בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

לקסוס RC-F - מבחן וידאו



לקסוס RC-F היא לא רק מכונית ספורט-יוקרה עוצמתית ומרשימה; היא גם המכונית שאמורה לנער את התדמית השמרנית של לקסוס. ואיך שוורצנגר קשור לכל העניין?



כתב וצילם: אסף בר-שי
צילום ועריכת וידאו: שלו שטיינבאום

ארנולד שוורצנגר קורא להם "אומרי לא" (Naysayers). לא מדובר סתם כך באלו שרואים תמידית את חצי הכוס הריקה, אלא במי שאומרים לך: "אתה? בחיים לא". הם גומזים רעיונות מקוריים, מבהירים שאתה בחיים לא תוכל להרוויח ככה ומצהירים כי אחד או אחת כמוך לא יכולים באמת להגיע רחוק. התשובה לאנשים האלה היא הוכחה חד משמעית שאנחנו כן יכולים. "לאורך הקריירה, רק חיכיתי שאנשים יגידו לי 'לא', וזה דחף אותי להתאמץ ולהוכיח להם שאפשר". לא במקרה הצליח שוורצנגר האוסטרי הכפרי המכוער-משהו, עם המבטא הגרמני הבוטה, להיות האיש המצליח בכל הזמנים בתחום בניית הגוף, וגם להיות אחד מכוכבי הקולנוע המצליחים ביותר בהוליווד ובעולם וגם להיות מושל קליפורניה.

הבעיה עם לקסוס היא שהם באמת לא יכולים להגיע לליגה של בעלי המבטא הגרמני, מרצדס וב.מ.וו. הם לא מסוגלים באמת לפנות לרגש, להלהיט חובבי נהיגה ולהגיע גם לבעלי ממון שלא מבקשים לעצמם רק אמינות וסחירות ושלא ידברו עליהם יותר מדי. לא יכולים. זה לא לקסוס. הם לא יגיעו לשם. לא. לא. בחיים לא.

לא פלא שאצל מישהו באיזושהי מעבדה יפנית אפלה, מישהו אמר: "ככה? אני אראה לכם מה לקסוס יכול".

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: לקסוס RC-F


לקסוס RC-F, בנזין 5.0 ליטר, 477 כ"ס, 689,000 שקל
יתרונות
חסרונות
עיצוב
שימושיות
מנוע
משקל של 1.8 טון
חויית נהיגה
הגה



הם עברו דרך ארוכה, שהתפתלה בין 'לא' ו'לא'. הם עשו כל שאפשר כדי להוכיח לעולם שכן. עיצוב המכוניות הולך ומתבלט, הטכנולוגיה מתקדמת, מתחדד פוקוס לטעם האירופי המדויק והאנין ונולדים דגמים חדשים שמיועדים למשוך, לצד הראש, גם את הלב. כשיצרן היוקרה של טויוטה נולד עם מכונית העל, לקסוס LF-A, גילו לא מעט אומרי-לא שלפניהם מונחת לקסוס נדירה ויקרה עם יכולות שמציבות אותה בפסגת היכולת המוטורית שבעולם.

ועכשיו זה. לקסוס RC-F. מכונית שלא מפסיקה למשוך אש ולמשוך בכלל. מול מי חשבתם שאתם מסוגלים להתמודד, ב.מ.וו M4 ו-M3? נראה לכם? ומרצדס C קופה AMG? אודי RS5? מה אתם חושבים שאתם, בסך הכל לקסוס!

מאבק האיתנים הזה בין אומרי הלא לבין אלו שמנסים להוכיח שכן, הגיע למערכת בצבע כחול זרחני, בוהק למרחקים, עם גלגלים ענקיים, ארבעה אגזוזי מתכת וגם שלט רחוק שמאשר גישה אל עובי הקורה של המאבק. אז מה, הם יכולים?

לקסוס RC-F

עיצוב

אם אתם מנסים לחמוק מתשומת הלב של הציבור - לא רק שאל תבחרו לנהוג בלקסוס RC-F, אלא שנמליץ לכם להימנע מלעבור בסביבה שבה היא נמצאת. כולם מסתכלים. ולא רק מסתכלים. במהלך המבחן אנשים שוב ושוב פנו אלינו, שאלו, העלו כל מיני סופרלטיבים כדי לתאר את שעיניהם רואות, סיפרו לנו מנפלאות המכונית שלהם תוך כדי שהם לא מסירים את העיניים מהלקסוס.

זה לא רק הצבע הכחול הזרחני. כל מרכיב בעיצוב של המכונית הזאת מפוסל ומיוחד: פנסי החזית עם שלושת גופי התאורה, הפנסים המחודדים מלפנים ומאחור, הקימורים, ארבעת האגזוזים המבטיחים ולא בקריצה קטנה, הגלגלים הענקיים, מסגרות הניקל של החלונות והגריל הענק והבוטה, שבלקסוס מתארים אותו כ"שעון חול". וכל הפרטים האלה יוצרים, שלב אחרי שלב, את צללית הקופה הספורטיבית הכוללת. באמת, באמת שאי אפשר לאהוב מכוניות ולהתעלם ממנה, בלי להרגיש משהו בפנים, שינוע בין התרגשות וקנאה.

לקסוס RC-F


תא הנוסעים

בתוך תא הנוסעים מד הריגוש מאבד כמה ויברציות. שילוב הניקל והצבע השחור משווים לקוקפיט אופי מסעיר פחות, קשה יהיה לומר עליו שהוא בלתי נשכח. בכל זאת, יש כאן עיצוב תעשייתי, מכאני, מקצועני שכזה רומז לכיוון של עמדת שליטה על מטוס או ספינה צבאית, כלי עבודה טכני לנהגים מקצועיים.

ההמחשה הכי ברורה לקו הזה (מלבד כל הצורות ההנדסיות המצופות בניקל) נמצאת בלוח המחוונים. הוא עתיר בפרטים, אפילו עמוס מדי - כמו הנדסת האנוש הכללית מסביב, ולא מצאנו בו הרמוניה קלאסית של מכונית מהאגדות. ובכל זאת, מעבר בין מצבי הנהיגה (שעוד נגיע אליהם) בחוגה המתאימה משנה שוב ושוב את אופי לוח המחוונים, ומוסיפה פרטים כמו "מצב סללום" עם ציור של כביש מפותל, "מצב מסלול" עם ציור של מסלול וכיתוב "Expert" עם סימני אזהרה.

נוסף על המידע על מצבי הנהיגה, לוח המחוונים מעתיר על הנהג מידע טכני רב, שיהיה קשה למצוא בלקסוס אחרת: זמני הקפה על מסלול מרוצים, עוצמת כוח ה-G שמופעל על הרכב וחלוקת הכוח בין הגלגלים האחוריים. זאת מלבד מחשב דרך מפורט מהסוג הסטנדרטי.

המושבים הם סיפור אחר לגמרי. הם מצופים בעור העטור בתפירת יד אמן, יפה לעין ולופתת גוף. אבל הלפיתה הזו מצליחה למשוך את שני החוטים בו זמנית: בעיקולים המושב חובק את הגוף בלי יכולת לזוז לכאן או לשם, אבל בשגרה הם פשוט נוחים - תומכים, נעימים. ג'קיל והייד. ההגה נעים מאוד לאחיזה, מצרף לסיפור שליטה על ההילוכים וגם על מערכות המולטימדיה ובקרת השיוט.

המושבים האחוריים ותא המטען נמצאים במכונית הזאת בעיקר כדי לסמן V ליד תיבות הסימון ברשימת הדרישות שנמסרה למהנדסים בידי מחלקת השיווק.

לקסוס RC-F

נוחות נסיעה

עוד נדבר על לקסוס RC-F כמכונית לנהג, אבל כבר כאן אנחנו יכולים לציין את אחת האיכויות הבולטות שלה: לצד היכולות שלה בכבישים המפותלים או במסלול המרוצים, אפשר בהחלט לחיות איתה כמכונית רגילה - בעיקר אם מסתפקים בתא המטען ובמושבים האחוריים המינימליסטיים, כמובן. רמת הנוחות שלה בנסיעה הרבה יותר ממספקת. בסביבה העירונית המצב, אמנם, לא אידיאלי: הישיבה הנמוכה מכבידה על הסיכוי לראות את קצות המרכב או את מצב הפקק, והמתלים ההדוקים מטלטלים קמעה את המרכב בבורות ובפסי האטה - אבל ממש לא באופן מטריד.

מחוץ לעיר המצב משתפר מאוד: ה-RC-F נוחה מאוד. היא סופגת יפה את המהמורות, יציבה ומוצקה ונוסף לכך, מבודדת היטב את הנהג והנוסעים מפני רעשי רוח וכביש. את צליל המנוע חבל לבודד והוא אכן נוכח במרכב, ולא רק בהאצות. מזל.

לקסוס RC-F

מנוע ותיבת הילוכים

לקח זמן, אבל הנה אנחנו מגיעים לעיקר. לעומת כל מיני מתחרים שעוברים יותר ויותר למנועים קטנים (יחסית) עם מגדשי טורבו שפותרים את בעיות הגודל באמצעות טכנולוגיה, בלקסוס החליטו לקבוע חשיבה עצמונית ולהפגין נוכחות עם מנוע בשיטה הטבעית, הישנה והטובה. המנוע של לקסוס RC-F גדול מאוד: 5,000 סמ"ק בתצורת V8 של הבוכנות. כל הגודל הזה מייצר הספק של 477 כ"ס. אכן, כמעט 500 כ"ס, והכל עובר ישירות לגלגלים האחוריים.

גם לנו קשה לחמוק מסופרלטיבים כדי לתאר את המנוע הזה. לחיצה על כפתור ההתנעה והבוכנות מתעוררות לחיים בגרגור עמוק ורועם. הדיפה של דוושת ההאצה, גם בלי הילוך, מרימה לאוויר עוד תאורים יצריים - רעמים וברקים, פעימות לב מהירות, סערה שמחכה לפרוץ למרחבים. התהודה מהבוכנות חוזרת מהקירות הסמוכים, מהבניינים, מהאספלט.

כשמכניסים את תיבת ההילוכים למצב D מגלים גם את מגבלות הטכנולוגיה הישנה. המנוע חזק ובשרני עד מאוד, אבל כדי ליהנות מהכוח חייבים ללחוץ עליו בנחרצות, והכוח המשכר יתפרץ רק במעלה מאמץ המנוע. היעדר הגמישות מכביד לעתים בדרך להשגת ביצועים משובחים. תיבת ההילוכים בת שמונת ההילוכים עושה ככל יכולתה לפצות על כך באמצעות מעברים מהירים ומדויקים של ההילוכים. לכן, האצות ביניים יהיו מרשימות יותר מהאצה מהמקום, ואז באמת כמעט דבר לא מרסן את המנוע הזה.

לקסוס RC-F

התנהגות כביש

'כמעט דבר' אמרנו, ונציין שהדבר המשמעותי שכן מרסן את המנוע הוא משקלה הרב של לקסוס RC-F. מכונת נהיגה אמיתית צריכה להיות קלה, באופן יחסי, וכמה שתהיה קלה יותר, כך תהיה חדה, מדויקת, צייתנית ואתלטית. מכונית הספורט של לקסוס שוקלת 1.8 טון, משקל דומה ליונדאי סנטה פה, למשל. עם המשקל הזה קשה למכונית להיות חדה ומדויקת ברמה עליונה. הרבה קילוגרמים של מתכת להעביר מפנייה לפנייה - בלי שום קשר לעוצמת המנוע.

מהסיבה הזאת לא מדובר כאן במכונית ספורט שבאמת הולכת עד הקצה. העניין מורגש בעיקר בכך שהמאסה הגדולה מכבידה על תפעול ההגה. הוא מהיר ומדויק, אבל עמום מעט בתחושה שהוא מעביר וקשה קצת להבין ממנו באופן חווייתי את מה שעובר בין השלדה והצמיגים הרחבים.

לסיוע מתגייסות שתי מערכות בשליטת הנהג. אין לו, אמנם, שליטה על מצב המתלים כמו אצל חלק מהמתחרים, אבל יש כאן שליטה על מצב המנוע-גיר-הגה וגם על ציר הגלגלים האחורי. השליטה על המנוע-גיר-הגה מיוצגת בשלושה מצבי נהיגה - חסכונית, רגילה, ספורטיבית וספורטיבית פלוס - ככל שהנהיגה מכוונת יותר לספורט, כך המנוע והגיר מגיבים מהר יותר ומבכרים ביצועים על פני חסכון, וגם ההגה משנה אופי לפעולה ספורטיבית יותר. השליטה על ציר הגלגלים האחוריים (ועל הדיפרנציאל שביניהם) מיוצג במערכת בקרה על הדיפרנציאל, ושמה TVD. באמצעות המערכת אפשר להדק ולשחרר את גמישות הפעולה של הגלגלים האחוריים, כך שיאחזו יותר את הכביש או שיעניקו חופש רב יותר בנהיגה. שלוש האפשרויות הן רגיל, סללום ומסלול. אם בוחרים הן במצב ספורט פלוס והן במצב מסלול, אפשר לנתק את מערכת בקרת היציבות ובכך לדלג למצב Expert המסוכן ונטול הבקרות. כלומר, אל תנסו את זה בבית.

למרות התלונות על משקלה הרב של המכונית, ועל המנוע שדורש לחיצה הדוקה כדי להשיג את כל הכוח, קשה למחוק את החיוך מהפרצוף כשנוהגים בלקסוס RC-F. כל הכוח בגלגלים האחוריים מתבטא בזריקות זנב קלילות - והמערכות השונות מסייעות באופן הרמוני ונעים להחזיר את המכונית למסלול. מין "כוון וסע", גם כשרוצים ליהנות מאווירה סופר ספורטיבית. המכונית הזו נשלטת בקלות, למרות הסכנה הברורה של כל הכוח בגלגלים האחוריים, מספקת האצות חזקות ומענגות והמון תחושות מסעירות מרטט ועוצמת המנוע הזה. איזה מנוע!

לקסוס RC-F

סיכום

בואו נזרוק את הדעות הקדומות שלנו מכל המדרגות. נמאס להיות מקוטלגים תחת הגדרות שמכניסות אותנו לתבניות וקופסאות מגבילות, שרק מוציאות את הרוח מכל המפרשים. בלקסוס בחרו לקחת את המגדירים ובעלי הדעות הקדומות ולהוכיח להם משהו. הם הצליחו להביא לעולם יצירה שאינה ממוקדת בערכים משעממים (בסדר, חשובים) כמו סחירות ואמינות, אלא מבריקה בעיניים בחשק, יצריות, בשרניות וכוח.

היא לא מושלמת. לא מספיק מנוסה בתחום הזה של מכונות נהיגה. ה-RC-F כבדה מדי, ההגה קצת מנותק מדי מהכביש, היא קצת מתוסבכת מדי לתפעול, שותה ליטרים של דלק בכל לחיצה על הדוושה ויש לה תא מטען די מוזר. ומעל לכל, היא יקרה באופן שערורייתי. אבל אפילו בלי לזכות לחגור את חגורת הבטיחות במושב הנהג, בלי לצאת לדרך בחריקת צמיגים, לזרוק ישבן בכל פעם שיוצאים ממחלף טיפה מהר מדי, אפשר ליהנות ממנה ומהחיים. צריך להקשיב למנוע הזה, אפילו כמה שניות בכל יום, אפילו דרך סרטון ביוטיוב ורמקולים טובים. צריך לתלות פוסטר שלה על הקיר, לבהות בה קצת בקנאה. הברק בעיניים יחזור. באחריות.


לדגמי לקסוס בישראל - לקסוס

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. וואוו אוטו מהמם וקיצוני בר-שי  אני מחכה בקוצר רוח לוידאו על הפאסאט לוידאו על גולף...

איתי בהונקר,25.06.2015

2. לקסוס RCF  אסף, כל הכבוד שצהלחת לנהוג בזה! אוטו סוס!

יונתן,06.12.2015

3. לקסוס RCF  וואחד רכב

משה,14.12.2015
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים