דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

היבואניות הגדולות על כוונת המדינה: עלולות לאבד מותגים

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • רשות התחרות מציבה כוונת על יבואני הרכב
  • מציעה לקחת זיכיונות מיבואני הענק יוניון וטלקאר
  • טלקאר: "משוכנעים כי הרישיון יוותר על כנו"

שינוי סדרי עולם? רשות התחרות פירסמה המלצות לאי חידוש רישיון היבוא של כמה מותגים המשווקים כיום על ידי שתי יבואניות רכב גדולות. ולאחר שהמליצה לפני כשבועיים לקחת מקבוצת יוניון (יבואנית טויוטה, לקסוס וג'ילי) את הזיכיון למותג איון, ממליצה כעת הרשות לשלול מטלקאר (יבואנית קיה) את הזכיונות למותגי KGM (לשעבר סאנגיונג), DFSK וסרס.

בשני המקרים טוענת הרשות בין היתר כי יבואניות הרכב עלולות לשווק "בצורה מתונה" את המותגים הקטנים, עם היצע מצומצם של דגמים או במחירים שאינם תחרותיים, כדי שלא לפגוע במותגים הגדולים שהן משווקות. וגם אם זה לא המצב כיום, ברשות חוששים מהתפתחות של סיטואציה כזו בעתיד. במילים אחרות, ברשות צופים כי המצב הנוכחי עלול לפגוע בתחרות ולהרע עם מותגי רכב שאינם בליבת העניין של יבואניות גדולות עם מותגים בכירים כמו טויוטה וקיה.

במקרה של יוניון, רשיון הייבוא של איון (באמצעות חברת הבת אוריון מוביליטי) אמור לפוג כבר בסוף החודש הנוכחי, בעוד אצל טלקאר - שלטענתה כלל לא קיבלה כל הודעה על המלצות הרשות - דווקא רשיון הייבוא של קיה הוא זה שדורש חידוש בקרוב (בסוף השנה). הרשות ממליצה להתנות את חידושו בוויתור על המותגים האחרים.

מטלקאר נמסר בתגובה: "למדנו על המלצת הרשות מהתקשורת ולא קיבלנו פנייה מאף גורם רשמי. אנו משוכנעים שלאחר קבלת הבהרות, תתקבל ההחלטה הנכונה להותיר את הרישיון על כנו". מיוניון מוטורס לא נמסרה תגובה.

מה אנחנו חושבים: הטיעונים של רשות התחרות מעלים לא מעט סימני שאלה. ראשית נזכיר כי מבנה שוק הרכב הישראלי אכן מציג לא מעט אתגרי תחרות, בלשון המעטה. אתגרים עימם כשלה המדינה - או לא רצתה כלל - לעסוק ברצינות הראויה. ואין ספק שהמצב הנוכחי בשוק הרכב - שבו 5 חברות שולטות בלמעלה מ-70% מהשוק - לא מייצר תחרות בריאה.

אבל נדמה כי כאן מכוונת רשות התחרות למטרה לא ממש ברורה. יבואני הרכב, ובהם גם יוניון וטלקאר, משקיעים הון עתק בפרסום ופעילות שיווקית אחרת הנוגעת למותגים השונים, וזאת עוד לפני חישוב עלות רשת המוסכים ואנשי שרות ומכירה. האם יוניון משקיעה בטויוטה יותר מאשר באיון וטלקאר מקדמת את קיה יותר מאשר את KGM? סביר להניח שכן. אז מה?

אין כל היגיון בטענה לפיה פעילות מותג אחד מצטמצמת כדי לעזור למותג האחר. איון לא מהווה כל איום על טויוטה, סרס לא מדגדגת את קיה. מה גם שבשוק הישראלי יש כיום קרוב ל-80 מותגים שונים, והחלשה של אחד מהם לא בהכרח תעזור דווקא למותג האחר של אותו היבואן.

ועם כל זאת, ולמרות הטיעונים המוזרים שספק אם יעמדו במבחן אמיתי, ולכן ספק רב אם ההמלצות יתגבשו ליותר מכותרת מחמיאה לה משוועים במשרד התחבורה, כל פתרון חכם שיגביר את התחרות ויוזיל את מחירי הרכב לצרכן הישראלי, מקובל עלינו.

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 26 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צריכים ייעוץ? חזור למעלה