בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

פולקסווגן קליפורניה - מבחן רכב

פולקסווגן קליפורניה - מבחן רכב


לא הצלחנו להגיע למסקנה: האם זה רכב שהוסב ללינה ובישול, או צימר על נוף שתחתיו הותקנו גלגלים ומנוע? האם 440,000 שקלים הם הרבה לצימר ממונע ולמי באמת פולקסווגן קליפורניה אושן מתאים



כתב, צילם וסידר את המיטה: אסף בר-שי
 
אאח, הטבע. שמעתי עליו. בערוץ הטבע רואים המון פכפוכי ציפורים וציוצי מים. יש לי פוסטר של שקיעה בדלת הפנימית בארון ורקע של עץ בטלפון. טבע זה טוב. אני מניח. לברוח מהאינטנסיביות הזאת של העיר, אוויר צח, עצים, נופים פתוחים, צמחים, קוצים, זיעה, פודרה, אדמה בכל מקום, גם בין השיניים, לא רוצה לדמיין את הרגע הזה שאתה צריך לשירותים ליותר מדקה אחת, או שאתה צריך לשירותים אפילו לשנייה.

ואז אתה חושב על ההיפים. אם אתה כבר בפנסיה, אתה בטח עוד זוכר אותם, אם אתה יותר צעיר, בטח נתקלת בהם באיזה סרט או תוכנית, או באיזה פוסט ב"עובדות לא חשובות". אנשים מחוספסים, זקן ארוך חמישים שנה לפני ההיפסטרים של היום, גם שיער ארוך, פרחים בשיערות ובידיים ("ילדי הפרחים"), עוד יש להם שכונה משלהם בסן פרנסיסקו. זוכרים אותם בעיקר משנות השישים, המחאות נגד מלחמת ויאטנם, הצהרות ה"עשה אהבה, לא מלחמה" ועם כמה שיותר אנשים בקומונה, מאבק לא רק נגד הצבא, אלא גם נגד התאגידים, העשירים, הממשלות והמדינות, בעצם נגד כל דבר שסותר את האנרכיה הטבעית הפראית.

מה היו המכוניות האייקוניות שלהם? יש שתיים כאלה והן, צחוק הגורל, בנות לאחד השלטונות הכי מיליטנטיים בהיסטוריה – גרמניה של שנות השלושים. החיפושית והמיקרובאס, הוואן העגלגל והמשעשע, שהתבסס עליה.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: פולקסווגן קליפורניה


פולקסווגן טרנספורטר קליפורניה, 2.0 ליטר, טורבו-דיזל, רובוטית כפולת מצמדים, 204 כ"ס, 440,000 שקל
יתרונות
חסרונות
גאדג'ט על לכל חובב טבע וחופש
אין שירותים
הבית הקל ביותר לנהיגה ותמרון
אין מקלחת
צריכת דלק
  יקר יחסית להיקף השימוש הקלאסי

פולקסווגן קליפורניה

ההיפים אהבו את הוואן הזה אהבת נפש, הוא היה קומפקטי מספיק כדי להסתובב איתו, זול ופשוט, לא זלל דלק כמו המכוניות האמריקאיות העצומות של הימים ההם ובעיקר, אפשר היה לצאת איתו לטבע ולחיות איתו טוב, כולל השתתפות בכל מיני פעילויות שלא ראוי לסקר, גם אחרי חמישים שנה.

המיקרובאס התגלגל כמה וכמה גלגולים מאז; היום זה כבר דור שישי (T6) וגם ההסבה שלו לחיי נוחות במעמקי הטבע הלכה והשתכללה. אל ידינו מורגלות המקלדת, שלא חוספסו בקוצים ורגבי אדמה, הגיעה גרסת הטיולים החדשה, פולקסווגן קליפורניה, ואנחנו, בזהירות, פצחנו עמה בקמפינג סטרילי.


עיצוב

תראו לי רכב אחד שמהגג שלו מזדקר אוהל - ממש ככה ישירות מאולם התצוגה. ורכב שמגיע מהיבואן כבר עם סוכך הצד מובנה? האוהל והסוכך, וגם הצביעה הדו-גונית של גרסת האושן שבחנו (כאן עם גווני כחול-אוקיינוס), מבדלים חיצונית בין טרנספורטר קליפורניה ובין הדגמים האחרים. וההבדלים בין הדגמים עדינים ומדויקים.

יש מי שמזהים בדגמי הטרנספורטר רכבי צוות פועלים עם ציוד, יש מי שמכיר בו כאחד מרכבי הנכים הפופולריים בישראל ויש מי שחזות הרכב מסתדרת לו עם רכבי VIP שחורים בשדות תעופה אירופיים. באמת, מרובע ככל שיהיה, פולקסווגן טרנספורטר הוא אחד מכלי הרכב הכי מגוונים בעולם. והגרסה הזאת של החיים בטבע? הצצה אחת ברכב וכבר העיניים מתמלאות בחלומות על חיים נטולי בעיות, רק את/ה ואהבת חייך, בטבע.

בתוך תא הנוסעים, יחסית לתחרות… בעצם, לרכב הזה אין שום מתחרה בישראל. יצא לכם לאחרונה לעבור בין אולמות תצוגה של יבואני רכב ולבחור בין רכבי קמפינג? אולי צריך, אם כך, להבהיר איך נראה מבפנים רכב קמפינג, או "קאמפר ואן", וספציפית - פולקסווגן קליפורניה.

לפני הכל, נסגור את הפינה של המושבים הקדמיים - זוהי סביבת הנהיגה הסטנדרטית, פחות או יותר, של הטרנספורטר - עניינית, לא מרגשת או מושכת במיוחד, אבל הכל מסודר היטב, קל, יעיל והיות שכל אלה - גם "מוכר" ונעים.

פולקסווגן קליפורניה
 

תא הנוסעים

מי שציפה למצוא בתוך הרכב המסחרי הרבה מושבים - זה לא הקטע כאן. יש ארבעה מושבים בסך הכל. אבל יש גם ארבע מיטות, כלומר - שני הזוגות, או הזוג עם שני הילדים שלו, ייהנו משתי מיטות זוגיות - אחת היא המושבים האחוריים שמתקפלים, מוסטים על מסילה והופכים למיטה ארוכה. האם נוח לישון על מושבים? כדי שיהיה נוח, פורשים מעל כל זה מין מגן מזרן שכזה וכל העסק הרבה יותר נעים.

ואיפה המיטה הזוגית השנייה? על הגג, כמובן. כלומר, אמרנו שסביבת הנהג היא סטנדרטית "פחות או יותר", וה"פחות" כאן זו בעיקר מערכת השליטה על רכיבי הקמפינג. ממערכת השליטה פשוט מרימים באופן חשמלי ואוטומטי את הגג. כשהגג עולה אפשר לבחור אם רצפת הגג (כלומר, תקרת המכונית) תישאר למטה וכך אפשר יהיה לגור למעלה, או שהיא תוסט כלפי מעלה ותגדיל את המרחב למעלה עד שגם אנשים בגובה קרוב לשני מטרים יוכלו לעמוד זקופים ברכב.

פולקסווגן קליפורניה

כשסוגרים את הגג חזרה, אגב, ישנן סדרת הנחיות ובדיקות כמו - האם השארנו חלונות פתוחים (כדי לתת לכיס האוויר הגדול לחמוק החוצה), האם הורדנו את רצפת הגג והאם האוטו במצב חניה.

בתוך רכב המחנאות (קוראינו היקרים מוזמנים להציע חלופה עברית עדיפה) יש עוד דברים שיסייעו, ובכן, במחנאות: כיריים על גז, למשל. לשלוף ערכת קפה ולהצית את הגזייה ברוח? לא כאן, רבותיי. טוב, וגם יש כאן סדרה של ברזי בטיחות והנחיות (בסגנון "הוראות אלו נכתבו בדם") שיוודאו שאין דליפות ופיצוצים. והאם בערכת הקפה שלכם יש חלב טרי וקר? כי בקליפורניה יש מקרר.

ויש כיור עם מים זורמים וארונות, הרבה ארונות שמותקנים בכל פינה שרק אפשר, עם דלתות הזזה גמישות - שמתגלות עם השימוש כלא מאוד איכותיות ועמידות. לתוך הארונות האלה אפשר לדחוס את כלי הבישול והאוכל, את כלי המיטה וגם את המוט המפרקי שבעזרתו פותחים וסוגרים בקלות את הסוכך החיצוני.

פולקסווגן קליפורניה

אין צילום-פולקסווגן-קליפורניה שמכבד את עצמו שאינו כולל את השולחן עם שני הכיסאות, שמונחים בצל הסוכך. לאלה יש מקומות ייעודיים: הכיסאות נשלפים מתוך הדלת האחורית (גדולה, כבדה וגבוהה ומעט קשה לסגירה, בעיקר עבור מי שאינו בממדי בליין-טבע גרמני) והשולחן יושב מקופל בשלווה בתוך דלת הצד.

עבור מי שאינו מעוניין להתיישב בצל הסוכך, שמגן משמש אבל אינו מגן משום מה מחרקי ארצנו הרבים, המגוונים והאוהבים-לבחון-מקרוב-את-כל-מי-שבא-לבקר-בסביבתם, אפשר גם לשבת בתוך הרכב - לסובב את המושב שליד הנהג, או להתרווח על המושבים האחוריים. לצדם נשלף שולחן יעיל שגם הוא וגם המושבים נעים על מסילות וכך אפשר להתאים את הישיבה בדיוק לפי הצורך. אפשר אפילו לפתוח חלון ולהתקין עליו את הרשת התואמת נגד חרקים! על השולחן הזה נוח לעבוד עם הלפטופ (אין ספק שלהביא את המסכים לטבע זו דרך מושלמת לברוח מהשגרה) וגם לסדר עליו מפה רומנטית עם כוסות יין ונרות. בעצם, להדליק נרות בתוך חלל של מכונית? עזבו.

באמת, בתוך הקאמפר ואן הזה יש המון המון רכיבים ביתיים, אפילו וילונות בכל החלונות כולם, לשמירת הפרטיות, אבל שני רכיבים כאלה בכל זאת חסרים כאן מאוד: מקלחת ראויה - או מקלחת בכלל, ושירותים. אתם נוסעים ברכב של קרוב לחצי מיליון שקל, פורסים מפה רומנטית עם שמפניה קרה ואז… כשעולה הצורך, או הצרכים, מתיישבים בטבע בין הסלעים?

חשוב לציין שאנחנו בחנו את גרסת ה"קליפורניה אושן" (Ocean). לצדה בקטלוג של פולקסווגן יש גם גרסה בסיסית יותר בשם "ביץ'" (Beach). לעומתה, אושן כוללת את המטבח, הגג שעולה ויורד חשמלית, הצביעה הדו-גונית וגם מערכת הכוח שלה שהיא חזקה וכוללת פרישת כוח המנוע על ארבעת הגלגלים.

פולקסווגן קליפורניה


נוחות נסיעה

ניסיתם פעם לדמיין איך זה להתקין למרגלות הבית שלכם גלגלים ולפצוח בנסיעה? איך היה לנסוע בו? כי משום מה הבית הזה גם נוח וגם קל לאללה לתמרון. למרות שנראה כאילו דחסו כאן 100 מטר מרובע לחמישה מטרים מינוס האלה, קל לתמרן את הרכב הזה כמו רכב פנאי גדול מן המניין. כל הארונות והכיריים והמיטות והכל - הם לא מפריעים כמעט בכלל לנהג, שרואה החוצה היטב קדימה ואפילו אחורה ולצדדים. ממש מפתיע לטובה.

גם נוחות הנסיעה מפתיעה לטובה, אין כאן תחרות עם מכונית סאלון בחצי מיליון, או ב-300,000 האמת, אבל בלימת הזעזועים טובה ברוב המקרים - כל עוד אין שברים משמעותיים או פסי האטה תלולים. נעים לנסוע ברכב ואפילו רעשי הרוח, למרות הסוכך החיצוני, כמעט שאינם נוכחים, גם במהירות גבוהה.

פולקסווגן קליפורניה


מנוע ותיבת הילוכים

כמה כוח בית צריך? כדי להדהיר את ה-2.7 טונות האלה אל עבר האופק בטבע הרומנטי, גרסת האושן "שלנו" צוידה במנוע טורבו דיזל בנפח 2,000 סמ"ק, שמייצר 204 כ"ס ובתיבת הילוכים רובוטית כפולת-מצמד עם שבעה הילוכים.

המנוע מצוין, אבל לא נותן תחושה חזקה במיוחד. אפשר להסתדר בקלות בכל תנאי, אבל אל תצפו להגיע עם הבית למקומות גבוהים בפודיום של תחרויות רמזור. מצד שני, זמינות כוח מצוינת דואגת שתמיד יהיה מספיק כוח, גם אם אנחנו מלאים ועמוסים, גם אם אנחנו מטפסים על עלייה תלולה, גם אם היא בשטח.

אחת הבעיות של רכבי קמפינג מקובלים היא צריכת הדלק הכבדה שלהם - שאלו כל מי ששכר או רכש כזה באמריקה, כדי לחצות איתה מים לים, עד כמה הוא זוכר את הרכיב הזה, למרות מחירי הדלק הנמוכים באמריקה. כאן הכל נכנס לתוך מרכב של פולקסווגן טרנספורטר כמעט סטנדרטי, עם מערכת הכוח שלו ועל כן גם צריכת הדלק דומה - כ-11 ק"מ לליטר בממוצע, נתון מעולה לבית על גלגלים.

פולקסווגן קליפורניה


התנהגות כביש

קחו את הרכב לכביש מפותל, בדקו את קצה האחיזה שלו. כעת עצרו בצד ונקו את כל השקשוקה מהמחבת שהשארתם על הכיריים. זו היתה טעות, מתברר, להשאיר שקשוקה על הכיריים כשהתחלנו לזוז. גם הספרים שנשארו על השולחן ובפעם הבאה - נא לסדר את המיטה בבוקר.

אבל גם כשהכל מאוחסן כראוי, רכב כזה באמת לא נועד לנהיגה אינטנסיבית. בואו נאמר ככה: שלדת הטרנספורטר - אולי הכלי הטוב ביותר בעולם מסוגו בתחום נהיגת הכביש, יכולה לעשות הרבה יותר מכפי שיכולות הכוסות, העגבניות ומכונת הגילוח לסבול בתוך ארונות ומקרר הקליפורניה. הרכב בטיחותי, יציב, קל לניהוג, באמת נוסע מעולה בשביל רכב מסוגו ובכלל, ונהג של רכב כזה לא אמור אפילו להתקרב לקצה היכולת שלו.

פולקסווגן קליפורניה


שטח

לא התבלבלנו, יש סעיף שטח בטרנספורטר קליפורניה אושן: כדי לממש את חלום היציאה לטבע צריך, ובכן, רכב שמסוגל לנסוע בטבע. לרכב יש הנעה לכל הגלגלים - מערכת ה"סינכרו", עם נעילת דיפרנציאל אלקטרונית שמאפשרת לאתגר את הרכב גם במקומות דלי אחיזה. מרווח הגחון הוא כ-19 סנטימטרים - לא המון, אבל מספיק בשביל נסיעה זהירה על פני שטח עתיר מהמורות והפתעות.

בנסיעה בשטח הנוחות טובה פחות והרכב רועד לא מעט, רומז שאפשר לקחת את הרכב להרבה מקומות, אבל אם אנחנו חפצים לצלוח איתו סוואנה, אולי שווה לשקול בכל זאת לנד רובר דיפנדר עם אוהלי בד מפעם. אבל היכולת של הקליפורניה מספיקה כדי להניח את הגלגלים שלו בהמון המון מקומות שמהם רואים יופי את הזריחה.


סיכום

האם 440,000 שקלים הם הרבה עבור טרנספורטר עם סידורי שינה ומטבח? הטענה היא שקשה לנו לאמוד מחיר אם אין לנו מוצר אחר לייחס אליו. האם מחיר הקליפורניה מתייחס לגרסאות הפחות מרופדות של הטרנספורטר? אולי לרכב שטח גדול? ואולי צריך להשוות אותו למספר ימי הצימרים שנחסוך איתו?

בואו נראה. לילה זוגי בצימר בישראל עולה, נניח, 1,000 שקלים - וזו בלי ספק הגזמה שמשום מה ישראלים רבים מסכימים לזרום איתה; אז תזרמו איתי ועם החשבון. 440 לילות בצימר. די הרבה, לא? מצד שני, אפשר למכור את הרכב אחרי כמה שנים ומקבלים חזרה חלק מה-440,000 שקלים האלה. מצד שלישי (זה לא מטבע, יש כאן יותר משני צדדים. גם למטבע יש, האמת. לא משנה), בצימר מגישים ארוחת בוקר, מקלחת ושירותים.

אזי אולי בנקודה הזו אפשר להעריך שמדובר ברכב יקר יחסית: מעטים באמת ינצלו את אחד הגאדג'טים המקסימים ביותר שנתקלנו בהם שנים ויחליפו איתם מאות לילות צימר. אולי תמורה טובה אפשר למצוא באופציה לרכוש רכב כזה כדי להשכיר אותו לפי לילה - זו תהיה וריאציה לרכישת רכב כזה כרכב שיתופי. אם מישהו מקוראינו עושה זאת, אנא הכנס אותי כלקוח פוטנציאלי לשכור אותו מדי פעם.

פולקסווגן קליפורניה

אפרופו גאדג'ט מקסים, רבים בוחרים לרכוש לעצמם גאדג'ט נחשק גם בלי לבדוק בקפדנות את סעיף התמורה, וכאן אולי יתאים הרכב למשפחות חובבות טבע שהפרוטה מצויה בכיסן. מי שהפרוטה אינה כך אצלו יעדיף אולי לרכוש ואן משומש גדול ולהסב אותו בידיו ללינה, אירוח, בישול ותצפיות על ציפורים וזריחות.

וההיפים ההם? הדור השישי של פולקסווגן קליפורניה, שגדל על ברכיהם, רחוק מהאווירה הפשוטה של הימים ההם. האווירה ההיפית מתאימה הרבה יותר לזה שייסב ואן משומש בידיו, מאשר לבית-יוקרה גרמני עם הנעה כפולה ומולטימדיה. אבל רגע, כבר עברו כמה עשרות שנים; רבים מילדי הפרחים גדלו, התפרנסו יפה וכעת הם פנסיונרים עם געגועים רומנטיים לימים הפשוטים ההם. יודעים מה, להשיג לכם את מספר הטלפון של יבואן פולקסווגן?

לדגמי פולקסווגן בישראל - פולקסווגן

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. טויוטה לנד קרוזר עדיף  הרכב הזה לא יביא אותנו לשטח באמת. אולי לשבילי קק"ל...

במחיר כזה, עדיף משהו עם שטח,03.04.2018

2. כתבה משעשעת   כל הכבוד לכותב אחלה הערות ביניים, אהבתי !

איל ,03.04.2018
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים