האם צעירים של היום עדיין מחכים בכיליון עיניים לרישיון הנהיגה, או שמכונית עבורם היא סתם עוד הוצאה מעיקה? מה חשוב להם במכונית? ואולי אפשר בכלל בלי? ניסינו להבין איך מתמודדת תעשיית הרכב הישראלית עם דור שלא מתנהג כמו קודמיו - ושאלנו את האנשים שפוגשים אותו מקרוב.
כל דיון על הנהגים הצעירים צריך להתחיל עם תזכורת כואבת: עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, הציב את המספרים הקשים על השולחן: "בשנת 2024 נהרגו 68 נהגים צעירים. זה מספר שלא היה בעשרים השנה האחרונות. מצד אחד, עבור הנהגים הצעירים רכב זו עצמאות, חופש מההורים, לצאת מהבית וליהנות מהחיים. מצד שני, נהגים צעירים הם קבוצת סיכון. הם פחות מנוסים, פחות מיומנים, עם רמת סיכון גבוהה יותר. הם נוסעים יותר בשעות הלילה, הם יותר מוטים לנהיגה בעייפות, להיסח דעת, וגם הלחץ החברתי הוא מרכיב מאוד מאוד מרכזי אצלם".
גלי שטרית, מנהלת השיווק והדיגיטל של ג'ילי, התייחסה לשינויים שחלו בהרגלי הצריכה: "אנחנו רואים שצעירים פחות בעניין של להגיע לאולם התצוגה. הכל קורה היום בדיגיטל - אם אין להם גישה באינטרנט, הם לא יגיעו. הם מצפים לבצע תהליך רכישה מקדים עם איזשהו מודל של קונפיגורטור, שבו אתה יכול למעשה להתאים את הרכב לצרכים שלך. הדור הצעיר מחפש פתרונות הרבה יותר נוחים שחוסכים זמן, ועבורם להגיע לאולם התצוגה זה עלול להתפרש כמשהו שגוזל זמן"
יוצר התוכן עידן שלווה מספק זווית שונה ליחס שבין הצעירים והרכב: "הדור הצעיר היום הרבה יותר מבין כלכלה. היום ילד בן 13 מלמד אותי השקעות. הם מבינים שהחישוב הכלכלי צריך לקרות כבר בגיל יותר מוקדם אם אתה רוצה באמת לאפשר לעצמך את החיים שהיית רוצה לחיות. לא לכולם יש את ההורה שתומך ושיעזור לו ברישיון. אני עבדתי מאוד קשה, שילמתי לעצמי גם על הביטוח, גם על הרישיון עצמו, לא הייתה אפשרות אחרת. ויש צעירים היום שמעדיפים פשוט לוותר על זה או לדחות את זה לפחות בכמה שנים".
גם עולם הביטוח משתנה בהתאם. יוסי סודרי, סמנכ"ל תחום פרט בהכשרה ביטוח ופיננסים, סיפר: "אנחנו רואים דור אחר. לא כל הצעירים אותו דבר: אחד נוהג רק פעם בשבוע, אחד משתמש ברכב של ההורים, אחד נוסע רק לעבודה. לכן גם הביטוחים צריכים להשתנות - מסלולים מותאמים, ביטוח לפי שימוש. הצעירים רוצים הכל פשוט, דיגיטלי, בלי בירוקרטיה."