דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ג'יפ קומפאס - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...

ג'יפ קומפאס הוצג לראשונה בשנת 2006, ובזמנו חלק מכלולים עם מיצובישי אאוטלנדר ודודג' קאליבר. השיווק בישראל, שלא נחל הצלחה מרובה, הופסק כבר ב-2014 - אבל באותה שנה התרחש אירוע נוסף, משמעותי הרבה יותר. פיאט וקרייזלר התאחדו וקונצרן  FCA נולד. פיאט הביאו לרשימה המשותפת את אלפא רומיאו, לנצ'יה ומזראטי, ואילו קרייזלר צירפו מצידם את דודג', ראם וג'יפ.

כך, לאט לאט, החלו להירקם שותפויות ולהיווצר דגמים משותפים למותגים השונים. בארה"ב למשל, ראם פרומאסטר ופרומאסטר סיטי הם בעצם פיאט דוקאטו ודובלו; דוגמה מוכרת יותר היא ג'יפ רנגייד שחולק פלטפורמה ומכלולים עם פיאט 500X, ואפילו מיוצר באותו המפעל באיטליה. אותה פלטפורמה של הרנגייד, עם בסיס גלגלים מוארך, משרתת גם את ג'יפ קומפאס החדש שנחת בישראל בשנה החולפת.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: ג'יפ קומפאס

ג'יפ קומפאס, 1.4 ליטר טורבו-בנזין, אוטומטית 9 הילוכים, 170 כ"ס, מ-209,900 שקל

יתרונות

חסרונות

עיצוב חיצוני

ביצועי מנוע ותיבת הילוכים

יכולת שטח טובה מג'יפונים אחרים

צריכת דלק

איכות חומרים והרכבה

  אבזור

גיפ קומפאס

אז אחרי כל זה, האם הדור הכל-חדש של הקומפאס מצליח לשמור על האופי האמריקאי המפורסם? האם הוא זכאי לשאת את גריל Jeep המפורסם, נצר לאותה שושלת שהחלה ב-1941, או שמא מדובר בעוד רכב פנאי עירוני? וחשוב לא פחות - האם הוא מצדיק המיתוג והתמחור היוקרתי?

עיצוב

ג'יפ קומפאס זוכה לעיצוב חיצוני שמזכיר את האח הגדול - גרנד צ'ירוקי. החזית הזקופה עם שבכת 7 החריצים הולמת אותו, הקשתות הזוויתיות של בתי הגלגלים בולטות ובכלל העיצוב החיצוני קשוח ומרשים. נראה שהרכב משדר שהוא לא מפחד לרדת מהכביש.

גיפ קומפאס

עיצוב הפנים נאה ותכליתי, למרות שאינו פורץ דרך. שילוב של צבעי אפור וקרם, יחד עם תפירה אדומה למושבים ודיפוני הדלתות, משרה אווירה יוקרתית.

גיפ קומפאס

תא הנוסעים

המושבים הקדמיים נוקשים ולא היינו מתנגדים לתוספת תמיכה צידית. זה לא שישיבה ארוכה בהם גבתה מחיר כבד, אך הם לא מפנקים כמו שהיינו מצפים ממותג אמריקאי - או לחלופין מרכב פנאי יוקרתי. קל למצוא תנוחת נהיגה וההגה גם מתכוונן לעומק באופן מספק. הישיבה כמובן גבוהה ושדה הראיה טוב.

ליושבים מלפנים ישנו תא כפפות גדול, תאים לבקבוקים בדלתות ומשענת יד בין המושבים שמתכווננת למרחק עם תא בתוכה. יש גם שקעי 12 וולט, AUX ו-USB בקונסולה המרכזית.

גיפ קומפאס

מערכת המולטימדיה לא מרשימה. אפשר אמנם לבחור את קיצורי הדרך שיפיעו בתחתית המסך, וזה פיצ'ר נחמד, אבל התגובות ללחיצה איטיות והתפעול לא ממש נוח עקב כפתורי המגע הקטנים והטקסטים המרובים של התפריטים.

המושבים מאחור אינם תומכים במיוחד והישיבה בהם זקופה. יחד עם מושב נמוך יחסית מתקבלת תנוחת ישיבה שאינה נוחה לאורך זמן. לרגלי הנוסע במרכז ישנה תעלת הינע רחבה אך היא נמוכה וניתן להניח עליה את הרגליים. המושב עצמו שטוח ויתאים להתקנת כיסאות בטיחות או בוסטרים.

היושבים מאחור יהנו מפתחי מיזוג, שקע חשמל של 230 וולט, שקע USB, ידיות בתקרה עם תאורה נפרדת ומשענת יד בין המושבים עם מחזיקי כוסות, שעל הדרך גם חושפת את תא המטען.

גיפ קומפאס

ג'יפ קומפאס משווק בשתי רמות גימור - "לימיטד" ו"לימיטד פלוס". בגרסת הכניסה, שנכון לתחילת 2019 עולה 210,000 שקלים, תמצאו אבזור מכובד אך לא עשיר ביחס למה שמציעים המתחרים. יש ברכב בקרת אקלים מפוצלת, מושבים בריפוד בד משולב עור, הגה מצופה עור ובלם יד חשמלי, תא מטען נפתח חשמלי, כניסה והנעה ללא מפתח, מראה מרכזית נגד סנוור וחישוקים בגודל 17 אינץ'.

רמת הגימור "לימיטד פלוס", שעולה 20,000 שקלים נוספים מוסיפה תאורת בי-קסנון (שבכל הפעלה של האורות הגבוהים השמיעה נקישה), גג פנוראמי נפתח חשמלית, צביעה דו-גונית לגג וחישוקים בגודל 19 אינץ'.

גיפ קומפאס

בתחום הבטיחות שתי רמות הגימור כוללות התרעת התנגשות ובלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, חיישני אורות וחיישני חנייה אחוריים עם תצוגה חביבה בלוח המחוונים. רמת הגימור לימיטד פלוס מוסיפה גם מעבר אוטומטי לאורות גבוהים.

באופן חריג כיום לא תמצאו ברשימת האבזור מצלמת רוורס, למשל, או מראות מתקפלות חשמלית. גם מושבים בכוונון חשמלי אינם כלולים באף אחת מהגרסאות. מערכות הבטיחות מגיבות לאט: כאשר רכב נכנס לנתיב הנסיעה בזמן שימוש בבקרת השיוט האדפטיבית, ישנה השהייה מוחשית עד שהרכב מאט. באופן נדיר למדי, אפשר להגדיר את מערכת בלימת החירום להתרעה בלבד.

גיפ קומפאס

לוח השעונים עצמו מורכב משני שעונים אנלוגיים ומסך דיגיטאלי במרכז. המסך עמוס במידע והמידע בו קטן וקשה לקריאה, כמו למשל תצוגת מהירות בקרת השיוט. ג'יפ קומפאס (מצפן) כנראה גאה בשם שלו, כך שתמיד יש מצפן בלוח השעונים. זה נחמד אם אתם מנווטים בשטח כל היום, אך זה עוד נתון מיותר ביום יום.

למשל בקרת האקלים מתופעלת מפקדים פיזיים (שזה טוב), אך התצוגה מופיעה בתוך מסך המולטימדיה (וזה כבר פחות טוב). כשלא נמצאים במסך מערכת האקלים התצוגה הקטנה קופצת לזמן קצר, מה שגורם לבהייה מיותרת במסך.

דוגמה נוספת היא ההגה. הוא שמנמן ונעים, אך פקדי השליטה ברדיו נמצאים בחלקו האחורי, מה שיוצר אחיזה מעט מוגבלת ורק אם יש לכם אצבעות ממש ארוכות תוכלו לתפעל אותם מבלי להזיז את היד אל כפתורי השליטה.

גיפ קומפאס

איכות החומרים טובה. העור במושבים ובדלתות מרגיש עבה ואיכותי. איכות ההרכבה טובה גם כן, אך הוא אינו מרגיש יוקרתי כמו אודי Q3 או וולוו XC40 למשל.

תא המטען בנפח 438 ליטר נפתח חשמלית מהשלט או מדלת תא המטען עצמה. כפתור הסגירה ממוקם בתוך תא המטען ולא על הדלת עצמה, אז מזל שמקבלים שני צפצופי התרעה לפני הסגירה. סף ההטענה גבוה, אך המפתח רחב. לצד זאת בתי הגלגלים גוזלים שטח חשוב מתא המטען,  שגם כך הוא קטן מזה של ב.מ.וו X1 או וולוו XC40. בתא עצמו יש לנו 2 תאורות בצדדים, שקע 12 וולט, שני תאים קטנים בצדדים, מדף חלוקה שעקב גלגל ספייר לא ניתן להנמיכו אך יש כמה תאים קטנים מתחתיו. בג'יפ מסבירים איך למקם את המדף העליון כאשר הוא אינו בשימוש, כך שלא יתפוס מקום - מאחר ובניגוד למיקום מקובל לרוחבו של תא המטען, כאן יש להניח את המדף לאורכו.

גיפ קומפאס

נוחות נסיעה

לג'יפ קומפאס נסיעה נוקשה: הוא יותר מרוסן מאשר משכך. בהתאם, נוחות הנסיעה העירונית אינה גבוהה ושיבושים קטנים וגדולים עוברים בבירור אל תא הנוסעים. אם תעברו פס האטה קצת יותר מהר מהרגיל, הבולמים אף יסגרו בקול חבטה.

גיפ קומפאס

בנסיעה בין-עירונית נוחות הנסיעה משתפרת במעט, אך היא עדיין לא ברמה לה הורגלנו מהמתחרים בסגמנט היוקרה. בידוד הרעשים טוב אך רעשי כביש מתחילים סביב 100 קמ"ש וככל שהמהירות עלתה הצטרפו גם רעשי רוח. זה לא נורא, אך ציפינו ליותר.

ההתנהלות העירונית עם הקומפאס מתבצעת בצורה קלה יחסית, הודות לישיבה הגבוהה ושדה הראיה הטוב. עם זאת, רדיוס סיבוב גדול יוצר קושי בביצוע פניות פרסה צפופות והן יצריכו ביצוע רוורס.

גיפ קומפאס

מנוע ותיבת הילוכים

לג'יפ קומפאס מנוע טורבו בנזין המוכר מדגמי קונצרן פיאט האחרים (כמו פיאט 500X או אלפא רומיאו מיטו). מדובר במנוע בנפח 1.4 ליטר ובקומפאס הוא מספק 170 כ"ס.

לעומת שתי האיטלקיות שהוזכרו, שלהן תיבה כפולת מצמדים, במקרה של הקומפאס המנוע משודך לתיבה אוטומטית בעלת 9 הילוכים. הציפייה הייתה לתיבה שתפעל באופן רהוט יותר עם חלוקת הילוכים טובה, אך בפועל היא איטית בתגובותיה ואף הורגשו דפיקות בהעברת ההילוכים.

גיפ קומפאס

עקב כך, ההתנהלות בג'יפ קומפאס לא מרגישה זריזה במיוחד. כדי לבצע עקיפה או יציאה מהירה מהמקום יש צורך ללחוץ היטב על דוושת ההאצה. בנוסף, גם תחילת הנסיעה איטית יחסית: התיבה מושכת ארוכות את ההילוך הראשון וגם בהמשך העברות ההילוכים אינן חלקות.

למרות המנוע הקטן, צריכת הדלק במהלך ימי המבחן עמדה על 8.2 ק"מ לליטר. פגשנו רכבי פנאי חזקים יותר שגם היו חסכוניים יותר.

התנהגות כביש

כשיוצאים מהעיר האחיזה גבוהה וההנעה הכפולה תורמת לאחיזה. אל תצפו לחוויה דינאמית מסעירה: התקשורת מההגה והשלדה חסרה וכנזכר תגובות המנוע פושרות, אך אפשר לפתח קצב מהיר.

גיפ קומפאס

יכולות שטח

ברגע שיורדים מהאספלט, מתגלה אחד ההבדלים המשמעותיים בין הקומפאס לבין מתחריו היוקרתיים: הג'יפ של ג'יפ באמת מעוניין לרדת לשטח. לא מדובר ברכב קשוח ברמה של הרנגלר, וגם סובארו פורסטר יציע יכולות שטח גבוהות יותר, אבל לקומפאס יש כמה מרכיבים שהופכים אותו לשותף לא רע לטיולים. קודם כל הוא יחסית נוח על שבילים גם בנסיעה מהירה, הודות לנוקשות של מערכת המתלים. שנית, מרווח הגחון גבוה יחסית (21.5 ס"מ) וגם זוויות המרכב לא רעות. יש לו גם מערכת הנעה כפולה עם מצבים יעודיים לנהיגה בבוץ, בשלג או בחול - וחלוקת הכוח המותאמת מסייעת במשהו להתגבר על תנאים של אחיזה נמוכה.

גיפ קומפאס

עם זאת, המערכת מרימה ידיים במצבים של הצלבות או אתגרים קצת יותר משמעותיים, ונדרשת תנופה וגישה מהירה על מנת לעבור מכשולים לא מסובכים במיוחד. גם מהלך המתלה הקצרצר מגביל את העבירות במקומות מאתגרים, כך שבסופו של דבר נותרנו עם ג'יפון בעל יכולת טיולים מסוימת - אך זהו ודאי לא היעוד שלו ולא התחום שבו הוא מצטיין.

גיפ קומפאס

סיכום

המיתוג היוקרתי של ג'יפ ממצב את הקומפאס מול מתחרים בולטים בסגמנט הג'יפונים היוקרתיים כמו אודי Q3, וולוו XC40 ו-ב.מ.וו X1. אך הקומפאס מתקשה להתמודד עימם בתחושת היוקרה, יחידות ההנעה והטכנולוגיה.

גיפ קומפאס

מצד שני, לג'יפ קומפאס יש בכל זאת כמה מעלות בולטות. מבחוץ העיצוב נראה קשוח (וזה פרמטר משמעותי כשבוחרים רכב פנאי), מבפנים איכות החומרים גבוהה ובנוסף לכך הוא מביא איתו לתחום יכולות שטח מסוימת שלא קיימת אצל מרבית המתחרים היוקרתיים. בעידן בו רבים מרכבי הפנאי אפילו לא מציעים אופציה להנעה כפולה, טוב שיש מי שמאפשר לנו לרדת מהכביש מדי פעם.

לצפייה בכל דגמי ג'יפ בישראל

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה