בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

פולקסווגן גולף ספורטוואן - מבחן רכב



את פולקסווגן גולף פלוס - כלומר, פלוס כמה סנטימטרים לגובה, מחליף פולקסווגן גולף ספורטוואן, שגדל עוד יותר. עד כמה הוא משדרג את היכולת המשפחתית של הגולף ואיך הוא מתמודד מול התחרות



כתב וצילם: אסף בר-שי

האנשים שקונים את פולקסווגן גולף, המכונית המשפחתית הגרמנית, הם אנשים שקולים. כך הם נתפשים. הגולף נאה למראה מבחוץ ומבפנים, דומה לקודמתה הנאה שדומה לקודמתה הנאה וכך עד לדור הראשון מראשית שנות השבעים. היא גם שימושית, הגיונית, נוחה, שימושית, בטיחותית, כל מה שצריך, בלי לחרוג מהדרישות וגם בלי להמציא בכל פעם את הגלגל. המכונית הכי שמרנית בעולם.

מהסיבה הזאת עלולים היו חובבי ההרפתקאות לשטום את הגולף עד לשד עצמותם, אבל במיוחד בשבילם הוליד פולקסווגן את הגולף GTI, גרסת הביצועים הנאה ורבת היכולת שגורפת מיליוני מעריצים חובבי הגה מכל רחבי העולם. תנו לשנוא בשקט, אוף.

ומה עם אופנת המיניוואנים והקרוסאוברים, שמעודדים את הציבור לחפוץ בכלי רכב גבוהים? אין בעיה. הפתרון של הגרמנים - פולקסווגן גולף פלוס שנולדה בעשור הקודם - כלומר, אותה גולף נאה, נוחה, שימושית ושמרנית - אבל עם עוד כמה סנטימטרים לגובה. הנוסחה עובדת, הכל בסדר. עכשיו החליטו שיותר נכון לקרוא לה "פולקסווגן גולף ספורטוואן", ולעתים סתם כך, "פולקסווגן ספורטוואן". ובכל זאת, הספורטוואן שזה עתה הגיעה לישראל, היא הדור הבא של אותה גולף פלוס, שהיא אותה גולף חדשה, בשינוי אדרת קליל ככל האפשר.

אבל ברגע שהגולף הוסיפה את הסנטימטרים בהיקפים במקומות הנכונים - היא מוצאת את עצמה בתחרות מול סביבה רחבה הרבה יותר - החלופות של המכוניות המשפחתיות, אלה שנותנות למכונית המשפחתית דחיפה קטנה של עיצוב או שימושיות או יכולת מסוג כלשהו נוסף. כך, וכשמביטים בתג המחיר (כ-145-156 אלף שקלים בעת כתיבת שורות אלה), מבינים שהמכונית-מיניוואן הזו צריכה להתחרות בג'יפונים בכמה גדלים (קיה ספורטאז', שברולט טראקס), ובמיקרוואנים בכמה גדלים ורמות מחיר (אופל מריבה, טויוטה ורסו).

התהייה המרכזית שלנו במבחן הזה - איך פולקסווגן גולף ספורטוואן משרתת את תפקידה המרכזי להיות מכונית משפחתית טובה, ועד כמה היא מספקת תמורה טובה בתחום הזה.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: פולקסווגן גולף ספורטוואן


פולקסווגן גולף ספורטוואן, טורבו-בנזין 1.2 ליטר, 110 כ"ס, החל מ-144,900 שקל
יתרונות
חסרונות
נוחות
תמורה
מרחב
מערכת "עצור וסע"
איכות
הנאה מנהיגה

פולקסווגן גולף ספורטוואן

עיצוב

כפי שאפשר להבין מכל ההקדמה הזו, פולקסווגן גולף ספורטוואן דומה ביותר לדור השביעי הנוכחי של הגולף המשפחתית. היא כל כך דומה שצריך לעתים מבט שני כדי להבחין שאנחנו לא מביטים בגולף עצמה. העיצוב נאה ושמרני - אותה תבנית שרטוטית של הגולף הראשונה והלאה, עם הפנסים הגדולים מלפנים, קו החלונות הנדיב והסמל העגול והגדול מלפנים. הצד המודרני של העיצוב מופיע בעיקר בדמות פנסים אחוריים מתוחכמים ומודרניים למראה.

העיצוב מבפנים, גם הוא דומה מאוד לאחות. אבל במקום שהגולף המשפחתית נראית שמרנית וסטנדרטית מדי, בסביבה המשפחתית-מיניוואנית הזו, השמרנות מתקבלת בהגיון רב יותר. התחושה כאן משעממת, אבל מאוד פונקציונלית-איכותית, סביבה לא מאוד נפוצה בעולם המיניוואנים הקומפקטיים. נעים לשהות בתא הנוסעים של פולקסווגן גולף ספורטוואן.

פולקסווגן גולף ספורטוואן

תא הנוסעים

נוסף על העיצוב שמשדר בגרות ושמרנות, איכות החומרים כאן מתפרצת, כאילו אומרת - כאן לא תמצא הפתעות. התחושה מתחילה עם פתיחת הדלת של הספורטוואן - ידית מוצקה, מלאה, שמתלווה לצליל עשיר של איכות ניכרת. גם צליל טריקת הדלת מרשים, כאילו מדובר במכונית יוקרה. איכות החומרים בתא הנוסעים ממשיכה את התחושות האלה - הידיות, הכפתורים ומשטחי העיצוב מרשימים ונעימים למגע. איכות ההרכבה טובה, אבל לא ברמת איכות החומרים. והערה אחת בכל זאת על איכות החומרים - המושבים עצמם עטופים בבד שאינו עומד ברמת שאר חומרי הדיפון.

המושבים אינם בולטים לטובה. נוסף על הבד הטעון שיפור, נוחות הישיבה אינה גבוהה. מצד שני, תנוחת הנהיגה הגבוהה טובה ותמיכת הצד די טובה בהם. הישיבה במושב הנהג של הספורטוואן שולטת היטב בצידי הרכב וגם באחוריו - דבר שמסייע בתמרוני חניה. עם זאת, כשמנסים לברר מה קורה בצמוד לחזית הרכב - קשה מאוד לקבל תמונה טובה מלפנים.

הנדסת האנוש בפולקסווגן גולף ספורטוואן טובה מאוד בדרך כלל. ההגה מצופה בעור ונעים מאוד למגע, הכפתורים והמחוונים השונים גדולים וברורים ובהישג יד ועין. ההערות בהנדסת האנוש - תפעול קצת עשיר ומתוחכם מדי על ההגה, כזה שיפיל כמה משתמשים שיוותרו על כמה מהפונקציות הטובות שהוא מאפשר, וגם מערכת הקול שהיא מעט מסובכת מדי לתפעול.

פולקסווגן גולף ספורטוואן

סביב הנהג והנוסע שלצידו מספר נאה של תאי אחסון. בין הנהג והנוסע תא לא גדול, אבל שימושי, עם משענת יד שמוסטת קדימה ואחורה לפי הצורך; הסמארטפון זוכה לתא נסגר ושימושי בסמוך לשקע הטעינה וחיבורי המדיה. מעל מערכת הקול תא שימושי נוסף עם דלתית ובדלתות - תאים גדולים דיים לנשיאת בקבוק גדול.

רשימת האבזור במכונית כוללת כמה אביזרים סטנדרטיים, אבל במכונית חדשה לגמרי שעולה כפליים מפולקסווגן אפ, היינו מצפים למצוא את מערכות הבטיחות הסטנדרטיות של האפ, כמו מערכת הבלימה האוטונומית ובקרת הסטייה מנתיב.

המעבר לחלק האחורי של הרכב מגלה סביבה די מרווחת לשלושה ילדים, או לשני מבוגרים. המושבים עצמם, כמו הקדמיים, בנויים לתמיכה נאה, אבל הם מעט נוקשים מדי ולא מאוד מזמינים. בשונה מהגולף הרגילה, כאן ניתן להזיז את המושבים האחוריים על גבי מסילה, וגם לשנות את זווית משענת הגב. היושבים מאחור אינם נהנים גם מפתחי מיזוג אחוריים או מתאים בגב המושבים הקדמיים, אבל יש תאים נאים בדלתות וגם נוריות קריאה. שטח החלונות הגדול מזמין את הילדים להסתכל החוצה וליהנות מהנוף.

תא המטען של פולקסווגן גולף ספורטוואן גדול יותר משל האחות המשפחתית. נוח מאוד לפתוח אותו, קצת פחות לסגור אותו, אבל התא נגיש מאוד וגדול ורצפת התא מאפשרת גמישות בגודל ובאופן השימוש בו.

פולקסווגן גולף ספורטוואן

נוחות נסיעה

לעומת המושבים, שאינם מהנוחים, מערכת המתלים ובולמי הזעזועים של פולקסווגן גולף ספורטוואן עושים אותו לאחת האופציות המשפחתיות הנוחות ביותר שנמכרות כיום בישראל. ספיגת המהמורות מצוינת, המתלים בקושי מרעידים את המרכב ופסי האטה עוברים בקלילות נעימה. נוסף על הבידוד מפגמים על הכביש, גם הבידוד מפני רעשי הדרך מצוין. מרכב הגולף ספורטוואן מגן היטב על הנוסעים מרעשי רוח, דרך ומנוע. מצוין.

מנוע ותיבת הילוכים

מנוע ה-1.2 ליטר טורבו בנזין, TSI, של קבוצת פולקסווגן הוא המנוע הנפוץ ביותר של הקבוצה, וכפי שהוא מוצע בגולף, כך הוא מוצע גם בגולף ספורטוואן - אם כי נתוניו מעט שונים, 110 כ"ס בספורטוואן במקום 105 בגולף, אבל הכוח מושג במאמץ רב יותר (5,600 סל"ד במקום 4,500 סל"ד), וזמינות הכוח מעט נמוכה יותר. כרגיל, מדובר במנוע קטן אבל חזק דיו כדי שלא יורגש היעדר כוח. הוא חלק ונעים וגם מספק ביצועים טובים. עם הדור החדש של תיבת ההילוכים האוטומטית-רובוטית, DSG, העבודה של מערכת ההנעה חלקה.

אבל יש הסתייגות משמעותית. במכונית הותקנה מערכת עצור וסע (Start/Stop) למטרות טובות של חיסכון בדלק, בעיקר בנסיעה עירונית מרובת עצירות. מערכת כזאת עובדת, אנחנו מזכירים, בכך שהיא מכבה את המנוע בעת עצירה ומתניעה אותו בחלקיק שנייה ברגע שכוח המנוע נדרש. בדרך כלל ההתנעה החוזרת מתחילה עם עזיבת דוושת הבלם, ואז - עד שרגלנו מגיעה לדוושת ההאצה, המנוע כבר ערוך ומוכן לפקודתנו. אז מה הבעיה? שבפולקסווגן גולף ספורטוואן החליטו, משום מה, שהמנוע לא יותנע עם עזיבת דוושת הבלם, אלא רק כשאנחנו כבר לוחצים על דוושת ההאצה. המשמעות היא שכל יציאה מהמקום, כשהמערכת פועלת, מלווה למעין מכה לא נעימה והיעדר כוח ברגע הקריטי. הפתרון? לנטרל את המערכת - ואז מרוקנים את האמבטיה עם התינוק…

צריכת הדלק שהשגנו במבחן, בשקלול של מספר סביבות ותנאי נהיגה שונים, עמדה על כ-12 קילומטרים לליטר בנזין. לא מדהים, אבל גם לא רע.

פולקסווגן גולף ספורטוואן

התנהגות כביש

פולקסווגן גולף מתנהגת טוב מאוד, אם בוחנים זאת בעיניים משפחתיות שמחפשות את הדרך הבטוחה והיציבה ביותר להגיע ממקום למקום. חובבי נהיגה לא יסכימו שהיא מתנהגת יפה. אבל אם מתפתח ויכוח עד כמה מכונית משפחתית צריכה להיות מהנה לנהיגה - כשמדובר במיניוואן, הנטייה ההנדסית תהיה לטובת אלו שאינם מחפשים ריגושים. ובאמת, עם הגולף היינו פחות סלחניים על היעדר ההנאה מהנהיגה - אבל כאן אנחנו מקבלים ביתר הבנה את האופי שבו הספורטוואן מתנהג: כלי הרכב בטוח מאוד, אוחז מצוין, וגם אם אינו מספק התרגשות מאופי פעולת ההיגוי - אפשר ליהנות מאוד מהריסון, השליטה והשלווה שבו הוא מעביר את בני המשפחה בכבישים איטיים ומהירים, ישרים ומפותלים.

פולקסווגן גולף ספורטוואן

סיכום

עושה רושם שהמחיר שבו נמכר כיום פולקסווגן גולף ספורטוואן, ירחיק ממנו קונים פוטנציאליים רבים. מצד אחד, מחיר של כ-12,000 שקלים יותר מגולף מקבילה, פחות או יותר, עשוי להישמע הגיוני. בכל זאת - היא מספקת תנוחת ישיבה גבוהה יותר, מרחב עדיף מאחור ותא מטען מוגדל. מצד שני, הספורטוואן מתחרה במגוון רחב של חלופות, שחלקן זולות ממנו מהותית. אופל מריבה, למשל, עולה כ-30,000 שקלים פחות ונתוניו דומים מאוד. קיה ספורטאז' מציע נוכחות מיוחדת ותנוחת נהיגה גבוהה בכ-135,000 שקלים, ובמחירים נמוכים יותר אפשר למצוא מיקרוואנים שימושיים מאוד למשפחה.
אז למי יתאים בכל זאת פולקסווגן גולף ספורטוואן? אנחנו מאמינים שקהל הלקוחות הוותיק של פולקסווגן, שאוהב את התחושה המוצקה והאיכותית, והשמרנות אינה מפריעה לו, ישמח למצוא חלופה שימושית ויעילה יותר לגולף, במחיר שאינו רחוק ממנה יתר על המידה.


לדגמי פולקסווגן בישראל - פולקסווגן

למאמר זה התפרסמו 5 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. עוד רכב ל50000 קמ ולגריטה  כמו כל כלי הרכב שתאגיד זה מייצר.מעניין לי את התחת ...

שמיר,12.05.2015

2. לא עדיף לחסוף 30 אלף שקל ולקחת ספורטז'?  סה"כ שני הרכבים באים לענות על הצורך של חלל פנים, ב...

גדי,13.05.2015

3. אין סיבה לשלם על השם  גדי אני חייב להסכים איתך. אם זה עונה על אותם הצרכי...

אורי,17.05.2015

4. עוד רכב מיותר מפולקסווגן  רכב מיותר לא משתלם עדיף את האופל מריבה או טיוטה פי...

איתי,18.05.2015

5. פולקסווגן גולף ספורטוואן  ראיתי כזה, שיפור עצום

יונתן,06.12.2015
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים