דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

דאצ'יה לודג'י - מבחן וידאו

Getting your Trinity Audio player ready...



מה, לדעתכם, המוטו השיווקי של דאצ'יה? כשהושק המותג הזה בישראל, אנשי דאצ'יה חשפו לאוזנינו את אחד הרכיבים המרכזיים של התפישה: המכונית הזו צריכה להיות זולה עד כדי הפתעה גמורה. החבר'ה השיקו כבר בהתחלה, לא אחד אלא ארבעה דגמים שונים. שניים מהם הקהל הישראלי מכיר היטב - הסנדרו (בעיקר ה"סטפוויי" הג'יפוני) הוא מכונית סופר-מיני ידנית במחיר של מיני עירונית. הדאסטר הוא רכב פנאי קומפקטי שעולה כמו רכב מכונית סופר-מיני.

אבל שני הדגמים האלה אינם זולים באופן קיצוני, בסופו של דבר. הסיבה העיקרית היא כי ישנן חלופות שאינן שונות באופן מהותי ברמה הפרקטית, ומחירם אינו רחוק משם ברמת "זול עד כדי הפתעה גמורה". מי שכן עושה עבודה כזו הוא המיניוואן שלהם, שמכונה דאצ'יה לודג'י.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: דאצ'יה לודג'י


דאצ'יה לודג'י, דיזל 1.5 ליטר, ידנית, 109 כ"ס, 113,990 שקל
יתרונות

חסרונות

מרחב פנים
איכות חומרים והרכבה

שימושיות
בטיחות

תמורה מפתיעה למחיר
אין גיר אוטומטי


צפייה בתוכן דאצ'יה לודג'י - מבחן וידאו



מי שמעוניין לרכוש בישראל מיניוואן עם שבעה מושבים, נדרש לרוב לשלם כ-155-180 אלף שקלים ויותר, למעט חריג אחד שלא התקבל כאן היטב - פיאט 500L ליווינג, דיזל ידני צנוע מידות, יחסית, שמחירו הוא 143 אלף שקלים. וכמה עולה הלודג'י? יושבים? 99,490 שקלים לשבעה מושבים. מאזדה 2 הכי בסיסית עולה 99,000 שקלים. רק אומר. למבחן התייצבה גרסה יקרה יותר - זו שמצוידת במנוע טורבו דיזל מבית קבוצת רנו-ניסאן, כך שמחירה הוא כ-114 אלף שקלים.

זה לא שמדובר בכלי רכב שגרתי. מובן שיש כאן כמה ויתורים. ראשית, אין אותו, לפחות בינתיים, עם תיבת הילוכים אוטומטית. כרגע - רק ידנית (אבל עם 6 הילוכים שזה טוב). שנית, הוא לא זכה לדירוג בטיחות גבוה כמו כמה מהמתחרים שלו, וזה חבל. שלישית, ברור שחלק משמעותי מהתכנון והבנייה שלו כולל חיסכון דרמאטי בעלויות. השאלה היא אם אפשר לחיות עם הוויתורים הללו, אם החסכון מגיע על חשבון פרקטיקה ובקיצור, איפה הקאץ'?



עיצוב
טוב, עיצוב הוא עניין של טעם. אני לא מאוד אוהב את איך שהלודג'י נראה - קצת מגושם, פרופורציות בולבוסיות שכאלה, בעיקר מאחור. אבל כפי שאפשר לראות, בטח שלא מדובר ביצור מכוער. הלודג'י נראה מודרני, לא מזיק.
בפנים הוא נראה ענייני, לא חינני במיוחד, אבל בדרך כלל הגיוני וסביר וגם אינטואיטיבי ונוח להבנה. מצד שני, העיצוב הפשוט עובר דרך חומרים פלסטיים פשוטים, זולים ומיושנים, ועל כן התחושה בפנים היא של כלי רכב בן דור או שניים אחורה. זאת למרות מערכת המולטימדיה.
כשיורדים לפרטים של הגימור, מתגלה תמונה חד משמעית של חסכון ופשטות. חלק מהפלסטיקים נראים טובים, עד שטופחים עליהם. חלקי הגוף יושבים בסדר, אבל במגע מתגלים חיבורים פחות הולמים, בחלקם אפילו נראים ברגים בולטים. הגימור הבסיסי ניכר, למשל, בכך שהמגבה (ג'ק) אינו מוסתר וכך גם כלי העבודה להחלפת הגלגל, חגורות ורצועות זולות יחסית ומושבים במבנה לא מאוד חסון.

האם כל זה נורא? ממש לא. יותר מזה - אם בכך ניכר החסכון בעלויות, זוהי פגיעה שאנחנו מוכנים לאמץ בשתי ידיים. רק קחו בחשבון תא נוסעים לא מאוד עמיד.

דאצ'יה לודג'י

תא הנוסעים

אחרי שירדנו על האיכות, אפשר להתחיל לשבח. קודם כל, המרחב. שלוש שורות מושבים בלודג'י, ובהם יכולים לשבת, בזה אחר זה, שלוש שורות של מבוגרים שגובהם מטר ותשעים. נסתכן ונאמר שמרחב הפנים בדאצ'יה לודג'י יכול להתחרות לא רק בזה שבמיניוואנים הקומפקטיים (טויוטה ורסו, סיטרואן גרנד פיקאסו) אלא גם במיניוואנים גדולים יותר. 

המושבים הקדמיים די נוחים, אם כי רמת התמיכה שלהם מעט נמוכה. נוסף על כך, חסרות לנו אפשרויות הגבהה והנמכה של המושבים, וגם כוונון של ההגה פנימה או החוצה. הדבר פוגם באפשרות להתאים תנוחת נהיגה אופטימלית.
המושב האמצעי בשורה האמצעית מעט פחות מרווח, ומעט פחות נוח לרגליים, אבל גם שם יסתדר אדם מבוגר. השורה השנייה כוללת כיסים בגב המושבים ותאים בדלתות.

דאצ'יה לודג'י

בשורה השלישית הישיבה תהיה אמנם לא מאוד טבעית (זקופה עם רגליים מעט מקופלות), אבל המרחב יהיה מספק אפילו שם. גם הגישה אל המושב האחורי נוחה ופשוטה, גם עבור ההוא עם המטר-תשעים גובה. בשורה הזו אין תאורה וחמור מכך - אין פתחי מיזוג, דבר שעשוי לא להיות אידיאלי בנסיעה משפחתית קיצית. מצד שני, היושבים כאן נהנים ממושבים נוחים וגם מתאי אחסון יעילים ואפילו מחזיקי כוסות.

תא המטען אינו ענק, אבל הוא יעיל ומרווח יותר מכמה תאי מטען של מיניוואנים שעולים 60,000 שקלים יותר. פתח הגישה רחב ורף ההעמסה נמוך מאוד, כלומר - קל מאוד להעמיס את התא ומשפחה תסתדר איתו היטב, בעיקר אם היא תשתמש בתיקים, ולא במזוודות שמנות. אם אפשר לוותר על מושב אחד, אזי המשתמשים ייהנו מהאופציה להשכיב את אחד משני המושבים בשורה האחורית (או לקפל - ואפילו להסיר - את כל השורה כולה) וכך להגדיל משמעותית את נפח תא המטען. אם מקפלים גם את שורת המושבים האמצעית, מתקבל נפח כמעט ברמה של טנדרון. שנזכיר שמדובר בכלי רכב שמחירו מסתפק ב-5 ספרות?

דאצ'יה לודג'י

האם המחיר הנמוך יתנקם בנו ברשימת האבזור? ובכן, ברמה הבטיחותית הלודג'י אינו עשיר באביזרים - יש כאן ארבע כריות אוויר (ולא 6-7 כמו אצל מתחרים יקרים) ולא הותקנו כמה מהמערכות המדוברות של השנים האחרונות - בקרת סטייה מנתיב, בלימת חירום וכדומה. מצד שני, ברמת אביזרי הפינוק, להפתעתנו הרשימה דווקא מכובדת: יש כאן מחשב דרך, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע, ללא חיבור בלוטות' אבל עם שליטה טובה מההגה, מערכת בקרת שיוט וארבעה חלונות חשמליים.

דאצ'יה לודג'י

נוחות נסיעה
כשהוא ריק יש לדאצ'יה לודג'י נטייה לנוקשות מסוימת, כזאת שמעבירה את פני הכביש לתא הנוסעים. הוא לא מרסן את הפגמים הקטנים הללו באופן חלק, אבל על הפגמים המשמעותיים הוא פוסח גם פוסח. המתלים העמידים מיועדים לשאת משקל רב יותר וגם להתמודד עם פסי האטה בולטים, בורות ומאפיינים אחרים של תנאים קשים. את כל המורכבויות האלה סופגים מתלי הלודג'י בקלילות ראויה לציון. קחו אתכם את כל המשפחה, או את כל חבריכם לעבודה.

בתנאים בינעירוניים ממשיכים להרגיש את הפגמים הקטנים, והמתלים מעט עסוקים באופן קבוע. מאידך, בלימת הזעזועים הכללית טובה מאוד וגם הטיפול ברעש טוב. הבידוד מרעשי כביש מצוין. את רעשי הרוח שומעים מעט במהירויות בינעירוניות גבוהות - אם כי לא באופן מטריד, וכך גם את רעשי מנוע הדיזל, שאינו מהמעודנים לאוזן.

דאצ'יה לודג'י

מנוע ותיבת הילוכים
הרכב שהועמד למבחן הוא הלודג'י בעל מנוע הטורבו-דיזל המוכר של קבוצת רנו-ניסאן. אותו מנוע ממש, אגב, משמש גם כמה מדגמי מרצדס. המנוע הוא בנפח של כ-1,500 סמ"ק, הוא מייצר 109 כ"ס והמון מומנט (כוח זמין - 24.5 קג"מ ב-1,750 סל"ד). בפועל, הוא אינו מספק כוח ניכר ביציאה מהמקום, אבל בשלבי הביניים, איפשהו בין 2,500 ל-4,000 סל"ד בערך, הוא חזק מאוד. כדי לייצר ביצועים רציניים צריך קצת יותר עבודה בתיבת ההילוכים הידנית, אבל יש תמורה. המנוע עצמו אינו מהדיזלים הכי חלקים ומעודנים, ורטט הדיזל המפורסם נשמע פה ושם, בעיקר כשהמנוע קר ובעמידה. תוך כדי תנועה הוא חלק ונעים הרבה יותר.

מנוע נוסף שעמו נמכר דאצ'יה לודג'י הוא לוגם בנזין. הנפח הוא 1,200 סמ"ק. ההספק מעט גבוה יותר (115 כ"ס) והמומנט פחות (19.4 קג"מ ב-2,000 סמ"ק). המנוע הזה צפוי להיות מעט יותר ביצועיסטי בהאצות מהמקום, אבל מעט פחות חזק בהאצות ביניים ובעקיפות.

תיבת ההילוכים ידנית. יכולים להסתדר עם זה? בגרסת הדיזל, בשל המומנט הרב, אין צורך להעביר המוני הילוכים (שוב, אלא אם רוצים ביצועים חזקים). חלוקת הכוח בין ההילוכים טובה מאוד. ההעברה עצמה לא מאוד מדויקת וחלקה ולא מאוד מיידית, אבל לא ברמה שפוגעת מדי בחוויית השימוש.

צריכת הדלק במבחן על הדיזל הוכיחה שהגרסה הזו קלה במיוחד על הכיס. צריכת הדלק היתה בסביבת 14 ק"מ לליטר, ונזכיר שוב שמדובר במיניוואן מרווח לשבע נפשות. גרסת הבנזין צפויה להיות חסכונית פחות.

דאצ'יה לודג'י

התנהגות כביש
שילוב של תנוחת נהיגה שאינה מהטובות, עם רכב גבוה ומתלים לא מאוד מהוקצעים לנהיגה חווייתית, עושים את התנהגות הכביש של דאצ'יה לודג'י ללא מהנה. הרכינה בעיקולים משמעותית, ההגה ארוך מדי לפעולה ואינו מעביר תחושות של מה שקורה למטה.

מצד שני, מבחינה בטיחותית התנהגות הכביש של דאצ'יה לודג'י מצוינת. הוא צפוי מאוד, אחיזת הכביש גבוהה ולמרות רכינת המרכב, אין בעיה להתנהל איתו בקצב מהיר בלי חשש.

דאצ'יה לודג'י

סיכום
היו לנו לא מעט ביקורות על דאצ'יה לודג'י במהלך המבחן, אבל כשקיבלנו את החשבון, כמעט כל התלונות התפוגגו ואינן. יחסית לכלי רכב שעולים 160, 180 או 200 אלף שקלים, יש בלודג'י לא מעט מה לשפר. אבל ב-100 או ב-114 אלף שקלים? מדובר, רבותי, במציאה.

אנחנו לא חושבים שיש קאץ'. המיניוואן הזה משתמש במכלולים מוכרים ואמינים של אחת מקבוצות הרכב הגדולות והמשמעותיות בעולם. הנדסה וטכנולוגיה פשוטות יחסית אינן מפנקות במיוחד את המשתמשים, אבל חוסכות לא מעט פתחים אפשריים לבעיות. אין כאן חדשנות, פינוקים רכים או חומרים איכותיים, ואלו מחירים שאנחנו יכולים בהחלט להבין את מי שיעדיף שלא לשלם אותם. המרחב כאן הוא ברמות אחרות, הוא חסכוני וצפוי להיות גם זול לתחזוקה. באופן מפתיע, הרכב אינו נופל גם במקומות שיכול היה ליפול בהם - נוחות נסיעה, שימושיות ואפילו אבזור.

כשאנחנו נזכרים במוטו השיווקי של דאצ'יה, לא בכל הדגמים שלהם היינו אומרים זאת, אבל במקרה של הלודג'י, נאמר בפה מלא: "זול עד כדי הפתעה גמורה".


לדגמי דאצ'יה בישראל - דאצ'יה

למאמר זה התפרסמו 14 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה