בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

מבחן סופר-מיני'ס: מאזדה 2 נגד סיטרואן C3, יונדאי i20 ופורד פיאסטה



במדינת הגמדים רעש מהומה. מכוניות קטנות יוצאות למלחמה. יונדאי i20 עוקפת במכירות את המלכה הוותיקה מאזדה 2. סיטרואן C3 החדשה יורה ארטילריה מהחזית האירופית ופורד פיאסטה לא מוותרת. יצאנו להשכין שלום




מאת אורן דורי

צילומים: גלעד ארצי
השתתפו בהכנת הכתבה: דניאל סקלי ואייזיק דוידוביץ

קיצורי דרך: סיטרואן C3, מאזדה 2, יונדאי i20, פורד פיאסטה, סיכום, קטלוג


סיטרואן
C3
 
גרסה: 1.6 ליטר, Authentique
מחיר: 100,000 שקל     
שווי שימוש: 2,500 שקל
 
בחירת השמות למכוניות אינה מופקדת בידי האנשים היצירתיים ביותר בתעשיית הרכב. כך יוצא שיש לנו אודי A3, סובארו B3, סיטרואן C3 ואפילו ב.מ.וו M3. פיהוקיאדה. אומרים שהשם עושה את האדם, אך כנראה שלא את המכונית – סיטרואן C3 החדשה הינה סופר-מיני מלאת מעוף וכריזמה. היא החליפה לא מכבר את הדור הראשון של C3 אשר הושק בעולם בשנת 2001. האובססיביים שבינינו יאהבו את קיפול המראות האוטומטי. סוף סוף תדע שבאמת נעלת את האוטו. צעירים ברוחם וחובבי לייף-סטייל יהנו מאופיה הצבעוני של המכונית.
 

סיטרואן C3. שמיים פתוחים
 
צריכת דלק וזיהום: צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 14.5 ק"מ לליטר. צריכת דלק בתנאי המבחן המאומצים: 10.6 ק"מ לליטר – החסכונית ביותר במבחן. דרגת זיהום: 5.
 
עיצוב ואופי: אהבתם את הבונבוניירה שקיבלתם מהדודה לחג? תנו מבט בבונבונית החדשה לבית סיטרואן. קווים עגולים, עיצוב מתוק ואביבי. מכונית אופטימית משהו. כשהיא צבועה בתכלת מט המכונה "בוטיסלי" נראית ה-C3 בכלל כמו בובת שעווה. ברמת האבזור היקרה יותר, Comfort Pack, מגיעה המכונית עם שמשה קדמית ארוכה במיוחד המשתפלת מעל לראש הנהג. אחד הבוחנים העיר שזה מראה כי C3 מתבגרת – קו השיער שלה נסוג אחורה. בכל אופן, כולנו הסכמנו שמדובר בעיצוב מרהיב.
 
ביצועים, התנהגות, מנוע-גיר: סיטרואן C3 אינה מעודדת את הנהג לתקוף כבישים מפותלים. היא אנטי. זה לא שהיא לא יכולה – המנוע חזק, אחיזת הכביש גבוהה – היא פשוט לא רוצה. המתלים שלה רכים, ההתנהגות קהה, ההגה בכלל חי בעולם משלו. והגיר, הו הגיר. כל כך הרבה עגבניות עיתונאיות הושלכו לאורך השנים על תיבת ה-AL4 ולא תמיד הסכמתי עמן. במכוניות מסוימות היא דווקא מתפקדת בסדר. ב-C3 היא לא. הגיר הולך מכות עם המנוע, נתקע על הילוכים, עושה מה שבא לו. ובלי קשר, ארבעה הילוכים זה כבר לא מספיק בימינו, אך משפט זה תקף גם ליתר המשתתפות במבחן.
 
נוחות ומרווח פנים: סיטרואן C3 החדשה היא מכונית נוחה. בטח שיותר נוחה מהדור הקודם, וגם לא קופצנית כמו מאזדה 2 או נוקשה כמו יונדאי i20. מבחינת מרווח פנים, סיטרואן עולה במבחן רק על המאזדה, אך זה עדיין מספיק כדי לשנע ארבעה מבוגרים ללא תלונות. יתכן שהנהג ירגיש מעט לכוד – רגל ימין ורגל שמאל מתנגשות כל אחת בפלסטיק שלה. רעשי הרוח מורגשים מאוד, גם המתלים והצמיגים אינם שקטים במיוחד.
 
בטיחות: מפתיעה לרעה. לא היינו מצפים מהמכונית החדישה במבחן, ועוד מבית היוצר של סיטרואן, להיות היחידה שנופלת מ-5 כוכבי ריסוק. עם זאת, כשמביטים על ארבעת הכוכבים של C3 צריך לזכור כי ארגון EuroNCAP הקשיח את המדדים שלו לאחרונה. שישיית כריות האוויר שמגיעה כסטנדרט מנחמת גם כן.
 
סביבת נהג: סיטרואן C3 יכולה להתגאות בתא הנוסעים הנעים ביותר במבחן. איכות ההרכבה אינה מרשימה, אך ניכר שמעצבי הפנים עבדו שעות נוספות. הבעיה מתחילה כשמגיעים לדיון על הנדסת האנוש: התאורה הראשית נמצאת מעל לספסל האחורי. רוצה להדליק אור? פתח דלת. כיבוי המזגן בחושך מכבה גם את תאורת הקונסולה המרכזית. רוצה להדליק את המיזוג בחזרה? דחוף אצבעות באפלה וקווה לפגוע. גם הגישה לכוונון זווית המסעד בעייתית משהו. נכון, מדובר בסיטרואן, ואם יש יצרנית שמותר לה להיות משונה זו היא, אבל זה לא תירוץ לחוסר הגיון.


 
גרסה: 1.5 ליטר, Active
מחיר:105,500 שקל
שווי שימוש: 2,638 שקל  
 
השנה היא 2008.המשפחתית הנמכרת בישראל עונה לשם מאזדה 3, מאזדה 5 מובילה את סגמנט המיניוואנים ומאזדה 6 משקיפה מראש טבלת המכירות על יתר מכוניות המנהלים. רק דבר אחד מעיב על אושרם של אנשי השיווק. מאז מאזדה דמיו הנשכחת אין להם אף מתחרה בשוק כלי הרכב הקטנים. ואז היא הגיעה. מאזדה 2 עולה לארץ לקול תרועות העם ומהר מאוד משלימה את ההגמוניה השלטונית של מאזדה בישראל. שנתיים לאחר מכן, תחילת 2010, מהפכה בשוק. יונדאי i20 הקוריאנית חוטפת את הכתר ממאזדה. האם מאזדה 2 נמצאת מעבר לשיאה? יתכן שכן. היא מרגישה מיושנת ולראיה תגיע גרסה מחודשת בקרוב. אלא שאיך שלא נסתכל על זה, עם מוניטין אמינות מוכח וחיבה מקומית למותג, מאזדה 2 נמצאת עדיין עמוק בתוך המשחק.


מאזדה 2. כבר לא ילדה, אבל עדיין שובבה
 
צריכת דלק וזיהום: צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 13.6 ק"מ לליטר. צריכת דלק בתנאי המבחן המאומצים: 8.8 ק"מ לליטר – מקום אחרון בין המתמודדות. דרגת זיהום: 6.
 
עיצוב ואופי: את מאזדה 2 תפסנו רגע לפני שהיא עוברת מתיחת פנים קלה. בינתיים, היא גוברת עיצובית על היונדאי ונופלת מול צמד האירופאיות. אחרי הכל, ה-2 היא המכונית הוותיקה במבחן, ולמרות זאת היא מצליחה לשמור על חזות שובבה ורעננה.
 
ביצועים, התנהגות, מנוע-גיר: מאזדה 2 היא הסופר-מיני היחידה במבחן שאינה מתיימרת להיות משפחתית. בעידן של מכוניות קטנות עם שגעון גדלות נחמד להיתקל מדי פעם במכונית שעדיין שוקלת פחות מטון, מכונית ששומרת על קסם המיני. לפחות מבחינת הנאה מנהיגה, מאזדה 2 היא קטנה וטוב לה – הנהיגה קלילה, השלדה חדה, ההתנהגות מדויקת. על הנייר, מנוע ה-1.5 ליטר חלש משמעותית מיחידות הכוח של סיטרואן ויונדאי, אך הוא מרגיש נמרץ ותוסס יותר. חבל רק שאין שליטה ידנית ("טיפטרוניק") על תיבת ההילוכים. 
 
נוחות ומרווח פנים: מכירים את הפרסומת "מאזדה 2 – לא נחה לרגע"? אז זהו, שהיא לא נחה גם כצריך לנוח. הנסיעה קופצנית בעיר ולא ממש מהוקצעת מחוצה לה. המושבים עצמם נוחים, אך מדובר במכונית המעייפת לנסיעה מבין הארבע. גם מרווח הפנים אינו מרשים.
 
בטיחות: מאזדה 2 מתגאה בחמישה כוכבי בטיחות מטעם ארגון EuroNCAP. עם זאת, 2 כריות אוויר בלבד במהדורת Active הבסיסית מצננות מעט את הגאווה.
 
סביבת נהג: לא גולת הכותרת של המאזדה. הפלסטיקה שאף פעם לא הבריקה נותנת כיום תחושה עוד יותר זולה. הורגש חוסר בתאי אכסון וביצירתיות עיצובית. מה גם שמדובר במכונית עם יחס האבזור לשקל הנמוך ביותר במבחן.


 
גרסה: 1.6 ליטר, Inspire
מחיר:105,000 שקל
שווי שימוש: 2,625 שקל  
 
כלבויניקית. יונדאי i20, הסופר-מיני הסופר-מצליחה של כלמוביל, היא כלבויניקית. יודעת לעשות הכל בסדר גמור, מבלי ממש להצטיין באף תחום. במילים אחרות – נראה שבנו אותה במיוחד לשוק הישראלי. מוניטין של אמינות, תדמית של סחירות, פשטות מכאנית והכנה לפזומט. בלי ציניות – יש ביונדאי i20 את כל מה שצריך. ומה לגבי כל מה שסתם כדאי? ה-i20 עדיין לא מתמודדת ראש בראש מול הנבחנות בכל מה שקשור לשאר רוח ואופי. ועדיין, אין ספק שמדובר בצעד גדול לעומת המכונית המוחלפת – יונדאי גטס.
 

יונדאי i20. האפור היום אפור מאוד
 
עיצוב ואופי: נוסעים בין ירושלים לרמת רזיאל. כל רכב וכל בוחן מתקדם בקצב שלו, העיקר לשמור על קשר עין אחד עם השני. בסיטרואן ובפורד היה קל להבחין למרחוק, אפילו כשעשרות מכוניות אחרות הפרידו בינינו. גם את המאזדה החצילית לא איבדנו בקלות. עם יונדאי i20, לעומת זאת, הייתה בעיה. המכונית שקופה, נעלמת, מוסווית היטב בנוף של אלפי ליסינגומטיות אפרוריות-אפורות אחרות. מעולה בתור מכונית מילוט. יונדאי הלכו עם העיצוב על הפורמט הכי בטוח שיש – קווים פשוטים, אופי שקט, מיינסטרים. יש מי שיראו בזה יתרון.
 
צריכת דלק וזיהום: צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 15.8 ק"מ לליטר. צריכת דלק בתנאי המבחן המאומצים: 9.5 ק"מ לליטר. דרגת זיהום: 4.
 
ביצועים, התנהגות, מנוע-גיר: יונדאי i20 הפתיעה אותנו לטובה בכבישים המפותלים. ציפינו להתנהלות משעממת. לא שקיבלנו מכונית ספורט מושחזת, רחוק מזה, אבל בהחלט מצאנו מכונית סולידית ומאוזנת שעושה את העבודה היטב. מעבר לזה, בין אם באיילון ובין אם ביגאל אלון, המנוע חזק דיו ותיבת ההילוכים אינה מנסה להתחכם (חבל שאין "טיפטרוניק"). מהדורת ה-1.4 ליטר של ה-i20 עולה רק 4 אלף שקלים פחות ומציעה צריכת דלק כמעט זהה, כך שאין סיבה להעדיף אותה על פני המנוע הגדול ברכישה פרטית. סיטרואן C3 הייתה מעט זריזה מהיונדאי, אך מהנה פחות לנהיגה. מאזדה 2 שובבה יותר מה-i20, אך חלשה וצעצועית לעומתה. כך יוצא שיונדאי i20 מכוונת, בסעיף זה בפרט ובשאר הסעיפים בכלל, הישר למרכז המכנה המשותף.
 
נוחות ומרווח פנים: המתלים ב-i20 מכויילים על הצד הנוקשה. נוחות הנסיעה טובה למדי, המושבים קשים כמו אבן אבל מספקים תמיכה נאותה לגב. לחלקנו הפריעה משענת הראש המוטה קדימה מדי. מרווח הפנים עולה על הממוצע.
 
בטיחות: שש כריות אוויר כסטנדרט וחמישה כוכבי בטיחות מטעם ארגון EuroNCAP. כמו שצריך.
 
סביבת נהג: בתוך המכונית ממשיכה יונדאי את המסורת הקוריאנית עתיקת היומין של לא לחרוג מהסטנדרט. תא הנוסעים פשוט, פונקציונאלי. איכותי אך חסר השראה. פה ושם מבצבצים דיפונים אדומים בתוך האפור, בהתאם לכמיהה המבוישת של יונדאי i20 להיות מכונית אירופאית. אולי בדור הבא. בינתיים מדובר באבולוציה ראויה לגטס.
 
 
 
גרסה: 1.4 ליטר, Trend
מחיר:105,500  שקל
שווי שימוש: 2,638 שקל  
 
מכונית עם מסורת. כבר ב-76' עשה חיל באירופה הדור הראשון של פורד פיאסטה. בשנת 2009 נחתה פיאסטה החדשה בישראל. כלומר, יותר מפיאסטה אחת נחתה, אבל גם לא הרבה יותר. בתחילה, המכירות דשדשו. כיום המספרים מעט גבוהים יותר, וטוב שכך, כיוון שמדובר בסופר-מיני מצוינת. פורד פיאסטה היא מכונית מגובשת ומלוטשת. חבל שהיא גם קצת מיובשת, על ידי יחידת הכוח העייפה.


פורד פיאסטה. הקטנה של פורד מקיצה מהסיאסטה
 
צריכת דלק וזיהום: צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 14.2 ק"מ לליטר. צריכת דלק בתנאי המבחן המאומצים: 9.0 ק"מ לליטר. דרגת זיהום: 6.
 
עיצוב ואופי: אולי העיצוב הכי יצירתי שראינו מפורד-אירופה בעשור האחרון. תחשבו שהיא יפה, תחשבו מוגזמת, תחשבו פעמיים לפני שאתם יוצאים איתה לעקיפה – מה שבטוח, פורד פיאסטה היא עבודה מקורית. הקווים לוקחים את המדיניות הקינטית של מעצבי פורד לרמה אחרת. יש בה משהו אופנתי, אורבני. מרבית הפיאסטות נרכשות בצבעים ססגוניים. אפילו ביבואן הופתעו לגלות משיכה של הקהל הצעיר לפיאסטה, אחרי שנים בהן הפך המותג קצת בורגני ומבוגר מדי.
 
ביצועים, התנהגות, מנוע-גיר: תעודת הצטיינות על התנהגות הכביש; תעודת עניות של שילוב מנוע-גיר. לא שאפשר להלין יותר מדי על היצרן. תבינו, כשפורד שידכו מנוע 1.4 ליטר לתיבת הילוכים אוטומטית בת 4 מהלכים הם כוונו בעיקר לקהל של סבתות בריטיות. הרי מרבית הפיאסטות באירופה בכלל נמכרות עם גיר ידני ו/או מנועי טורבו-דיזל חזקים וחסכוניים. לו היינו זוכים בישראל ליחידת הנעה שכזו עבור סכום הוגן, הייתה מתקבלת סופר-מיני כמעט מושלמת. הבסיס מוצלח – התנהגות הכביש בוגרת ומהוקצעת, ההיגוי רך מדי אך מדויק, הגלגלים אוחזים באספלט היטב.
 
נוחות ומרווח פנים: המכונית הנוחה במבחן, בייחוד בנסיעה בין-עירונית. עבודת מתלים ובולמים מצוינת. מוזר להיזכר שפורד פיאסטה חולקת את אותה הפלטפורמה עם מאזדה 2. הפיאסטה מרגישה מוצקת יותר ומציעה שילוב עדיף בין רכות לריסון. הנוסעים יהנו משפע מרווח לאורך, לרוחב ולגובה. 
 
בטיחות: 5 כוכבי ריסוק, 7 כריות אוויר כסטנדרט, מה עוד אפשר לבקש ממכונית קטנה? שתפעיל אורות מצוקה בעת בלימת חירום? אז גם את זה יש.
 
סביבת נהג: עיצוב הפנים מעט מפוזר. בלאגן בדש-בורד. השמשה הקדמית האופקית מוסיפה מבחוץ נקודות לעיצוב, אך מבפנים רק מקשה על הראות. ובכל זאת, בשורה התחתונה, עדיין נעים לשהות בפיאסטה. טוב, נו, תלוי עם מי נוסעים.


סיכום



מקום 1 – פורד פיאסטה
 
מצלמות הפוטו-פיניש העדינות מראות כי פורד פיאסטה עקפה את סיטרואן C3 בחצי צעד ממש על קו הסיום. מדובר במכונית הכי נכונה כאן – מגובשת, מרווחת, נוחה ומודרנית. יחידת הכוח מקלקלת מעט את החגיגות, אך מי שהסתפק בביצועים של פורד פוקוס יסתדר בהחלט גם עם האחות הקטנה.
 
מקום 2 – סיטרואן C3
 
האמת, סיטרואן C3 שבתה את לבנו. נכון, הגיר מעצבן, המתלים צריכים קצת פיין-טיונינג ויש עוד כמה חסרונות טכניים קטנים, אבל C3 היא לאו דווקא הבחירה הרציונאלית. מדובר במכונית חמודה, מלאת אופי, נוחה, זריזה ומאובזרת. גם מבחינת שיקולים קרים יותר נציין שזוהי המתחרה הזולה והחסכונית במבחן.
 
מקום 3 – יונדאי i20
 
מכוניות הסופר-מיני התקדמו מאוד בשנים האחרונות. ישראלים רבים היו עושים טוב לו היו קונים סופר-מיני במקום משפחתית. הרי לא כולם באמת צריכים את המקום הנוסף ולטלטל איתם ממקום למקום עוד 200 ק"ג של מתכת מיותרת. יונדאי i20 מדגימה זאת היטב. היא מרגישה בוגרת, סולידית. ה-i20 1.6 תספק נוחות, מרווח, בטיחות וביצועים שיענו על דרישות מרבית נהגי המשפחתיות.
 
מקום 4 – מאזדה 2
 
מאזדה 2, לפחות עד למתיחת הפנים, היא סופר-מיני של פעם. לחיוב – קלה ומהנה לנהיגה. לשלילה – לא נוחה, צפופה ומרגישה זולה. גם צריכת הדלק לא הרשימה. מאזדה 2 טרם אמרה את המלה האחרונה ואינה עומדת לדעוך כל כך מהר, אך בשורה התחתונה, נראה שעבור אותו הכסף ניתן לקבל חלופות עדיפות.

לעמודי הדגם בקטלוג iCar:


סיטרואן C3 - רכב חדש
מאזדה 2 - רכב חדש
יונדאי i20 - רכב חדש
פורד פיאסטה - רכב חדש


הכתבה פורסמה לראשונה בגיליון ספט' 2010 של רכב+ - מגזין הרכב של עיתון 'הארץ' ו-iCar, המופץ בכ-80,000 עותקים לקוראי העיתון.
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. יוסי  תמיד אבל תמיד תנצח רכב אירופי אבל במציאות עם ישראל...

לא מבין את מבחני דרכים של האתרים לא מחוברים למציאות,20.04.2011

2. s  יש לה את היכולת להיות כל כך יותר טובה אם היו מביאי...

היבואן הרג את הפיאסטה החדשה בארץ!!!,21.04.2011

3. צריכת דלק מזעזעת  המנוע הקטן בחבורה עם צריכת דלק של מנוע גדול משמעות...

ערן,22.04.2011

4. ל - 1  כי "העם" מטומתם - א) הוא מוכר מכונית עוד לפני שקנה...

דמיטרי,25.04.2011
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים