דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

LEVC VN5 - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...

הופעת הרכב החשמלי הכניסה לישראל בתנופה אדירה את המכוניות הסיניות. היצרניות הסיניות פועלות כבר עשור בסביבה שמעודדת אותן לפתח רכבים חשמליים, כך שיש די הרבה מהן. אבל מה שלא רבים יודעים זה שאפילו אחד האייקונים הכי אנגליים בעולם הוא בכלל סיני. המונית השחורה שמסתובבת בלונדון, שנבחנה אצלנו לאחרונה בגרסת המונית הקלאסית, מיוצרת על ידי LEVC (ראשי תיבות של London EV company) אך בעצם נמצאת תחת מטרייתה של ג'ילי – ענקית הרכב הסינית. תחת אותה חברה יש אייקון נורדי מוכר בשם וולוו.

אז לא, הפעם בחנו את האחות המסחרית של אותה מונית מפורסמת, העונה לשם היצירתי והקולע VN5. מדובר במכונית מסחרית בגודל שנע באיזור שבין סיטרואן ג'מפי בינוני לפיאט דוקאטו קטנטן. היא מיובאת לישראל על ידי EV מוטורס מנתניה, שמשווקת גם את דגמי JAC ואוטובוסי אנקאי. טובה? רעה? ולמי היא תתאים? הכל בכתבה שלפניכם.

LEVC VN5, מנוע חשמלי + מאריך טווח, 150 כ"ס, מ-280,000 שקלים

יתרונות

חסרונות

רדיוס סיבוב

טווח חשמלי מוגבל

יחידת הנעה חשמלית

כושר העמסה נמוך

סביבת נהג מאובזרת

  סביבת נהג לא פרקטית

LEVC VN5

עיצוב

ההופעה של המסחרית הזאת היא שום דבר שדומה למסחריות אחרות. בדרך כלל אנחנו מסכמים את סעיף העיצוב בשורה: זה נראה כמו קופסא – אוטוטו זה ייסע כמו קופסא.

ה-VN5 היא הרבה דברים, אבל לפחות כשהיא מגיעה היא ממש לא נראית כמו קופסא. היא יותר מזכירה מיני קופר ממש ממש גדולה, או משהו בסגנון. יש לה פנסי LED עגולים, וחרטום בעל גריל גדול. היא נראית כמעט רטרו (ממש כמו המונית עליה היא מבוססת). מעולם לא נהגנו במסחרית שגוררת כל כך הרבה תשומת לב ושאלות. אפילו הסמל שלה – שדומה באופן מחשיד לאסטון מרטין – מצליח להביא את הביישנים שבאנשים להתעניין ולשאול שאלות. לפחות בשליש הקדמי – היא נראית כמעט יוקרתית. 

מאחורה? ובכן, קופסא. ובכל זאת, משהו במימדים ובעיצוב גורם לה להראות הרבה יותר קטנה מ-5.23 המטרים שיש לה (שזה ארוך משמעותית מדוקאטו קצר או ג'אמפי בינוני). אם אתם רוכשים את הרכב, בבקשה אל תבחרו בצבע שחור – ליותר מדי אנשים זה העלה קונוטציות מורבידיות.

LEVC VN5

תא נוסעים

הכניסה למסחרית הלונדונית מבלבלת. נכון, היא אמורה להיות אנגליה או לכל הפחות סינית – אבל זאת וולוו. ממש וולוו. כמעט כל ממשק נלקח ישירות מאחד מדגמי וולוו האחרונים. מסך המולטימדיה האנכי, לוח המחוונים הדיגיטלי, ידית ההילוכים, התא המינימליסטי עם מיעוט הכפתורים, כפתור ההתנעה הייחודי וגלגל הווליום הגדול. 

LEVC VN5

מדובר בתא נוסעים יפהפה, לא רק בסטנדרט של מכוניות מסחריות – היא מנצחת שם בלי תחרות – אלא גם בעולם של מכוניות רגילות. נכון, איכות החומרים לא גבוהה במיוחד, אבל איכות ההרכבה מעולה.

ביחס לרכב מסחרי התא גם מאובזר באופן סביר. יש בקרת שיוט רגילה, מערכת להתראה על סטייה מנתיב (לא אקטיבית), כריות אוויר לנהג ולנוסע, בקרת אקלים מפוצלת, לוח מחוונים דיגיטלי יפיפה (ומאוד נדיר בקטגוריה) וכמובן את מסך המולטימדיה הענק. גם הכיסא מתכוונן חשמלית. 

LEVC VN5

אבל לא הכל תותים במסחרית האנגלו-סינו-שוודית. זה מתחיל בעובדה שאין חיבורים לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. המשמעות היא שצריך להיעזר במערכת הניווט שהרכב מציע והיא לא מי יודע מה. הבעיה השנייה היא שאם תרצו להגיע לאנשהו עם ה-Waze שבמכשיר הנייד, תצטרכו להניח אותו איפשהו בתא הנוסעים. באופן מפליא, אין מקום כזה. 

LEVC VN5

התפעול בסדר גמור, הוא אינטואיטיבי יחסית וכל מי שנהג בוולוו (כנראה ש-99% מהנהגים הפוטנציאלים לא עשו זאת) ידע להסתדר בקלות. מערכת חשובה – מעבר בין מצב חשמלי לבנזין נניח – מסתתרת בתוך מסך תפעול המערכות והיא פחות נגישה ממה שהיינו רוצים. 

LEVC VN5

מרכבים מסחריים, בטח כאלו שייסעו הרבה בעיר, אנחנו מצפים לשלל מקומות אחסון נוחים שיאפשרו לנהג לעבוד בנוחות. מקומות לקלסר, יומן פגישות וכוס שתיה. רוב המסחריות מתוכננות לכך. בניגוד להן, ב-VN5 אין ממש מקומות אחסון. יש שטח גדול בין המושבים לתיקים, ועוד שטח על הרצפה, שם גם מחזיקי הכוסות ממוקמים. זה לא נוח ולא נגיש. 

LEVC VN5

המושבים לעומת זאת מפנקים ונוחים בצורה לא שגרתית ומרגיש שגם הם מצאו את דרכם מוולוו לכאן. מישהו שכח כנראה שלא מדובר בוולוו בסופו של יום, כי כאשר מזיחים את המושב כל הדרך אחורה הוא נתקע במחיצה שבין תא הנוסעים והמטען. שדה הראיה קדימה מעולה אך מראות הצד קטנות מדי ומצלמת הרוורס בעלת זווית צרה מדי. למרבה המזל רכב המבחן צוייד בחיישנים היקפיים מעולים. 

תא המטען גדול. ביחס למימדי הרכב 5,500 ליטרים הם לא המון אך הם בהחלט ברי תחרות לג'מפי בגרסאותיו הבינוניות. רק חבל שה-LEVC ארוך מהג'מפי בכ-20 ס"מ. מצד שני, כמו שתכף תגלו, אולי זאת כלל לא בעיה. 

LEVC VN5

הגישה מצמד דלתות הגב נוחה במיוחד ודלת הצד גדולה מאוד. אבל בניגוד לחלק הקדמי של הרכב, החלק הזה מרגיש די זול. צריך טריקה רצינית של דלת הצד כדי שהיא תיסגר. התאורה הפנימית עובדת כשנוח לה, ובפנים נקודות העיגון ממוקמות בצורה לא אידיאלית. השטח המוצע גדול אך כושר ההעמסה לא מרשים – 690-830 ק"ג (לפי המפרט), מספרים הנמוכים מהמתחרות מונעות הדיזל.

LEVC VN5

נוחות נסיעה

נוחות הנסיעה של ה-VN5 מפתיעה, בטח בהתחשב ביחס לשימוש שלה כרכב מסחרי. היא קצת רכה, בטח ביחס למסחריות. בתוך העיר היא סופגת שיבושים באופן יפה מאוד. רצף רציני של שיבושים יכול להזיז קצת את הרכב אבל באמת שאין הרבה מסחריות שמספקות רמה כזאת של נוחות. אולי בגלל מאפייני המתלה הרך העומס המקסימאלי מוגבל יחסית. 

LEVC VN5

בתוך העיר היא מבריקה בעוד דרך חשובה. רדיוס הסיבוב של ה-VN5 הוא מהטובים שפגשנו.  למרות שמדובר במכונית באורך של 5.25 מ' ועם בסיס גלגלים של כמעט 3.4 מ', היא עושה פרסה טוב יותר ממכוניות מיני. כשזה נוגע למונית הלונדונית הסיבה ידועה – כיכר הכניסה למלון סאבוי  הכתיבה למתכננים רדיוס סיבוב של 8.5 מטרים. אז כאן עם בסיס הגלגלים הארוך מדובר ב-10.1 מטרים, ועדיין, המסחרית הזאת מתמרנת בעיר בקלילות מדהימה. וזה עוזר גם בחניות – כך שפתאום 5.2 מטרים נכנסים להרבה יותר חניות. 

מחוץ לעיר הרכות מתבטאת במעט נדנוד במהירויות גבוהות יחסית. עם המשקל של המטען היא תהיה כנראה יותר מוצלחת וגם בלי, היא העבירה לנו נסיעות ארוכות בנינוחות מפתיעה לרכב שכזה. בידוד הרעשים טוב, בטח טוב מהממוצע בתחום המסחריות. יש רעשי רוח ובעיקר כביש במהירות גבוהה יחסית אבל לא מדובר במשהו דרמטי.

LEVC VN5


יחידת הנעה

ל-VN5 יש שני מנועים, אבל רק אחד מהם מניע את הרכב. השני, ממש כמו קטר של רכבות או כמו בשברולט וולט המנוחה, משמש כמעין מטען לסוללה החשמלית. המנוע החשמלי הוא מנוע שמציע 150 כוחות סוס (110 קילו-וואט) ובערך 25 קג"מ. מנוע הבנזין גם הוא מוכר – זה מנוע 1.5 ליטר טורבו שנמצא בוולוו XC40. ההספק שלו שונה לגמרי – במקום 180 הוא מציע רק 90 כ"ס, במטרה להפוך אותו לחסכוני ככל שניתן. 

LEVC VN5

המנוע החשמלי מחובר לגלגלים האחוריים ומניע את הרכב. לא הצלחנו למצוא 600 ק"ג להעמיס, אבל כשהוא ריק הוא זז בקלילות ודוהר קדימה – לפחות עד למהירות של 70-80 קמ"ש. גם בהמשך הוא זז בקצב מרשים אבל לא יוצא דופן. 

ל-VN5 יש 3 מצבי נהיגה. חשמלי מלא, היברידי ו-Save. המצב האחרון שומר בטריה ומשתמש במנוע הבנזין כדי להעביר חשמל לגלגלים. מצב זה שומר על הסוללה באותו סטטוס כל הזמן – למרות שהוא לא יטען אותה מעבר למה שיש בה. מצב הייבריד יפעיל את המנוע במקומות הכי רלוונטיים. מצב חשמלי מלא, כצפוי, יאפשר לרכב לנסוע על חשמל בלבד.

LEVC VN5

מתחת לרכב שוכנת לה סוללה לא גדולה בקיבולת של 31 קילווואט שעה. הסוללה מבטיחה טווח חשמלי של כ-98 ק"מ. מנוע הבנזין מאפשר טווח נוסף שמגיע במשולב לכ-490 ק"מ על הנייר. ברמה החשמלית נטו, היחידה עושה עבודה נפלאה. הטווח נאמן להבטחות לפחות ככל שזה נוגע לנסיעת המבחן שלנו. 

מצד שני, מאריך הטווח לא מציע טווח קרוב לצפוי. זה הגיוני כי נסיעה משולבת כוללת נהיגות עירוניות. אם תיסעו רק בנסיעה בין עירונית (שם מנועים חשמליים פחות יעילים) תגלו שהטווח מצטמצם משמעותית. צריכת הדלק של מאריך הטווח עמדה בנסיעה די רגועה על כ-12 ק"מ לליטר. סביר שבנסיעות עירוניות זה ישתפר. 

LEVC VN5

הטעינה היא נקודה משמעותית. עמדות AC (האיטיות יותר) מאפשרות טעינה של הרכב בקצב של 22 קילוואט, וכך תוכלו למלא את הסוללה בתוך 75 דקות בלבד. עמדת טעינה מהירה של 50KW מבטיחה טעינה מלאה ב-30 דקות בלבד. 

באופן מעט תמוה, למרות שיש כאן מנוע בנזין שפולט זיהום מהאגזוז, משרד התחבורה הכיר ברכב הזה כרכב חשמלי מלא - והעניק הטבות מס בהתאם.

LEVC VN5

התנהגות כביש

ל-LEVC המסחרית צמיגים צנומים. זה מראש מוציא את החשק לבחון אותו דינאמית. אפשר להגיד שבאופן כללי הוא די בטוח, אין לו רכינה משמעותית בזכות מרכז כובד נמוך. הברקסים קצת מעורפלים, ההגה לא הכי מחובר והמשקל שלו מאוד קל. כל אלו מובילים לתת היגוי די מוקדם אך לא חריף מאוד. 

LEVC VN5

סיכום

ה-LEVC VN5 הוא אחד הרכבים המסחריים היותר מעניינים שפגשנו. זאת הנראות שלו, תא הנוסעים הייחודי והמפנק ובעיקר נושא התמרון העירוני בו הוא מבריק. 

מי שמחפש רכב שייסע לטווח ארוך לא אמור לחשוב על הרכב הזה כאופציה. אין לו יתרון משמעותי עבור מי שגומע 300-400 קילומטר ביום. אבל מי שמצפה שהרכב שלו יעשה עד 100 ק"מ ביום, יכול להיות רגוע. הרכב יגיע לטווח ואם החשמל יסתיים יש את המנוע מאריך הטווח או טעינה בעמדה מהירה / איטית בזמן שלוקח לאכול ארוחת צהרים / שתיים. 

אנחנו מאמינים שמדובר בפתרון נפלא כרכב חלוקה עירונית. היכולת שלו לתמרן בסביבה צפופה תחסוך זמן ואנרגיה מהנהגים, היעילות החשמלית הגבוהה תחסוך בעלויות הדלק ואין סיכוי שהוא יתקע עם סוללה ריקה - פשוט כי יש כאן גם מנוע בנזין. בצד החסרונות נציין את כושר ההעמסה המוגבל ואת מחיר הרכישה היקר, שודאי ירתיעו חלק גדול מהרוכשים.

 

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה