בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

מערכות ניווט במבחן השוואתי: iGO מול Waze



iGo החליטו לחלק את התוכנה שלהם בחינם ל-72 שעות. אנחנו החלטנו לבדוק אם החינם לא עולה ביוקר ויצאנו לבדוק אותה מול יריבתה הגדולה - Waze.



מאת פבל צ'רניצקי
השתתפו בניסוי: נועם ריין, אלון ליבשיץ, מולי גומא, יתיר דוידוביץ, דניאל סקלי

אחרי שנים בהן שלטה בתחום הניווט בישראל, iGo (להלן: אייגו) איבדה מעט מזוהרה בשנים האחרונות מאז נכנסה לתחרות תוכנת הניווט ה"חברתית" - Waze (להלן: ווייז). תוכנת הניווט הצעירה שהשקה במהלך העשור הקודם החליטה שתם זמנם של מכשירי הניווט הייעודיים, ויוצריה החליטו לתכננה עבור הטלפון החדש הזה בלי הכפתורים, מי שלימים יתפוס כל כיס ויעלים לחלוטין את הטלפון ה"טיפש".

אייגו מול ווייז

איך הגענו לפה?

הרעיון מאחורי מערכות הניווט היה ברור, לסייע לאנשים להגיע ליעד בצורה פשוטה וקלה יותר מאשר להתמודד עם מפת נייר. מטרתה של ווייז הייתה לייצר מסד נתוני תנועה מבוסס מפת כבישים שיעזור ליוצריו להתחמק מהפקקים של הבוקר בדרך לעבודה. הרעיון היה בהחלט פשוט, אבל התוצאות, ממש לא.

מה שקרה אחרי שנת 2011, כשווייז התחילה להיכנס חזק לתודעה הציבורית, הוא ירידה דרסטית בשימוש בתוכנות הניווט המסורתיות. השפעתה של ווייז הייתה כה עמוקה על תרבות הנהיגה, שהיא כבר הפכה למושג בשיח היומיומי. "איפה ניפגש?", שאל דני. "בן יהודה 14, שים בווייז" ענה אמיר באדישות.


בואו נחזור רגע ל"GPS". אחת התוכנות המובילות בתקופת מערכות הניווט הייעודיות הייתה iGo, מבית חברת NNG ההונגרית, שגם היא, כמו ווייז, בעלת שורשים ישראליים. לאחרונה, עם התחזקות נוכחותן של מערכות המולטימדיה במכוניות, התחזקו בהתאם גם מערכות הניווט הייעודיות, בהן אותה אייגו. כעת החליטו קברניטי החברה לחזור לשוק המיינסטרים ולהשיק גרסה חדשה שתעבוד על אותם טלפונים בלי כפתורים.

על מנת להשתמש באייגו, תיאלצו ביום רגיל לשלם 99 שקלים על התוכנה, ועוד כמה שקלים אם תרצו להוריד או לשכור גם מפות של מדינות אחרות. אולם כדי לחדור לשוק אין כמו חינם, ולכן החברה החליטה להשיק גרסה חינמית של התוכנה ל-72 שעות (מהלילה בין רביעי לחמישי 29/6 ועד מוצ"ש 2/7).

האמת היא שכמעט חשבנו לפטור את החינם הזה כניסיון לחדור חזרה לתודעה. אבל אז, ככל שהתפרסמו פרטים מהשקת הדור החדש, דעתנו התחילה לנוע מהר וחזק ולכיוון "יכול להיות שיש פה משהו מאוד מעניין". היות ואנחנו מאוד מתקשים לעמוד בפיתוי של "בחינם", החלטנו לבדוק האם אייגו בגרסתה החדשה, NextGen, שווה את 99 השקלים שדורשים עבורה.

ווייז מול אייגו

אייגו הבטיחו שמהיום הם יציעו את מה שהכי חסר להם עד היום - דיווחים על פקקי תנועה ומפגעים במסלול. מעבר לזה, הם השיקו חיפוש קולי מהמתקדמים ביותר בתחום הניווט ושיתפו פעולה החברה להגנת הטבע והטמיעו בתוכנה שבילים מסומנים וניווט שטח. לבסוף, הם הוסיפו עוד כמה פיצ'רים נחמדים שהטו את הכף לטובת "כדאי מאוד לבדוק" - כמו התראה על קרבה לאיזורים הדורשים בטיחות מוגברת כמו בתי חולים, בתי ספר, פסי האטה וכו', והשאירו פיצ'רים שכבר היו מעולים כמו תצוגת נתיבים במחלפים וצמתים, ניווט קולי עם הוראות בקול טבעי ונעים יחסית, ומעל לכל - האפשרות לעבוד ללא חיבור אינטרנט זמין.

אז הורדנו את האייגו החדשה, ושלחנו כמה מחברי המערכת לבצע ניסוי כלים.

הזן את היעד

הפעלנו את שתי התוכנות יחד, ווייז ברקע ואייגו בחזית. הזנו יעד, בדקנו כמה קילומטרים ואיזה מסלול כל תוכנה נותנת לנו, מתי זמן ההגעה המשוער, ויצאנו לדרך. היות ולרובנו יש ניסיון קודם גדול למדי עם ווייז ואנחנו יודעים שברוב המקרים זמן ההגעה המשוער מתברר כנכון, החלטנו לנווט על פי הוראותיה של אייגו.

אולי זה המעבר לתוכנה מוכרת, אבל בכל הנוגע לממשק משתמש, קלות הזנת היעד, והבנה כללית של "מה זה רוצה ממני", ווייז ניצחה אצל כל המשתתפים. עצם הקלות של "סווייפ" משמאל והזנת יעד בשפה חופשית, הופך את תחילת הנסיעה לקצרה פשוטה.

ווייז מול אייגו

אייגו, מאידך, דורשת להיכנס לתפריט, מציגה שדות נפרדים למדינה, עיר, וכתובת, והחיפוש הקולי לא תמיד עובד. אם בוחרים להזין את היעד בטקסט, מגלים כי מקלדת המכשיר הוחלפה בזו של האפליקציה, שמסורת לפי תבנית ABC ולא לפי תבנית המקשים הרגילה (QWERTY), ואם רוצים לעבור למקלדת בתבנית טבעית יותר, או לאנגלית, נדרשים לעשות זאת דרך תפריט בו נמצאות לא פחות מ-36 מקלדות שונות בשפות שונות. בהצלחה לעשות את זה בזמן נסיעה.

יתרה מכך, אייגו פשוט לא מצאה חלק מהיעדים שביקשנו ממנה לנווט אליהם, לא הייתה מודעת למיקומם או קיומם של מספרים ברחוב בו ממוקמים משרדי המערכת ובאופן כללי הקשתה באופן מורגש על הכנסת יעד.

ווייז מול אייגו

ממשקי המשתמש של התוכנות שונים לחלוטין זה מזה. ווייז מוצגת בצבעי פסטל קלילים ונעימים, בעוד הממשק של אייגו מרגיש מיושן, אינו מנצל בצורה אופטימלית את כל שטח המסך ומרגיש כמו התאמה פחות מוצלחת לתצורה האנכית של הטלפון. אייגו מציעה גם "ממשק טאבלט" שעובד טוב יותר ומשתמש במסך בצורה מוצלחת יותר, אבל שוב, מדובר על ממשק המיועד למצב אופקי, בו רוב הטלפונים אינם נמצאים ברכב.

התחל בנסיעה

תוצאות הניווט הראו ברוב המוחלט של המקרים שבמצב אופטימלי - בלי פקקים או עם מעט פקקים, זמני ההגעה המשוערים וגם זמני ההגעה בפועל די דומים בין שתי התוכנות ובשתיהן מתבררים כנכונים יחסית, עם סטייה הגיונית של כ-3 דקות לכל שעת נסיעה. לפעמים הסטייה אופטימית (נותנת זמן הגעה משוער מוקדם) ולפעמים פסימית. אך בכל המקרים היא אינה משמעותית.

השינויים החלו להתגבר בשעות פקוקות יותר. באחת הפעמים, בנסיעה שאמורה לארוך כ-45 דקות הציגה אייגו מסלול של 40 דקות. זינקנו על האפשרות הזו כמוצאי שלל רב, רק כדי לגלות אחרי כ-20 דקות פקק אימתני שהתחלף מאוחר יותר לפקק נוסף וזמן הגעה שהפך מ-8:40 בתחילת הנסיעה ל-9:10 בסופה. ההסבר לזה הוא שאייגו לא הייתה מודעת לקיומם של הפקקים והם כלל לא היו מסומנים על המסך.

ווייז מול אייגו

בשאר הנסיעות המצב היה פחות אקוטי אך כמעט בכל המקרים ווייז הציגה תמונה אמיתית יותר של המציאות בכבישים, עם זמני הגעה קרובים יותר לאמת ובחירה בנתיבים הגיוניים יותר. כך למשל היא הציעה לאחד המשתתפים לצאת מרחובותיה הפקוקים של תל אביב ולעלות לאיילון שהיה פנוי באותו זמן מהר ככל האפשר, בעוד אייגו החליטה לקחת אותו לסיור ברחובות העיר והמליצה לצאת לאיילון בנקודה הרחוקה ביותר האפשרית.

מצב דומה קרה גם ביציאה מכפר סבא לנסיעה של 45 דקות. ווייז בחרה במסלול של 42 ק"מ והציעה לעלות לכביש 6 דרומה ביציאה הקרובה ביותר, בעוד אייגו בחרה במסלול ארוך ואיטי יותר ב-3 דקות ו-3 ק"מ דרך רחובותיה הפקוקים של העיר - מסלול שהאריך את זמן ההגעה האיטי מלכתחילה ב-7 דקות נוספות.

הגעת ליעד

בסופו של דבר, המסקנה המתבקשת היא שווייז הוכיחה עצמה כפרטנרית טובה הרבה יותר ביומיום, כאשר כל המשתתפים העדיפו אותה באופן גורף. היא מציגה ממשק משתמש נעים, קליל, וברור הרבה יותר. אבל גם היא אינה חפה מבעיות - כמו למשל מערכת דיווחים מסובכת יחסית לתפעול, עומס של אייקונים על המפה, ניווט קולי שלא תמיד ברור לגמרי - במיוחד במחלפים מבלבלים, ואפילו הואשמה בארה"ב שהיא עזרה למפגע להרוג שני שוטרים בניו יורק בעזרת הצגת מיקום הניידת על המפה.

ווייז מול אייגו

מאידך, אייגו, מה שנקרא, "עדיין לא שם". יש לה לא מעט מוזרויות, כמו למשל התרעה על "עמדת תשלום לפניך" בכניסה לכביש 6 (למרות שניווטנו דרך כביש 1, שמשיק ל-6 לקטע קצר), הממשק מיושן ודורש הסתגלות, השפה בחלק מהתפריטים מסובכת ולא מובנת (בפתיחת האפליקציה אחרי ניווט שלא הושלם נשאלנו אם "לשמור את המסלול" במקום הצעה להמשיך לנווט), ודרושה עוד השקעה באלגוריתם הניווט וניטור התנועה שלה.

ווייז מול אייגו

אבל אם אתם כבר עם האצבע על כפתור ה"הסר", חכו רגע. כי לאייגו עדיין יש כמה טריקים בשרוול. האפשרות לניווט בשטח, זאת בהשוואה לאפליקציית עמוד ענן שרק מציגה מיקום ואינה מנווטת באופן אקטיבי, תצוגת הנתיבים הנהדרת שהופכת את ההתמצאות בצמתים ומחלפים מסובכים לעניין של מה בכך, ויותר מכל האופציה לנווט - במיוחד בחו"ל - ללא חיבור אינטרנט. אמנם זהו לא ניווט מלא עם דיווחים, אבל לפחות משהו.

כל אלה הופכות את אייגו לאפליקציה שאולי לא נמצא את עצמנו משתמשים בה בתדירות גבוהה, אבל היא ללא ספק משהו שהיינו ממליצים לשמור על הטלפון למצבי חירום, בטח עכשיו כשהיא בחינם. האם היא שווה 100 שקל? על זה כבר יותר קשה לנו לתת תשובה חיובית.
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים