דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

נהיגה ראשונה: סיאט איביזה החדשה

Getting your Trinity Audio player ready...


אין הרבה מכוניות שאפשר לכתוב עליהן מבחן דרכים ראשון ולהימנע מהצורך להציג אותן. כשפגשנו לראשונה את סקודה קודיאק, למשל, נזקקנו לכמה מאות מילים רק כדי להבהיר לאיזו קטגוריה בדיוק הוא משתייך. בכתבת ההשקה של טויוטה C-HR כמעט רבע מהטקסט עסק בכך. אבל עכשיו אנחנו פוגשים לראשונה את הדור החמישי של סיאט איביזה. מכירים, נכון?

צפייה בתוכן נהיגה ראשונה: סיאט איביזה החדשה



לצעירים, ולצעירים ברוחם

בסיאט מתגאים בכך שהלקוחות של האיביזה צעירים ב-10 שנים ביחס לממוצע המקובל בקטגוריית הסופר מיני. בהתאם, יכולנו לחשוב שהאיביזה החדשה תהיה קטנה יותר, מסעירה יותר ופחות פרקטית והגיונית - אבל זאת מחשבה שיכולה להיות רק אצל מי שלא מכיר את קונצרן פולקסווגן. בניגוד ליצרניות קטנות כמו מאזדה או אפילו סיטרואן, שתפסו בשנים האחרונות נישה ייחודית משלהן, קונצרן הרכב הגדול בעולם לא מוכן להסתפק בחלק מהקהל בלבד. אתם צעירים? קבלו איביזה מעוצבת, גרסאות חזקות, מערכת סאונד משובחת של Beats ותגידו שלום לידיות על משקופי הדלתות שיסייעו להורים המבוגרים להיכנס פנימה. כן, אין ידיות. עיתונאי רכב פולני כבר הביע מחאה נמרצת על כך שחמותו הנוהגת באיביזה לא תאהב את הרעיון, אבל אנחנו בספק אם היא נפלה על אוזניים קשובות (המחאה, לא השוויגער).
אבל במקביל, עברה האיביזה תהליך של צמיחה והתבגרות המאפשר לה לפנות לקהלים רחבים מבעבר. האורך הכולל כמעט לא השתנה, אבל בסיס הגלגלים צמח ב-9 ס"מ משמעותיים ועכשיו מדובר במכונית עם מרווח פנימי מעולה; תא המטען גדל לנפח של 355 ליטרים, הגדול ביותר בקטגוריה; וגם במימד הרוחב ואפילו במספר תאי האחסון נרשם שיפור מהותי. אם אתם מהדור של צעירי האיביזה, אבל בינתיים כבר התמסדתם והפכתם להורים צעירים - יש סיכוי מצוין שהאיביזה החדשה תתאים לכם היטב. בקודמת בקושי הצלחנו להכניס סלקל מאחור, כאן אנחנו משוכנעים שלא תהיה בעיה.

סיאט איביזה


דיגיטליזציה

כשאני הייתי תיכוניסט, הבעתי את מרד הנעורים שלי (המאוד צנוע, יש לציין) באמצעות גיטרה חשמלית, דיסקמן שמנגן מטאליקה בפול ווליום וחולצות גזורות מדי. כיום, הצעירים שונים מהוריהם בעיקר בשימוש הגובר בטכנולוגיה - והאיביזה יודעת זאת היטב. מערכת המולטימדיה החדשה שלה היא - במושגים של היום - פנינה טכנולוגית. יש לה כמובן אפשרות לשיקוף מלא של מכשירי הסמארטפון, וגם היא בעצמה סוג של סמארטפון - עם נגן מדיה מצוין, תצוגה צבעונית חדה וברורה, תגובה מהירה למגע ומגוון של אפשרויות לשליטה במערכות הרכב.

המערכת הזו, שאמורה להגיע גם לישראל, מלווה בעוד מגוון מרשים של אביזרים - בקרת אקלים מפוצלת, כניסה והנעה ללא מפתח, טעינה אלחוטית לסמארטפון, וגם מערכת בקרת שיוט אדפטיבית עם בלימה אוטונומית וזיהוי הולכי רגל. מנגד, האיביזה לא מוצעת עם מערכות התראה או תיקון לסטיה מנתיב הנסיעה, וגם ניטור רכב בשטח מת לא מוצע כאופציה. חבל.

כדי לשמור על תמחור צנוע יותר, ואולי גם כדי להשאיר משהו לפולקסווגן פולו הבאה שתוצג בקרוב, בחרו הספרדים בפלסטיקה פשוטה וקשיחה יחסית. כדי לחפות על כך מציעות חלק מהגרסאות צביעה פנימית של חלקים מהדשבורד בצבע הרכב. נחמד.

עוד סימן להתבגרות של האיביזה הוא המעבר לשתי גרסאות בכירות. לצד גרסת ה-FR הספורטיבית באופיה, ישנה גם גרסת "אקסלנס" רגועה, מהודרת ונינוחה יותר. ההבדלים הם במספר פריטי עיצוב, באבזור ואפילו בכיול המתלים.

סיאט איביזה


הנעה לפעולה

המנוע העיקרי של האיביזה יהיה אותו אחד שפגשנו בשנים האחרונות של הדור היוצא. מדובר במנוע 1.0 ליטר טורבו, עם 3 צילינדרים והספק מרשים של 115 כ"ס. קודם כל, צריך לשים על השולחן את העובדות הפשוטות: הביצועים של המנוע הזה פשוט מעולים. מדובר במכונית זריזה בכל קנה מידה, ויחד עם אחותה לבית פולקסווגן - מדובר במכונית המהירה ביותר בקטגוריה, עם תאוצה של 9.3 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש. גם צריכת הדלק של המנוע הזה נהדרת: במהלך נהיגות המבחן הארוכות מדדנו 15.6 ק"מ לליטר בנהיגת שיוט בין עירונית, ו-13.3 ק"מ לאחר נהיגה שכללה גם תוואי הררי מאומץ.

מצד שני, הבחירה במנוע כל כך קטן עם 3 צילינדרים בלבד, גובה את המחירים שלה. במאמץ משמיע המנוע צליל מעט מחוספס ורועש, יש להמתין עד לכניסת הטורבו (באיזור ה-2,000 סל"ד) כדי לקבל את הביצועים המיוחלים, ובגרסת ה-DSG סובלת מערכת ההנעה - שפועלת מעולה בתנועה בין עירונית - מאיטיות מסוימת ומפעולה מהוססת במהירויות עירוניות נמוכות. מדובר במאפיין שכבר הספקנו להכיר בשילובים אחרים של מנועים זעירים עם תיבות כפולות מצמדים.

סיאט איביזה

המנוע השני עליו נהגנו בהשקה היה מסקרן לא פחות. מדובר במנוע חדש של הקונצרן, בנפח 1.5 ליטרים עם הספק של 150 כ"ס. זהו המנוע שיחליף בשנים הקרובות את מנועי ה-1.4 ליטר הנפוצים. באיביזה הוא יוצע עם תיבת הילוכים ידנית בלבד, ולכן הגעתו לישראל מוטלת בספק. לדברי היבואן, אם תוצג בעתיד גרסת קופרה חזקה (וכלל לא בטוח שאכן תוצג גרסה כזו) - אזי לא ישווק גם מנוע ה-1.5 ליטר בישראל. אם לא תהיה גרסה ספורטיבית, נזכה לפגוש אותו בארץ הקודש. בשביל האפשרות שזה יקרה, התעקשנו וזכינו לסיבוב גם על הגרסה הזו.

ובכן, לא קשה לנחש שהביצועים בגרסה הזו טובים מאוד. עם נפח גדול ב-50%, ויחס הספק-משקל מעולה, האיביזה 1.5 מסוגלת להיות מכונית מאוד מהירה כמעט בכל מצב. אבל צריך גם לדעת שלא מדובר במנוע טורבו מהזן ה"מוחץ", אלא בכזה שמתאפיין בסגנון ליניארי ונינוח יותר, עם משיכה שהולכת וגוברת לאורך קשת הסל"ד. חסר לו את הפאנץ' או את ה"קראנצ'יות" של מנועי ה-TSI המוכרים. הוא חזק מאוד, אבל מתקשה לרגש את הנהג. זה מתכון שיכול לעבוד טוב מאוד בפאסאט או באוקטביה, אבל באיביזה FR, עם מתלים מוקשחים והצהרת כוונות קרבית, יהיו שיצפו לאופי מרגש יותר. מנגד, המנוע הזה שמר על צריכת דלק מצוינת של 13 ק"מ לליטר בתנאים מאומצים מאוד.

סיאט איביזה

נימוסין והליכות

הגדלת בסיס הגלגלים, שלא באה יחד עם הארכת הרכב אבל כן עם הרחבתו, למעשה "דחקה" את הגלגלים לקצוות - ויצרה מרכב מאוזן יותר שמגיב טוב בהרבה לשינויי כיוון ומעניק תחושה של קלילות דינאמית. כמו ברכבי הפלטפורמה המשפחתית, ה-MQB המצוינת, גם הפלטפורמה החדשה של דגמי הסופר מיני מקבוצת פולקסווגן - ה-MQB A0 - מביאה לעולם מכוניות קלות ויעילות דינאמית, אך גם בטוחות וצפויות.

האיביזה לא מציעה את תחושת ה"זנב השמח" ואת התגובות החדות להעברות משקל שיש בפורד פיאסטה או בפיג'ו 208. חובבי ההגה האדוקים אולי יתלוננו על כך, וגם על ההגה האילם ודאי ישמעו עוד טענות, אבל מרבית הנהגים יעריכו את אחיזת הכביש המעולה ואת היכולת של האיביזה לפנות במיידיות ובבטחה. נהגי ה-FR יתאכזבו לגלות שלמרות האופציה לקבל ביצועים מעולים עם מנוע ה-1.5 ליטר (ושוב, ספק אם הוא יגיע לישראל), הסגנון הנייטרלי של האיביזה הופך אותה למכונית פחות ספורטיבית מהמצופה מגרסה כזו.

הפלטפורמה החדשה והמשופרת מייצרת נוחות נסיעה טובה למדי. בכבישים מהירים האיביזה יציבה ומרוסנת, הטיפול במפגעי הכביש טוב בדרך כלל, ורק על פגמים קטנים נוצרת תחושה של שיכוך לא מושלם בשל הקשיחות היחסית של המתלים.

סיאט איביזה

 

סיכום

סיאט איביזה גדלה, התבגרה, והפכה למכונית שלמה ומגובשת יותר מאי פעם. זו אולי הבשורה המשמעותית ביותר שלקחנו מהנהיגה הראשונה בדור החדש שלה. היא מרווחת ושימושית הרבה יותר מקודמתה, בטוחה יותר וגם מתקדמת יותר מבחינה טכנולוגית. ועדיין, לא מדובר בבשורה חדשה לקטגוריית הסופר מיני: איכות החומרים בה לא מהגבוהות בקבוצתה, רמת הנוחות לא מושלמת וגם יחידת ההנעה עוד לא מסתדרת לגמרי עם תיבת ה-DSG ולא מפגינה את אותה רהיטות שפגשנו באוקטביה.

ואחרי כל זה, קפיצת המדרגה שעשתה האיביזה החדשה אמורה לשמר את מעמדה כלהיט מכירות ישראלי. עם ישראל אהב מאוד את הדור היוצא שלה, וקנה איביזות באלפים רבים גם כשהמחליפה כבר נראתה באופק. להערכתנו, הישראלים יאהבו אפילו יותר את האיביזה החדשה.

סיאט איביזה

וכדי שקצב המכירות הגבוה ישמר, תצטרך היבואנית לעשות מאמץ ניכר ולשמור על מחירים תחרותיים. כבר הספקנו להבין שתג המחיר של 80,000 שקלים לא ישמר בדור החדש; זה בהחלט סביר. אבל בחודש ספטמבר הקרוב, כשתגיע האיביזה החדשה לישראל, היא תצטרך להתמודד מול מתחרות מצוינות כמו סיטרואן C3, סוזוקי סוויפט החדשה וגם מול המתחרות מבית סקודה פאביה ופולקסווגן פולו. הדרך שלה להצלחה, כמו תמיד, תלויה לא מעט ברשימת האבזור ובתמחור שיצליח להשיג היבואן. היצרן הספרדי, מצידו, כבר דאג למוצר מצוין.

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה