דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יונדאי איוניק 5: לקחת את זה רחוק יותר

Getting your Trinity Audio player ready...

יונדאי איוניק 5 הגיחה לאוויר העולם לפני כ-4 שנים, בתקופה שבה מרבית יצרניות הרכב עדיין התלבטו בנוגע למעבר לחשמל. הבחירה של רובן היתה הסבה של מכוניות בנזין להנעה חשמלית, וכך נוצרו מכוניות עם טווחי נסיעה מוגבלים ויכולות צנועות גם בתחומים אחרים. באותה תקופה זה הספיק, והתחושה הרווחת היתה ש"צריך לבדוק לאן זה הולך". מי יודע אם החשמל הזה יתפוס.

אבל באותו הזמן, ביונדאי החליטו כי זו ההזדמנות לבצע את קפיצת המדרגה הגדולה. והציגו פלטפורמה חשמלית יעודית בשם E-GMP (ראשי תיבות של Electric Global Modular Platform, ובעברית - פלטפורמה חשמלית, גלובאלית ומודולארית). הפלטפורמה אמורה לשמש בסיס ללא פחות מ-23 דגמים חשמליים שיוצגו בשנים הקרובות, ולכן תוכננה מראש במטרה להתאים למגוון רחב של תצורות - החל מרכבי סדאן, דרך רכבי פנאי ועד למובילי נוסעים גדולים.

אז בחזרה לעניין - המכונית הראשונה שהוצגה על בסיס הפלטפורמה המתקדמת היא האיוניק 5, כרכב פנאי משפחתי עם כמה מאפיינים יחודיים. בזכות הפלטפורמה המתקדמת, הגלגלים הוצבו בקצוות הרחוקים של הרכב, וכך התקבל בסיס גלגלים יוצא דופן באורך 3 מטרים - מה שמעניק מרווח פנימי יוצא מהכלל לנוסעים.

ויש עוד. הפלטפורמה ממקמת את הסוללה ויתר מרכיבי ההנעה באיזורים האופטימליים, וכך מעניקה לאיוניק 5 איכויות נסיעה מצוינות בזכות מרכז הכובד הנמוך והיכולת האווירודינאמית המצוינת.

וההישגים לא איחרו לבוא: האיוניק 5 גרפה את תואר "מכונית השנה" באינספור מגזינים ברחבי העולם, מבריטניה וגרמניה ועד ליפן וניו זילנד. היא גם זכתה בתואר "מכונית השנה בעולם", וגם הרשימה במבחני בטיחות עם דירוג Top Safety Pick+ במבחן האמריקאי של ה-IIHS, ועם 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי של ה-EuroNCAP.

בינתיים הספיקה האיוניק 5 להימכר בכמעט 400 אלף יחידות ברחבי העולם, מתוכן למעלה מ-6,000 יחידות שנמכרו בישראל. במשך חודשים ארוכים ניהלה היבואנית גם רשימת המתנה ארוכה, שכן המלאי לא הצליח לענות על הביקוש.

כיום האפשרויות בשוק החשמליות מגוונות בהרבה. אינספור מותגים חדשים נחתו בישראל בשנתיים האחרונות, רובם מסין, והלקוח ניצב בפני רשימה ארוכה מאוד של אפשרויות. חלקן מציעות ביצועים קיצוניים עם תאוצות של פחות מ-4 שניות ל-100 קמ"ש, אחרות מבטיחות גימיקים כמו צלילי נפיחה ממושב הנוסע או אנימציות של דרקונים ושועלים מרקדים.

גם האיוניק התחדשה בינתיים, עם מתיחת פנים שהוצגה בשנה שעברה, אבל לעומת רבות מהמתחרות - היא שומרת עדיין על הסגנון הנקי, הענייני והאלגנטי שאפיין אותה מתחילת הדרך. העיצוב נאמן לסגנון המקורי שלה, עם יחידות תאורה שמפגינות את מוטיב הפיקסלים המוכר, וגם פגושים בעיצוב חדש וחישוקי גלגלים אופנתיים יותר.

כשנכנסים פנימה, אל תוך הקוקפיט, מוצאים גלגל הגה חדש שבו משובצת רביעיית נוריות ייחודיות, וגם שני מסכים גדולים ("12.3) בשביל כל המידע שהנהג צריך. ממשק ההפעלה של המסכים התעדכן, ועכשיו יש להם תמיכה מלאה בעברית וגם קישוריות אלחוטית למכשירי אנדרואיד ואפל. אבל זוכרים את הסגנון הענייני והפרקטי? אז לצד המסכים יש גם כפתורים פיזיים לתפעול המערכות החשובות, במטרה לאפשר לנהג לשמור את המבט על הכביש ולמנוע הסחות דעת מיותרות.

ובגלל שמדובר ברכב שאמור להסיע את כל המשפחה, ביונדאי לא התפשרו על הבטיחות. המפרט של האיוניק 5 כולל 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית שגם יודעת לזהות הולכי רגל, רוכבי דו-גלגלי ותנועה חוצה בצמתים ואפילו בנסיעה לאחור, מערכת ששומרת את הרכב במרכז הנתיב, התרעת שטחים מתים שלא תאפשר לכם לעבור בטעות לנתיב לא פנוי, התרעה על שכחת ילד מאחור, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.

וכדי להתאים למגוון רחב יותר של לקוחות, ביונדאי הרחיבו את היצע מערכות ההנעה. מי שנוסע בעיקר בסביבה העירונית או למרחקים קצרים, יוכל להסתפק בגרסת ה"פרימיום": שם יש מנוע חשמלי בהספק לא רע בכלל של 170 כ"ס. מתחת לרצפה מוצבת סוללה בקיבולת של 63 קוט"ש, שתיקח אתכם למרחק של 440 ק"מ אחרי טעינה מלאה.

מרשים? בהחלט, אבל יש יותר מזה. ברמות הגימור הבאות תמצאו מנוע אחורי בהספק של 229 כ"ס, עם זינוק נחוש הרבה יותר. אליו הוצמדה סוללת 84 קוט"ש שכבר מקפיצה את הטווח ל-570 ק"מ. עד כמה הנתון הזה מרשים? בגרסאות האלה, האיוניק 5 תוכל לנסוע ברציפות ממטולה לאילת, וישאיר אתכם עם מספיק חשמל בסוללות כדי להמשיך לעוד קצת שופינג לפני שמגיעים למלון.

הפלטפורמה היעודית - כן, שוב היא - מגיעה במתח עבודה גבוה של 800 וולט, כך שהאיוניק 5 מרשימה עם יכולות גבוהות גם בעמדת הטעינה. טעינה מ-10% ל-80% יכולה להסתיים בתוך כ-20 דקות בעמדה מתאימה, וכך לאפשר שימוש נוח ברכב גם עבור מי שלא יכול להתקין עמדת טעינה ביתית.

בשורה התחתונה? בעולם של מותגים חדשים וגימיקים מתחלפים, יונדאי איוניק 5 היא אי של יציבות. כבר מתחילת דרכה היא הציגה טכנולוגיות מתקדמות מתוך הסתכלות לטווח רחוק, ועד היום היא נותרה בצמרת של דגמי הפנאי החשמליים, כמעט מכל בחינה שהיא. רצה למרחקים ארוכים.

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה