דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מה עובר על פורשה? הרווחים צנחו השנה ב-99%

Getting your Trinity Audio player ready...

פורשה הודיעה על הפסד גבוה בהרבה מהתחזיות לרבעון החולף: כמעט מיליארד אירו, מול רווח בשיעור דומה ברבעון המקביל אשתקד. לכך יש להוסיף כי צפי שולי הרווח של היצרנית צנח ל-2% בלבד לשנת 2025, בהשוואה ל-14% שנרשמו ב-2024.

אבל הנתון הקיצוני ביותר מתייחס לשלושת הרבעים הראשונים של השנה הנוכחית, בה רשמה היצרנית רווח כולל של 40 מיליון אירו, צלילה של 99% לעומת שלושת הרבעונים בתקופה המקבילה אשתקד, בה נרשם רווח כולל של 4 מיליארד אירו.

יצרנית מכוניות הספורט הייתה בשנים האחרונות מיצרניות הרכב הרווחיות בעולם, באופן עקבי ומרשים. זאת הודות לתמהיל מכוניות יוקרה וביצועים נחשק, שנהנה ממחירי שוק גבוהים, מתח רווחים מרשים ומביקוש רב בשוק היד השנייה, שדחף בתורו את היצרנית להמשיך ולצמיד תגי-מחיר גבוהים למכוניות חדשות.

פורשה נחשבת לאחת מהיצרניות החזקות - אם לא החזקה מסוגה - בתחום מכירת מכוניות משומשות מלקוחותיה דרך סוכני משנה, בין היתר הודות לביקוש חסר תקדים ל-911 משומשות, ולעובדה שרבות מגרסאותיה המיוחדות נמכרות לעיתים במחירים שאף עולים על מחיר המכירה כחדשה, לצד זמני המתנה ארוכים עקב הקושי לעמוד בדרישה.

"ציפינו ש-2025 תהיה קשה", כך מסר מנהל הכספים של היצרנית, יוכן ברקנר. לדבריו, ביצרנית מקווים כי 2026 תביא "שיפור משמעותי" בתוצאות, שהפתיעו לרעה אפילו משקיעים. לפי התחזיות שהתפרסמו לפני פרסום התוצאות הרשמיות, אנליסטים העריכו כי ההפסד יעמוד על כ-600 מיליון אירו "בלבד".

על-פי הודעת היצרנית, להפסדים אחראית בראש ובראשונה מלחמת הסחר בין אירופה לארה"ב, עליה הכריז בתחילת השנה נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. הטלת מכסים כבדים על ייבוא מכוניות לארה"ב, הובילה להפסד הכנסות בגובה 700 מיליון אירו, כך על-פי ברקנר. הוא הוסיף כי אחד האמצעים לצמצום הפגיעה ביצרנית יהיה ייקור דגמים באמריקה, מה שעשוי להעלות את שולי הרווח עליהם אך גם לפגוע במספר המכוניות הכולל שיימכרו.

גם תוכנית המעבר המהיר להנעה חשמלית גרמה נזק אדיר ליצרנית. הפסקת ייצור המקאן בנזין, מכלי הרכב הפופולריים והרווחיים ביותר של פורשה בשנים האחרונות, ושיווק הדור החדש רק כחשמלי, גרם לקריסה של המכירות בקטגוריה. פורשה גם סבלה מירידה בהכנסות בפלח מכוניות הספורט, בעקבות הפסקת ייצור ה-718 בוקסטר וקאיימן הקטנות וזולות יחסית, בהמתנה לגרסאות חשמליות.

גם בסין היצרנית לא נהנית ממידת ההצלחה לה הורגלה בתחילת העשור. ברקנר מזהיר כי בפורשה "חייבים להעריך כי תנאי השוק (בסין) לא ישתפרו בעתיד הנראה לעין", ולכן ביצרנית הכריזו על צמצום רשת השיווק במדינה מ-150 סוכנויות כיום ל-80 בלבד עד 2027. ביצרנית גם צפויים לבצע גל של פיטורים בקרב כוח האדם בגרמניה, בהם 1,900 עובדים בנוסף ל-2,000 עובדים זמניים שעבודתם הופסקה מוקדם יותר השנה. תוכנית התייעלות נוספת צפויה להתפרסם בסוף השנה.

בעקבות המשבר החריף בפורשה, הנהלת קבוצת פולקסווגן, שמחזיקה בבעלות על היצרנית, הודיעה לאחרונה כי בשנ ההבאה תחליף את מנכ"ל היצרנית הוותיק, אוליבר בלום, במיכאל לייטר, שחוזר לפורשה לאחר מספר שנים בהן עבד בפרארי ומקלארן.

לייטר יידרש לנווט מחדש את הספינה וצפוי להביא את המומחיות שלו בייצור מכוניות ביצועים היברידיות-נטענות. בלום ימשיך לכהן בתפקידו כמנכ"ל קבוצת פולקסווגן, בו החזיק גם בשנים בהן ניהל את פורשה.

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 30 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה