דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מבחן השוואתי: סקודה קודיאק נגד פיג'ו 5008

Getting your Trinity Audio player ready...



שוק רכבי הפנאי בעלי 7 המושבים רותח. מיצובישי אאוטלנדר וניסאן אקסטריל היו לבדם תקופה ארוכה, אבל לאחרונה הקבוצה קיבלה מתחרים אירופאים ראשונים. את זוג היפניים כבר עימתנו מול הסקודה ומול קיה סורנטו בעבר, ועכשיו ה-5008 של פיג'ו נמצא בארץ והצליח להרשים אותנו במבחנים הבודדים שערכנו לו. ואחרי המחמאות, אין מבחן טוב יותר לרכב מאשר עימות ראש בראש שחושף את היתרונות והחסרונות.

סקודה קודיאק נגד פיג'ו 5008

סקודה קודיאק נבחרה כמתחרה מכיוון שהיא הקרובה יותר לפיג'ו מבחינת המאפיינים, אבל מסתבר שההבדלים הרבה יותר גדולים מהצפוי. בואו נתחיל.


עיצוב וסגנון

פיג'ו היא פיג'ו, בטח בשנים האחרונות. סקודה היא סקודה, תמיד. העיצוב של הפיג'ו ממשיך את הקו האוונגרדי של ה-3008 ומציג שלל עיטורי כרום, גריל עצום וזוג מסגרות מתכתיות בפגוש האחורי, שנראות כמו יציאות אגזוז שאמורות להופיע ברכבי AMG. חלק מהבוחנים לא ממש חיבבו את החלק האחורי, שנראה קצת מגושם, אבל זאת באמת חתיכה קטנה במיניוואן (סליחה, ג'יפון) שנראה מאוד מוצלח.

הסקודה לעומתה נראית כמו קופסה. קופסה מרשימה למדי, אבל קופסה. לאורך הרכב יש קו שנמשך ומקנה לו מראה קטן מגודלו האמיתי. החזית נראית היי-טקית במידה.

סקודה קודיאק

בתא הנוסעים העיצוב לוקח את הפער כמה צעדים קדימה. תא הנוסעים של הפיג'ו מדהים. בקומה העליונה יש את מסך המולטימדיה ובקומה התחתונה פסנתר של כפתורים לתפעול. לצד מבנה הקומות המיוחד, יש קונסולה ענקית בין המושבים שמקנה תחושה של שתי בועות נפרדות, לנוסע ולנהג. עם לוח המחוונים הדיגיטלי אין ספק מי הרכב שיקבל את התיאור "היי-טק".

תא הנוסעים של הסקודה הרבה יותר שמרני. העיצוב פשוט ואלגנטי. הוא מרשים בפני עצמו, ושוב, טוב בהרבה משאר המתחרות, אבל אין לו אמירה ייחודית. רק נסייג שהעובדה שהעיצוב פחות ייחודי לא אומרת כלום על שאר הפרמטרים בתא הנוסעים.

התגובות שהפיג'ו קיבל היו מעולות, וממש לא מקובלות לרכב בקטגוריה. העיצוב מצליח להעביר תחושה שהיא כמעט יוקרתית. הסקודה לעומתו נראה מרשים מספיק וטוב ממתחרות אחרות, אבל אין לו את ה-X פקטור שיש לצרפתי.

פיגו 5008

עיצוב וסגנון


 

אבזור ותפעול

את המחיר של העיצוב הייחודי והמינימליסטי משלמים, עם חתיכת ריבית, בסעיף התפעול. הפיג'ו מרכז את רוב הפונקציות במסך המגע. וכשאומרים הכל, מתכוונים אפילו למזגן. כל פעולה שלא ניתן לעשות מההגה צריך לעשות ממסך המגע. הפעולות לא אינטואיטיביות ולא תמיד הפונקציה הרלוונטית נמצאת במקום הגיוני.

ריכוז הפרמטרים במסך המולטימדיה מקשה מאוד על התפעול תוך כדי נהיגה ויש לא מעט פונקציות שנדרשות לנהג בנסיעה ולאו דווקא בעמידה. בנוסף, ברמת האבזור הבסיסית חסרות מערכות בטיחות כמו בקרת שיוט אדפטיבית ובקרת סטייה מנתיב, כך שהתפעול הבעייתי הופך גם לפחות בטוח. מה שכן יש, הם מערכת מוביל-איי ובלימה אוטונומית.

פיגו 5008 פנים

אם כבר מדברים על אבזור בטיחות, אז כבר ברמת ה"אמבישן" הבסיסית ביותר הסקודה מגיעה עם בקרת שיוט אדפטיבית ותיקון אקטיבי לסטיה מנתיב. בשאר פריטי האבזור הרכבים מציעים דברים שונים ולכל אחד יש הפתעות בשרוול. בצ'כית תמצאו מערכת Auto Hold, בורר מצבי נהיגה, כניסה והנעה ללא מפתח ושקע 220 וולט. הצרפתי מציע לוח מחוונים וירטואלי, חיישנים היקפיים ומצלמת רוורס עם פונקציית "מבט על" (רק חיישנים לאחור בסקודה).

התפעול בסקודה פשוט ומעולה. את רוב הפעולות החשובות אפשר לעשות בקלילות באמצעות כפתור רלוונטי. הפונקציות שנמצאות במסך המולטימדיה בדרך כלל לא נדרשות לנהיגה, וקל מאוד לאתר אותן תוך כדי נסיעה. מסך המולטימדיה הענק מסייע מאוד וגם מיקום כל הפקדים שנעדר התחכמויות ויצירתיות מבלבלת.

אין ספק כי בסעיף הזה, בטח בגרסאות הכניסה הזולות, לסקודה יתרון משמעותי על הפיג'ו. בגרסאות היקרות יותר המצב יהיה מעט יותר צמוד.

סקודה קודיאק פנים

אבזור ותפעול



שימושיות ומרווח

תנוחת הנהיגה היא חתיכת סיפור, וגם כאן האוונגרדיות של הפיג'ו יכולה לפעול לרעתו. השילוב של הגה נמוך וקטן שמעליו לוח מחוונים, לצד קונסולה ענקית, יוצרים תחושה מאוד אינטימית לנהג. חלק מהבוחנים ממש אהב את התחושה הספורטיבית שהתנוחה מעניקה, לאחרים זה היה קלסטרופובי וצפוף. בהחלט מדובר בעניין של טעם. יהיה מי שיאהב את הפיג'ו; עבור מי שלא, תנוחת הישיבה עלולה להיות Deal Breaker.

בקודיאק תנוחת הישיבה קלאסית, גבוהה יחסית, עם דשבורד שנפרס לרוחב ולא לעומק וקונסולה לא גדולה בין המושבים. לרוב הנהגים יהיה קל יותר למצוא תנוחת ישיבה בסקודה. גם קו המותניים נמוך יותר בסקודה. זה מאפשר לילדים לראות יותר נוף כשהם יושבים על כסאות בטיחות בשורה השנייה והשלישית.

בהושבת שני נוסעים לסקודה יש יתרון כי המושבים החיצוניים בשורה השנייה גדולים יותר. המושב האמצעי פחות נוח ומרגיש צפוף יותר, ויש בו תעלת הינע גדולה יותר. בפיג'ו שלושה מושבים נפרדים שניתן להזיז באופן עצמאי (לעומת סידור 40/60 בסקודה). לשלושה ילדים כנראה שהפיג'ו תהיה עדיפה. יתרון משמעותי נוסף בפיג'ו הם התקני "איזפיקס" שקיימים בכל שלושת המושבים ורצפה שטוחה בשורה השנייה. מרווח הרגליים בשני הרכבים טוב מאוד כל עוד השורה השלישית לא בשירות, מרווח הראש בקודיאק מעולה - אבל לא ב-5008. רכב המבחן, בגרסת הפרימיום, הגיע עם גג שמש פנוראמי ענק. הגג נראה מדהים אבל פוגע קשות במרווח הראש, ויגע בפדחתם של נוסעים בגובה של מעל 180 ס"מ. בגרסת הבסיס הגג לא מוצע ולכן שם סביר שהמרווח יהיה יותר טוב.

סקודה קודיאק נגד פיג'ו 5008

ועכשיו לשורה השלישית. בשני הרכבים יהיה קצת צפוף לנוסעים מבוגרים. אם ננסה להכניס אדם בגודל מלא לשורה השלישית, מרווח הרגליים של יושבי השורה השנייה יפגע באופן משמעותי. המושב האחורי בפיג'ו מעט גבוה יותר אבל זה שבסקודה הרגיש מעט יותר מרווח.

כשכל המושבים בשימוש תא המטען של הסקודה מנצח ללא עוררין. הוא פשוט גדול משמעותית. הגג בסקודה משתפל מעט מוקדם יותר אבל זה פחות משמעותי כשכל המושבים פתוחים, כי הציוד בפיג'ו נחסם עוד קודם על ידי המושבים שנשענים אחורה. בסקודה יש גם מקום יעודי לכיסוי תא המטען.

כששורת המושבים השנייה מקופלת, ל-5008 יש עדיפות. סף ההטענה נמוך יותר ויחד עם קו מותניים גבוה התא מרגיש יותר עמוק. בצרפתייה קל יותר לפרק את הכיסאות האחוריים, ואז מתקבל תא מטען עצום ולחלוטין ללא תחרות. גם הגג שלא משתפל יקל להכניס ארגז גבוה, למשל.

בסעיף המרווח כל אחד מכלי הרכב מביא יתרונות אחרים לשולחן ולכן למרות ההבדלים המשמעותיים הציון שווה.

סקודה קודיאק נגד פיג'ו 5008

שימושיות ומרווח


נוחות נסיעה

בואו נשחק משחק: מי לדעתכם תהיה יותר נוחה? פיג'ו צרפתיה, או גרמניה שמתהדרת בסמל צ'כי על החרטום? מנחשים שהצרפתיה? אתם צודקים, פחות או יותר, אבל מסתבר שזה יותר מורכב.

הפיג'ו רכה יותר מהסקודה. למרות שהיא נועלת חישוקי 18 אינץ', ולא 17 כמו של הקודיאק, היא מטפלת ברוב השיבושים העירוניים, וגם הקשים שבהם, באופן מאוד מרשים.

ההפתעה נובעת דווקא מהסקודה. זאת הפעם הראשונה שאנו פוגשים אותה עם חישוקי "17, והיא בהחלט יותר נוחה מהגרסאות המאובזרות יותר. היא עדיין נוקשה, ושיבושים מצליחים להגיע אל הנוסעים, אבל הצ'כית מצליחה "לעגל" את הקצוות החדים ולהעביר מהמורות באופן פחות חריף, ולא רחוק בצורה קיצונית מהצרפתייה.

פיג'ו 5008

מחוץ לעיר הפערים נשמרים. הפיג'ו עדיפה, אבל לא בהרבה. על שברים קיצוניים הסקודה תעביר חבטות מוחשיות לנוסעים בזמן שעל גלים ה-5008 תנוע על מתליה באופן לא שקט.

אז עד כאן עושה רושם שלצרפתייה יתרון. אבל למשוואה צריכים להכניס את בידוד הרעשים, וכאן המטוטלת נעה בחדות לצד השני. הקודיאק היא לא מכונית חרישית, יש לה קצת רעשי כביש והיא מעבירה גם רעשי רוח במהירויות גבוהות, אבל היא עדיפה משמעותית על ה-5008. הצרפתייה אולי לא מעבירה רעשי רוח משמעותיים, אך זה רק בגלל שרעשי הכביש החזקים ממסכים רעשים אחרים. על כבישים ממש ממש טובים עוד נשמר איזשהו בידוד, אבל כששמים אותה מול הסקודה הפערים פשוט מוחשיים, וזה עוד לפני שמדברים על רעש המנוע שמתערב לא פעם.

סקודה קודיאק

נוחות נסיעה



מנוע וביצועים

שתי המכוניות התייצבו למבחן כשהן מצוידות במנועי טורבו בנזין. זה של הסקודה בנפח 1.4 ליטרים עם 150 כ"ס, וזה של הפיג'ו בנפח 1.6 ליטרים עם 165 כ"ס. על הנייר יש מנצחת ברורה. ל-5008 יש יתרון של 15 כוחות סוס והיא שוקלת בערך 150 ק"ג פחות. אפילו רצועת הכוח (הטווח שבין שיא המומנט לשיא ההספק), שנוטה להיות רחבה במנועי פולקסווגן (בעלת הבית של סקודה), זהה באורכה לזו של הפיג'ו.

אבל הנתונים, כמו שאתם בטח כבר מבינים, לא ממש מספרים את הסיפור. כשמשווים מנוע למנוע קשה להכריע מי יותר טוב, כי שניהם מרגישים גמישים ושניהם מטפסים במעלה הסל"ד באופן משביע רצון גם אם לא נמרץ במיוחד. אפשר להגיד שיש לשני המנועים נטייה לאבד אוויר ככל שהם מצפינים משיא ההספק. שניהם לא יקחו את הרכבים לעקיפה ספורטיבית בעלייה תלולה אבל יהיו מספיק חזקים לכל שימוש אחר.

פיג'ו 5008

המנוע של הסקודה מרגיש מעט יותר גמיש, וקשה להגיד שיתרון של 0.9 קג"מ הוא הגורם.

אבל כאן נכנסות לתמונה תיבות ההילוכים. לשתיהן 6 הילוכים, אבל אחת היא רובוטית כפולת צמדים (סקודה) ואחת אוטומטית (פיג'ו, אבל מבית יפני - אייסין). התיבה בסקודה מעבירה הילוכים באופן חלק מאוד ומהיר מאוד. בתחילת הנסיעה היא משתלבת באופן קצת איטי אבל היא מצליחה לנצל עד תום את כוחו של המנוע.

התיבה היפנית של הצרפתייה מציגה הילוכים יותר ארוכים והעברת הילוכים איטית יותר. ככל שהמבחן נמשך הסקודה פותחת פער. הפער הוא לאו דווקא בביצועים השוטפים, הכמעט זהים, אלא בעיקר בתחושות. מאמצע טווח הסל"ד הפיג'ו מרגישה מתאמצת יותר והמנוע שלה רועש יותר. אופן הפעולה של יחידת ההנעה  של הסקודה פשוט חלק ואלגנטי יותר. ההגדרה המתבקשת היא "יחידת הנעה הרמונית" (ותודה לטל על המונח).

דווקא צריכת הדלק של הפיג'ו הייתה מעט טובה יותר, אבל באופן שולי. המבחן הסתיים עם 9.2 ק"מ לליטר בפיג'ו ו-9 בדיוק בסקודה. חשוב לציין שתנאי המבחן היו מאומצים מהממוצע.

סקודה קודיאק

מנוע וביצועים



 התנהגות כביש

התנהגות הכביש של שתי המכוניות טובה מאוד ותהיה בטוחה מאוד בעבור רוב הנהגים. מבחינת האחיזה האבסולוטית, הסקודה אוחזת יותר טוב מהפיג'ו. מצד שני, הצרפתייה מציגה התנהגות כביש יותר ניטראלית, צפוייה ואין לה כמעט נטייה לתת היגוי. תת ההיגוי של הסקודה מורגש מאוד, והוא חריף ביחס לפיג'ו. אבל הוא מגיע רק כשהנהג לוקח את הסקודה למחוזות שהם ממש לא לה.

זווית הגלגול גדולה יותר ב-5008 אבל זה לא מפריע במיוחד. נהנינו מאוד לפגוש בפיג'ו הגה שמצליח אפילו להעביר מעט תקשורת ועל כבישים חלקלקים הוא מאבד משקל כשהגלגלים הקדמיים מאבדים אחיזה. יפה.

ברמת חווית הנהיגה, לנהגים הספורים שיתעניינו, הפיג'ו מהנה וזה מפתיע כשזה מגיע ממוביל נוסעים. היא פשוט רכב משובב לנהיגה דינאמית, במגבלות הז'אנר כמובן.

התנהגות כביש

 
 

סיכום

השאלה איזו מכונית עדיפה תלויה בהמון מרכיבים, ובמקרה של שתי המכוניות שלפנינו זה מתחדד אפילו יותר. בואו ננסה לסכם את זה בנקודות:

צריכים 7 מושבים בשימוש ועוד תא מטען? קודיאק.
נוסעים הרבה בעיר וצריכים רכב נוח? 5008.
נוסעים בכבישים בין עירוניים או בכבישים הרריים? קודיאק.
צריכים 5 מושבים ותא מטען ענק? 5008.
שמרנים וסולידיים? קודיאק.
?אוהבים גאדג'טים טכנולוגיים? 5008.
נאלצים להסתפק בגרסת הבסיס? קודיאק.
יכולים לבחור בגרסה המאובזרת? כאן זה כבר עניין של טעם. אם אהבתם את הסגנון של הפיג'ו, כנראה שזו תהיה הבחירה.

סקודה קודיאק נגד פיג'ו 5008

אם צריך לסכם את זה במשפט: הסקודה תתאים יותר לנהג הממוצע והפיג'ו תתאים יותר למי שמחפש רכב ייחודי ואוונגרדי.

אבל לתמונה הכוללת צריך להוסיף נתון נוסף. הפער המשמעותי בין המכוניות היה בסעיף יחידת ההנעה. לפיג'ו יש במחיר זהה יחידה נוספת ששותה סולר. נהגנו עליה מספר ימים לפני המבחן הזה, ולכן קל לנו לציין גם אותה. מנוע הדיזל מתאים לאופיה של ה-5008 יותר ממנוע הבנזין. הוא גמיש בהרבה, מתאים יותר לנהיגה רגועה וצריכת הדלק שלו מצויינת.

לדעתנו, אם גרסת הדיזל הייתה עומדת למבחן, התוצאה בסעיף יחידת ההנעה הייתה קרובה בהרבה. בטח לאור העובדה שלסקודה אין גרסת דיזל זולה.

למאמר זה התפרסמו 4 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
חזור למעלה