בקצרה:
- הטנדר החשמלי של סלייט יהיה זול באופן קיצוני
- המפרט מאוד צנוע, אביזרים מתבקשים יוצעו בתשלום נפרד
- מכוניות ראשונות יעלו על הכביש ב-2026
- המשקיע הגדול: ג'ף בזוס, מייסד אמזון

חשמלי בזול - ולא מסין: חברת סלייט (Slate) האמריקאית, שבה משקיע בין היתר מייסד אמזון והשני ברשימת עשירי עולם, ג'ף בזוס, חשפה טנדר חשמלי זול במיוחד. רשמית, תג המחיר הבסיסי שלו הוא 28 אלף דולר - אך הטבות פדרליות הניתנות לרוכשי מכוניות חשמליות יביאו את מחירו לצרכן לכ-20 אלף דולר, זול מכל טנדר אחר שנמכר בארה"ב. לשם השוואה, פורד מאבריק עם מנוע בנזין מתחיל כיום במחיר של 24 אלף דולר.
כדי להשיג את המחיר הנמוך, בחרו בסלייט בשיטת שיווק חריגה. המפרט הבסיסי ספרטני עד קמצנות יתרה, וכל אביזר נוסף - גם הבסיסי ביותר כמו תפעול חלונות חשמלי - נמכר בנפרד. ביצרנית בוחרים להסביר זאת ב"לא תשלמו על מה שאתם לא צריכים".

כך זה יתבצע: הרכב מגיע ללא מערכת שמע מקורית, דיבורית בלוטות' או מסך מגע, ובמקום זאת ישנו התקן להצבת הטלפון הסלולרי. ניתן לרכוש בנפרד התקנים לטאבלט ולרמקול בלוטות', ואפילו אביזר להפעלת מכשירי השמע מגלגל ההגה. גם חלונות חשמליים הם אופציה בלבד, וניתן אפילו לרכוש ערכת הסבה שתהפוך את הטנדר הקטן לרכב פנאי - עם סגירה של הארגז בתצורה רגילה או בתצורת קופה, וספסל לשלושה מאחור שיאפשר הושבה של חמישה נוסעים בסך הכל, אך עם שתי דלתות בלבד.
הצבע האפור הוא היחיד שבו ניתן להזמין את הרכב, אך ניתן לרכוש ערכות עיטוף צבעוניות להדבקה אישית או באמצעות בעלי מקצוע. גם הטיפולים יכולים להתבצע באופן עצמאי, בסיוע סרטוני הדרכה, אך היצרנית מבטיחה כי תשתף פעולה גם עם רשתות מוסכים שיוכלו לסייע למי שלא ירצה להחליף בלמים בכוחות עצמו, למשל.

במפרט צנוע: הטנדר של סלייט יהיה באורך של 443 ס"מ, עם בסיס גלגלים באורך 276 ס"מ - קטן בהשוואה לטנדרים מתחרים. הארגז יוכל לאכלס ציוד בנפח של כמעט אלף ליטרים ובמשקל של 635 ק"ג, כאשר מלפנים ישנו תא מטען נוסף בנפח 198 ליטרים הכולל גם פתח ניקוז, למקרה שתרצו לאחסן בו שישיות בירה בתוך ערימת קרח. כושר הגרירה עומד על כ-450 ק"ג בלבד.
הסלייט יוצע עם מנוע אחורי בהספק של 204 כ"ס, כאשר נתון תאוצה רשמי לא פורסם, אך הוא אמור לנוע סביב 8 שניות על פי הערכות. סוללת 47 קוט"ש בגרסת הבסיס תאפשר טווח נסיעה צנוע מאוד של 240 ק"מ, בעוד גרסה עם סוללה מוגדלת של 75 קוט"ש תגדיל את הטווח לכ-380 ק"מ. בשני המקרים הנתונים מותאמים לתקן המדידה האמריקאי (EPA) הנחשב אמין למדי. טעינה מהירה בקצב של 120 קילוואט מאפשרת את מילוי הסוללות הקטנות מ-20% ל-80% בתוך כחצי שעה, או כ-45 דקות לסוללות הגדולות.
מפרט הבטיחות יכלול כריות אוויר ובלימה אוטונומית בלבד, ללא מערכות עזר נוספות. ולמרות שניתן יהיה להזמין את הרכב גם עם צמיגי שטח ועם ערכת הגבהה של "2, ההנעה תהיה בכל מקרה אחורית בלבד.

מה אנחנו חושבים: עד כה, הטנדרים האמריקאים שעברו לחשמל עשו זאת עם מנועים עתירי כוח, סוללות ענק, מפרטי אבזור נדיבים ומחירי בשמיים. ברשימה הזו אפשר לכלול את שברולט סילברדו EV, האמר חשמלי, פורד F-150 לייטנינג וטסלה סייברטראק. אבל עכשיו מצטרפת לזירה חברה חדשה וצעירה שמציגה חשיבה מחוץ לקופסה. ולמרות שרבים יעקמו את האף לנוכח הנתונים הצנועים, אנחנו דווקא מתלהבים מהרעיון.