דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

נהיגה ראשונה: המונית הלונדונית

Getting your Trinity Audio player ready...

73 שנים לאחר שאחרון חיילי המנדט הבריטי עזב את מדינת ישראל, חוזרת ארצה נציגה רשמית לא פחות של הממלכה המאוחדת: המונית הלונדונית. היא עושה את זה עם ההגה בצד הנכון, עם הנעה חשמלית (לפחות באופן חלקי) ועם תג מחיר יומרני למדי שנע בין 260 ל-290 אלף שקלים. האם היא מסוגלת להפוך ללהיט הבא של נהגי המוניות? והאם שווה לחפש אחת כזו בפעם הבאה שאתם מזמינים מונית, או שעדיף לדבוק בהיצע המוכר מבית סקודה, קיה ומרצדס?

המונית הלונדונית

שלום. אני נוסעת

ההיסטוריה של המונית הלונדונית מתחילה לפני יותר מ-100 שנה, כאשר היא נולדה בקובנטרי לחברה צעירה בשם Carbodies. בתחילת דרכה יצרה החברה מרכבים ליצרניות רכב בריטיות כמו MG ורובר, ובהמשך פיתחה יחד עם אוסטין את התצורה המוכרת לכל מי שעשה אי פעם שופינג ברחוב אוקספורד. אבל מאז עברו הרבה מים בתמזה, וכמו יצרניות בריטיות אחרות - בהן יגואר, לנדרובר, רולס רויס ומיני - גם המונית האיקונית נמכרה לידיים זרות, ובעשור האחרון היא נמצאת בבעלותה של ג'ילי הסינית. אימפריות נופלות לאט.

לפני כ-5 שנים החל המפעל בקובנטרי לייצר מוניות מחושמלות, כאלה שמתבססות על מנוע חשמלי אך גם כוללות מנוע בנזין נוסף שמשמש כגנרטור להארכת הטווח. בהתאם, השם השתנה מ-LTI (ראשי תיבות של London Taxis International) ל-LEVC (ראשי תיבות של London EV Company). הדגם אותו בחנו נושא את השם הקליט LEVC TX5. ברשותכם, נקרא לו פשוט "המונית הלונדונית".

המונית הלונדונית

היאוש נעשה יותר נוח

כמעט 5,000 קילומטרים משם, באיזור התעשיה הצפוף של נתניה, אנחנו פוגשים בישראל את המונית המפורסמת למבחן מקומי ראשון. זו לא הפעם הראשונה שבה היא פוגשת אספלט ציוני: לפני כעשרים שנה נמכרו יחידות בודדות לנהגי מוניות ישראליים על ידי חברת "מפרם" החיפאית, ובשנת 2009 ניסתה אלדן לחדש את היבוא, ללא הצלחה.

המונית הלונדונית

כעת, בסיבוב השלישי שלה כאן, היא משווקת על ידי EV מוטורס - יבואנית צעירה וחדשה בבעלות איש העסקים אליהו גרידיש, שמשווקת גם מותגים חשמליים-סיניים נוספים כמו JAC ואוטובוסי "אנקאי". 

המונית הלונדונית

אנחנו יוצאים לדרך כשהסוללה טעונה ברובה, מבטיחה 75 קילומטרים של נסיעה חשמלית. מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטרים אמור להתחיל להטעין אותה לכשתתרוקן - ובעיקר אמור לפתור את חרדת הטווח. במקרה של נהגי מוניות, זה עשוי להיות ההבדל בין עוד נסיעה רווחית שאפשר לבצע על חשבון עמידה מייאשת בצמוד למטען.

המונית הלונדונית

בדרך ללונדון עוצרים בשטוקהולם

סביבת הנהג מרגישה מוכרת. מוכרת מדי. למרות שמעולם לא נהגתי בדגם של LEVC או של ג'ילי, אני מכיר מאיפשהו את הרכב הזה. אחרי כמה רגעים האסימון נופל: זו וולוו. לוח המחוונים, גלגל ההגה, ידית ההילוכים ואפילו מסך המולטימדיה האנכי - נלקחו כולם ממחסן החלפים של יצרנית היוקרה השבדית, שנמצאת גם היא בבעלות של ג'ילי הסינית. חבל שאי אפשר לומר את אותו הדבר על הפלסטיקה הפשוטה ברכב, שרחוקה שנות אור מזו של וולוו.

המונית הלונדונית

למרות מנוע הבנזין הנלווה, ה-TX מוכרת על ידי משרד התחבורה כרכב חשמלי מלא, מה שמסייע ליבואנית להעמיס לא מעט פריטי אבזור מבלי לשלם על כך ביוקר בשורת המס. המכונית בה נהגנו צוידה במושב נהג חשמלי, גג שמש פנוראמי, בלם יד חשמלי וגם בארסנל נרחב של מערכות בטיחות אקטיביות.

המונית הלונדונית

מלבד עמדת הנהג, זו לא נראית כמו אף מכונית שפגשנו עד היום. במקום מושב לנוסע הקדמי, יש כאן חלל ריק להעמסת מזוודות - שכן תא המטען הקטנטן מנוצל במלואו על ידי הגלגל החלופי וכבל הטעינה. נהגי מוניות שמעוניינים להסיע את המשפחה בזמן החופשי מן הסתם יעקמו את האף. או לפחות בנות הזוג שלהם.

המונית הלונדונית

אל החלל האחורי נכנסים דרך שתי "דלתות התאבדות" גדולות בפתיחה הפוכה, ושם פוגשים ב-6 מקומות ישיבה שמסודרים בשתי שלישיות, האחת מול השניה. המרווח הפנימי פשוט עצום, ובזכות כבש נשלף ניתן גם להעלות פנימה כסא גלגלים או עגלת ילדים בנוחות יחסית. בהמשך מקווה היבואנית לשווק את הרכבים גם לציבור הנכים, ואז תידרש מערכת לפתיחה חשמלית של הכבש.

סביבת הנוסעים מאחור מצוידת גם במערכת מיזוג נפרדת ובמיקרופון שמאפשר לשוחח עם הנהג מבעד למחיצה השקופה.

המונית הלונדונית

אוקספורד פינת הרצל

המונית הלונדונית מרגישה נוח במיוחד בסביבה העירונית, ולא משנה אם אתם מסתובבים בקובנט גארדן או ברמת פולג. הישיבה גבוהה, הראות החוצה מעולה ועם קוטר סיבוב של 7.6 מטרים (כזה שמותאם בדיוק לביצוע פניית פרסה ביציאה ממלון סבוי הלונדוני), היא נהנית מתמרון יוצא מן הכלל. נוחות הנסיעה לא מושלמת, תוצאה של משקל עצמי שעומד על שני טונות ורבע.

המונית הלונדונית

המשקל העצום מורגש גם ביציאה לכביש המהיר, שם המנוע החשמלי מתאמץ במיוחד כדי להביא את המונית השמנמנה למהירות שיוט. עם הספק של 150 כוחות סוס בלבד, זו לא המונית שתתאים למי שסובל מאיחורים כרוניים לטיסות. אבל עם מהירות מירבית שנושקת מלמטה ל-130 קמ"ש, לפחות אין צורך לדאוג ממצלמות המהירות.

המונית הלונדונית

למרות שאימצנו את המנוע החשמלי, הבריטית-סינית שלנו הצליחה לעמוד בטווח המוצהר שעומד על קצת יותר מ-100 קילומטרים. כאשר אזל מיץ החשמל בסוללות, נכנס לפעולה מנוע הבנזין - גם הוא, אגב, מתוצרת וולוו. כמה רגעים לאחר מכן נדלקו נורות האזהרה בלוח השעונים, האגזוזים פלטו ענני עשן לבן והרכב החל לקרטע באיטיות מרגיזה על השול הימני של כביש החוף. Sh*t Happens, כמו שאומרים הבריטים.

המונית הלונדונית

לא שיש לי אשליות

עם 6 מקומות מרווחים לנוסעים, הנעה חשמלית חסכונית ויכולת פנטסטית לנסיעה עירונית, למונית הלונדונית יש הפעם פוטנציאל הצלחה גדול יותר מכפי שהיה לה בשני הסבבים הקודמים. הנוסעים יהנו כאן מחווייה יחודית ומנסיעה נוחה למדי, עם אפשרות לצילומי סלפי באווירה תיירותית במיוחד. בעידן הוריאנטים של הקורונה, זה אולי הדבר הכי קרוב שתמצאו לחופשה בלונדון.

אבל זה כנראה לא יספיק. היבואן החדש יצטרך להתמודד עם קהל לקוחות שמרני במיוחד, כזה שרוכש מוניות מ-3-4 מותגים עיקריים ולא ממש סופר את כל היתר. ויתרה מכך, הוא יצטרך לשכנע אותו לשלם מחיר של מרצדס E קלאס חדשה. 

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה