ענקית הרכב הסינית BYD כבשה בסערה את השוק הישראלי לפני כשלוש שנים, עם האטו 3 שהפך לרכב הנמכר ביותר בישראל שנתיים ברציפות (2023-2024) והזניק את המותג לצמרת המכירות בשוק המקומי. לא עניין של מה בכך עבור מותג סיני שאיש לא שמע עליו עד אז.
אלא שהשנה חלה ירידה משמעותית במכירת מכוניות חשמליות ובאופן טבעי, BYD הגדולה שהובילה בענק את מכירות המכוניות בלי מיכל דלק, סבלה במיוחד מההאטה. אבל לצד ירידה במסירות החשמליות, חל זינוק של כמעט פי ארבעה בנתח השוק של מכוניות היברידיות-נטענות. כי החשמל עדיין כאן, רק קצת אחרת.
ו-BYD מגיבה למגמה עם סיל U היברידי-נטען שנחת כאן בתחילת השנה היישר לקטגוריית רכבי הפנאי הפופולרית, ואליו מצטרפת כעת גם הסיל 5, משפחתית סדאן אהובה על ציי הרכב.
סיכום: עוד לפני שנוהגים בו,הסיל 5 עונה על כל הדרישות של לקוחות הקטגוריה. הממדים נדיבים, האבזור ראוי, היכולת החשמלית מרשימה ולא לשכוח, מביאה עימה הטבה משמעותית בשווי השימוש, שמבטאת חיסכון של כמה מאות שקלים במשכורת נטו אצל עובדים שיקבלו אותה מהמעסיק.
מתחרים ישירים: צ'רי אריזו 8, יונדאי אלנטרה
מחיר: 175 אלף שקל
צפייה בתוכן BYD סיל 5 (מבחן ראשון) - הקילומטר ה-101
טוב: טווח חשמלי, ביצועים
בסדר: תא מטען, צריכת דלק, אבזור
טעון שיפור: נוחות נסיעה, התנהגות כביש
ציון: 7
אלא שכמשפחתית היא סובלת ממושב אחורי לא מרווח במיוחד, ובעיקר איכות נסיעה לא משכנעת - נוחות, בידוד רעשים - בעיר ומחוצה לה. במפתיע, נמוכה מזו של הסיל החשמלית החונה לצדה באולם התצוגה. אנחנו מודעים כמובן להבדלי הקטגוריה והמחיר, אבל זו הוכחה לכך שכאשר BYD רוצה, היא מסוגלת, ולכן יתכן ובעתיד עניינים אלה יטופלו.
עד אז מדובר במשפחתית שמציגה חסכון ניכר בעלויות שימוש, מסוג היתרונות שחביבים מאוד על קציני רכב. ויש לנו הרגשה שגם אליהם מכוונת היבואנית, ובהצלחה.
איך נראה: הסיל 5 מאמצת את קו העיצוב המוכר של BYD, עם אלמנטים דומים לסיל החשמלית. אך למרות הדמיון, הפרופורציות מעט פחות מוצלחות לטעמנו בעיקר מכיוון שהיא מעט חסרת ייחוד.
גם סביבת הנהג ותא הנוסעים בכלל מזכירים את השכנות באולם התצוגה. שאפו על צבעי הדיפון-ריפוד הבהירים ברכב המבחן, וגם על הקונסולה שבין המושבים הקדמיים, המכילה כמה תאי אחסון. איכות החומרים טובה בדרך כלל, עם ירידה צפויה באיכות במקומות נסתרים מהעין.
בשונה מהמקובל כיום בתוצרת הסינית ולשמחתנו, אין כאן גימיקים מיותרים במתגי החלונות, בהפעלת האורות או בבורר ההילוכים. הכל ממוקם היכן שראוי שימוקם ומופעל באופן שצפוי שיפעל. ידידותי, אינטואיטיבי, נוח.
תפעול המזגן אמנם מתבצע מהמסך, אך יש קיצורי דרך נוחים בהחלקת שלוש אצבעות לטובת שינוי הטמפרטורה (בהחלקה לאורך) או עוצמת האוורור (בהחלקה לרוחב). יש גם כמה מתגים פיזיים בקונסולה המרכזית השולטים על עוצמת השמע ובחירת מצב נהיגה. יופי.
אבל, לוח המחוונים הדיגיטלי צנוע מעט בגודלו ("8.8) ועמוס מדי במידע, חלקו בפונטים קטנים מדי. גם מסך המגע המרכזי ("12.8) לא גדול במיוחד, ומנגנון ההיפוך המוכר של היצרנית הוא עניין מיותר לטעמנו. פתחי המיזוג ממוקמים נמוך מדי ומקשים על צינון יעיל. וגם שאלה לאנשי BYD: מדוע שקע USB בטייפ C מודרני משמש לטעינה בלבד, בעוד שקע טייפ A ישן הוא זה שמשמש להעברת מידע?
מושב הנהג צנוע בגודלו עם בסיס קצר מדי, ללא תמיכה צדית מספקת. הוסיפו על כך טווח כיוון מוגבל של ההגה למרחק, ותקבלו בעיית ישיבה לאורך זמן לחלק מהנהגים. מושב הנוסע נטול כיוון לגובה וחבל.
בסיס גלגלים דומה למקובל במשפחתיות (272 ס"מ) ואחראי למרווח ברכיים טוב לשני נוסעים מאחור (המושב האמצעי קטן וצפוף), אך מבנה המושבים הקדמיים לא מותיר מספיק מקום להשחיל את כפות הרגליים מתחתם. עשוי להפריע לגבוהים. מרווח הראש מוגבל כתוצאה מהתקרה הנמוכה ולהורים שחוגרים שם תינוקות במושבי בטיחות, מומלץ להתייחס לכך.
ליושבים מאחור שם יש כמקובל פתחי מיזוג וצמד שקעי USB, בעוד נפח תא המטען נדיב יחסית למשפחתיות סדאן (508 ליטר) אך הוא סובל ממפתח צר שעשוי להקשות על ההעמסה. גלגל חלופי אין, ברזלים חשופים במפתיע דווקא כן.
רשימת האבזור כוללת ריפוד דמוי עור למושבים, כיוון חשמלי למושב הנהג, מצלמת נסיעה לאחור, חלון שמש ומפתח חכם עם אפשרות פתיחה גם באמצעות אפליקציה (בטכנולוגיית NFC), המאפשרת קבלת נתונים על הרכב והפעלת מיזוג מרחוק.
מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב (אגרסיבית מהרצוי) ובקרת שיוט אדפטיבית. מצלמה לניטור עייפות-הסחת דעת נהג עבדה כשורה ולא הטרידה. שינוי לטובה לעומת מערכות דומות שפגשנו לאחרונה.
איך נוסע: מערכת ההנעה משלבת מנוע חשמלי (198 כ"ס) המחובר ישירות לגלגלים הקדמיים, ולצידו מנוע בנזין עם 4 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר (98 כ"ס) המשמש בעיקר כגנרטור לטעינת הסוללות - ומתחבר לגלגלים במהירויות גבוהות או תחת עומס.
ההספק המשולב עומד על 213 כ"ס והזינוק מהיר מהמקובל במשפחתיות-בנזין עם 7.5 שניות ל-100 קמ"ש. במהירויות גבוהות יותר ישנה השהיה מסוימת בתגובה למצערת מלאה הנדרשת בתאוצת ביניים מדמה-עקיפה, בשל שילוב מהוסס לעתים של מנוע הבנזין.
למערכת הרגנרציה שני מצבים, אך גם המוגבר לא מאפשר נהיגה בדוושה אחת. סוללת 18.3 קוט"ש מבטיחה טווח נסיעה חשמלי של 100 ק"מ ונהדר לגלות שהיא כמעט מקיימת: תחת מגבלת המינימום של 25% סוללה, נתון שמתחתיו מנוע הבנזין מצטרף בכל מקרה לפעולה, הצלחנו לנסוע לא פחות מ-94 ק"מ חרישיים ונקיים מזיהום.
המשמעות ברורה. אם אתם נדרשים לנהיגה של פחות מ-100 ק"מ ביום למקום העבודה ובחזרה, ההיברידית הזו תציע לכם חוויה חשמלית מלאה. עם אפס תדלוק בתנאי שיש לכם עמדת טעינה בבית כמובן. אפרופו בית, בסוללה ניתן גם לעשות שימוש לטובת אספקת חשמל למכשירים חיצוניים (V2L).
ומה על הצריכה בפועל? אחרי כמעט 1,000 ק"מ של מבחן, אליו יצאנו עם סוללה מלאה ובמהלכו טענו שוב באופן מלא, השגנו צריכת דלק ממוצעת של 19.5 ק"מ לליטר, נתון טוב מאוד בפני עצמו, אם מתעלמים (ובצדק) מנתוני צריכת הדלק הלא מציאותיים של כל יצרני הרכב. במקרה זה - 59 ק"מ לליטר.
אם אתם שוקלים לרכוש את הרכב ללא עמדה ביתית, ותמצאו עצמכם נוהגים בו פרקי זמן ארוכים ללא טעינה (כפי שרבים עושים, מניסיון), תעמוד צריכת הדלק על כ-15.5 ק"מ לליטר.
נוחות הנסיעה היא עקב אכילס של המשפחתית הזו. עם 1.7 טון של מרכב לפני נוסעים, היא לא מכונית קלילה ולכיול המתלים בה יש משקל רב. כאן הוא אינו מצטיין. בנסיעה עירונית היא מתקשה לשכך בורות ושיבושים, במהירות שיוט ועומס מלא, ריסון התנועה מעלה-מטה אינו מספק. בידוד רעשי הדרך והרוח לוקה בחסר גם במהירות לא גבוהה.
בהתאם ועקב המשקל והמתלים, היכולת הדינמית פושרת עם זוויות גלגול ניכרות. צמיגי Giti עמם יש לנו ניסיון פחות מוצלח, סיפקו גם כאן אחיזה נמוכה יחסית, בוודאי על כביש עם אספלט בעייתי. מערכות ההגה והבלמים סובלות מהיעדר תחושה, האחרונים הפגינו ספוגיות-יתר.
מנוע: בנזין, 4 צילינדרים, 1.5 ליטר וחשמל
הספק, מומנט מנוע בנזין: 98 כ"ס, 12.4 קג"מ
הספק, מומנט מנוע חשמלי: 198 כ"ס, 30.6 קג"מ
הספק, מומנט משולב: 213 כ"ס, 30.6 קג"מ
תמסורת: הילוך יחיד, הנעה קדמית
אורך: 478 ס"מ
רוחב: 183.7 ס"מ
גובה: 151.5 ס"מ
בסיס גלגלים: 271.8 ס"מ
משקל עצמי: 1,710 ק"ג
נפח תא מטען: 508 ליטר
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.5 שניות, 180 קמ"ש
צריכת דלק משולבת, פליטת מזהמים: 59 ק"מ לליטר, 38 גרם CO2 לק"מ
BYD סיל 5 זה רכב מיקימאוס=קטן.
הוא גם היברידי נטען=מחושמל.
יש לי רכב גדול על בנזין, ג'יפ רנגלר 2008.
יש לדני השני רכב גדול על בנזין, לינקולן 2007.
2 שמוליק. אתה ממש צודק.
5 מאור. שתי המכוניות שלך גדולות אבל חשמליות.
7 מאור. הרכבים הכי טובים הם גדולים על בנזין.
8 צבי. אתה צודק ממש, הם גם מרגלים.
רק בנזין. בלי חשמל.
בעידודו של דני טורונטו חברי וגם מאור חברי מרמלה, הצטרפתי למועדון המכוניות העתיקות בישראל.. קניתי סוברו ליאונה שנת 1977. בגרושים,שיפצתי אותה בכפר קאסם.תראו אותי כל יום שישי באיצטדיון יד אליהו עם חבריי מהמועדון. אין כמו וינטג'
10 מאור. קרא את תגובתי ל7 שלך.
11. אתה מתחזה? כן! אין לי חבר מאור, מרמלה.
לא הייתי קונה סובארו כמו שתגובה 12 אומרת.
12 צבי. אתה ממש צודק, הליאונה רכב קטן.
13 מאור. הרכבים שלי אינם טרנטה, הם טובים.
רק בנזין. בלי חשמל.
אז מה קיבלנו כאן? גם רכב חשמלי גרוע מאוד עם סוללה זעירה של 19 קוט"ש ותאוצה של 7.5 שניות 0-100 (לצורך השוואה, האטו-3 שלי עושה 0-100 ב-7.1 שניות, למרות שהיא שוקלת הרבה יותר, עם סוללה של 60.5 קוט"ש) וגם רכב בנזין גרוע מאוד עם מנוע שכל מה שהוא עושה זה לטעון את הסוללה.
בקיצור, בשביל שתהיה לכם את האופציה להשתמש בבנזין, יש לכם רכב שהוא גם רכב חשמלי רע וגם רכב בנזין רע.
בעצם זאת הבעיה בכל ההיברידיות. אבל ההבדל הוא שבד"כ היברידית לפחות זולה יותר מחשמלית, בגלל ששמו על ההיברידית סוללה קטנה (והסוללה זה רוב המחיר) ומנוע קטן.. במקרה הזה, באמת שמו סוללה קטנה ומנוע קטן, אבל היא עדיין עולה יותר מהאטו-3.
בקיצור, אם צריך לבחור, אז אין ספק שבהתחשב במחיר, האטו-3 מכונית טובה יותר ועדיף טווח ריאלי של 300 ק"מ על כביש מהיר, 420 ק"מ ב-70 קמ"ש, מאשר אפשרות למלא טנק דלק. במקרה ההכי קיצוני, נאמר שאתם נוסעים לאילת באטו 3 - אז או שנוסעים 70 קמ"ש כל הדרך ואז לא צריך לטעון בדרך ואפשר לטעון באילת, או שנוסעים דרך מצפה רמון וטוענים טעינה מהירה שם: יושבים במסעדה, אוכלים ארוחת צהרים ובנתיים האוטו נטען ואז ממשיכים.
מכל מקום, עדיף חשמלית טהורה על היברידית, אלא אם כן יש להיברידית ערך מוסף כלשהו. אבל כאשר הסוללה מספיקה רק ל-100 ק"מ, בעצם הקרבתם סוללה בשביל שיהיה היברידי ואז מכריחים אתכם גם לשלם יותר בשביל זה? טיפשי לחלוטין.
אני לא יודע מה עשית לדני מטורונטו, אבל הוא נעלם ומאז נהיה פה קצת משעמם. יכול להיות שהוא אורב עכשיו לבעלים של טסלה כדי למדוד את הקרינה שלה בזמן שהוא קונה משהו בחנות נוחות בזמן הטעינה.
דני מטורונטו - אם אתה עושה את זה תיזהר שלא תיפול על אמריקאי עצבני עם רובה ציד בבגאז'. ותשאיר את המנוע ביגואר עובד, כדי שתוכל לברוח מהר ...
זה בתהליכים. יהיה לי רישיון. כרגעיש לי רק חשמלאי ראשי. בנתיים.
הנק' היא שהבינה המלאכותית ממילא הרגה את האקדמיה. אני הבנתי את זה לפני שנתיים כאשר צ'טג'יפיטי יצא ועזבתי. האקדמיה מתה. ממשיכה מכוח האינרציה, הפרופסורים אומרים לעצמם שמה שהם עושים חשוב, אבל בעצם אין לזה שום ערך, כאשר יש מודלים שיכולים לכתוב מאמר אקדמי הרבה יותר טוב ממה שהם מסוגלים - ולעשות זאת תוך 5 דקות. למעשה, חלק מהם כבר גילו את זה והם משתמשים במודלים האלה. חלק מהם עוד יגלו.
מה שהבינה המלאכותית למעשה עשתה, זה הפכה את הערך של ידע, לאפס עגול. אז אנשים באקדמיה עדיין ממשיכים שם מכוח האינרציה ומשקרים לעצמם שמה שהם עושים חשוב, אבל..
עדיף להשחיל כבלים ולעשות לוחות חשמל למועצות מקומיות. זה יותר חשוב ובינתיים הבינה המלאכותית לא יכולה לעשות את זה. בינתיים.
אז נניח קנית מכונית היברידית עם טווח חשמלי זניח. מה זה אומר? זה אומר שתצטרך לטעון כל יום. בסוף ימאס לך ופשוט תנהג על בנזין. חוץ מזה שעשית פשרות. גם על בטריה, גם על מנוע. נדפקת - מכל הכיוונים :-).
15.5 או 19 קמ לליטר להיברידית זה נתון ממש גרוע. אני עם הירו היברידית 2019 נוסע סביב 22 ל 25 קמ לליטר עם רגנרציה שאמורה להיות מיושנת יחסי
ומגיע לנתונים הרבה יותר טובים. אם זה הנתון זה חרא נתון וכל טויוטה, קאיה, יונדאי נותנים תוצאה טובה בהרבה להיברידית.
בקיצור פה עשו BYD חרא עבודה
גם למכוניות היברידיות אומרים לא.
18 שימי. דני מטורונטו לא הפסיק להגיב.
20 יותם (מהנדס חשמל). אתה ממש צודק.
23. אתה ממש צודק אבל מה שמך?
רק בנזין. בלי חשמל.