דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

הפוך על הפוך: לנהוג בבריטניה

Getting your Trinity Audio player ready...

בסוף, וגם בהתחלה למען האמת, יש מקרים שבהם אנשים מבוגרים חוזרים להיות ילד נודניק בן שלוש ששואל: "למה?". בנושא הנהיגה בבריטניה, נדמה שהשאלה הזאת אפילו יותר מתבקשת: אולי בגלל כל הפעמים שהגעתם לסופ"ש בלונדון וכמעט לא חזרתם ממנו בגלל ששכחתם להסתכל ימינה במקום שמאלה או שמאלה במקום ימינה (לא לדאוג: זה קורה גם לאנשים שגרים בממלכה מאז ימי הביטלס). ואולי זה בעקבות הפעם ההיא שבה החלטתם לשכור רכב כדי לבקר באתרים שאינם רחוב אוקספורד או הביג בן, ואמרתם לעצמכם: "בסדר, אז הם נוהגים כאן בצד השני, עדיין לוחצים על הגז והברקס, לא? את זה עוד לא שיניתם" – וגיליתם שלא ממש קל להחליט לאן בדיוק נכנסים אחרי פנייה ימינה. ובכלל: הנימוס הבריטי המפורסם מתגלה כפיקציה אם אתם מעכבים את כל התנועה או חלילה עוקפים מהצד הלא נכון.

גישה מהירה לחרב

ובכן, הדקו את החגורות וחזרו עד לימים שבהם כלי התחבורה הנפוץ ברחובות לונדון היה סוס. ולא כזה שמושך כרכרה מאחוריו – העתיד המופלא הזה מחכה בהמשך – אלא סוס שעליו יושב גבר שלא יוצא מהבית בלי החרב שלו. מתברר, אם כן, שהצורך להותיר את יד ימין חופשית גרם לכך שהרוכבים העדיפו להיצמד לשמאל, ובכך להשאיר מרחב שיאפשר להם גם לנופף לשלום (במקרה הטוב) וגם להשתמש בחרב (במקרה הפחות טוב). יש לציין כי הבריטים ירשו את המסורת הזאת מהרומאים, שכבשו בזמנו את אנגליה הקדומה.

הזמנים רק חידדו את האחיזה הבריטית בצד שמאל: עגלון שהוליך את סוסיו נזקק ליד ימין כדי לשלוט בהם, וההיצמדות לשמאל סייעה לו בניווט התנועה מול כרכרות שבאו מולו. עלייתו של נפוליאון בצרפת, שם נהגו דווקא בצד ימין (מסיבות מרתקות הקשורות במהפכה הצרפתית ובניסיון לבטל את הבדלי המעמדות בין הולכי הרגל הפשוטים ורוכבי הסוסים המורמים מהם), גרמה לבריטים להיאחז עוד יותר בדרכם, כדי להיבדל מהצרפתים ומהמושבות שבהן נפוליאון החיל (בלשון המעטה) את התקנות הצרפתיות. בשנת 1835 הגיעה החותמת החוקית במסגרת "חוק הכביש המהיר": באנגליה נוהגים בצד שמאל. העוברים על החוק ייענשו.

190 שנה בדיוק לאחר מכן, רק 30 אחוז ממדינות העולם נוהגות בצד שמאל (בהן מדינות ענק כמו יפן ותאילנד) ושלוש מדינות בלבד באירופה מלבד הממלכה המאוחדת (הכוללת את אנגליה, וויילס, סקוטלנד, צפון אירלנד ושטחי חסות נוספים): קפריסין, מלטה ואירלנד. מעניין שבישראל, למרות ההיסטוריה של המנדט, הנוהג לא הושרש, בגלל השלטון העות'מאני שקדם לו. וכך דורות על גבי דורות של ישראלים שכבר הוציאו רישיון ולמדו להכיר את כל השטיקים והטריקים של הנהג הישראלי, מגיעים מסיבה כזאת או אחרת לאנגליה ומגלים שהם חוזרים להיות, ובכן, נהג חדש.

לעבור טסט מחדש

"אתם הישראלים", אומר לי המורה המקומי לנהיגה, "כשאתם יוצאים לכביש זה כאילו אתם יוצאים לקרב". קוראים לו וואסים אבל כולם קוראים לו וואז, וכל חבר וחברה בעמוד הפייסבוק "ישראלים בלונדון" נתקל בשם שלו כשהחל לבדוק אפשרות להוציא רישיון. לפי החוק, בעלי רישיון שאינו מוכר באנגליה (למשל ישראל) זכאים לנהוג במדינה למשך שנה אחת. לאחר מכן יש לעבור מבחן תיאוריה וטסט. כן, כמו בגיל 17.

הוא צודק, כמובן: בישראל, עצם הרעיון שאתה יוצא מהבית וחוזר אליו בחתיכה אחת אינו מובן מאליו. התודעה הזאת, שמונעת מלחץ ותחושה שבכל רגע נתון מישהו מנסה לדפוק אותך (או לחסל אותך, אם במקרה חמאס/חיזבאללה/חות'ים/תותים/ווטאבר החליט לירות טיל לפני שחזרת מהעבודה), חילחלה מזמן לכל תנועה במרחב, מנהיגה בכבישים עצבניים ועד לחוויה המפוקפקת של להיות מטרה נייחת של רוכבי קורקינטים. היא לא נעלמת רק בגלל שעולים על מטוס ונכנסים לרכב שבו ההגה והדוושות נבנו בצד ימין.

לכן כשעולים על הכביש באנגליה, הדבר הראשון שצריך לעשות (כלומר השני, אחרי חגירת חגורת הבטיחות) הוא לאפסן את האגו: גם ככה עצם המחשבה שעשרות שנות נהיגה תחת חוקי הג'ונגל הפרוע של הכביש הישראלי לא שוות הרבה (ואף מזיקות לפעמים) היא נקודת פתיחה לא בריאה. העובדה שמתלווה לכך גם התחושה המעוותת, כאילו כולם נוסעים בצד הלא נכון ונגזר עליך לשתף פעולה עם זה, בוודאי שלא עוזרת.

למעשה, נדמה שהנהג הישראלי חווה בבריטניה משבר קיומי כפול: לא רק שעליו להחליף צדדים על כל המשמעויות (פנייה ימינה, פנייה שמאלה, כניסה לצומת), הוא גם נדרש להפנים את הפער הלא קטן בין תרבויות הנהיגה, מהאופן שבו נכנסים לכיכר ויוצאים ממנה ועד העידוד להיצמד בדרך דו סטרית דווקא לפס ההפרדה המקווקו ולא למכוניות החונות בצדדים. "כאן יש תרבות של אמון", אומר וואז, כשהוא מסביר למה הבוחן יכול לא להתרשם ממה שנראה לו כמו איתות יתר או השתהות בלתי מוסברת בניצול של זכות הקדימה. לך תסביר לו שבמקום שממנו אתה מגיע, "תרבות של אמון" זה לא בדיוק המשפט שאתה אומר למישהו בזמן שהוא נמצא על ההגה: זה לא פחות מסוכן מאשר לדגדג אותו עד אובדן עשתונות.

הצד הלא–נכון

אפשר, כמובן, להחליט ש"תרבות של אמון" גדול עליך בשלב זה של החיים (בטח אחרי שני טסטים ולא מעט כסף, ועוד בליש"ט) ולהסתדר, בטח בלונדון. בכל זאת, מדובר בעיר שהתברכה בתחבורה ציבורית מתפקדת, מהסוג שאמור להעסיק את השרה המעופפת שמופקדת על התחום המוזנח בישראל אבל טרודה הרבה יותר בשבירת שיא ישראל להחתמת דרכונים. גם אחרי כך וכך שנים בממלכה, לפעמים קשה להבין מאיזה צד אוטובוס הקומתיים אמור להגיע כדי לקחת אותך אל היעד ולא לכיוון ההפוך לחלוטין.

ועדיין, להיות לקוח של נהיגה בצד שמאל פירושה תחושה מתמשכת ומבלבלת של דיסאוריינטציה, כאילו בכל נסיעת אובר ניטע הספק שמא משהו לא בסדר, לא הגיוני ולא נכון בכל הדבר הזה: מהמקום שבו יושב הנהג ועד לאופן שהוא עובר מכביש חד סטרי לכביש דו סטרי. במידה מסוימת, ודאי בנסיעות מרוחקות יותר, יש בכך כדי לגרום לזה שדרך שבה עברת פעם אחת לא נראית אותו דבר בפעם השנייה. וזה כבר לא עניין של נהיגה או תרבות נהיגה, אלא של זרות.

לא נושא לבדיחות

ב-1967 נפל דבר: שוודיה החליפה את הנהיגה בצד שמאל לנהיגה בצד ימין. כמה שנים אחר כך, בממשלת בריטניה החליטו להשתעשע ברעיון ובדקו: כמה יעלה להחליף צד? התשובה הייתה 264,000,000 ליש"ט (ובמילים: 264 מיליון) במונחים של סוף הסיקסטיז. בימינו מדובר ב-6,000,000,000 ליש"ט (ובמילים: שישה מיליארד) ורוב הסיכויים שמדובר בהערכה נדיבה מאוד בחסרונה. עם כל הכבוד לתועלת שעשויה לצמוח מהשינוי (למשל הוזלת ייצור הרכבים עבור השוק הבריטי), זה לא עסק. לכן הסיכוי שיום אחד יעברו בבריטניה לנהוג בצד ימין עומד על פחות מאפס אחוזים.

אבל זה ממש לא רק עניין של כסף, בירוקרטיה וכאב ראש בלתי נסבל עבור עשרות מיליונים. ב-2014, ערב משאל העם על היפרדותה של סקוטלנד מהממלכה הבריטית, ניסה ה"גרדיאן" למתוח את קוראיו לכבוד 1 באפריל עם ידיעה ולפיה במקרה שהסקוטים יצביעו בעד עצמאות, כיוון הנהיגה יוחלף כדי "להדגיש את החיבור של סקוטלנד לאירופה". כלומר אפילו כשמנסים לצחוק על זה, לא מתבדחים חלילה שהממלכה תחליט להחליף צד, אלא המדינה שתעזוב אותה.

בינתיים מה שקרה במציאות הוא שבריטניה נטשה את האיחוד האירופי לפני חמש שנים (ההצבעה התקיימה כבר לפני תשע), בצעד שכיום נראה לרוב הבריטיים כמו מתיחה שהשתבשה ויצאה משליטה: ב-2016 הצביעו 52 אחוז בעד עזיבת האיחוד, ואילו היום 55 אחוז מהבריטים חושבים שזאת הייתה טעות (לפי סקר של חברת המחקר YouGov). זה לא אומר שהרגשות הלאומיים פחות חזקים ממה שהיו בעבר: התמיכה במוסד המלוכה, למשל, נותרה יציבה יחסית עם יותר מ-60 אחוז מהבריטים שרוצים להמשיכה, גם בעידן פוסט המלכה אליזבת. סביר להניח שגם הסנטימנט בנושא הנהיגה אינו שונה. ייתכן שהראיה לכך היא שבניגוד לנושא של בית המלוכה, קשה למצוא אפילו סקרים בנושא.

לכן גם בפעם הבאה שתגיעו לבריטניה, וכנראה עד קץ הימים, תצטרכו להיעזר בכיתוב על הכביש שאומר לכם לאן להביט לפני שפוסעים במעבר החצייה, ומי שיחליט לנהוג יצטרך לחווט מחדש את המוח שהתרגל לחפש תחנת רדיו ביד ימין (שלא לדבר על מי שבוחר בתענוג של נהיגה במכונית ידנית). ומי יודע, אולי בעידן המכוניות המעופפות בריטניה תתאחד עם רוב הציוויליזציה. בעצם, נראה שאפילו אחרי שהנהיגה תעבור מהאדמה לשמיים, עדיין יהיה מי שיתעקש להמשיך לנסוע בצד ה"נכון", וכל העולם יצטרך שוב לשאול: למה?

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

פורסם לראשונה ב- 09.04.25

למאמר זה התפרסמו 31 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

  • 1. פעם נהיגה בצד שמאל הייתה נפוצה יותר 
    נתיב, 21-04-2025

    לדוגמה בפורטוגל נהגו בצד שמאל ואז החליפו אבל במושבה שסמוכה לאזור שבו נוהגים בשמאל לא החליפו אז באנגולה החליפו אבל במוזמביק שמוקפת במושבות בריטיות לא, כך גם במקאו שליד הונג קונג. בארה"ב עד שהגיע פורד היו מכוניות עם הגה בצד ימין. יש יתרון אחד בבריטניה ובאוסטרליה יש כאלו שעושים יבוא אישי של מכוניות יפניות שמשווקות רק ביפן.

    סגור תגובה

  • 2. כתוב יפה  
    הרמן, 23-04-2025

    תפסיקו להכניס בכוח את הפוליטיקה
    זה לא עושה לכם טוב
    מקסימום נפסיק לקרוא כאן ונעבור לאוטו למשל .
    דייי כבר!

    סגור תגובה

  • 3. גם במדינה המאוכלסת בעולם נוהגים בצד שמאל (לת)
    דבש, ירושלים, 05-05-2025

  • 4. נהגתי עם אשתי פעם באנגליה וכמעט עשינו תאונה 
    Dany_From_Toronto, 07-05-2025

    מעדיף את הלינקולן קונטניטל שלי עם הגה שמאלי

    סגור תגובה

  • 5. חחח... יפה. (לת)
    אורח, 07-05-2025

  • 6. בתור מורה לנהיגה ונהגאוטובוס  
    דוד , 07-05-2025

    מאוד לא ממליץ לנסות נהיגה בשמאל, אולי אני מבוגר מדי יגידו חלק שגם בצד ימין אני כבר לא משהו . תיזהרו

    סגור תגובה

  • 7. נהגתי הרבה פעמים בשמאל 
    בוני, 07-05-2025

    באנגליה, אוסטרליה, ניו זילנד.

    ממש לא מסובך.

    סגור תגובה

  • 8. עוד מדינה 
    גנדי, 07-05-2025

    שכחתם עוד מדינה קטנה שנוהגים בה בצד שמאל, הודו. אבל נכון, תאילנד ויפן ענקיות...

    סגור תגובה

  • 9. בדיוק יומיים 
    זועק זעקה, 07-05-2025

    יומיים, זה הזמן שלקח לי להתרגל לנסיעה בצד שמאל. נכון שביום השני כמעט נכנסתי לכיכר מהכיוון ההפוך. אבל תכלס שנתיים גרתי באירלנד ושום תאונה קטלנית לא הייתה. למה?
    כי לא התנהגתי כמו ישראלי.

    סגור תגובה

  • 10. עמי 
    גם בקפריסין נוהגים בצד שמאל, 07-05-2025

    כי קפריסין הייתה פעם בשליטת הבריטים כמו פה ועוד מדינות כמו הודו, ניו זילנד ואוסטרליה אבל בטח אתם יודעים

    סגור תגובה

  • 11. טוב שגרשנו את הבריטים בזמן 
    אלון....., 07-05-2025

    אחרת אם היו נשארים כאן עוד שנה שנתיים הינו נוהגים בצד שמאל.

    סגור תגובה

  • 12. הגה פה והגה שם 
    100, 07-05-2025

    הכי מצחיק להיות בגיאורגיה שם יש מכוניות עם היגוי שמאלי וגם ימני. היה לי מוזר לשבת מקדימה בצד שמאל ולהיות הנוסע ולא הנהג.

    סגור תגובה

  • 13. איך לא הזכרתם את הודו? 
    מוטי, 07-05-2025

    גם בהודו, שהיא כיום המדינה המאוכלסת ביותר בעולם, נוהגים בצד שמאל.
    הודו לבדה מהווה בערך חמישית מאוכלוסית העולם.

    סגור תגובה

  • 14. נהגתי לאורך סקוטלנד ועד לונדון ללא בעיות 
    אדם, 07-05-2025

    מהרגע הראשון שעליתי על ההגה, המוח שלי לבד עשה סוויץ׳ לנהיגה בצד שמאל של הכביש. נוסיף לזה את הרעיון שגם בישראל אני נוהג רגוע מאוד, גם רעיון הלסמוך על הסביבה (כמו שנאמר בכתבה) היה לי מאוד פשוט.
    אולי לאנשים מבוגרים יותר זה יכול להיות בעיה אמיתית, אבל לצעירים רגועים אני חושב שזה יכול להיות קליל יותר ממה שחושבים

    סגור תגובה

  • 15. הפוך על הפוך: לנהוג בבריטניה 
    DANY_FROM_ISRAEL, 07-05-2025

    יש לי מכונית אנגלית, אבל עם הגה בצד שמאל: יגואר XJ מ-1999.
    גם לדני מטורֹנטו יש מכונית אנגלית, אבל עם הגה בצד שמאל: בנטלי ברוקלנדס מ-1997.
    4. אתה משוגע. אתה לא דני מטורֹנטו וקונטיננטל זה בכלל בנטלי.
    רק בנזין. בלי חשמל.

    סגור תגובה

  • 16. בריטניה 
    קושקוש, 07-05-2025

    מזל שעזבו אותו , לא השאירו לנו נהיגה בצד שמאל .

    סגור תגובה

  • 17. בישראל דבקים בנתיב השמאלי 
    קרמר, 07-05-2025

    פוליטיקה או לא,
    הישראלים נדבקים לשמאל.

    ככה זה שאוכפים רק מהירות בכביש המהיר

    סגור תגובה

  • 18. בערך שליש מהעולם נוהג בצד שמאל 
    ממ, 07-05-2025

    זה לא רק אנגליה. אז מה זה הצד הנכון?

    סגור תגובה

  • 19. גם נהיגה בספינות מחייב להצמד לשמאל  (לת)
    חיים, 07-05-2025

  • 20. גם בארץ חצי מהנהגים נוהגים בצד שמאל (לת)
    שלום, 07-05-2025

  • 21. חובה לחובבי רכב 
    תומריקו , 07-05-2025

    עשיתי טיול בבריטניה עם אשתי, ואני בתור חובב רכב נהנתי מאוד. נהגתי בלמעלה מעשר מדינות ואין ספק שבריטניה (אנגליה וסקוטלנד בטיול שלנו) הייתה הנוחה ביותר - למרות הצד השונה! האדיבות בכביש, ההכוונה הטובה, איכות הכבישים, התנועה הזורמת - היה מדהים.
    לצערי - המקום הגרוע בו נהגתי בחיים הוא ישראל. ונהגתי גם בגואטמלה עם אינדיאנים אמיתיים - אצלנו הרבה יותר גרוע.

    סגור תגובה

  • 22. תענוג 
    רן, 07-05-2025

    אני נוסע הרבה לבריטניה ונוהג שם לא מעט. תענוג האדיבות שלהם ההתחשבות שלהם וכו. פה בישראל שדה מלחמה.

    סגור תגובה

  • 23. כתבה נחמדה, אבל למה להכפיש את ישראל על הדרך? (לת)
    מיכאל, 07-05-2025

  • 24. נראה שהכתב לא גר באנגליה  
    Oxbridge, 07-05-2025

    קודם כל חשוב לציין שבבריטניה נתנו להצביע גם לתושבי האיחוד האירופאי שגרו כאן וגם לכל אלה בעלי דרכון כפול שהיה להם עניין אישי. מאז שיצאנו המהאיחוד במקום להקים תעשיה חזקה אנו נשענים על כח עבודה זול של מאגרים לא חוקיים.

    בעיר הבירה שלנו, לונדון, כמעט ולא גרים בריטיים שנולדו באנגליה - פחות מ-25%

    אין שום בעיה להתרגל לנהיגה עם הגה בצד ימין, אלא אם הכתב חי בגטו או טס כל הזמן לישראל.

    זה גם בסדר לקחת מעבורת או רכבת לאירופה עם הרכב ולנהוג שם. אפילו זול יותר: עלויות נמוכות בהרבה של דלק או חשמל.

    סגור תגובה

  • 25. אני מסכים שההבדל הוא אמון ונדיבות. 
    Ccyclist , 08-05-2025

    יש דבר בסיסי בתרבות הנהיגה הבריטית שאסור לתלמיד נהיגה לעשות, ובטח לא בטסט (זה מוביל לכישלון) והוא לסמן וויתור למשתמשי כביש אחרים באמצעות היבהוב. אפילו כתיירים במעברי חצייה ללא רמזור תשימו לב לסימן הזה. בכבישים צרים מדי - דרכים כפריות או אפילו רחובות פרבריים עם רכבים חונים בשני צידי הרחוב - היכולת הבסיסית לסמן לנהג ממול שאתם מוותרים לו על זכות הקדימה היא אמצעי בסיסי שמאפשר להסתדר. בכבישים מהירים זה סימן שאתם נותנים לנהג להשתלב. צריך להדגיש שאם תסעו לאט בנתיב מהיר מסמעות הסימון היא שמבקשים מכם לעבור לנתיב האיטי. בישראל אין סימון מוסכם כזה וחבל. בנוסף יש הסתמכות מרובה על כיכרות רב נתיביות, אמצעי שלא כל כך נפוץ בארץ. גורם שלישי הוא שלא כל דבר שמסומן בכביש הוא בהכרח מדוייק. למשל - מפרץ חנייה המסומן על הכביש לא בהכרך מבטיח שהמרווח בינו לקו ההפרדה המקווקוו רחב מספיק לרכב לנהוג בו. לעיתים חייבים לעבור את הקו לחלק מהנתיב הנגדי כדי לעבור על פני הרכב החונה. יש גם מקומות שרחוב היסטורי יצטמצם לכדי נתיב בודד שחייבים לעבור רכב אחד לכיוון. זה שונה ממדינות כמו ספרד למשל שבהן אין אמון בציבור הכל מדוייק וכל נתיב ליד מקום חניה יתאים לנהיגה בנתיב, ברחוב צר יהיו רמזורים לשלוט על כיוון התנועה הפתוח וכו'. כיוון התנועה הוא עניין משני. יש לי קרובים באנגליה שלא מוכנים לשמוע על נהיגה בצד ימין גם אחרי 20 שנה עם רישיון וגם כאלו שנהגו בצד ימין באירופה תוך שנה מקבלת הרישיון.

    סגור תגובה

  • 26. זה מעבר לאמון, ישראלים פשוט לא יודעים לנהוג 
    הזיה, 08-05-2025

    יש דברים בסיסיים כמו לא להכנס לצומת עמוס או חסימת נתיב עקיפה או ריצ׳רץ׳ כשצריך להשתלב משתי דרכים שונות שישראלים פשוט לא מכירים או שלא מלמדים אותם. לא ברור לי מה ישראלים עושים בסיטואציות האלה, הם רק גורמים לפקק, זה לא מקדם אפילו את עצמם כך שזה אפילו לא עניין של כוחניות או מלחמה, סתם טמטום וחוסר הבנה. זה כמו במדרגות נעות שבמקום לעמוד בצד אחד חוסמים את שני הצדדים. לא ברור למה ומי מרוויח מזה

    סגור תגובה

  • 27. בשיטה הבריטית כ 50% עוברים טסט ראשון 
    Ccyclist , 08-05-2025

    העובדה שמורה הנהיגה שלך שלח אותך פעמיים לטסט שלא היית מוכנה לו אומרת דרשני. מורה נהיגה בריטי נענש אם אחוז גבוה מדי ממי שהוא מגיש לטסטים נכשל. למדתי לנהוג בבריטניה ועברתי פעמיים טסט ראשון - קודם באוטומטי כדי שאוכל לנהוג, אחר כך ידני כדי שאוכל לשכור רכב באירופה (כן, בצד ימין). לקראת הטסט הידני המורה לנהיגה סירב לקבוע לי שיעור אחרי הטסט מרוב שהיה בטוח שאעבור. אל תלחצי על המורה שלך להגיש אותך מוקדם מדי. חבל כי היית יכולה להיות בחצי שעוברים בטסט הראשון במקום בחצי שעושים טסטים על גבי טסטים.

    דבר אחד לא ציינת: הדוושות והידיות מאחורי ההגה נמצאים באותו המיקום בין אם נוהגים משמאל או ימין. האצה הכי ימני, הברייק (ביחיד!) השני מימין (ואסור לגעת בו ברגל שמאל גם אם לומדים אוטומטי) והדוושה המיותרת של הקלאץ!' הארור - משמאל. ידית המגבים מימין להגה וידית האיתות (כן - צריך להשתמש בה) משמאל. רק המוטות (במידה ולא מדובר בטסלה שאין בה מוטות) נמצאים באמצע בין המושבים וכמובן משמאל לנהג במקום מימין. בימינו ברכבים רבים יש מתג במקום ידית ההאנד ברייק (שוב - יחיד ו Hand Break, לא "אמברייקס").

    בהודו ובאיים הטרופיים שבאוקינוס ההודי יש רכבים, בדרך כלל מיפן או קוראנים לשוק היפני שנוהג בצד שמאל, שהידיות הפוכות - איתות מימין ומגבים משמאל. זה מבלבל אבל לוקח יומייםמשלושה להתרגל ואז עוד יום-יומיים בחזור.

    לגבי חציית הכביש - בבריטניה מודפס על הכביש " Look Right" כשהולכים מהמדרכה לאי תנועה ו " Look Left" כשהולכים מאי התנועה למדרכה שממול. בשנות ה שבעים השחקן שגילם את גופו של דארת' וידאר (שחקן אחר דיבב את קולו) לימד את ילדי בריטניה לחצות את הכביש - מסתכלים ימינה, שמאלה ושוב ימינה. לא מסתכלים בכיוון אחד בלבד ולכן אי אפשר להדרס גם אם כיוון הנהיגה שונה בחופשה באירופה.

    סגור תגובה

  • 28. מעבר משמאל לימין 
    דן, 08-05-2025

    במדינה אסייתית רחוקה החליטו לעבור מנהיגה בצד שמאל לצד ימין, אבל החליטו לעשות זאת בהדרגה כך: בשבועיים הראשונים, רק משאיות ואוטובוסים יעברו לצד ימין, וכל השאר ישארו בצד שמאל...

    סגור תגובה

  • 29. נגמרו הרעיונות לכתבות... (לת)
    יוד, 08-05-2025

  • 30. גם בקניה נוהגים בצד שמאל. (לת)
    סמדר, 08-05-2025

  • 31. חיים 
    נהגוס, 01-06-2025

    נהגתי בצד שמאל(הגה ימני) באוסטרליה פפואה גיניאה החדשה ניו זלנד וגם באסוואטיני(לשעבר ממלכת סווזילנד הסמוכה לדרום אפריקה)
    תחילה קצת חששתי אבל לאחר יומיים נראה לי נורמלי בדיוק כמו הנהיגה בארצנו או ברוב אירופה שם נהגתי עדיין נוהג בכל ביקור פרטי או עסקי.
    בשורה התחתונה: הכל בראש ..Keep Left בצמתים או כניסה לכיכרות וכו'
    העיקר :סעו בזהירות לא משנה היכן.

    סגור תגובה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה