אומרים על מכוניות שהן נועדו להביא אותך מנקודה א' לנקודה ב'. רכבי היוקרה מביאים אותך מנקודה א' לב'. וקצת יותר. איך משכנעים אדם לרכוש מכונית שעולה פי כמה ממכונית רגילה, אם גם מאזדה לאנטיס תעשה לכאורה את אותה עבודה? ובכן, כאן נכנס לפעולה אלמנט ה"קצת יותר". רכבי היוקרה היו מאז ומתמיד בחזית הטכנולוגיה והחידושים, ומציעים לנהג ולנוסעים דרגות פינוק ובטיחות שלא קיימות ברכב משפחתי רגיל. בין אם מדובר במערכות שימושיות כמו כוונון מושבים חשמלי למושבים עם זיכרון וחימום ואולי גם עיסוי, או בגימיקים מעוררי תהייה כמו מערכת חימום מי שטיפת השמשה הקדמית.
חלפו מזמן השנים בהן רכבי היוקרה הציעו רק דונמים של ריפודי עור מקיר לקיר. יצרני היוקרה, בהם מרצדס, ב.מ.וו, אודי הגרמניות, יחד עם מתחרות יפאניות כמו לקסוס, אינפיניטי ואקורה (לא בישראל), וגם מתחרות אמריקאיות שנעשו אקטואליות בשנים האחרונות, דוגמת קאדילק, מתחרות ביניהם תמידית על תואר היצרנית החדשנית ביותר.
התחרות בין יצרני העילית היא כל כך חריפה שלעיתים החדשנות שהם מציגים במכוניות היא מוגזמת. כך היה למשל עם הדור הראשון של מערכת ה-iDrive בסדרה 7 של ב.מ.וו, שדרשה עיון באנציקלופדיה לפני החלפת תחנות ברדיו. הדור החדיש יותר של iDrive הוא הרבה יותר פשוט ונוח לתפעול ועובדה היא שמערכות מקבילות כבר נמצאות אצל המתחרים אודי ומרצדס.
החדשנות שמופיעה לראשונה במכוניות היוקרה תמיד עושה את דרכה במשך השנים אל המכוניות העממיות יותר. זוהי תופעה חיובית ביותר ובעיקר בחזית הבטיחותית. מרצדס בנץ, למשל, פיתחה יחד עם "בוש" הגרמנית את מערכת ה-ABS בסוף שנות ה-70, ועשתה מהפכה בטיחותית של ממש. המערכת שולבה לראשונה במרצדס S קלאס. כיום ניתן למצוא ABS גם במכוניות העממיות ביותר. אותו דבר התרחש עם כריות האוויר הראשונות בקרייזלר ובוולבו. כיום יש כריות אוויר בכל המכוניות, אם כי ברכבי יוקרה אפשר למצוא 12 כריות אוויר.
מערכות שמתריעות מפני סטייה מן הנתיב מחלחלות גם הן כבר למכוניות זולות יחסית – באירופה ניתן לרכוש סיטרואן C4 עם מערכת שכזאת.
אלא שתעיית הרכב העולמית אף פעם לא עוצרת. דגמים רבים של מרצדס, ב.מ.וו, וולבו ועוד מצוידים בבקרת שיוט אדפטיבית מונחית רדאר, הבולמת את הרכב במידה ויש רכב אחר לפניו. מערכת מתקדמת נוספת, שאפשר להשיג בינתיים רק במכוניות יוקרה, היא מצלמת אינפרא-אדום המאפשרת איתור גופים על הכביש בלילה.
ומה לגבי קצת פינוקים? אפילו ספר שלם לא יספיק כדי לתאר את מגוון הגאדג'טים שאפשר להשיג כיום במכוניות יוקרה. בין השאר, תמצאו מערכת שליטה מרכזית, מושבים מחוממים (ואפילו מקוררים ומאווררים), מערכות מוליטימדיה מתקדמות עם זיהוי קולי, מזגנים מפוצלים לארבעה אזורים, מערכות התנעה מרחוק, תאי מטען נפתחים ונסגרים חשמלית, דלתות נסגרות אוטומטית ועוד.
בעידן של פקקים ומצוקת חניה, האם רכב יוקרה הוא באמת מצרך נחוץ? רכבי היוקרה מספקים רמת נוחות ובטיחות שאינה ניתנת להשוואה לרכבים משפחתיים רגילים. ויש עוד דבר והוא אולי המשמעותי ביותר. מכונית הייתה, עודנה וכנראה גם תהיה בעתיד סוג של כרטיס ביקור פומבי. יש לך מכונית יוקרה? כנראה שעשית את זה.
פורסם לראשונה ב- 10.11.08
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות