דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

נהיגה ראשונה: קופרה אטקה

Getting your Trinity Audio player ready...

סיאט תמיד נחשבה למותג הצעיר מבין מותגי קבוצת פולקסווגן. בהתאם, היא נהנתה במהלך השנים מדגמים ספורטיביים ולא פעם חזקים יותר מדגמי פולקסווגן המקבילים. קחו למשל את הלאון קופרה, עם 290 כ"ס, לעומת הגולף GTI שמסתפקת ב-230. אבל לטענת רבים, בשנים האחרונות אותה תדמית צעירה ושובבה קצת דעכה. עיצובי הפנים הפכו שמרניים יותר ודומים מדי לאלו של פולקסווגן וסקודה, גרסאות FR החמימות הפכו לגרסאות עיצוב בלבד, בדור החמישי של האיביזה היא כבר לא קיבלה גרסת קופרה ספורטיבית ואפילו גרסאות 3 דלתות כבר לא מוצעת יותר.

קופרה אטקה

אז כדי להצית מחדש את הניצוץ בעיניים, הכריזה סיאט בתחילת 2018 על הקמת תת מותג חדש בשם קופרה. המותג החדש יתמקד בספורט ובעיצוב, ולא רק ברכבים: קופרה תציג גם ליין שלם של מוצרים נלווים כמו משקפי שמש, תיקים, תכשיטים ועוד. השם קופרה מבוסס על ההגייה היוונית לאלת היופי אפרודיטה, מה שמסביר את הלך הרוח.

בשנתיים האחרונות השיקה סיאט 3 רכבי פנאי חדשים (ארונה, אטקה וטאראקו) ומהר מאוד הוחלט לשלב ביניהם לבין תת המותג קופרה. הראשון בתור הוא האטקה, אותו פגשנו במסגרת ההשקה העולמית בספרד.

צפייה בתוכן נהיגה ראשונה: קופרה אטקה


סיאט אטקה? קופרה אטקה!

אחד הדברים הראשונים ששמים לב אליהם הוא הלוגו החדש של המותג, אשר עושה שימוש בשתי צורות C זהות אשר משולבות יחד. בסיאט, כלומר בקופרה, מסבירים כי הלוגו נראה כמו קעקוע שבטי; כך מקווים הספרדים ליצור את שבט קופרה החדש. הבחירה בצבע נחושת גם היא מבוססת על שם המותג Cupra - נחושת בלטינית.

כאמור, הדגם הראשון של מותג קופרה מבוסס על סיאט אטקה, רכב הפנאי הקומפקטי שבעצמו מבוסס על הלאון. הקווים הכלליים דומים, אך בכל זאת נוכל להבחין בלא מעט סממנים ספורטיביים. הפגושים בעיצוב אגרסיבי יותר, עם חזית בעלת גריל שחור מבריק וכונסי אוויר מוגדלים בתצורת חלת דבש. בחלק האחורי ישנו ספויילר ופגוש אחורי עם דיפיוזר חביב ולא פחות מ-4 יציאות אגזוז. כיתובי Cupra מופיעים בגאון בתחתית הפגוש הקדמי, מאחור ובספי הדלתות. בנוסף, ישנם גם חישוקי סגסוגת בגודל 19 אינץ' בשני עיצובים שונים - שגם הם מוצעים בצבע נחושת, כמובן.

קופרה אטקה

גם המידות לא שונות באופן מהותי. לעומת סיאט אטקה, הקופרה אטקה ארוך ב-1.3 ס"מ (437.6 ס"מ), הרוחב נותר זהה (184.1 ס"מ) ובסיס הגלגלים התקצר ב-0.7 ס"מ (263.1 ס"מ). אבל מה שמעניין הוא שקופרה אטקה מונמך ב-10 מ"מ לעומת סיאט אטקה הרגיל, זאת לטובת שיפור ההתנהגות.

קופרה אטקה

Bienvenido

הכניסה לרכב קצת מצננת את ההתלהבות החיצונית. אם תביטו בדשבורד לא תוכלו לזהות כי מדובר בקופרה והעיצוב נותר זהה לסיאט אטקה, פרט להגה בעיצוב שונה עם טבור דמוי קרבון ולוגו קופרה במרכזו. מזל שהמושבים הספורטיביים נראים נהדר, עטופים אלקנטרה נעימה למגע, מצופים גם בעור בצדדים וזוכים אפילו לבד דמוי קרבון בצדדים. הטבעת לוגו קופרה מופיעה במשענת הראש, כמתבקש.

האבזור בקופרה אטקה עשיר למדי, לפחות ברכבים שהתייצבו להשקה. בנוסף לריפודי האלקנטרה ישנה תאורת לד מלאה, גג פנוראמי נפתח חשמלי, מערכת מולטימדיה בגודל 8 אינץ' שפועלת בצורה טובה מאוד ומסך שלישיית שעוני גדישה והספק. ישנה גם אפשרות שדרוג לבלמי ברמבו וגימורי קרבון לספויילר ולמראות ואפילו ריפודי עור מלאים.

קופרה אטקה

אבל השוס דווקא מגיע מלוח השעונים הדיגיטאלי החדש. בדומה ל-Virtual Cockpit של אודי, גם הוא מציע מספר מסכי תצוגה שונים. ישנה אפשרות למד מהירות וסל"ד קלאסים, כאשר במרכז המסך ניתן להציג את נתוני מחשב הדרך, המוזיקה או הניווט; אפשר גם לבחור בתצוגה גדולה יותר למפת הניווט כאשר מד המהירות והסל"ד מקבלים עיצוב שונה וממוקמים בצידי המסך, ואילו בנהיגה ספורטיבית ניתן לבחור בתצוגה נקיה יותר, כאשר מד סל"ד גדול ממוקם במרכז המסך. מפרט הבטיחות כולל התרעת התנגשות ובלימת חירום אוטונומית, התרעת רכב בשטח מת והתרעת תנועה חוצה מאחור.

המושבים עצמם נוקשים, אבל נוחים מאוד ועם תמיכה צידית נהדרת. בידוד הרעשים טוב בסך הכל ונשמעו בעיקר רעשי רוח, אך לא ברמה מטרידה. איכות החומרים וההרכבה דומה למה שפגשנו בסיאט אטקה. מבחינת המרווח ליושבים מאחור, גם הוא - שלא במפתיע - דומה לסיאט אטקה. תעלת הינע, שאחראית על העברת הכוח לאחור, תפריע לנוסע מבוגר היושב במרכז והוא יאלץ לשבת בפישוק. ביחס לאטקה רגילה, נפח תא המטען הצטמצם ב-25 ליטר ועומד על 485 ליטר.

קופרה אטקה

קופרע, אבל בקטע טוב

אחרי כל האלקנטרות וגימורי הנחושת השונים, הגענו סוף סוף לתכל'ס. והתכל'ס הזה הוא בנפח 2.0 ליטר, עם 300 כ"ס ו-40.7 קג"מ שזמינים מ-2,000 סל"ד ועד 5,200 סל"ד. נקדים כבר עכשיו ונאמר: אין עוד ג'יפון כזה, לפחות מחוץ למותגי היוקרה. פשוט לא קיים.

גמישות המנוע מצוינת והקופרה אטקה מושך קדימה בכל מצב. ההאצה ל-100 קמ"ש מסתיימת בתוך 5.2 שניות, קצת יותר מהר מהלאון קופרה הישראלית, הודות להנעה הכפולה. לחיצה הגונה על הגז תשכיח מהר מאוד את העובדה שמדובר ברכב השוקל כ-1.6 טון. רק צליל המנוע לא ממש תאם את הביצועים ונשאר די רגוע, בלי כל ה"רעש והצלצולים". במצבי ה"ספורט" וה"מרוץ" הצליל השתפר מעט.

קופרה אטקה

לקופרה אטקה, כאמור, ישנה הנעה כפולה. אליה מצטרפים בולמים אדפטיביים ובורר מצבי נהיגה (עם מצבי נוחות, ספורט, מרוץ, אישי, שטח ושלג). מצבי הנהיגה משפיעים על תפקוד הבולמים, ההגה, תיבת ההילוכים ותגובת המנוע.

במצב "נוחות" הקופרה אטקה הפגין כושר ספיגה גבוה יחסית, בהתחשב בכיול הספורטיבי ובמידת הצמיגים. הוא הרגיש נוח יותר מסקודה אוקטביה RS, למשל. במצבי ספורט ומרוץ, המתלים נוקשים יותר והוא נוטה לקפץ בכביש גלי. נציין כי מרבית הכבישים עליהם נהגנו נהנו מאספלט טרי וסלול היטב, כך שנצטרך לחזור ולדווח על התפקוד שלו בכבישי ישראל. אם חייבים אז חייבים.

ההנעה הכפולה דואגת לאחיזה כמעט אבסולטית. הרכב נטוע היטב וצריך לא מעט פרובוקציה כדי להוציא אותו משלוותו. הוא בטוח מאוד, בכך אין ספק. אבל קצת חסרה לנו התחושה העצבנית שיש בלאון קופרה, למשל, או את חדוות הנהיגה והתקשורת שפגשנו באלפא רומיאו סטלביו.

קופרה אטקה

מצד שני, הכוח זמין כמעט בכל מצב והתחושה היא שתמיד יש כוח, בכל מצב ובכל תנאי. תיבת הילוכים, כפולת מצמדים עם 7 הילוכים, פועלת בצורה חלקה וכמעט בלתי מורגשת, גם בהאצות חזקות. מנגד, בהורדת הילוכים היא מעט איטית ובמצב הידני כאשר מבקשים להוריד יותר מהילוך אחד היא תסרב בנימוס. אפרופו מצב ידני - התיבה לא מאפשרת להגיע למנתק ההצתה ותעלה הילוך באופן אוטומטי.

ההיגוי בקופרה אטקה מדויק מאוד וההגה מגיב באופן מידי לפקודות הנהג. מדובר בהגה פרוגרסיבי שבהחלט עושה עבודה טובה, אך הוא חסר תחושה וכלל לא ברור ממנו מה מצב הגלגלים הקדמיים. השלדה מגיבה היטב, אך גם היא לא מעבירה תחושה ספורטיבית אלא יותר תחושה בטוחה. מזל שיש קצת זווית גלגול (סבירה בהחלט לרכב שכזה) כך שניתן להבין דרכה מה הרכב באמת משדר. בלמי 340 מ"מ (ו-310 מ"מ מאחור) נלקחו הישר מלאון קופרה והם חותכים את המהירות בצורה משכנעת. דוושת הבלם ליניארית וקל למנן את עוצמת הבלימה. במהלך ההשקה לא הרגשנו דעיכה בעוצמתם.

ראש לשועלים או זנב לאריות?

קופרה אטקה יצר משבצת חדשה בקרב המותגים העממיים, מה שאומר שבשלב זה אין לו כמעט מתחרים. בכירי קופרה מציינים כי המותג החדש מתמקם בין המותגים העממיים לבין מותגי היוקרה והשאיפה להביא לקוחות למותג מאותן קצוות יוקרה (ב.מ.וו X2  ואודי Q3) וגם מלקוחות מותגים עממיים יותר כפולקסווגן ופיג'ו, שיהיו מעוניינים ברכב ייחודי אך עדיין במחיר נגיש.

כאשר נשאלו בכירי קופרה האם יציגו קו דגמים מעוצבים (אך ללא הביצועים) בדומה לגרסאות S ליין באודי למשל, השיב חאלד סוסי - ראש מחלקת שיווק ומכירות בקופרה - כי בשלב זה הם אינם יכולים להכחיש או לאשר זאת. תבינו מזה מה שאתם רוצים.

באשר לתכניות העתידיות לתת-המותג הצעיר, ציינו בכירי המותג כי עד שנת 2020 יציגו דור חדש ללאון ותושק גם קופרה לאון (גם בגרסת סטיישן). במקביל יופיע רכב פנאי קטן, שמן הסתם ישא את השם קופרה ארונה.

קופרה אטקה

קופרה ישראל

קופרה אטקה תשווק בישראל במקביל להשקה שלה בשאר מדינות אירופה. כדי ליצור את הבידול מיתר דגמי סיאט, בסוכנויות תוקם CUPRA Corner עם עיצוב ייחודי למתחם ונציג מכירות שיוכשר באופן ייעודי וישא את השם Cupra Master. עוד ציינו כי טווח המחירים לא יגיע לאיזור 300,000 שקלים, אך יהיה גבוה מלאון קופרה - כלומר, סביר להניח שיהיה באיזור ה-250-260 אלף שקלים.

אין ספק שסיאט בחרו בדרך מקורית כדי להחזיר את הרוח הצעירה, שקצת נעלמה עם השנים. הם עושים את הסיפתח עם מותג ספורטיבי ייחודי, אבזור עשיר וביצועים מעולים. כשכל זה ארוז ברכב פנאי שימושי שכל כך פופולארי היום, אין ספק שיש כבר לקוחות שמחכים.

לדגמי סיאט בישראל – סיאט

למאמר זה התפרסמו 4 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה