דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מכונית - איך לזהם פחות

Getting your Trinity Audio player ready...

נהיגה

אין צורך לחמם מנוע. מכוניות מודרניות מוכנות לנסיעה עם ההתנעה. כשעומדים למשך זמן קצר מוטב לכבות מנוע, אפילו למשך דקה. התנעה צורכת דלק מועט ותוספת הבלאי זניחה.

רצוי להימנע מתוספות חיצוניות למכונית. גגון, דגלים או אופניים בולטים פוגעים באווירודינמיות ומבזבזים דלק בשיעור של עד כ-20%.

גם מה שנוסע במכונית עולה דלק. אל תצברו חפצים כבדים על המושבים ובתא המטען. תוספת של 50 ק"ג עולה ב-2% דלק.

זיהום אוויר רכב


זיהום אוויר רכב / איור: Berlin

המנוע פועל ביעילות בהילוך גבוה וסל"ד נמוך (1,500 עד 2,500 סל"ד). במכוניות אוטומטיות צריך להרפות מעט מדוושת התאוצה כדי לגרום לתיבה להעלות הילוכים מהר יותר.

רצוי להימנע מנסיעות קצרות. בשלושת הקילומטרים הראשונים של הנסיעה המנוע קר, לא יעיל ופולט זיהום רב. מומלץ לתכנן מראש ולצרף נסיעות קצרות זו לזו. הדבר דומה לגיהוץ פריטים ברצף במקום לחמם מגהץ עבור כל חולצה.

מקום העבודה ירוויח עובדים נמרצים ונינוחים אם יאפשר גמישות בשעות העבודה. כך יוכלו העובדים הבאים מחוץ לעיר להימנע מנסיעות בשעות הלחץ בכבישים. מי שיכולים לכוון את נסיעותיהם כך שיתבצעו לפני או אחרי שעות העומס יחסכו לעצמם שעה בכל יום. בנוסף יקטנו הוצאות הדלק וחשבון הטלפון הנייד שלהם (זה מה שאנשים עושים בהמתנה בפקק). לציבור ייחסך מקצת מהזיהום שנוצר בלחיצה חסרת תוחלת על הדוושות, סע ועצור חליפות.

המזגן

הפעלת מזגן לקירור מגדילה את צריכת הדלק ב-10% בממוצע. עם זאת, במהירות של יותר מ-80 קמ"ש חסכוני יותר לנהוג עם מזגן מאשר עם חלונות פתוחים
.

למזגן שתי אפשרויות. כפתור אחד מסמן הכנסת אוויר מבחוץ והכפתור השני נועד להפעלת מערכת סגורה. ביום חם, כשנכנסים למכונית לוהטת, רצוי לקרר את האוויר שבא מבחוץ. ברגע שהטמפרטורה במכונית משתווה לטמפרטורת הסביבה, מערכת המיזוג במעגל סגור יעילה יותר.

חימום במזגן מסתמך על חום המנוע ואינו צורך דלק

אחזקה

טיפול שוטף מפחית זיהום. הקפידו על טיפולים שיגרתיים במכונית ועל כיוון מנוע. מה שטוב לביצועי המכונית טוב גם לסביבה.

ב??דקו פעם בשבועיים את לחץ הניפוח בצמיגים. צמיגים לא מנופחים מעלים את צריכת הדלק.

המוסך הקבוע שלכם יעניק לכם ייעוץ טוב יותר מאשר תחנת הדלק בנושא השמנים המתאימים לרכב.

אם אתם מחליפים שמן בעצמכם, א?ספו את השמן הישן והעבירו אותו למוסך הקרוב. כל מוסך חייב לשמור שמן משומש, פילטרים ואפילו סמרטוטים ספוגים בשמן, ואלה יועברו לטמינה באתר הפסולת הרעילה ברמת חובב.

התקנת חלפים משומשים היא פעולה ירוקה. מצבר המכונית מכיל חומצה וקילוגרמים של עופרת המזיקה מאוד לסביבה. בישראל הצליחו להגיע לשיעור גבוה של מיחזור מצברים. השיטה פועלת היטב משום שיש עימה תמריץ כלכלי. המוסכים משלמים למפעל פיקדון על כל מצבר חדש ומקבלים את הפיקדון מהמפעל כשמחזירים מצבר ישן.

קנייה

משומשת או חדשה: מכונית ישנה מאוד מזהמת מאוד. באופן גס אפשר להעריך כי מכונית בת 25 שנה מזהמת פי 200 ממכונית חדשה. אבל מכונית שיצאה מפס הייצור מטילה את עול ייצורה על הסביבה. מבחינה אקולוגית, עדיף לקנות מכונית משומשת בת כמה שנים, ולא לרדת מתחת לשנת הייצור 1994, אז הוכנס הממיר הקטליטי כאביזר חובה והופחת מאוד הזיהום הנפלט ממכוניות.

מכוניות היברידיות: טויוטה והונדה משווקות בישראל מכוניות בעלות מנועים כפולים הנקראות מכוניות כלאיים (מכוניות היברידיות): טויוטה פריוס והונדה סיוויק היבירידית. דגמים אלה מצוידים במנוע מסורתי הפועל באמצעות בעירה פנימית ובמנוע חשמלי שאינו מזהם. מחשב מפעיל אוטומטית את שתי המערכות. בתנאים מסוימים, כשלא צריך הספק רב, למשל כשעומדים ברמזור, פועל רק המנוע החשמלי והתוצאה היא אפס זיהום, שקט מוחלט ואפס צריכת דלק. השיטה צוברת תאוצה ולאחרונה משווקים גם רכבי שטח היברידיים דוגמת הלקסוס RX. בארצות הברית הפכו מכוניות הכלאיים לאופנתיות והן נחטפות על-ידי כוכבי קולנוע ושאר בעלי אמצעים ורשימת ההמתנה ארוכה. כל עוד הביקוש עולה על ההיצע, מכוניות הכלאיים יקרות מאוד. כשהשוק יירגע, המחירים יירדו. בישראל המיסוי על מכוניות כלאיים מופחת משמעותית.

מנוע דיזל או בנזין: מנוע הדיזל (סולר) המסורתי נחשב למזהם הראשון במעלה של הסביבה העירונית. הדיזל פלט כמויות גדולות של גופרית ושל חלקיקים זעירים הידועים כמסרטנים. אמנם שיעור הדיזל בתוך צי הרכב בישראל הוא נמוך, אבל רוב רכבי הדיזל משמשים לעבודה ונוסעים שעות ארוכות בכבישים. אוטובוסים, מוניות, טנדרים ומשאיות המונעים בדיזל הרעילו את האוויר. בעשור האחרון חלה התפתחות עצומה בכל הקשור לזיהום מרכבי דיזל. המנועים הפכו יעילים יותר ומזהמים פחות, ובמקביל הופחתה כמות הגופרית בדלק הדיזל. משנת 2002 מוכרים בתחנות הדלק בישראל רק דלק דיזל דל גופרית, שנקרא דיזל עירוני. השיפור במנועי האוטובוסים ובדלקים מביא להפחתה של כמעט 50% בזיהום האוויר שנובע מתחבורה ציבורית המונעת בדיזל. באירופה הדיזל נפוץ גם במכוניות פרטיות. שוק הדיזל מגיע ל-50% מהמכירות ויצרניות הרכב מציגות אותו כאלטרנטיבה ירוקה, נקייה וחסכונית יותר ממנוע הבנזין. למרות כל זאת, המשרד לאיכות הסביבה קובע שגם מנועי הדיזל החדשים עדיין מזהמים יותר ממנועי בנזין. אם בוחרים ברכב דיזל, חשוב לבחור ברכב חדש או ברכב משומש בן שנים ספורות, שעונה על תקן הזיהום הנקרא "יורו 3".

