בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

צמיגים במבחן השוואתי: יוקוהמה מול המתחרים

מבחן צמיגים


איך ניתן לקבוע איזה צמיג איכותי יותר? הרחקנו עד מסלול הנורבורגרינג המפורסם שבגרמניה כדי להתרשם מהשוואה בין מספר מותגי צמיגים מהשורה הראשונה




מאת: מערכת iCar

אומרים לנו שהצמיג הוא המרכיב הכי חשוב בחיבור של הרכב עם הכביש, ואחד המשפיעים ביותר על בטיחות ואיכות הנסיעה. יחד עם זאת, לצרכן לא תמיד קל להבין מה הם המדדים לבחירת צמיג איכותי ומה באמת ההבדל בין היצרנים והדגמים השונים. על טיסת אל-על לפרנקפורט עלו 18 נציגים של מרכזי צמיגים גדולים מכל רחבי הארץ, כדי להשתתף במבחן השוואתי במסלולי הנורבורגרינג שאורגן ע"י חטיבת אירופה של חברת יוקוהמה היפנית בהשתתפות חברת דקה צמיגים, יבואנית יוקוהמה לישראל. הצטרפנו אליהם כדי להשתתף במבחן מהסוג שלא תמיד אפשרי לבצע על כבישי ישראל.

מבחן צמיגים

עוד לפני שעולים על המסלול, מסבירים מהנדסי יוקוהמה על מהות הצמיג. צמיג "גומי" כפי שרובנו מכירים, מיוצר למעשה מתרכובת של מאות סוגים שונים של חומרים הכוללים פולימרים, שמנים, סיליקון וכן - גם קצת גומי. אין ספק כי גם בתחום זה התפתחה והשתכללה מאוד הטכנולוגיה בשנים האחרונות והדבר ניכר בביצועי המוצרים - בעיקר אצל המותגים הותיקים,עתירי משאבי פיתוח וטכנולוגיות יצור מתקדמות.


"למרות ההשקעה האדירה של יצרני הצמיגים במחקר ובפיתוח", אומר גבי דובינסקי מנכ"ל חברת דקה, "הפער במחיר הרכישה בין צמיג ממותג מוביל לצמיג נחות, מסתכם בפחות משקל אחד ליום למשך תקופת השימוש. בסכום הזה מקבלים לא רק נוחות עדיפה וחסכון בדלק, אלא גם ובעיקר שיפור ניכר ברמת הבטיחות".

הפרמטרים העיקריים על פיהם נבחנים הצמיגים הינם אחיזה בתנאי כביש יבש, אחיזה בתנאי כביש רטוב, מרחק עצירה בכביש יבש ורטוב, רמת הרעש, אחיזה בפניה בכביש יבש ורטוב, יציבות ההיגוי בכביש רטוב והתנגדות לגילגול.   

לצורך ביצוע הבדיקות ההשוואתיות הוקמו 4 עמדות על פני אזורים שונים של המסלולים: מסלול עיקולים וסלאלום יבש, מסלול נהיגה מהיר, מסלול המדמה תנאי גשם וקרח ומסלול שטח.
בכל אחת מהתחנות הותקנו 3 מכוניות זהות, עם צמיגי יוקוהמה על אחת מהן ושני סוגים של צמיגים איכותיים מיצרנים אחרים על שתי המכוניות הנותרות. כל בוחן ביצע 3 נהיגות באותו מתווה בדיוק על כל אחת מהמכוניות, מה שאיפשר השוואה מיידית של ההבדלים ביניהן. ובהחלט היו.

יוצאים לדרך. סוג של הפנינג, משלחות מכל העולם, עולים על אוטובוסים ויוצאים לכיוון המסלולים. אנחנו יחד עם המשלחת היוונית במיניבוס משותף. כיכר ראשונה והנהג מבצע הקפה, ועוד אחת כ"צ'ופר" ללא תמורה לנוסעיו, כך מסביר המדריך את ה"ג'סטה" עבורנו. הכל כאן נסוב סביב נהיגה ונהג המיניבוס שלנו ממשיך בנהיגה דינאמית משובחת. פעם ראשונה שלנו במיניבוס מירוץ. תוך 5 דקות מגיעים לאיזור המבדקים, למסלולי הגרנד פרי.

מבחן צמיגים
     

תחנה ראשונה: סלאלום ועיקולים (Grand Prix Track)

באזור ההתארגנות והתחזוקה במסלול הגרנד פרי התייצבו שתי שלישיות של של מרצדס CLS וב.מ.וו סדרה 3. כל בוחן מקבל כובע גרב וקסדה לחבוש לראשו. קצת קשה לגבוהים שבינינו להשתחל אבל זה ילך וישתפר עם הכניסות והיציאות הבאות.

המדריך נוהג במכונית הראשונה ושני נהגים בוחנים בשתיים שאחריה. אני מתחיל עם יוקוהמה. יוצאים למסלול, סיבוב ראשון להיכרות. הקפה שניה ונכנסים למתחם הקונוסים, נהיגה בזיגזג, העברות משקל זריזות כדי לתמוך בהיגוי מהיר. מדובר במכוניות סדאן גדולות בתחנה הזו, כך שנטיית המרכב מורגשת. יחד עם זאת אין יותר מדי חריקות צמיגים והאחיזה מפתיעה לטובה. יוצאים מהקונוסים וממשיכים במהירות מוגברת ליתרת ההקפה השניה. עכשיו אני מאפשר לעצמי להכנס לעקומה החדה בהקפה במהירות גבוהה יותר, על סף איבוד האחיזה, מרגיש את ההתנגדות בהגה. אבל לא. הרפיית דוושה קלה בתוך הסיבוב עוזרת לגלגלים הקדמיים המסובבים ומכניסה את החרטום קצת יותר הדוק פנימה. התחושה היא שהאחיזה נשמרת ברמה טובה גם בעקומה הזו.

מחליפים מכוניות, עכשיו אני נכנס למרצדס התאומה. זהה למעט ארבעה צמיגי פירלי במקום היוקוהמה. שוב אותו תסריט: סיבוב היכרות, קונוסים, העברות משקל, הקפה מהירה יותר, כניסה מהירה לעקומה ההיא, יציאה, עוד עקומה חדה וחזרה להתחלה.

יש הבדל. הוא לא ענק אבל הוא בהחלט נוכח. היוקוהמה היו שקטים יותר, ובעקומה החדה על סף איבוד האחיזה הורגש שהפירלי מאפשרים מהירות מעט פחות גבוהה רגע לפני ה-Turn-in.  
המעבר לשלישיית הב.מ.וו לא שינה את המצב באופן משמעותי. היתרון היחיד המורגש של ה-GoodYear התבטא בעוצמת רעש קרובה לזו של היוקוהמה, ואחיזת הכביש נותרה טובה מזו של הפירלי.

מבחן צמיגים


תחנה שניה: מסלול מהיר (Mullenbachschleife)

מיד כשירדנו מהמיניבוס וראינו את המכוניות הממתינות לנו על המסלול, הבנו שכאן אנחנו הולכים להביא את הצמיגים עוד יותר קרוב לקצה. שלישיית אודי TTS ניצבה ליד שלישייה של ב.מ.וו סדרה 3. הצמיגים שהשישיה הזו קיבלה הם מהדגמים היותר מהירים של היצרנים, ככה הסביר לנו המדריך האחראי על התחנה הזו. "נסו להרגיש את קצה האחיזה של הצמיג, אבל בבקשה שימו לב שאתם נשארים במסגרת יכולות הנהיגה שלכם..."

שלוש שניות מתום ההסברים, אני פותח את דלת הנהג של האודי ומשתחל פנימה. משימה לא פשוטה אגב, עם קסדה מלאה על הראש, אבל למי אכפת, העיקר שאני כבר בפנים. עכשיו אני נזכר שלא בדקתי אילו צמיגים הורכבו על ה-TTS הזו, האם אלה היוקוהמה או המתחרות במסלול הזה - מתוצרת מישלן וטויו. יוצאים לדרך, המדריך מתחיל רגוע ואני מנסה לקחת ממנו קצת מרחק שיאפשר לי מאוחר יותר לצמצם במהירות. המסלול. עיקול ראשון, וואוו, זו מכונת נהיגה! השלדה והדיוק של ההגה מצמידים את הרכב לקו ההתקדמות הנבחר... כיף!

יוצא מהעקומה, פותח את ההגה בכניסה לישורת, מוריד הילוך ומדביק את הדוושה לרצפה. הרכב מצמצם במהירות וכבר מצמצם את הטווח למדריך, שכמובן לא נתן את כל מה שיש לו.
עיקול וישורת נוספים מספקים את האבחנה. הצמיגים האלה שבהם אני נוהג טובים, מאוד טובים. עוד אין לי נתונים להשוואה עם הסט המתחרה, אבל עד כה, הדיוק, האחיזה והרעש גם במצבי קיצון – ברמה גבוהה. 

חוזרים לאיזור ההתכנסות, חיוך מטופש של אושר מרוח על הפנים אחרי הסיבוב המהיר והדינמי הזה ואני משתחל לאודי שמאחור, מקפיד מאוד שלא להסתכל על הצמיגים.

יוצאים לדרך שוב, המדריך מרגיש יותר בטוח לצאת כבר בהתחלה במהירות יותר רלוונטית לרכב ולמסלול. רק שהרכב שביני לבין המדריך יקח את האתגר באותה האסרטיביות. נכנסים לעקומה ראשונה, ישורת מהירה, כניסה לעקומה שניה חדה בלחיצה בריאה על הבלמים והעברת משקל משמעותית קדימה. הרכב הזה מתנהג כמו ילד טוב ומומשמע. Turn-in יפה ויציאה מהירה לחלק החיצוני של הישורת. אני שואל את עצמי אם היה הבדל והתשובה היא כן. זה מרגיש שהיה כאן דיוק טוב אבל קצת פחות מושלם בכניסה לעקומות, והקלות בה היה ניתן להגיע במדויק לקווי ההתקדמות המתוכננים. היה לי נדמה שגם עוצמת הרעש בנקודות הקיצון היתה מעט גבוהה יותר בסט השני.

חזרה לאיזור ההתכנסות ועכשיו צריך לבדוק איזה מותג היה מורכב בסט הראשון שהיה טוב יותר. אני יוצא מהרכב ומסתכל מטה על הצמיג האחורי של הסט שהגיע למקום שני. מישלן. היוקוהמה ניצחו שוב, אך בהפרש קטן יותר הפעם.

אחד המדריכים שואל אם מישהו מעוניין בסיבוב נוסף, כדי לחזק את התובנות. תוך שתי שניות אני "מתנדב" ויוצא לסיבוב אחרון להיום עם ה-TTS. המדריך נעלם תוך רגע. אני מודה לו בלב והחיוך המטופש שוב נמרח על הפנים.

מבחן צמיגים
  

תחנה שלישית: Safety Center

אחיזת כביש בתנאי רטיבות וקרח אולי לא מאוד נדרשת במחוזותינו כמו במדינות קרות וגשומות, אבל כשצריך אותה, אף במעט שנדרש, זה עשוי להיות קריטי. המתקנים הקבועים שהגענו אליהם כחלק מיום המבחן הוקמו בדיוק לצורך כך ומיד עוררו עניין לגבי מידת ההבדלים שניתן לזהות בעזרתם.

התחנה הזו כללה שני מתקנים. האחד הוא מסלול שבו נכנסים לסוג של מזרקה משוכללת המדמה מכשולים שיש להתחמק מהם. המכשולים מדומים ע"י פרצי מים בלתי צפויים על משטח רטוב, המקדמים את הנהג ככל שהוא מתקדם לאורך המסלול.

המבחן כלל שני סבבים לכל סוג צמיג, במהירויות נסיעה קבועות ושונות. בקצה המסלול מוצבת תצוגה דיגיטלית גדולה של מהירות הרכב כדי לאפשר לנהג להיכנס ולהמשיך במהלך המסלול במהירות הנדרשת לצורך ביצוע בדיקת הצמיגים בתנאי נסיעה דומים ככל הניתן.

בסבב הראשון – נסיעה והתחמקות ממכשול בכביש רטוב, התחרו היוקוהמה והמישלן ראש בראש. הפלטפורמה היתה פולקסווגן טיגואן. המעבר מכביש יבש לכביש רטוב היה הנקודה הראשונה שבה נבחנה עמידות הצמיג. זעזוע ואיבוד קל של אחיזה שמיד מסתדר. הנסיעה מאונכת כמעט לגמרי לקו הכניסה למים כך שהבדלים גדולים בהתנהגות לא צפוי שיורגשו, ואכן לא הורגשו. בחלקה השני של הנסיעה, ההתחמקות ממכשול בכביש רטוב היתה אמורה להתבטא באופן יותר מובהק. כל הבדל קטן ביכולת האחיזה של הצמיג והתנגדותו לשינויי כיוון פתאומי אמור היה להשפיע. ובפועל?  נאדה. ממש כלום, גם בפעם השניה. שני המתחרים הרגישו דומה לחלוטין ועושה רושם ששלושת סוגי הצמיגים מתמודדים באופן מצויין עם המשימה. כמובן שככל שהמהירות גדלה, אפקט ההחלקה והחזרת היציבות לרכב נהייה משמעותי יותר, אבל בסשן הזה לא ניתן היה  לחוש בהבדלים בין הצמיגים.

בסבב השני המדמה כניסה לעקומה בתנאי קרח / קיפאון התחרה היוקוהמה בצמיגי GoodYear. שני המותגים בגרסאות מתאימות לתנאים הנבחנים. הפעם הפלטפורמה היתה ב.מ.וו סדרה 3.
שני אתגרים עיקריים עמדו בפני המתחרים: האחד הוא כניסה לאזור החלק ויכולת התייצבות עם כיוון העקומה בלי איבוד שליטה וכיוון, והשני הוא שמירת יכולת המעקב בנסיעה לאורך כל העקומה ויציאה ממנה בכיוון הנכון ללא איבוד שליטה באזור בו העקומה מתהדקת כמעה לקראת היציאה.

היה משעשע למתבוננים מהצד לראות איך רוב הבוחנים איבדו שליטה על הרכב בשלב זה או אחר, מוצאים עצמם היכן שהוא בין 90 ל-180 מעלות מכיוון הנסיעה המתוכנן. יחד עם זאת, החלק הזה של תחנת הבדיקה הביא למיצוי יכולות הרכב וצמיגיו בפרט. כאן כבר נצפו הבדלים לא קטנים בין הצמיגים שנבחנו. בו בזמן ששני הצמיגים לא יכלו לשמר אחיזה בסבב המהירות הגבוהה יותר, ניתן היה להבחין בבירור בעליונות של צמיגי יוקוהמה על הגודייר, בעיקר ביכולת השליטה והחזרה לתוואי העקומה וגם ביכולת השמירה על הנתיב. בעיקר במהירות הנמוכה, אך הורגש הבדל מה גם במהירות הגבוהה יותר.

חלק זה של היום אמנם לא היה דינמי, מהיר ומהנה בהשוואה למסלולי הגרנד פרי הקודמים לו, אבל היה מרתק מבחינת היכולת שלו להציף עד כמה חשובים ומשמעותיים נתוני הצמיגים בהשפעה על יכולות הנהג לשמור על השליטה ברכב בתנאי רטיבות וקרח, גם במהירויות נמוכות של כ 30-40 קמ"ש. בטיחות אמרנו?

מבחן צמיגים


תחנה רביעית: Off-road Park

התחנה האחרונה ביום הזה היתה באזור מסלולי השטח בפארק. באזור זה נבנו מכשולים שונים שנועדו לדמות סוגים שונים של אתגרים הקשורים באחיזת הקרקע ועבירות בשטח משתנה.

בחלק זה נקצר ונאמר שהיכולת להבחין בהבדלים משמעותיים בביצועי הצמיגים היתה מוגבלת מאוד עד לא קיימת. הן קצב הנהיגה והן המכשולים המלאכותיים שנבנו לא הצליחו לקרב את רכבי סוזוקי ג'ימני אפילו במעט לקצה היכולות שלהם. לפיכך, כל כלי הרכב על סוגי הצמיגים השונים שנועדו להבחן בתחנה זו עברו בקלילות את כל המכשולים והיה מאוד קשה למצוא הבדלים ביניהם. אם למישהו היתה כוונה לבחון באופן אמיתי צמיגי שטח היה צריך לעשות זאת בעליות עם דרדרת, בזחילה על סלעים, בחול דיונות ובתוואי נחלים עם אבנים חדות לבחינת עמידת הצמיג שאיננה נופלת בחשיבותה. כל זאת לא יכול היה להיות מבוצע בפארק החביב שנבנה.

סיכום

מידת החשיבות להתאמה של צמיג איכותי לשיפור בטיחות וביצועי הרכב, לא יכלה להיות מומחשת באופן טוב יותר. שהרי המכונית עצמה עולה לנו עשרות ומאות אלפי שקלים, אך צמיג עולה מאות שקלים בלבד; ובכל זאת, שטח המגע שמייצר הצמיג עם הכביש - בגודל 4 מעטפות דואר קטנות - אחראי באופן ישיר על הקשר שבין הכביש ובין המכונית הגדולה, הכבדה והמודרנית בה אתם נוסעים. בשגרה אולי לא תרגישו בהכרח בהבדלים בין הצמיגים - אך במקרה חירום, פערים של עשרות ס"מ במרחקי הבלימה עשויים להיות ההבדל בין תאונה קשה לבין בלימת חירום מוצלחת.
במבחן זה הוצג יתרונם של צמיגי יוקוהמה על פני צמיגים מתחרים, ברוב המקרים. יחד עם זאת יש לציין שתי עובדות חשובות: האחת היא שיתכן ולו היו נבחנים מותגים נוספים ואו דגמים אחרים של המותגים הנבחנים, היו התוצאות פחות חד משמעיות, שכן לא כל האפשרויות היו יכולות להבחן ביום אחד מרוכז כזה. העובדה השניה שיש לציין היא שהסיכוי שנהג ממוצע יגיע לרוב מקרי הקצה שנבחנו במסגרת היום הזה קטן יחסית ולכן לא בהכרח ידרשו כל היכולות המשובחות שהוצגו ע"י יוקוהמה. צמיגים טובים יש הרבה, והמותגים האירופאיים הותיקים הוכיחו יכולות גבוהות בכל המבחנים, אבל צמיגי היוקוהמה מיפן הצליחו להעניק יתרונות - ולו קלים - במספר נקודות חשובות.

_____________________________________________________
ובתכל'ס: כך תדאגו לצמיגים שלכם

גבי ברבי, דור שלישי בעסקי הצמיגים ובעלים של "מקור הצמיג והפרונט" בבאר שבע, מסביר כיצד יש לשמור על הצמיגים ונותן כמה עצות לקניית צמיג חדש.
1.    אחת לשבוע (אפשר במהלך התדלוק) בדקו במבט את מצב הצמיג. חפשו סדקים, יובש, קרעים וחתכים. ודאו כי עומק החריצים עולה על 2 מ"מ.
2.    אחת לשבועיים בדקו את לחץ האוויר ומלאו בהתאם. לחץ אוויר תקין תורם לבטיחות הנסיעה, ויש לו גם השפעה על צריכת הדלק ואורך חיי הצמיג.
3.    נתקלתם במראה חריג על הצמיג? גשו לבדיקה בפנצ'ריה מוכרת ואמינה. אל תסמכו על הטסט השנתי: לעיתים ניתן לעבור אותו גם עם צמיג שאינו תקין.
4.    במידה והגיע הזמן להחליף צמיג, ערכו סקר שוק מקיף באמצעות האינטרנט במטרה לבדוק מהם המותגים האיכותיים ומה המחיר שמומלץ לשלם עבורם. אל תתפתו לרכוש צמיג מפירמה לא מוכרת במחיר זול.

מבחן צמיגים

5.    על הצמיג מוטבעים סימנים רבים המדרגים את המאפיינים השונים שלו. בהנחה ואתם לא בקיאים במושגים, תנו לשם לדבר ותסמכו על המותג. צמיג של יצרן איכותי יבטיח לכם ראש שקט.
6.    על נתון אחד אל תדלגו: תאריך הייצור. צמיג יכול להתייבש ולאבד מיעילותו גם אם עדיין לא עלה על הכביש, ולכן חשוב להקפיד ולבחור צמיג טרי ככל הניתן. תאריך הייצור מוטבע ב-4 ספרות על דופן הצמיג. למשל: הספרות 3317 אומרות כי הצמיג יוצר בשבוע ה-33 של שנת 2017. בחרו צמיג שגילו נמוך משנה.
7.    התאימו את הצמיג לרכב: נהג ממוצע לא זקוק לצמיג ספורטיבי שחייו קצרים, וגם אם יש לכם רכב שטח לא בטוח שאתם צריכים צמיגי שטח קשוחים שיעניקו אחיזה פחותה בכביש.
8.    זכרו: הצמיג הוא הקשר היחיד בין הרכב לכביש. צמיג איכותי ישפר משמעותית את בטיחות הנסיעה, ויסייע גם להפחתה בצריכת דלק.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. למה לא מצוין שם הכתב? (לת)  

יניב,29.08.2017
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים