בקצרה:
- קונצרן PSA רימה במבחני זיהום מ-2009
- בעזרת תוכנה שצמצמה פליטות בבדיקות רשמיות
- היצרנית: "בית המשפט נקט בשיקולים שגויים"

הדיזלגייט חוזר: עשר שנים לאחר שהתפוצצה פרשת תרמית מבחני זיהום האוויר של קונצרן פולקסווגן, שבעקבותיה נחשפו הונאות דומות גם אצל יצרנים אחרים, קבע בית המשפט בהולנד כי גם מותגי PSA - כיום חלק מקונצרן סטלנטיס - פעלו בשיטות דומות, על מנת להציג נתוני זיהום נמוכים יותר מאלה שנפלטו בפועל.
על פי פסיקת הביניים שפורסמה, במסגרת תביעה יצוגית שהוגשה מטעם שלושה ארגוני צרכנים הולנדים, מכוניות עם מנועי דיזל מתוצרת פיג'ו, סיטרואן, אופל ו-DS צוידו מאז שנת 2014 בתוכנה שהשפיעה על בקרת הפליטה של כלי הרכב ושמרה על פליטת תחמוצות חנקן נמוכות (רק) במהלך בדיקות רשמיות.
במקרה של אופל הוכח כי תוכנות התרמית הותקנו כבר מ-2009, בעוד שאצל הצרפתיות מדובר ב"חשד" לגבי דגמים מ-2009 ובקביעה של בית המשפט לדגמים מ-2014 ואילך.

מה עוד צריך לדעת: את התביעה הגישו "קרן הצדק לפליטות דיזל" (Emissions Justice), "קרן תביעות הרכב" (Car Claim) והתאחדות הצרכנים בהולנד. עורך הדין יוסט אדיקסהובן, המייצג את Emissions Justice, אמר כי "זוהי פריצת דרך בתחום תוכנות ההונאה. אנחנו מצפים להחלטות דומות גם לגבי יצרנים כמו מרצדס, פיאט ורנו. הפיצויים באופק".
יו"ר Car Claim אמר כי "אנו קוראים לסטלנטיס להתייחס ברצינות לפסיקה הברורה ולדון איתנו על פתרון הוגן". מנגד, קונצרן סטלנטיס הכחיש את ההאשמות, והצהיר כי "כלי הרכב עומדים בכל תקנות הפליטה ובית המשפט עשה שיקולי ביניים שגויים במקרה זה".
בית המשפט ההולנדי העניק ליצרנית הרכב הזדמנות להציג ראיות נגדיות וציין כי על סטלנטיס לתת גילוי מלא לגבי התקני ההונאה ותפעולם, ולאחר מכן יקבע היקף הנזקים והפיצויים.