השוואה בין דגמים: קניית מכונית פרטית היא בדרך כלל ההוצאה הגדולה השנייה לדירה והיא משקפת יכולת, צרכים והעדפות. למתלבטים בין דגמים שונים, מידע על תצרוכת דלק וזיהום אוויר עשוי להשפיע על הבחירה. כמה אתרי אינטרנט יכולים לסייע במשימה:
הקישו Tailpipe Tally במנוע החיפוש החביב עליכם והיכנסו לטבלה השוואתית, שם תוכלו להציב זה מול זה ארבעה דגמי מכוניות ולהשוות נתונים על דלק וזיהום.

פירוט והשוואה בין כל הדגמים והיצרניות אפשר למצוא באתר Fueleconomy.gov השייך למשרד האנרגיה של ממשלת ארצות הברית.

greencar.com הוא אתר מקצועי בתשלום של 20 דולר לשנה. קבוצת גרין קאר, בעלת מכון למחקר ולחינוך בנושא אקולוגיה ומכוניות, מפיצה מגזין למנויים ומספקת ייעוץ לחברות.

אנרגיות חלופיות

הנעה בגז: מכוניות המונעות באמצעות גז כבר נוסעות באיטליה ובהולנד עשרות שנים, ולאחרונה הגיעה הנעת הגז גם לישראל. הגז הוא משאב מתכלה כמו נפט, אבל מחירו כמחצית ממחיר הבנזין. מנוע הגז פועל באמצעות בעירה פנימית, אבל התהליך מזהם במידה פחותה מאשר הנעת בנזין. בעלות לא גבוהה אפשר להסב מכוניות רגילות להנעת גז.

מכוניות העתיד: בעתיד ניסע במכונית שתפיק אנרגיה באמצעים כימיים, בלי דלק ובלי זיהום. ייתכן שבמקום למלא דלק בתחנה, נחנה את המכונית ליד הבית ונחבר אותה למתקן אנרגיה פרטי, דוגמת דוד שמש.
אחד הכיוונים המבטיחים ביותר בתחום זה הוא הנעת מכוניות באמצעות "תאי דלק", שיתבססו על תגובה בין מימן וחמצן ולא על בעירה. תוצר הלוואי היחיד של תהליך זה יהיה מים, שמימן וחמצן הם מרכיביו. חברת אחדות, ובהן טויוטה, כבר יצרו כמות מוגבלת של מכוניות עם תאי דלק. רבים נדו בספקנות למראה המכונית המצוידת במכלי מימן, שהוא גז דליק, אבל הדגם הנסיוני עמד בתקני הבטיחות האמריקאיים שכללו מבחני ריסוק. אלה חדשות טובות לכדור הארץ, וניצחון גדול ליצרניות הרכב היפניות שהימרו על תאי הדלק. אבל הטכנולוגיה הזאת עדיין יקרה, ואין מי שימהר להקים עבורה תשתית שתחליף את תחנות הדלק
.

דלק פלאפל: היוזמה של אייל ביגר מרמת רזיאל היא דוגמה לרעיונות אקולוגיים חדשניים בתחום האנרגיה. ביגר נוסע מדי פעם ליישוב השכן ואוסף את השמן המשומש של דוכני הפלאפל במקום. הוא מטפל בשמן, מסנן אותו ומוסיף לו תוספים. האיסוף והעבודה מסתכמים להערכתו בשלוש שעות, ובסיומן הוא מפיק 120 ליטר דלק. ביגר נוסע על שמן הפלאפל המשופר במכוניתו. לדבריו, הדלק שלו כמעט לא מזהם את האוויר ומחירו מצחיק, בערך שקל לליטר.
ברור שאין די שמן משומש של פלאפל לכל המכוניות בישראל, אבל החלום הירוק מדבר על פתיחת מניפה של אפשרויות למקורות שונים ואוטונומיים של אנרגיה, ודלק פלאפל הוא הצעה מקומית מרעננת. ביגר לא מוכר דלק, אבל הוא מעביר סדנאות "כיצד להכין במו ידיך את הדלק שלך".

מתוך הספר "מדריך מפה לחיים ירוקים" מאת ענבל רשף. באדיבות הוצאת מפה

 

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה