130 ימים עברו מאז החל אלון מאסק, היזם השנוי במחלוקת ואחד מעשירי עולם, לעבוד לצד הנשיא הנכנס של ארה"ב, דונלד טראמפ. למעלה מארבעה חודשים בהם לקח על עצמו לקצץ בהוצאות פדרליות מיותרות לטובת קופת האוצר במסגרת "מחלקה ליעילות ממשלתית" (DOGE). כעת הוא מודיע כי עזב את הפוליטיקה וחזר להשקיע עצמו באופן טוטאלי בטסלה, כפי שעשה בתחילת דרכה של היצרנית. השאלה הגדולה - האם זה יעזור?

נזכיר כי מאסק הצליח להשניא עצמו ברגע שחבר לטראמפ, גם על ידי מי שלא ראה בו עד אותו רגע אישיות שנויה במחלוקת. עם נפילות עובדתיות מביכות, הצהרות חסרות בסיס שנשלפו מהמותן והפכו לאזוטריה, תמונות שערורייתיות שהעלו תהיות באשר לשפיותו, התחככות מופרכת עם הימין הקיצוני ובעיקר - התרחקות דרמטית ממפעל חייו וזו שהפכה אותו למיליארדר חסר העכבות שהוא, יצרנית הרכב החשמלי טסלה.

מאסק, שהשקיע סכום עתק שנאמד ב-300 מיליון דולר מכספו בקמפיין הבחירות של טראמפ, וגייס לטובת המועמד את רשת X (טוויטר) אותה רכש בעסקה מוזרה, נהנה ללא ספק להיות באור הזרקורים, כמו תמיד. וגם נהנה מקרבה לאיש החזק בעולם, שהצליח להטיס בורסות מעלה באמירה חסרת אחריות בבוקר, ולגרום לה לצלול שעתיים מאוחר יותר באמירה נוספת. קצת כמו מאסק עצמו, רק עם השפעה גדולה פי אינסוף.

אז מאסק חוזר, אבל משקיעים פרטיים, בתי השקעות, אנאליסטים ומומחים בשוק הרכב, מעריכים כי הסיכוי שזה מאוחר מדי עבור היצרנית, בהחלט משמעותי. קבלו מספר נתונים שיחזקו את ההערכה הזו.
ראשית, השקות דגמים חדשים נדחות אצל מאסק באופן עקבי פעם אחר פעם (הלו רודסטר, אהלן משפחתית זולה). הוסיפו לכך דגמים קיימים - למרות מתיחות פנים קלות - קשישים בחלקם (S ו-X) סתם מזדקנים (3 ו-Y) או לא ממש מצליחים (סייברטראק וסמי).
על כל אלה יש להוסיף גם את הסנטימנט המאוד שלילי שמאסק הצליח לייצר לעצמו בחודשים האחרונים, בעיקר באירופה אך לא רק, עם אינספור הפגנות שחלקן זכה לסיקור תקשורתי רחב. וגם את התחרות העזה מתעשיית הרכב החשמלי הסיני שטסה במהירות בלתי נתפסת מבחינה טכנולוגית בפרט ומוטורית בכלל.

והמספרים לא משקרים. מכירות טסלה באירופה, למרות השקת ה-3 וה-Y מתוחות הפנים, צללו באירופה בכמעט 50% בחודש אפריל (ל-7,261 מכוניות), לעומת החודש המקביל אשתקד. כל זאת בזמן שסך מכירות הרכב החשמלי זינקו בכמעט 30%, כך שהצניחה של טסלה אינה קשורה להאטה פתאומית.
בארה"ב שאימצה את טסלה (טוב, בעיקר קליפורניה) בחום מאז נוסדה, ואפילו טראמפ שהתגייס לעשות לה פרסום סמוי, נרשם חודש רביעי של מכירות נמוכות מהמקביל לו אשתקד, ונתח השוק של היצרנית נחתך בחצי לעומת 2024.
ברבעון הראשון של השנה הנוכחית מכרה טסלה ברחבי העולם כ-330 אלף מכוניות חדשות, לעומת כ-390 אלף ברבעון המקביל אשתקד וצפי של כ-410 אלף לפי אנאליסטים. הרבעון הגרוע ביותר עבורה בשלוש השנים האחרונות.

מה כל זה אומר על עתידו של המותג, שתפס נתח של כ-50% מסך מכירות הרכב החשמלי בארה"ב רק לפני שנתיים, ועכשיו ירד מתחת ל-40%? עדיין מספרים פנטסטיים, אבל הכיוון ברור.
מאסק יכול בהחלט להרים את טסלה שוב, אבל לא בטוח שיש לו את הרצון הנדרש וגם אז, ספק אם יהיה מוכן להשקיע שוב את כל כולו ביצרנית הרכב. מאסק ללא ספק יהיר ופנטזיונר, אבל גם אדם מבריק ומחושב. וככזה, הוא יודע שמלחמה עם הסינים היא קרב אבוד מראש בהתחשב בסביבה הסופר-נוחה בה הם מייצרים, עלויות הייצור עצמן, התקציבים הדרושים והיד החופשית מהממשל המקומי.

גם האירופים התעוררו סוף סוף וגרמניה היא כבר לא מגרש משחקים כמעט פרטי של טסלה. בעיקר אחרי שמאסק בחר להצדיע במועל יד. הגרמנים לא פספסו את זה. אגב, לא שמדובר בשוק ענק, אבל טסלה מכרה בשליש הראשון של השנה הנוכחית מעט יותר מ-500 מכוניות, בשליש הראשון של 2024 נמכרו 1770 יותר מפי 3. המותג שעד להופעת הסינים היה מוביל השוק החשמלי, עומד במקום ה-11 בין מותגי השקע-תקע בישראל.