הדגם הראשון שכולו היה קופרה, אחרי שזו נפרדה מסיאט והפכה למותג עצמאי, הוא הפורמנטור . ההצלחה מרשימה בכל קנה מידה, עד כדי כך שבשלוש השנים האחרונות הוא נמכר במספרים גדולים יותר מדגמי ליבה זולים משמעותית של החברה האם, איביזה וארונה למשל.

כעת הוא עבר מתיחת פנים קלה של שליש חייו, עם מספר שינויי מראה אבל באופן פחות שכיח, גם שינויים מכאניים שאמורים לשדרג את האיכות הדינמית של גרסת הביצועים הבכירה - זו בה נהגנו.
סיכום: העדכון שעבר הפורמנטור מוצלח בכל מובן, ואנחנו מניחים שלקוחות ותיקים ישמחו לעדכן לאחר מספר שנות חוויה מוצלחת לכשעצמה עם הדגם המוחלף. כי הוא נראה טוב מבעבר, עם סביבת נהג מודרנית ומאובזרת יותר וגם תוספת כוח ונתוני תאוצה משופרים.
- מתחרים ישירים: אין
- מחיר: 307 אלף שקל

- טוב: הנעה כפולה, יכולת דינמית, נוחות נסיעה
- בסדר: מרחב מחיה, תא מטען
- טעון שיפור: צליל מנוע, צמיגים
- ציון: 9
אבל לטעמנו, עיקר המחמאות על שינוי מגיעות למערכת ההנעה הכפולה שמתגלה לא רק כיעילה יותר, אלא משדרגת את חוויית הנהיגה. עד כדי כך שקופרה לאון הממוקדת יותר, או פולקסווגן גולף GTI הבכירה והמהוקצעת, לא יהיו בהכרח מהירות או מהנות יותר. וכל זאת תוך שמירה על המאפיינים המשפחתיים והנוחות הגבוהה. ומכיוון שאין לו באמת מתחרים ישירים כרגע, הפורמנטור מתבלט כחבילה מאוד אטרקטיבית בשוק המקומי.
מה שונה: שינויי המראה צנועים ומסתכמים מלפנים בעיקר בסבכה קדמית וביחידות תאורה מסוג מטריקס-לד, בעוד האחוריות משלבות סמל מואר של המותג, כבעבר עם רביעיית מפלטים המספקים את הבידול העיקרי מגרסאות הבסיס. השינויים קלים, אך המראה רענן יותר.

שינויים צנועים יש גם בסביבת הנהג, עם מסך מגע גדול ("12.9 לעומת "12) ונוח יותר לשימוש, עדיין עם פסי מגע לא נוחים לעוצמת מערכת השמע ובקרת האקלים. להגה נוספו צמד מתגי אקשן עגולים, האחד להתנעה והשני למעבר מהיר ונוח בין מצבי הנהיגה. נקודה לא בלתי חשובה - בדומה למקובל בדגמים העדכניים של פולקסווגן, גם כאן לא ניתן להתחיל בנסיעה ללא חגורת הבטיחות. עניין מרגיז במיוחד בתמרוני חניה.
רשימת האבזור עשירה מבעבר, כוללת גם מערכת שמע משודרגת (Sennheiser עם 12 רמקולים) ומצלמות חניה היקפיות בנוסף לריפודי עור, חימום למושבים הקדמיים וכיוון חשמלי למושב נהג, משטח טעינה אלחוטי, חלון שמש ודלת תא מטען חשמלית. למערך הבטיחות נוספו שמירת נתיב (תיקון בעבר) והתרעת שטח מת אקטיבית המונעת כניסה לנתיב לא פנוי, בנוסף לבלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעה על פתיחת דלת שהוצעו בעבר.

אך השינוי המשמעותי ביותר דווקא נסתר מהעין. תוספת כוח קלה (+23 כ"ס) למנוע הבנזין המוגדש (4 צילינדרים, 2.0 ליטר) מעלה את ההספק המרבי ל-333 כ"ס, ומקצצת עשירית שניה בזינוק ל-100 קמ"ש (4.8 שניות). עם כל כך הרבה כוח, שיוט במהירות פלילית הוא עניין של מה בכך, רק חבל שהסאונד לא דרמטי יותר. אפרופו, באירופה מוצעת אופציה למערכת פליטה של אקרפוביץ', לישראל היא אינה מגיעה וחבל. צריכת הדלק נותרה דומה: 8.1 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
מערכת ההנעה הכפולה מגיעה מגולף R המרשימה, וכוללת דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה אלקטרוני המעביר עד 100% מכוח המנוע לכל אחד מהגלגלים האחוריים, ומסייע כך להורדה יעילה יותר של הכוח לאספלט ושיגור מסחרר ביציאה מהפניה. לבורר הנהיגה נוסף גם מצב דריפט ייעודי שמאפשר החלקות זנב תחת כוח, באופן שמוסיף לא מעט חדווה למאפייני הניהוג הטובים ממילא של הפורמנטור היוצא.

גם מערכת הבלימה שודרגה, מלפנים עם דיסקים מחוררים וגדולים יותר (357 מ"מ לעומת 340) המספקים כושר האטה פנטסטי, טוב מבעבר. חבל רק שהצמיגים אינם המילה האחרונה של פתרונות ספורטיביים. ברידג'סטון טורנזה T005 הוא צמיג לא רע, יש טובים ממנו בהרבה למכוניות מסוג זה. כבעבר, ההגה מהיר (2 סיבובים מקצה לקצה) ומדויק, ומאפשר לכוון ולהציב את הפורמנטור בדיוק וביטחון על הקו הנבחר.
מה דומה: תא הנוסעים נותר ללא שינויים משמעותיים, מלפנים עם מושב נהג המשלב היטב בין נוחות לנסיעות ארוכות ללא מאמץ, לתמיכה צדית טובה בנהיגה נמרצת. גם תנוחת הנהיגה טובה, אבל לא גבוהה ושלטת כמו ברכבי פנאי. מרחב המחיה מאחור טוב ומספיק לצמד מבוגרים, עם תנאי שירות הכוללים שליטה נפרדת במיזוג וצמד שקעי USB, אבל תעלה גבוהה במרכז תפריע לרגלי נוסע שלישי.
איכות החומרים טובה ברוב המקומות הגלויים, פחות באלה הנסתרים מעין שם בחרה קופרה בפלסטיק מחוספס זול יותר. תא המטען מציע נפח גדול במעט ממשפחתיות קומפקטיות, אבל פחות מרכבי פנאי (420 ליטר) ובשונה מהמקובל כיום כולל גם גלגל חלופי (זמני).

בנהיגה שגרתית נוחות הנסיעה טובה מאוד, הודות לבולמי זעזועים אדפטיביים עם קשיחות משתנה בהתאם למצב הנהיגה הנבחר. הוא מבודד היטב שיבושי סלילה עירוניים ושומר על מרכב מרוסן במהירות גבוהה. גם בידוד רעשי רוח ודרך טוב.
- מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 2.0 ליטר
- הספק: 333 כ"ס ב-6,500 סל"ד
- מומנט: 42.8 קג"מ ב-2,100 סל"ד
- תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה כפולה
- אורך: 445.1 ס"מ
- רוחב: 183.9 ס"מ
- גובה: 152.8 ס"מ
- בסיס גלגלים: 268 ס"מ
- משקל עצמי: 1,683 ק"ג
- נפח תא מטען: 420 ליטר
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 4.8 שניות, 250 קמ"ש
- צריכת דלק, פליטת מזהמים: 11.2 ק"מ לליטר, 203 גרם CO2 לק"מ
- כריות אוויר: 10
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
- מחיר: 307 אלף שקל