דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

קנייה מיד שניה: בדיקה במכון

Getting your Trinity Audio player ready...


מצאתם את רכב החלומות שלכם? לפני שחותמים על ההעברה הבנקאית, חשוב מאוד לקחת את הרכב שבחרתם למבדק במכון בדיקה מורשה משרד התחבורה. לעיתים, גם הרכב הנקי ביותר, עם הנתונים הטובים ביותר ובמצב מכני שנראה מושלם, יכול להסתיר שלדים בארון. הבדיקה תעזור לכם להיות בטוחים יותר באשר לרכישה שלכם, ולבדוק המצאות פגיעות שלדה או תאונות שהמוכר לא דיווח עליהן. סעיפים שונים בבדיקה שיצביעו על בלאי או חוסר תפקוד של רכיבים שונים ברכב, יוכלו גם לעזור לכם בתהליך המיקוח עם המוכר על המחיר ותנאי הרכישה

 בדיקה במכון
בדיקה במכון תכיר לכם את הרכב המבוקש טוב יותר / צילום: סקודה

הקפידו לבחור את מכון הבדיקה בעצמכם – פעלו בשיטת "כבדהו וחשדהו", וסרבו בנימוס אם המוכר מציע מכון בדיקה "זול", "קרוב" או עם "תורים קצרים". במידת האפשר, המנעו ממכונים הקרובים לסביבת מגוריו של המוכר, או בכלל כאלה שהוא מציע. ואם יש לכם המלצות מחברים או מכרים על מכון ספציפי – עוד יותר טוב. קחו בחשבון שסוחרים מנוסים עשויים להיות בקשר עם "חברים" בכמה מכונים.

עלותה של בדיקה ממוצעת היא כ-400 שקלים. מקובל כי הקונה משלם עבור הבדיקה, אבל שימו לב: דרשו מהמוכר להתחייב מראש על תקינות השלדה או רכיבים מרכזיים אחרים במכונית כמו המנוע והגיר (לפחות ברמת בלאי שאינו חריג), ובמידה וכי אם תימצא בבדיקה בעיה - הוא זה שישלם את עלותה. אם הוסכם עם המוכר על תנאים כאלה, חשוב לנסח אותם בכתב ולקבל את החתימה שלו על המסמך.

בדיקה ממוצעת לפני קנייה של מכונית במכון בדיקה, נמשכת בין חצי שעה לשעה. הבדיקה מקיפה מערכות ומכלולים שונים ברכב, כמו המנוע, השלדה, מערכת הפליטה ומתלי המכונית. בסיום הבדיקה תקבלו לידכם טופס המקיף את התקלות ברכב, אם יש (ובדרך כלל יש כמה וכמה). על פי רוב, הבוחן ינהל עם המוכר והקונה שיחה קצרה בה יסביר את המשמעות של הליקויים. אם הבוחן לא ייזום שיחה כזאת - דרשו אותה. בכל זאת שילמתם כמה מאות שקלים על הדו"ח הזה, ותרצו להבין היטב את תוכנו והמשמעויות הטמונות בו.

בדיקה במכון

טופס תוצאות הבדיקה, אפילו לרכב כמעט חדש, עלול להיות מבלבל. ברוב המקרים, מכון הבדיקה מכסה על עצמו מתביעות על כך שלא זיהה תקלה, על ידי פסילת סעיפים המעידים על בלאי טבעי (ומופיעים גם ברכב ללא שום בעיה חריגה) והנחיה לבדוק תקינות של מכלולים מורכבים יותר. מכונים רבים, למשל, אינם מוכנים להתחייב על תקינות גיר אוטומטי – מערכת מורכבת וסבוכה – ובדרך כלל מוסיפים סעיף המורה לבצע בדיקה מקיפה יותר במוסך.

למעשה, מכון הבדיקה מתמקד בפן המכני של הרכב, ופחות בתקלות אלקטרוניות אפשריות. אם קיים חשד כלשהו או שמדובר בדגם בעייתי או רגיש, מומלץ לבצע בדיקה (בדרך כלל בעלות סמלית) במוסך שמתמחה במותג בכלל ובדגם הספציפי בפרט. במוסך המכיר את הרכב יוכלו המכונאים להתחבר למחשב הרכב, לצפות בתקלות ולבצע דיאגנוזה.

לאחר תהליך הבדיקה, כדאי להסכים עם המוכר מראש על מוסך (רצוי כזה שמתמחה בדגמי יצרן הרכב) בו תנתן הצעת מחיר לתיקון התקלות המופיעות בדו"ח הבדיקה. במידה וקיימים ברכב ליקויים רציניים, מקובל לנכות את עלותם החלקית או המלאה ממחיר הרכב הסופי, בהתאם למשא ומתן עם המוכר.

דגשים לטופס הבדיקה

·         הספק המנוע - הספק המנוע כפי שנמדד על ידי מכון הבדיקה נמוך משמעותית מהספק היצרן? לא צריך להבהל. בניגוד לנתון "על הנייר", מכון הבדיקה מודד את הספק המכונית ישירות מהגלגלים (WHP – Wheel Horse Power), עובדה שגוררת איבוד כוח של כ-15%. שימו לב גם לסל"ד בו מושג ההספק המירבי: האם הוא נמוך מהנתון עליו מצהיר היצרן? יתכן שהמכונית הבאה שלכם חזקה מכפי שמכון הבדיקה טוען. במכוניות ישנות יותר, איבוד כוח הוא טבעי ואינו מצביע על תקלה כלשהי, אך הספק מנוע נמוך במיוחד במכונית חדשה עלול להצביע על תקלה.

·         שלדה – פגיעת שלדה היא פגיעה במסגרתה שלדת המכונית התעקמה בצורה כלשהי והוחזרה למקומה. לפגיעה כזו קיימות קונוטציות לא נעימות – ובצדק, שכן פגיעת שלדה גדולה היא למעשה חולשה משמעותית במרכב שיכולה להסתיים בחוסר איזון, הפחתה בעמידות ואפילו בתאונה קטלנית. יחד עם זאת, לא כל פגיעות השלדה מתרחשות מתאונות, ולא כולן מחייבות דחייה של הרכב על הסף. חלק ממכות השלדה (לעיתים הן מכונות "קצה שלדה") הן תוצאה של פגיעות חנייה קלות או תאונות מינוריות, - לעתים אפילו קרבה לא זהירה למדרכה, ואינן פוגעות בחוסן המרכב.


לחלק הראשון של המדריך - ממי קונים מכונית משומשת
לחלק השני של המדריך - בוחרים את המכונית
לחלק השלישי של המדריך - בדיקה אצל המוכר
לחלק הבא והאחרון של המדריך - זכרון דברים

למאמר זה התפרסמו 4 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה