פורשת כנף ועפה: זו הונדה סיוויק טייפ R האחרונה בהחלט
פורשת כנף ועפה: זו הונדה סיוויק טייפ R האחרונה בהחלט
ההוט האצ' המיתולוגית של הונדה הרימה ידיים לנוכח תקנות זיהום אוויר מחמירות שייכנסו לתוקף בשנה הבאה, ונפרדת מאירופה בתום קרוב ל-30 שנות מהיר ועצבני. היי שלום, ותודה על הכנף האחורית
הונדה חשפה מהדורה מיוחדת לסיוויק טייפ R, המשפחתית החמה במיוחד ואחד מסמלי הקטגוריה, מהאהובות על חובבי רכב ביקום הידוע לבני אנוש ומי שהוגדרה לא פעם כטובה מסוגה בהיסטוריה. וזו הגרסה האחרונה והחגיגית ביותר של הטייפ R לקראת פרישתה מאירופה, קורבן נוסף לרגולציה.
קוראים לה "Ultimate Edition" ("מהדורה סופית"), והיא תוצע ב-40 יחידות בלבד בכל אירופה, מהן נמסר כי 10 הוקצו לבריטניה, השוק החזק ביותר של הטייפ R באירופה. האולטימייט תוצע ב"לבן אליפות" שנחשב לאחד הצבעים המזוהים עם הדגם היסטורית (וקיים גם בדגם הסדרתי הרגיל), בשילוב פסי קישוט אדומים בכל המקומות הנכונים, גג שחור ואיך אפשר בלי – כנף אחורית ענקית, הפעם מסיבי פחמן. תאורת סף תקרין את הכיתוב "טייפ R" לכביש עם פתיחת הדלת, לטאצ' האולטימטיבי.
המהדורה המיוחדת תציע שפע חלקים מסיבי פחמן בתא הנוסעים, שטחים אדומים ותאורת אווירה ספורטיבית. והדובדבן שעל קצפת הייחוד: כל רוכש יקבל קופסת מתנה ממוספרת עם מזכרות טייפ R. מתחת למכסה המנוע דווקא אין שינויים, עם אותו מנוע 2.0 ליטר טורבו שמספק 329 כ"ס ו-42.8 קג"מ ומשגר את ה-R מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 5.4 שניות. וכן, ההנעה עדיין קדמית והתיבה עדיין ידנית עם שישה יחסי העברה. לא שכחנו.
צפייה בתוכן פורשת כנף ועפה: זו הונדה סיוויק טייפ R האחרונה בהחלט
הונדה לא פרסמה את מחיר המהדורה החדשה ועדיין לא ידוע אם נזכה לקבל אחת או שתיים גם לישראל. אצלנו, בכל מקרה, טייפ R רגילה – אבל ממש לא משעממת – עולה 356 אלף שקל. קצת מפחיד לחשוב כמה תעלה אחת מ-40.
אז למה נפרדים?
הסיבה לפרידה מאגדת הרכב הרבה פחות מרגשת: תקנות זיהום מחמירות שייכנסו לתוקף באירופה במחצית השנייה של 2026, חייבו את הונדה לחשב מסלול מחדש ולהוציא את הטייפ R לגמלאות, למרות שהדור הנוכחי יחגוג אז יום הולדת ארבע, לפחות שנתיים פחות מחיי דגם ממוצע מסוגו.
הטייפ R פולטת 189 גרם פחמן דו-חמצני לק"מ בממוצע, כ-60% יותר מסיוויק רגילה. ובעוד תקנות הזיהום מאפשרות לקזז פליטה עודפת של דגמים כאלה על-ידי מכירת חשמליות, הונדה מתקשה בינתיים בתחום הזה – עם דגם אחד בלבד שלא נהנה בינתיים מהצלחה באירופה.
כמה דברים שאולי לא ידעתם על ההיסטוריה של הטייפ R
הסיוויק טייפ R הראשונה הושקה ב-1997, עם מנוע 1.6 ליטר שהפיק 185 כ"ס ללא סיוע טורבו, בסל"ד אסטרונומי (וסימפוני): 8,200. לישראל היא לא הגיעה
ב-2001 הוצג דור שני ומתקדם בהרבה, כולל עיצוב משפחתי יותר, מנוע 2.0 ליטר ו-215 כ"ס. לראשונה היא הגיעה גם לישראל והפכה מיד לחביבת הנהגים
הטייפ R הציעה תמיד הנעה קדמית בלבד, מה שלא מנע ממנה מלהפגין יכולת דינמית משובחת ולשבור שלל שיאי מסלול, בהם במסלולי נורבורגרינג, אסטוריל, ספא-פרנקושמפ וסוזוקה
ה-טייפ R מציעה תמיד סמל הונדה אדום – מחווה לניצחונות החברה בפורמולה 1