש יוריד ניקוד למכונית ש"מנדנדת" יותר מדי או מזהירה בתרחישים שגויים.
מנגד, מכוניות שמנטרות טוב יותר את הנהיגה שלכם, יזכו לניקוד גבוה. בארגון מעוניינים לתגמל יצרניות שמציעות מערכות שמנטרות את הנהג ומתריעות אם אינו מרוכז בכביש, מנמנם או סובל מאירוע רפואי, אך גם אם הוא נוהג תחת השפעת אלכוהול או סמים (על-ידי חיישנים שמזהים דפוסי תנועה, לא בדיקת דם). ניקוד יינתן גם למכוניות שמסוגלות לבלום עצמאית עד עצירה מלאה בצד הדרך, במקרה של חוסר תגובה מהנהג לאזהרות.
עוד תיבחן הדרך שבה מסומנות מערכות הבטיחות, כמו-גם קלות התפעול שלהן. מכוניות עם מתגים פיזיים למשל, יקבלו ציון גבוה יותר מאלו בהן הנהג נדרש לתפעל מערכות בטיחות באמצעות מסך מגע – לתשומת ליבן של טסלה ויצרניות הרכב הסיניות.
בפרק זה של השינויים ידורגו גם יכולות הרכב בהתאמת פתיחת כריות האוויר לפי גודל ומשקל הנהג למשל. ולראשונה, מערכות לזיהוי תמרורי מהירות ידורגו לפי מידת הדיוק שלהן בתנאי אמת, כך שהן לא מתריעות על מהירות לא נכונה לקטע הכביש בו הרכב נוסע, בעיה מוכרת כשחולפים על שלט להאטת מהירות ביציאה מכביש מהיר.
התחמקות מתאונה
מבחני הבטיחות החדשים יעניקו דגש רב יותר גם ליכולת המכונית להתחמק מתאונה לפני שהיא מתרחשת. מערכות בלימת החירום האוטונומית וסיוע בשמירת נתיב ייבחנו בתרחישים רבים יותר – כולל מצבי נהיגה עירוניים ומול מגוון גדול יותר של משתמשי דרך, למשל רוכבי קורקינטים וכלי תחבורה זעירים אחרים.
גם אופן תפעול המערכות ידורג מבחינת נוחות לנהג. מכוניות עם מערכת לזיהוי לחיצה שגויה על דוושת ההאצה במקום הבלימה, למשל בתמרוני חנייה, יזכו אף הן לניקוד גבוה יותר.
בזמן תאונה
מבחני הריסוק של ה-Euro NCAP נחשבים כבר היום לבין המחמירים בעולם. עם זאת, בארגון מבטיחים לשפרם בין היתר באמצעות שימוש בבובות ריסוק בגדלים וסוגים מגוונים יותר, כדי לדמות משקלים וגבהים הולמים – החל ממבוגרים נמוכים או גבוהים במיוחד ועד לילדים בגילאים שונים. דגש נרחב יותר יינתן לתרחישי תאונת צד (פגיעת רכב אחרי ברכב הנבחן) וגם בהגנה על הולכי רגל (דריסה על-ידי רכב המבחן).
אחרי תאונה
בשלב שאחרי תאונה, דירוג ה-Euro NCAP יכלול לראשונה ניקוד שיעניש מכוניות עם ידיות דלתות חשמליות, אם אלו לא נפתחות לאחר תאונה, למשל ידיות חבויות שפופולריות בקרב יצרניות סיניות. ידיות אלו מקשות על פתיחת הדלתות על-ידי כוחות חילוץ לאחר תאונה, והובילו להחמרת תוצאותיה לא פעם. בנוסף, מכוניות יזכו לניקוד גם על מערכת להגנה על המצברים בחשמליות, למניעת התלקחות, ועל המצאות מערכת התרעה לנהג ולכוחות החילוץ מפני התלקחות צפויה.
מערכת החיוג האוטומטית לכוחות החילוץ, שמזהה תאונה ומתקשרת להזעיק אמבולנס ומשטרה, תשודרג גם לזיהוי מספר הנוסעים ברכב, אפילו אם אינם חגורים.