דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מרד החשמל מתרחב: שש מדינות אירופיות מתנגדות לתקנות זיהום

Getting your Trinity Audio player ready...

בעוד פחות מעשור כל המכוניות החדשות שנמכרות באיחוד האירופאי יהיו חייבות להיות חשמליות. או כך לפחות אמור לקרות - שכן בחודשים האחרונים מופעלים לחצים אדירים מצד מספר מדינות אירופיות כנגד נציבות האיחוד, לרכך את התקנות. למעשה, סוכנויות הידיעות רויטרס ובלומברג מדווחות כי מספר המדינות באיחוד שהביעו התנגדות פומבית למהלך זינק לאחרונה ועומד כבר על שש, כולל כמה מהכלכלות הגדולות באיחוד.

שלא במפתיע, בין המתנגדות העיקריות נמצאת גרמניה, שתעשיית הרכב שלה היא הגדולה ביבשת והמעסיקה הגדולה במדינה. ביקוש חלש למכוניות חשמליות ושורה של טעויות טקטיות הובילו למשבר חריף בענף, עם גל פיטורים, מכוניות חשמליות שמתייבשות במגרשי האחסנה ומשבר פוליטי שמחזק את הימין הקיצוני בגרמניה.

לגרמניה הצטרפו איטליה, בולגריה, הונגריה, סלובקיה, פולין וצכיה, בקריאה לאיחוד האירופי לבטל את התקינה המחמירה, ובמקומה לאפשר להמשיך ולמכור מכוניות מזהמות גם מעבר ליעד של 2035. "אנחנו בנקודת מפנה עבור תעשיית הרכב האירופית ומהלכי איכות הסביבה", כך כתבו מנהיגי המדינות בהודעה משותפת. "אנחנו יכולים וחייבים לעמוד ביעדי האקלים באופן יעיל, ובו-זמנית לא להרוג את התחרותיות שלנו, משום שאין שום דבר ירוק במדבר תעשייתי".

ההודעה החריפה מגיעה לקראת דיונים הצפויים בנציבות האיחוד, במטרה לאשר – או לשנות – את התקנות המחמירות שנקבעו ל-2035. מנהיגי שש המדינות קוראים לאיחוד לאפשר מכירת מכוניות היברידיות-נטענות, חשמליות עם מאריך טווח (מנוע בנזין שמטעין את המצברים, לא מניע את הגלגלים), וגם דגמי תא-דלק, טכנולוגיה לא מזהמת בה מנוע צורך מימן ויוצר אנרגיה חשמלית בהליך כימי עם חמצן.

מנועי תא-דלק פולטים אדי מים נקיים ואינם מזהמים בזמן הנסיעה, בדומה לרכב חשמלי מבוסס מצברים. הם דורשים עם זאת תדלוק מתחנות דלק, בדומה למכוניות בנזין, ותשתית התדלוק תדרוש ככל הנראה סיוע ממשלתי בגלל העלויות הגבוהות, לפחות בתחילת הדרך.

עלויות הפיתוח הגבוהות של מכוניות חשמליות, כמו גם הצורך לעשות שימוש במחצבים נדירים שמקורם בעיקר בסין, מוביל לפגיעה חסרת תקדים בתעשיית הרכב האירופאית, כולל זו בגרמניה, איטליה ומדינות נוספות באיחוד. כתוצאה מכך נרשמים בשנים האחרונות שורה של מהלכי התייעלות כואבים, עם פיטורי עשרות אלפי עובדים בתחום, סגירת מפעלים ואובדן ספקי משנה, שמעסיקים אף הם רבבות עובדים.

לא כל המדינות באיחוד מסכימות עם הגישה של שש המדינות. צרפת למשל, ממשיכה לתמוך בתוכנית צמצום פליטת המזהמים השאפתנית. החותמים על ההצהרה, עם זאת, סבורים שהצדק לצידם. "המפתח הוא ליישם את הרעיון של ניטרליות טכנולוגית". לטענתם, אין פתרון קסם להפחתת פליטת פחמן דו-חמצני, לכן בחירה "בפתרון טכנולוגי אחד פוגע במחקר, חדשנות ותחרותיות".

האיחוד האירופאי צפוי לפרסם בהמשך החודש חבילת סיוע ליצרניות הרכב, במטרה לאפשר להן להתמודד טוב יותר עם המעבר לחשמל, ולצמצם את היתרון התחרותי של היצרניות הסיניות. פרטים על החבילה עדיין אינם ידועים.

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 4 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צריכים ייעוץ? חזור למעלה