להטעין סמארטפון זה עניין פשוט - מחברים כבל או מניחים על משטח טעינה אלחוטית. אבל מה לגבי רכב חשמלי? חברת אלקטריון הישראלית מפתחת בשנים האחרונות טכנולוגיה לטעינה אלחוטית של כלי רכב, ובשיחה עם גלעד שרון, מנהל פעילות החברה בישראל, מתברר עד כמה הרעיון שהתחיל כחלום הופך היום למציאות.
“מה שעניין אותי זה הפוטנציאל,” אומר שרון. “ברגע שנפטרים מהכבל והרכבים חופשיים לנסוע, היתרונות שלהם באמת יכולים לבוא לידי ביטוי - פחות זיהום, יותר כלכליות ואנרגיה ירוקה. הכבל, מטאפורי וממשי, פשוט נעלם”.
הטכנולוגיה, לדבריו, כבר הגיעה לשלב מסחרי: “המערכת יודעת לספק היום טעינה בהספק של כ-60 קילוואט לאוטובוס, ובדור הבא כבר הרבה מעבר לסטנדרט של כבל. היתרון הגדול הוא בפיזור - לא כולם טוענים בלילה באותו מקום, אלא מקבלים ‘נשנושי אנרגיה’ לאורך היום בתחנות, בחניונים ובכבישים”.
היישומים מגוונים: “בפרויקט שביצענו עם אפיקים בראש העין התקנו מערכת טעינה אלחוטית לאוטובוסים. היא פועלת יומיומית בתנאי אמת ומאפשרת לצי לעבוד ברציפות. עכשיו אנחנו מתקדמים גם לפרויקט מוניות עם עיריית תל אביב והקסטל. נהג מונית שעוצר לעשר דקות להפסקה יכול לקבל עוד 150 קילומטר טווח - בלי לחבר שום כבל”.
ומה לגבי בטיחות? שרון מדגיש כי הקרינה נבדקת בקפדנות: “במבחני התקינה האירופיים לא גירדנו אפילו את רף היחידה האחת, מול תקן שמאפשר עד 6.25. מעבר לזה - כל גרגר אנרגיה שהופך לקרינה הוא אובדן נצילות, ולכן המערכת מתוכננת להיות יעילה ובטוחה”.
במבט קדימה, הוא רואה את אלקטריון כמי שתשתלב במערכות ההסעה העירוניות: “העתיד נמצא במפגש בין תחבורה אורבנית לחשמלית. מסופים, נת"צים, חניוני לילה - כל המקומות שבהם רכבים זזים וצורכים הרבה אנרגיה. הטכנולוגיה שלנו נותנת להם חופש, יעילות ועלות סבירה. בלי זה אי אפשר יהיה לעמוד בביקושים”.