דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

הסבת הרכב לגז - כל מה שרציתם לדעת

Getting your Trinity Audio player ready...


מאז אושר השימוש בו, הפך הגפ"מ לאחד הנושאים השנויים ביותר במחלוקת בתחום הרכב הישראלי. מצד אחד הוא אמור לחסוך לכם בהוצאות, מצד שני עלות ההרכבה גבוהה והמערכת כנראה לא תהפוך את המנוע שלכם לשתיין קטן יותר. אז למי בכל זאת שווה להסב את המכונית שלכם להנעה בגז, כמה זה עולה ומה זה נותן לי? כל התשובות לפניכם.

ממתי מותר להשתמש בגפ"מ למכוניות?
לפני קצת יותר מ-15 שנה הסכימו אנשי משרד התחבורה, באישורו של השר אביגדור ליברמן, לאשר את השימוש בגפ"מ לתחבורה. מדובר בגז שמכונה לעתים "גז בישול" בשל השימוש בו במטבח; עם זאת, הגז המומלץ לתחבורה הוא גפ"מ אוטומוטיבי, מעט איכותי ויקר יותר.

מה זה "גפ"מ"?
המילה גפ"מ היא ראשי תיבות של גז פחממני מעובה (Liquefied Petroleum Gas). מדובר בדלק שונה מהגז הטבעי המדובר. הגפ"מ הוא, לרוב, תוצר לוואי של זיקוק נפט, אך הוא מורכב מכמה מקורות.

האם הוא מזהם פחות מדלקים מקובלים?
הגפ"מ הוא מקור אנרגיה מזהם, אבל מקובל שהוא מזהם פחות מהבנזין והדיזל.



האם זה מסוכן להסתובב עם מיכל גז במכונית?
המדינה אוסרת להחנות מכונית שמונעת בגפ"מ בחניונים שאינם מאווררים כיאות. עם זאת, הנסיון מלמד שהשימוש בגפ"מ אינו מסוכן יותר משימוש בבנזין או בסולר. עם מנועים שעומדים בתקני זיהום מתקדמים יותר, אין מגבלה לחניה.

האם הנעה בגפ"מ חסכונית מהנעה בבנזין או בדיזל?
בהחלט לא. הנעה בגפ"מ היא לרוב בזבזנית יותר ממערכת הנעה מקבילה בבנזין, בשיעור שנע בין 5% ל-20% (במערכות ישנות יותר). הנעה בסולר כבר חסכונית ב-30-50% יחסית למערכת גפ"מ.

אז למה זה עשוי להיות כדאי?
הסיבה המרכזית לכדאיות היא המס המופחת דרמאטית על גפ"מ, יחסית לדלקים האחרים. מחירו של ליטר בנזין נכון להיום הוא סביב 6 שקלים לליטר. מחירו של ליטר גפ"מ הוא כמחצית מכך, 3 שקלים, ולעתים אפילו פחות (שמענו על מי שמצליח לתדלק בסביבות 2.50 שקלים לליטר!). סיבה נוספת היא הגדלה משמעותית בטווח הנסיעה האפשרי, עם שני מיכלי דלק מקבילים.

במה כרוכה הסבת מכונית לגפ"מ?
ראשית - צריך מכונית תקינה לגמרי עם מנוע בנזין. צריך להתקין במכונית מערכת דלק נוספת על המערכת המקורית, ובמקרים מסוימים גם מערכת שימון להפחתת שחיקה - אלו העלויות הראשוניות החד פעמיות. מחיר ההתקנה למערכת הדלק והשימון נע לרוב בין כ-6,000 לכ-11,000 שקלים, תלוי בסוג הרכב ובסוג המערכת המותקנת.



איך ואיפה מתקינים את המערכת?
בישראל יש כמה עשרות מתקינים מורשים (רשימה מלאה באתר משרד התחבורה http://goo.gl/aUwBX8), ביניהם גורמים קטנים, מקומיים ולא מוכרים, וגם כמה רשתות. אנחנו ממליצים בחום להתעניין בפורומים ואצל חברים אצל מי כדאי להתקין. שמענו על רשתות מפורסמות שהלקוחות שלהם לא הפסיקו לסבול, על התקנות מקומיות מעולות ועל ההיפך משניהם.

ישנם מיכלי גפ"מ גליליים, שמותקנים בדרך כלל בשטח תא המטען. לצדם מוצעים מיכלי גפם בצורת גלגל, שמחליפים את הגלגל הרזרבי - אבל משאירים את מרחב תא המטען על כנו.

מתקינים מסודרים יחסכו לנו את הצורך באישורים ממשרד התחבורה - הם יעבירו את המכונית במשרד הרישוי, שייאשר את השימוש בה.

האם ישנם טיפולים נוספים במהלך חיי המכונית עם מערכת הגפ"מ?
מערכת הדלק הנוספת דורשת טיפולים נוספים - מילוי שמן אחת לכ-5,000-8,000 קילומטרים (במקרה של התקנת מערכת השימון), העלות - כמה עשרות שקלים, החלפת פילטרים מדי 15,000 קילומטרים - כ-300 שקלים, טיפול גדול יותר מדי 30,000-45,000 קילומטרים, כ-500 שקלים. בהמשך הדרך צפויה המערכת להישחק במקביל למערכות אחרות במכונית ולדרוש תיקונים פה ושם. את הטיפולים אפשר לבצע בכל מוסך שעבר הסמכה לטיפול במערכות גפ"מ.

האם יש הבדל בין נהיגת מכונית גפ"מ לבנזין?
הנהיגה במכונית שהוסבה לגפ"מ זהה לנסיעה במכונית בנזין או דיזל. מול הנהג ישנו מתג שבאמצעותו יוכל לבחור אם להשתמש במערכת הגפ"מ או בבנזין.



האם מכונית שהוסבה לגפ"מ תהיה אמינה כמו מכונית בלעדיה?
מרבית המשתמשים במערכות גפ"מ אוהבים מאוד ומעריכים את המערכת ואת החסכון הרב בשימוש. אלו גם מוכנים להישבע כי המערכת דרשה מעט מאוד התעסקות. עם זאת, ולמרות שישנם אלמנטים מסוימים של הפחתת עומסים על המנוע כולו, חשוב לזכור שמדובר במערכת נוספת עם רכיבים נוספים ורגישות נוספת למתקינים מקומיים. היות שכך אפשר להעריך ולומר שבהגדרה המכונית תהיה מעט פחות אמינה ממכונית מקבילה ללא המערכת, אולם הפגיעה תהיה קלה בלבד ולא מאוד משמעותית - בטח לא בהיקף שיש מי שמייחסים לה.

האם מכונית מוסבת תהיה קלה למכירה כמו מכונית אחרת?
היות שהציבור חושש לעתים מהתקנות בעייתיות ומתקלות אמינות (שאינן כצעקתה), יש מי שמתקשה למכור מכונית שהוסבה לגפ"מ, ולמרבה צערם של הבעלים - נדיר שהם יכולים "להזדכות" על עלויות ההתקנה. לעומת זאת, רבים מלקוחות המכוניות המשומשות דווקא מתעניינים במיוחד במכוניות שכבר הוסבו לגפ"מ, ללא הצורך בתהליך ההתקנה.

ההמלצה היא להצטייד במסמכים שמוכיחים כי התקנתם את המכונית אצל מתקין מקצועי וטוב וכי ביצעתם את הטיפולים בזמן ואצל מוסכים טובים. מעבר לכך - נסו למצוא לקוחות שיודעים להעריך את חסכון הגפ"מ.

אז למי משתלם לעבור למערכת הנעה בגפ"מ?
רוב רובו של הציבור בישראל אינו מסב את המכונית לגפ"מ, בעיקר היות שמדובר באופן פעולה שדורש התעסקות נוספת - התקנת מערכת וטיפולים נוספים, ולעתים גם קשיים מסוימים במכירה. עם זאת, מי שמוכן לדלג מעל לחסם הזה, עשוי ליהנות מחיסכון דרמטי בעלויות השימוש במכונית.

מול עלות של מאות שקלים בודדים בטיפולים (פילטר, שמנים) מדי כ-15,000 קילומטרים, חסכון של 150-300 שקלים מדי תדלוק (!) מצטבר בסופו של דבר לכדי כמה אלפי שקלים שנחסכים מדי שנה. כך, מרבית בעלי המכוניות יכסו את עלות ההתקנה כבר בתוך שנה וחצי או שנתיים. ההסבה תהיה משתלמת ככל שהמכונית בזבזנית יותר וככל שמספר הקילומטרים שנוסעים מדי שנה גבוה יותר.

כך, כחוק אצבע, רכב שטח גדול ובזבזני עם מנוע בנזין, שנמצא כל הזמן בתנועה, עשוי לכסות את ההתקנה כבר בתוך כמה חודשים, ומכונית מיני סופר-חסכונית שנוסעת רק נסיעות עירוניות קצרות, פה ושם, עלולה להצדיק את עלות המערכת רק בתוך חמש שנים.

כל ההשוואות הן, כמובן, מול מנועי בנזין. מנועי דיזל חסכוניים הרבה יותר, ויחס הכדאיות מולם שונה. עם זאת, במצב כיום, גפ"מ יהיה משתלם יותר מדיזל לאורך זמן וקילומטרים.



האם השימוש בגפ"מ יהיה משתלם גם בעתיד?
שאלת מיליון הליטרים. כל עוד חסם ה"כאב-ראש" בהתקנת הגפ"מ מחזיק את עיקר הציבור מהסבת המכונית, ברשות המסים של משרד האוצר לא יתעסקו בזה יותר מדי. אבל אם חלק ניכר מהציבור יעבור לשימוש בגפ"מ - האוצר יחוש בהפסד כספי המסים על הבנזין והסולר, ואפשר להניח כי ייקר את השימוש בגפ"מ, וכך פער הכדאיות יילך ויצטמצם.

להרגעה אפשרית של דאגת ההתייקרות אפשר לציין שני גורמים: ראשית, כבר 15 שנה שאפשר להסב בישראל מכוניות לגפ"מ, אבל רק פחות מאחוז בודד מכלי הרכב מונעים בגפ"מ. הוזלת הבנזין לא צפויה לשנות את המגמה בקרוב. שנית, היות שגפ"מ מזיק פחות לבריאות הציבור מבנזין, סביר להניח שגם אם המס יעלה, עדיין תינתן עדיפות מסוימת במס לשימוש בגפ"מ.

כך או כך, אין שום דרך להעריך כיצד ינהג האוצר ביחס לגפ"מ בעתיד. החלטה שלכם…

מהם חסרונות השימוש בגפ"מ?
●       במקרים רבים אסור לחנות בחניונים מקורים
●       הקטנה משמעותית של תא המטען, או לחילופין - ויתור על השימוש בגלגל רזרבי
●       חוסר בהירות באשר לכדאיות בעתיד
●       התעסקות נוספת בהתקנות וטיפולים, במוסכים מוסמכים
●       ירידה מסוימת ביעילות ובכוח המנוע
●       פריסה מצומצמת של תחנות תדלוק בגז לעומת תחנות בנזין וסולר. רק אחת לכמה עשרות תחנות דלק סטנדרטיות מציעה גם גפ"מ
●       טענות על פגיעה מסוימת באמינות המערכת
●       מכירה מורכבת ביותר בסוף השימוש ברכב

מהם יתרונות השימוש בגפ"מ?
●       הפחתה דרמטית בעלות השימוש היומיומית ברכב
●       צמצום בזיהום האוויר
●       הגדלה משמעותית של טווח הנסיעה האפשרי - היות שאפשר להמשיך להשתמש במערכת הבנזין כשנגמר הגפ"מ, ולהיפך

למאמר זה התפרסמו 12 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה