דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מדריך: איך בוחרים מכונית בטיחותית

Getting your Trinity Audio player ready...




איך אנחנו מדמיינים את מכונית החלומות שלנו? יפה, נוחה, מדויקת, איכותית, מרווחת, חזקה אבל זולה לאחזקה, עם תא מטען גדול אולי ועם בלוטות', כמובן. אבל אם פתאום איזה נהג טנדר ירחף מול וואטסאפ ויספיק להכנס בנו תוך כדי תנועה מפונקת מחוץ לעיר - כל האיכויות האלה לא יעזרו למכונית החלומות להפוך לפיתה מוטורית. האם המחיר של בן משפחה שישב במושב הלא נכון בשעת הפגיעה שקול לנוחות או למרווח הפנים?

אז שילבנו במקום מרכזי את דרישת ה"בטיחות" למכונית החלומות שלנו, אבל איך יודעים באמת עד כמה המכונית בטיחותית? כל מכונית זוכה לשלל דירוגים וקטילות ולרשימות של אביזרים וטכנולוגיה. וכל זאת עוד לפני שאנחנו מדברים על מאפיינים ועל איך למען השם משווים בין רמת הבטיחות של מכונית חלומות אחת לשנייה.

בואו נעשה קצת סדר בבלאגן.


עם הרכב המתאים, ניתן לשרוד תאונות קשות

מאפיינים של מכונית בטיחותית


ישנם כמה חוקי אצבע לבחירת מכונית בטיחותית, וגם לפני שנבדוק את כל הפרמטרים שנדבר עליהם בהמשך, נוכל להעריך אם מכונית אחת תהיה בטיחותית מחברתה. החוקים הבסיסיים הם שלושה: גובה המכונית, משקלה והמועד שבו הושקה.

משמעות גובה המכונית הוא כפול והפכפך: ברמת הבטיחות הפאסיבית - כיצד המכונית מגנה עלינו בשעת תאונה - המשמעות נמצאת באזור בגוף שבו אנחנו נפגעים. מכונית נמוכה "נדרסת" בידי כלי רכב גבוה יותר. נוסף על כך, במקום להיפגע באזור הראש בתאונה רצינית במכונית נמוכה, אנחנו עשויים במצב דומה להיפגע באזור הרגליים אם נשהה בכלי רכב גבוה יותר.

ברמת הבטיחות האקטיבית, כלומר - כיצד מאפייני המכונית מסייעים לנו למנוע תאונה, מכונית גבוהה עשויה להיות יציבה פחות ולהקשות עלינו לבצע תמרוני חרום כדי למנוע תאונה.

חוק האצבע השני הוא - ככל שהמכונית כבדה יותר, כך היא בטיחותית יותר. מובן שזהו רק חוק אצבע וישנה משמעות לאביזרי בטיחות וכדומה, אבל בהקבלה בין שתי מכוניות דומות בפרמטרים אחרים, הכבדה יותר תספוג עבורנו יותר מעוצמת הפגיעה. לפני שנים רבות פורסם מחקר ולפיו כל מאה קילוגרמים שנוספים למשקל המכונית, שקולים פחות או יותר לכוכב אחד בדירוגי הבטיחות המפורסמים.


לרוב, רכב גבוה וכבד יהיה בטוח יותר

המועד שבו נולד דגם המכונית משמעותי גם הוא. אנחנו לא מדברים על היום שבו ירדה מפס הייצור, אלא על מועד ההשקה של הדגם (ובעיקר - הולדתו כדגם חדש לגמרי, ולא כעדכון לדגם קיים). ככל שמתקדמים החודשים והשנים, רמת הבטיחות מתקדמת והתחרות על רמת הבטיחות גוברת. בבחינה הבטיחותית של הדברים, תמיד כדאי לחפש מכונית שהושקה מאוחר יותר.

פעם בכמה זמן עורך מגזין או ארגון זה או אחר מבחן ריסוק השוואתי, שבו מרסקים מכונית אחת לתוך השנייה במהירות גבוהה. כשמעמידים זו מול זו, מכונית גדולה וישנה מול מכונית קטנה וחדשה - הקטנה מפגינה עמידות מרשימה, ואם היא גם גבוהה מעט, היא עשויה אפילו להיות בטיחותית מחברתה הגדולה-אבל-וותיקה.


דירוג בטיחות בינלאומי

חוקי אצבע הם טובים ויפים, אבל לעתים תכופות אנחנו מתלבטים בין כמה מכוניות שגובהן, משקלן ואפילו מועד ההשקה שלהן - דומים וקרובים זה לזה. מה עושים? מזל שלפני כעשרים שנה נולדה מהפכת הבטיחות של ארגון יורו NCAP האירופי. הארגון הטיל אז זרקור על רמת הבטיחות של המכוניות וגילה רבות מהן במערומיהן המעיכים.

כיום לא רק יורו NCAP בוחן באובייקטיביות (יחסית) את רמת הבטיחות של המכוניות החדשות שנמכרות, אלא סדרה של ארגונים נוספים ובהם ה-IIHS האמריקאי, JNCAP היפני ו-ANCAP האוסטרלי. כל אלו מדרגים את רמת הבטיחות של המכוניות החדשות שנמכרות בארץ ובעולם ומאפשרים לנו לדעת עד כמה הן עמידות בעת תאונה (חזיתית, צדית, התהפכות, יכולת עיגון ילדים בפנים, הגנה מפני "צליפת שוט" בתאונת חזית-אחור ועוד).

מבדקי ודירוגי הבטיחות של הארגונים השונים הולכים ומשתכללים משנה לשנה וראוי שלא להסתפק בציון גבוה של הארגון אלא בציון גבוה שניתן במועד מאוחר ככל האפשר. נוסף על כך, חשוב לבדוק שאנחנו בודקים את המכונית בתצורה ובמפרט שהוא מוצע בישראל (בדרך כלל תוצאות יורו NCAP יתאימו יותר מכולם למכוניות שנמכרות במקומותינו). עוד חשוב לציין כי רבים מהציונים הללו הם יחסיים ולא דומה ציון 5 כוכבים של מכונית קטנה לציון 5 כוכבים של רכב שטח גדול.


כמעט כל מכונית נבדקת במבחני ריסוק

מערכות ואביזרי בטיחות

מובן שנחפש מכונית שמצוידת בכמה שיותר אביזרי בטיחות. רמת הבטיחות של מכונית מחולקת הרי לבטיחות אקטיבית (היכולת למנוע תאונה) ופסיבית (הגנה על הנוסעים בעת תאונה). בהתאם, מכוניות מודרניות מצוידות במערכות בטיחות אקטיבית ופסיבית.

מערכות אקטיביות מודרניות שכדאי מאוד לרכוש מוצעות כיום במכוניות שאינן רחוקות מדי מהישג ידם של רוכשי המכוניות הממוצעות. ביניהן אפשר למצוא מערכות בסגנון "מוביל איי" הישראלית - מונעות סטייה מנתיב, מתריעות על קרבה יתרה לרכב שלפנינו וגם מדווחות על מכונית לצדנו, בשטח המת. לעתים המערכות גם מתערבות בהתנהגות הרכב - בולמות באופן אוטונומי בשעת סכנה, שומרות מרחק מהרכב שלפנינו ואפילו מתנגדות בעדינות למעבר נתיב, אם יש שם מכונית. יכולת ה"ראייה" של המערכות הללו הולכת ומשתכללת ואפשר כיום למצוא מערכות שיתריעו ויבלמו אם יזהו הולך רגל או בעל חיים שמתקרב באופן מסוכן ומערכות שמזהות תמרורים. מערכת בקרת היציבות היא מערכת חיונית ומצילת חיים, והיא מחויבת כיום בחוק בכל מכונית חדשה שנמכרת בארץ. לדעתנו, כפתורי שליטה על מערכת הקול הישר מההגה הם אביזרי בטיחות אקטיבית מהמדרגה הראשונה, כיוון שהם מונעים מאתנו את הצורך להסיר את הידיים מההגה כדי לחפש תחנה ברדיו או להגביר את הווליום.

מערכות בטיחות פאסיבית כוללות כמובן כריות אוויר - להגנה מתאונה חזיתית וצדית. בדרך כלל, מכוניות שמציעות מספר אי זוגי של כריות אוויר (בדרך כלל 7) כוללות כרית אוויר לברכי הנהג. כדאי לוודא שברכב מותקנות שש כריות לכל הפחות. הורים לילדים יחפשו מערכות עיגון עדכניות למושבי בטיחות ו"קדם מותחנים" לכל חגורות הבטיחות ברכב, שמצמצמים את הפגיעה הנפוצה מחגורות הבטיחות עצמן בעת תאונה. בכמה מכוניות החלו להתקין מערכות שמתקשרות מאליהן למוקדי הצלה בשעת תאונה - מערכת מצילת חיים בתנאים שונים.


מערכות שמזהות הולך רגל ויודעות גם לבלום לבד? בהחלט חשוב


דירוג אבזור הבטיחות - משרד התחבורה

לאחרונה החלו משרדי התחבורה והאוצר לדרג כל מכונית על פי היקף ורמת האבזור הבטיחותי שלה, ובהתאם לתגמל כספית בעלי מכוניות בטיחותיות וגם לפרסם את ציון האבזור הבטיחותי, מ-0 (אבזור מינימלי) ועד 8 (הכי מאובזרת-בטיחותית). כל אביזר בטיחות (כמו מערכת סטייה מנתיב, בקרת שיוט ששומרת מרחק או מערכת לזיהוי מכונית בשטח המת) קיבל ניקוד, בין חצי נקודה לשתי נקודות לאביזר, ובהתאם מדורגת רמת האבזור. על פי המערכת, דרישת הסף לצאת מאזור ה-0 בניקוד היא שש כריות אוויר לפחות במכונית פרטית - או ארבע כריות ברכב מסחרי. דירוג הבטיחות הזה, בין 0 ל-8, צפוי להופיע בקטלוגים של המכוניות והוא מופיע כבר עכשיו ברשיון הרכב החדש של מכוניות בנות השנתונים האחרונים.


מצד שמאל - דירוג הבטיחות, מתוך אתר משרד התחבורה


מה עוד לחפש?

מעבר לכל נתוני המשקל, הגובה והגיל, מעבר לדירוגי הבטיחות ואפילו מעבר לרשימות האביזרים ומערכות הבטיחות, חשוב לבדוק במבנה הרכב עד כמה יסייע לנו להגיע הביתה בשלום. ראשית יש את עמדת הנהיגה - עד כמה נוח לנו לשלוט ברכב, עד כמה הישיבה שלנו נוחה וחופשית - ולא תעייף אותנו כך שנאבד תשומת לב אחרי שעה וחצי רצופות.

שנית, ישנה נוחות חגירת ילדים ברכב. אם קל לנו לגשת למושבי הבטיחות - אזי אנחנו ושאר המשתמשים ברכב נוכל לבצע את הפעולה בקלות ולא נמצא את עצמנו "מחפפים" במשימה הזו באיזשהו שלב.

שלישית, ישנה שורת המושבים השלישית במיניוואנים ורכבי שטח. כדאי לוודא ששורת המושבים הזו רחוקה מספיק מקצהו האחורי של הרכב. תאונות שבהן פוגעת מכונית באחוריה של מכונית אחרת הן הנפוצות ביותר, וכשמדובר במהירות גבוהה ובילדים שיושבים בשורה השלישית - היינו שמחים למצוא שם עומק אסטרטגי שייגן עליהם.

בסופו של דבר, כמו בכל תחום ועניין, שווה להפעיל את הראש. אופי השימוש במכונית משתנה מנהג לנהג; האחד יעדיף מכונית גבוהה ועמידה והשני יבחר במכונית נמוכה, זריזה ושליטה יותר. האחד יעדיף מכונית גדולה וכבדה והשני יחפש את זו שהמרחק שבין הפגוש האחורי וראשי היושבים בשורה השלישית הוא הגדול ביותר. בחרתם? עכשיו אפשר ליהנות עוד יותר מהעיצוב ומהנוחות...

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה