תשובה לסין, תוך חמש שנים? מרצדס תשיק מצברי מצב מוצק
תשובה לסין, תוך חמש שנים? מרצדס תשיק מצברי מצב מוצק
יצרנית מכוניות היוקרה קרובה לתחילת ייצור מצברי מצב מוצק, טכנולוגיה שתאפשר משקל נמוך יותר וטווח נסיעה ארוך משמעותית. קשה להאמין שהסינים ימתינו עבורם חצי עשור
מרצדס צפויה להשיק מכוניות סדרתיות עם מצברי מצב מוצק, כך חשף מנהל הפיתוח של היצרנית, מרקוס שפר, בשיחה עם אוטומוביל-ווכה הגרמני. לדבריו, מרצדס תחל בייצור סדרתי של מצברים כאלו עוד "לפני סוף העשור".
זו פעם ראשונה בה בכיר במרצדס מתחייב לתחילת ייצור של המצברים, שנמצאים בתהליכי פיתוח ובדיקה ביצרנית מזה שנים. במרצדס תולים תקווה בטכנולוגיית מצב מוצק בקרב הבלימה כנגד יצרניות הרכב הסיניות, שהצלחתן בתחום החשמליות הובילה למשבר חריף בתעשיית הרכב האירופית, וערערה את מעמדן לא רק בשוק הסיני, אלא אפילו באירופה ושווקים מערביים אחרים.
לטענת מרצדס, מצברי מצב מוצק יאפשרו טווח נסיעה של עד 25% יותר בהשוואה למצברי ליתיום-יון הנפוצים כיום במכוניות מתוצרת אירופה, ובפרט גרמניה. זה מתאפשר הודות לדחיסות אנרגיה עדיפה, שמושגת למרות שמצברי מצב מוצק גם קלים יותר בהשוואה לליתיום-יון בעלי קיבולת דומה.
מרצדס מפתחת את הטכנולוגיה יחד עם פקטוריאל, חברת טכנולוגיה אמריקאית, בעוד שעל מערכות הניהול ומפרט המצברים שמיועדים לייצור, הופקדו מרכבי הפיתוח של מרצדס בשטוטגארט-אונטרטורקהיים, גרמניה, ובבריקסוורט, אנגליה (סדנת הפיתוח של מנועי AMG).
בחודש פברואר האחרון, מרצדס חשפה אב טיפוס של ה-EQS הסדרתית, שצויד במצברי מצב מוצק במקום ליתיום יון כמו בדגם הסדרתי. מרצדס העריכה אז את טווח הנסיעה של אב הטיפוס, שיצא לסדרת מבחני נהיגה ממושכים, ביותר מ-1,000 ק"מ, זאת לעומת עד 800 ק"מ לדגם הסדרתי. ביצרנית לא פרסמו עדיין את תוצאות הניסוי הדינמי.
תחרות למצברים משופרים
מרצדס אינה היחידה שנמצאת במרוץ לטכנולוגיה מתקדמת למצברי חשמליות. גם ב.מ.וו ופולקסווגן עובדות על טכנולוגיות דומות. מוקדם יותר השנה, ב.מ.וו הכריזה על תחילת ניסוי באבות טיפוס של ה-i7, גרסת החשמל של סדרה 7, עם מצברי מצב מוצק. גם פולקסווגן, יצרנית החשמליות המובילה השנה באירופה, הכריזה על שיתוף פעולה בתחום עם קוונטום-סקייפ, אך לא שחררה פרטים כלשהם לגבי יישום טכנולוגיית מצב מוצק במכוניות סדרתיות.
הטכנולוגיה, שנחשבת לאחת המבטיחות בתחום החשמליות, נמצאת עדיין בשלב הפיתוח בשלל מעבדות ומכוני מחקר – ציבוריים ופרטיים – ברחבי העולם. בין המכשולים העומדים לפני השקתה במכוניות סדרתיות, עומד השימוש באנודות סיליקון שנחשבות ללא אמינות מספיק לאורך זמן ועשויות להוביל לחיי מוצר קצרים. גם עלויות הפיתוח והייצור הגבוהות של המצברים מהוות מכשול משמעותי.
ובינתיים? ליתיום ברזל פוספט
עד להשקת מצברי מצב מוצק בסוף העשור, מרצדס מתקדמת בינתיים בצעדים קטנים יותר. היצרנית חשפה מוקדם יותר השנה את הדור החדש של ה-CLA, משפחתית קומפקטית במרכבי סדאן וסטיישן. זו עושה שימוש לראשונה במצברי ליתיום ברזל פוספט (LFP), טכנולוגיה מתקדמת פחות אך כזו שמאפשרת לראשונה במרצדס תאימות עם פלטפורמת 800 וולט. מצברים מסוג זה כבר נפוצים למדי בשימוש בתעשיית הרכב הסינית.
קראתי את מאמרו המקיף של ד"ר מאור , מרצה להנדסת חשמל בטכניון, בנושא סוללות מצב מוצק. ד"ר מאור מביא שורת נימוקים מפורטת ומטיל ספק ביעילותן של סוללות מסוג זה. לאחר קריאת המאמר הגעתי למסקנה שהוא קשקשן.
לסוללות מצב מוצק (SSB) יש מספר יתרונות בהשוואה לסוללות Li-Ion. יש להן צפיפות אנרגיה גבוהה יותר המאפשרת טווח נסיעה ארוך יותר והן קומפקטיות בכלי רכב חשמליים. SSB נטענות מהר יותר כשהן מגיעות ל-80% טעינה. זה מושג תוך 10-15 דקות. SSB בטוחות יותר בגלל השימוש באלקטרוליטים מוצקים. זה מפחית את הסיכון לדליפה תרמית שריפות ופיצוצים. ל-SSB אורך חיים ארוך יותר. SSB מסוגלות לעבור יותר מחזורי טעינה ופריקה לפני שהביצועים שלהן מתדרדרים. SSB פחות מתפרקות מעצמן ושומרות על טעינה למשך זמן רב יותר כאשר אינן בשימוש.
1 מאור. אתה טועה. קרא את האמור לעיל.
2 דני. אתה צודק אבל אני רק מסביר את היתרונות של ה-SSB אריאל. דני צודק. רק בנזין.
4. אתה טועה. רק בנזין הוא הדלק המתאים למכוניות.
5 אורי. הדוקטורט המפורסם שלך טועה. קרא את התיאור שלי למעלה. זה מוכח מדעית. מרצדס יודע היטב מה הוא ישיג.
6 איל. אתה צודק.
7. איך קוראים לך מר חכם? קרא את התיאור שלי למעלה ואת התגובה שלי לאורי במספר 5. דני צודק ב-100%.
רק בנזין בלי חשמל
6 איל. מימן גרוע כמו רכב חשמלי.
8 דני. אתה ממש צודק, אבל גם מSSB יש קרינה.
9 חאג׳. לא הבנתי את התגובה שלך!
10. מה שמך האמיתי? קרא את 8 של דני טורונטו.
12 קובי. אתה צודק עלי, ועל דני מטורונטו.
רק בנזין בלי חשמל
"הופקדו מרכבי הפיתוח של מרצדס"? איך אפשר להבין כתבה שנכתבת בשגיאות בסיסיות בעברית???
(למי שתוהה, הכוונה היתה - ככל הנראה - לכתוב "הופקדו *מרכזי* הפיתוח של מרצדס" - אבל אל חשש, אף אחד לא מגיהה את הכתבות...)
רק שכחו לציין שלחברה סינית חשמלית מסויימת יש כבר סוללה סמי מוצק שנבדקה לטווח של כ1100 ונשארה עם כ3אחוז....
ומה אורך החיים של הסוללה במצב מוצק שמציעים במרצדס, ומה מחירה?
נגיש לציבור הרחב?